Jump to content

Er värsta rädsla


Bashil
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jasså? Det finns vuxna människor som har mardrömmar. Inte så ovanligt.

Ja och så finns det folk som tror dom är jätte coola rappare som man bara vill skjuta men inte fan skriver jag ett inlägg bara för o påpeka det inte.

Det jag menade kanske var att han tyckte att det lät konstigt för att man normalt drömmer mer som liten och följdaktligen har fler mardrömmar.

Plus att han tyckte att det verkade konstigt och det gör jag också.. Men nu vet vi alla anledningen och därför spelar det ingen roll ifall vuxna har mardrömmar.

Emelie kommer aldrig glömma dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och så finns det folk som tror dom är jätte coola rappare som man bara vill skjuta men inte fan skriver jag ett inlägg bara för o påpeka det inte.

Det jag menade kanske var att han tyckte att det lät konstigt för att man normalt drömmer mer som liten och följdaktligen har fler mardrömmar.

Plus att han tyckte att det verkade konstigt och det gör jag också.. Men nu vet vi alla anledningen och därför spelar det ingen roll ifall vuxna har mardrömmar.

Emelie kommer aldrig glömma dig.

Tror cortez menade på att det inte alls var konstigt att ha mardrömmar även i vuxen ålder...alltså var han på "din sida"? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror cortez menade på att det inte alls var konstigt att ha mardrömmar även i vuxen ålder...alltså var han på "din sida"? ^_^

Kanske det kanske...Måste ju ändå ta och förklara vad jag menade med mitt inlägg om det är så att jag tror att någon inte förstod.

Men cortez om du nu va på min sida så tack för det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är lite smårädd för den tiden då mina släktingar går bort, mormor och morfar / farmor och farfar, kusiner och deras föräldrar, och sedan mamma och pappa, jag står mina mor- och farföräldrar riktigt nära så det kommer bli svårt att förlora dem, likadant med mina kusiner och deras föräldrar, alla bor inom Östergötland så jag känner alla väl och står nära till alla.

Annars är jag höjdrädd, inte så jätte höjdrädd, inte tillräckligt rädd för att inte klättra upp på höga höjder och sedan titta över kanten ner i avgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag rädd för att förlora en person... (inte så farligt som det låter, orkar inte förklara) :)

Dock måste jag berätta en sak här: I sommras var jag & en kompis ute & bada i sjön "gravlången" (läskigt namn, jag vet). Vi badar varje dag (som alla sommrar)

Vi brukar dyka så lång ner & så långt ut vi kan innan luften tar slut i lungorna för att se vem som kan hålla andan längst.

Det är inte att jag ska drunkna under dessa experiment jag är rädd för... men när man kommer ganska långt ut så slutar sandbotten och det ligger massa trä där ( gamla grenar & sånt ) inget märkvärdigt kan tyckas... men när man kommer längre ner så blir det väldigt iskallt & stora träplankor ser det ut att vara... ^_^

När jag var där nere... så fick jag en riktigt otäck känsla och blev livrädd & det kändes som om någon var där nere och som om någon rörde vid mig... Jag simmade snabbt upp och hjärtat slog som bara den!, och när jag kom upp till ytan var min kompis ockcå där, ungefär lika långt ut & han sa: Shit va läskigt det var där nere... det kändes precis som om någon människa eller lik plötsligt skulle gripa tag i foten...

Detta var riktigt otäckt & obehagligt... men på natten, eller egentligen på morgonen därefter låg jag & vilade en stund & somnade om...

Då började jag drömma att jag simmade i en sjö där en fiskare stod på bryggan... (Det var inte gravlången)

Jag simmade längre & längre ner precis som IRL dagen innnan (inget konstigt att drömma så tänker ni), men det otäcka var att i drömmen, när jag dykt ner längre & längre.. tills jag såg botten, Så hörde jag nåt ljud som kunde varit vad som helst... men ljudet förvandlades till röster & Plötsligt såg jag ett ansikte formas av sjögräset & ett lik hoppade fram framför mig! Jag vaknade naturligtvis med ett ryck (inget konstigt med det, mardrömmar har alla, tänker ni), Men Gestalten var kvar även bnär jag var vaken.... inte som en bild utan han VAR DÄR & rörde sig & Forsatte prata utan att jag uppfattade något! :P

Han ändrade ansiktsutryck när han pratade och jag satt där i sängen som en stel pinne länge innan bilden av han försvann helt!

Det var riktigt otäckt! & Nej jag är inte sinnessjuk & tror inte på andar & sånt.... Men det var riktigt otäckt att jag fortsatte "drömma" så att jag både såg verkligheten & drömmen på samma gång!

Det låter som filmen som gick på 4:an för ett tag sen

Då var det ett lik i vattnet som började röra sig efter 1 år

Eller fredag den 13:e när dom slänger i liket i vattnet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Största rädslan är nog höjder skulle jag tro. Dock riktigt höga höjder. Jag kan jobba på taket hemma utan några problem och det är väl runt 7-8meter i toppen.

Om vi säger såhär, jag är rädd för höjder där jag; om jag ramlar ner dör på fläcken. Sånna höjder är jag rädd för.

Har samma rädsla.

Så denna bron bör man inte besöka. Den har tagit fler liv än dom år den funnits. Och den är bra gammal.

Artikel från tidigare:

Höga broräcken kan stoppa självmord

Vägverket måste bli bättre på att förhindra att människor tar livet av sig genom att hoppa från broar. Relativt små investeringar skulle kunna rädda ett antal liv varje år, hävdar forskare. Flera meter höga nät kan vara en lösning.

Varje år tar cirka 1.500 svenskar livet av sig. Det vanligaste sättet är någon form av förgiftning, oftast med läkemedel. Men varje år väljer ett antal människor att begå självmord genom att hoppa från en bro.

Onödigt, säger forskarna. Flera av dessa ofta unga människor skulle gå att rädda - om bara Vägverket satsade resurser.

- Många tror att det inte går att påverka antalet självmord. Men det gör det faktiskt. De som verkligen vill ta livet av sig är svåra att komma åt. Men det intressanta är att en ganska stor grupp tar livet av sig mer av en tillfällighet, säger Ulf Björnstig, professor och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Ulf Björnstig och hans kolleger vid sjukhusets rättsmedicinska avdelning har studerat 50 självmord i två olika regioner i Sverige.

Alla hade tagit livet av sig genom att hoppa från en bro, antingen i eller norr om Sundsvall, eller i Göteborg och Bohuslän. De flesta självmord inträffade under sommarmånaderna och under en helg. Totalt användes 27 broar med en sammanlagd vägsträcka av nio kilometer.

- Det blir rätt många dödsfall per kilometer, säger Ulf Björnstig.

Enligt Ulf Björnstig finns flera studier som visar att många av dessa människor inte skulle bege sig till en annan bro, om möjligheten att ta livet av sig vid den aktuella bron försvann. Han jämför det med de medvetna förändringar som skett av förpackningar till vissa läkemedel som ofta används vid självmord. När förpackningarna blev mindre, blev också självmorden färre.

Därför, menar Ulf Björnstig, borde ett antal självmord kunna undvikas genom förbättrad säkerhet vid broarna.

Dessutom visade det sig att många självmord sker vid några få broar. I den aktuella studien stod tre broar för nästan hälften av alla självmord: Götaälvsbron och Angeredsbron i Göteborg samt Alnöbron i Sundsvall.

- Det är min bestämda uppfattning att ett förbättrat skydd skulle spara ett antal liv varje år. Det borde inte behöva bli så kostsamt, säger Ulf Björnstig.

- Dessa människor är ofta unga. Kanske har ett förhållande precis tagit slut. De är ledsna och kanske alkoholpåverkade. Hormonerna rusar och så tappar de omdömet. Det vore väl investerade pengar att förbättra skyddet vid dessa broar.

Ulf Björnstig får medhåll av Danuta Wasserman, professor i psykiatri och självmordsprevention vid Karolinska institutet i Solna.

Sådana riktade åtgärder vid utsatta broar skulle spara liv. Utomlands finns flera liknande exempel. I USA finns exempelvis gratistelefoner vid ställen där många självmord inträffar. De självmordsbenägna personerna behöver bara trycka på en knapp, så får de tala med någon.

- Till inte så kostsamma insatser skulle det gå att sätta upp ett flera meter högt nät som förhindrar självmord på de mest utsatta ställena, säger Danuta Wasserman.

- Samtidigt får man inte glömma bort att dessa människor oftast har psykiatriska eller psyko-sociala problem som måste lösas i första hand och där kommuner och landsting måste satsa mer resurser på förebyggande åtgärder. Att begränsa möjligheterna att begå självmord är bara en av många olika strategier som måste till för att få ner antalet självmord.

Men Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, känner inte till om några förebyggande åtgärder vidtagits eller inte.

- Visst finns det en diskussion om det här, men om det är omsatt till handling är mer osäkert. Däremot börjar vi nu inse att detta är ett problem som det går att göra något åt, säger Claes Tingvall.

En av broarna, Alnöbron i Sundsvall, ligger i Vägverkets Region mitt.

- Jag vet att det förekommer självmord från Alnöbron men vi har inte vidtagit några specifika åtgärder. Ett problem är att vi inte vet omfattningen. Jag är ingen expert men spontant tror jag nog att dessa människor kan flytta på sig, det finns flera utsatta platser i Sundsvall, säger Christer Agerbäck, vägdirektör för Region mitt.

Svar på texten ovan:

Nyligen sattes hoppskydd på Angeredsbron i Göteborg. Ca: 1 vecka senare hoppade en man från bron igen. Han kom över hoppskyddet. Vägverket misslyckades...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Artikel från tidigare:

Höga broräcken kan stoppa självmord

Vägverket måste bli bättre på att förhindra att människor tar livet av sig genom att hoppa från broar. Relativt små investeringar skulle kunna rädda ett antal liv varje år, hävdar forskare. Flera meter höga nät kan vara en lösning.

Varje år tar cirka 1.500 svenskar livet av sig. Det vanligaste sättet är någon form av förgiftning, oftast med läkemedel. Men varje år väljer ett antal människor att begå självmord genom att hoppa från en bro.

Onödigt, säger forskarna. Flera av dessa ofta unga människor skulle gå att rädda - om bara Vägverket satsade resurser.

- Många tror att det inte går att påverka antalet självmord. Men det gör det faktiskt. De som verkligen vill ta livet av sig är svåra att komma åt. Men det intressanta är att en ganska stor grupp tar livet av sig mer av en tillfällighet, säger Ulf Björnstig, professor och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Ulf Björnstig och hans kolleger vid sjukhusets rättsmedicinska avdelning har studerat 50 självmord i två olika regioner i Sverige.

Alla hade tagit livet av sig genom att hoppa från en bro, antingen i eller norr om Sundsvall, eller i Göteborg och Bohuslän. De flesta självmord inträffade under sommarmånaderna och under en helg. Totalt användes 27 broar med en sammanlagd vägsträcka av nio kilometer.

- Det blir rätt många dödsfall per kilometer, säger Ulf Björnstig.

Enligt Ulf Björnstig finns flera studier som visar att många av dessa människor inte skulle bege sig till en annan bro, om möjligheten att ta livet av sig vid den aktuella bron försvann. Han jämför det med de medvetna förändringar som skett av förpackningar till vissa läkemedel som ofta används vid självmord. När förpackningarna blev mindre, blev också självmorden färre.

Därför, menar Ulf Björnstig, borde ett antal självmord kunna undvikas genom förbättrad säkerhet vid broarna.

Dessutom visade det sig att många självmord sker vid några få broar. I den aktuella studien stod tre broar för nästan hälften av alla självmord: Götaälvsbron och Angeredsbron i Göteborg samt Alnöbron i Sundsvall.

- Det är min bestämda uppfattning att ett förbättrat skydd skulle spara ett antal liv varje år. Det borde inte behöva bli så kostsamt, säger Ulf Björnstig.

- Dessa människor är ofta unga. Kanske har ett förhållande precis tagit slut. De är ledsna och kanske alkoholpåverkade. Hormonerna rusar och så tappar de omdömet. Det vore väl investerade pengar att förbättra skyddet vid dessa broar.

Ulf Björnstig får medhåll av Danuta Wasserman, professor i psykiatri och självmordsprevention vid Karolinska institutet i Solna.

Sådana riktade åtgärder vid utsatta broar skulle spara liv. Utomlands finns flera liknande exempel. I USA finns exempelvis gratistelefoner vid ställen där många självmord inträffar. De självmordsbenägna personerna behöver bara trycka på en knapp, så får de tala med någon.

- Till inte så kostsamma insatser skulle det gå att sätta upp ett flera meter högt nät som förhindrar självmord på de mest utsatta ställena, säger Danuta Wasserman.

- Samtidigt får man inte glömma bort att dessa människor oftast har psykiatriska eller psyko-sociala problem som måste lösas i första hand och där kommuner och landsting måste satsa mer resurser på förebyggande åtgärder. Att begränsa möjligheterna att begå självmord är bara en av många olika strategier som måste till för att få ner antalet självmord.

Men Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, känner inte till om några förebyggande åtgärder vidtagits eller inte.

- Visst finns det en diskussion om det här, men om det är omsatt till handling är mer osäkert. Däremot börjar vi nu inse att detta är ett problem som det går att göra något åt, säger Claes Tingvall.

En av broarna, Alnöbron i Sundsvall, ligger i Vägverkets Region mitt.

- Jag vet att det förekommer självmord från Alnöbron men vi har inte vidtagit några specifika åtgärder. Ett problem är att vi inte vet omfattningen. Jag är ingen expert men spontant tror jag nog att dessa människor kan flytta på sig, det finns flera utsatta platser i Sundsvall, säger Christer Agerbäck, vägdirektör för Region mitt.

Svar på texten ovan:

Nyligen sattes hoppskydd på Angeredsbron i Göteborg. Ca: 1 vecka senare hoppade en man från bron igen. Han kom över hoppskyddet. Vägverket misslyckades...

Hur fan kan man säga att många självmord bara varit tillfälligheter, och faktiskt skulle gå att stoppa?

Själv tror jag att ett självmord aldrig kan vara en tillfällighet. Någon som "stoppas" att ta självmord genom att försöka hoppa från en bra, skulle ändå gör det någon gång senare i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...