Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Stoppade tidigare idag in en athlon xp 2600+ i en burk + ny fläkt. Bootar upp och allt funkar bra, men när jag kollar Den här datorn -> Egenskaper så är det en athlon xp 2000+ @ 1.53 ghz, eller det är i alla fall vad datorn tror. Vad kan vara fel...?

Jag har hört nåt om att det kan finnas en spärr på mitt moderkort som klockar ner processorn auto, hur kan man kolla om det finns en sån här spärr? Eller snarare, var stänger man av denna spärr i så fall? Är den i BIOS eller måste man öppna burken och pilla på nåt på moderkortet?

Hjälp uppskattas bra mycket mer än vad du nånsin kan tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Stoppade tidigare idag in en athlon xp 2600+ i en burk + ny fläkt. Bootar upp och allt funkar bra, men när jag kollar Den här datorn -> Egenskaper så är det en athlon xp 2000+ @ 1.53 ghz, eller det är i alla fall vad datorn tror. Vad kan vara fel...?

Jag har hört nåt om att det kan finnas en spärr på mitt moderkort som klockar ner processorn auto, hur kan man kolla om det finns en sån här spärr? Eller snarare, var stänger man av denna spärr i så fall? Är den i BIOS eller måste man öppna burken och pilla på nåt på moderkortet?

Hjälp uppskattas bra mycket mer än vad du nånsin kan tro.

Jag har haft samma problem med xp 2400 som envisades med att säga att den va 1800+ ,

Jag ändrade minneshastigheten i Bios från 100 mhz> 133mhz då funkade det igen.

Redigerad av Invictus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem med xp 2400 som envisades med att säga att den va 1800+ ,

Jag ändrade minneshastigheten i Bios från 100 mhz> 133mhz då funkade det igen.

Skulle uppskatta en vägbeskrivning i BIOS. Vi har förmodligen inte samma bios, men ändå, hur mycket kan det skilja...

Men i alla fall, rotade lite i BIOS, och hittade minneshastigheterna(såvitt som jag vet), de stog på "BY SPD" och har ingen aning vad det står för. Iaf, testade byta till 133 mhz, men ingen skillnad.

Btw, vad enkelt det är att klocka prollen i Bios. Men jag vill ha full prestanda ur den här prollen, innan jag börjar klocka. Så hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag trycker på

Ctrl + Alt + Delete händer INGET!!! ^_^

har varit så i nån vecka nu!! :'(

Kanske kan vara virus.

Tanka security task manager och googla på alla processer. Sen lägger du alla oönskade processer i karantän.

Något som kan vara lite lättare om du inte redan har gjort det är att starta ett anti virus program.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle uppskatta en vägbeskrivning i BIOS. Vi har förmodligen inte samma bios, men ändå, hur mycket kan det skilja...

Men i alla fall, rotade lite i BIOS, och hittade minneshastigheterna(såvitt som jag vet), de stog på "BY SPD" och har ingen aning vad det står för. Iaf, testade byta till 133 mhz, men ingen skillnad.

I mitt BIOS gick jag in i "Advanced chipset features" där ändrade jag FSB Frequency från 100 till 133,

Men jag vet inte du kanske behöver en ännu högre frekvens? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte se vad det är för dator :D

Men det där grafikkortet är nog lika dåligt som billigt, dvs väldigt uselt. :wub:

Man ser ju specifikationerna, det räcker väl? (borde finnas nåt under Expansion Bus)

Och vad är dåligt med kortet? 256MB är väl ganska bra? (jfr nuvarande 16 ;))

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 hahaa Grafikminnet är LÅÅÅÅNGT ifrån allt som gör ett grafikkort bra :D , om du inte ska spela spel duger det där grafikkortet, annars är det inte mycket att ha

man ser inga specifikationer, bara nått LogIn.. ;)

men om det finns AGP-plats så kan du använda det där kortet, står det något om PCI-Express (förkortas PCI-E) så kan du inte använda det. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hahaa Grafikminnet är LÅÅÅÅNGT ifrån allt som gör ett grafikkort bra :wub: , om du inte ska spela spel duger det där grafikkortet, annars är det inte mycket att ha

man ser inga specifikationer, bara nått LogIn.. ;)

men om det finns AGP-plats så kan du använda det där kortet, står det något om PCI-Express (förkortas PCI-E) så kan du inte använda det. ^_^

Konstigt :D

Men det står i alla fall

Bus types PCI (version 2.1), ISA, and AGP (version 1.0)

Bus speed AGP: 66 or 133 MHz

PCI: 33 MHz

ISA: 8.33 MHz

AGP expansion-card connectors one

AGP expansion-card connector size 124 pins

AGP expansion-card connector data width (maximum) 32 bits

Vet du nåt bra grafikkort (som man kan köra warcraft 3 på) för <700 spänn exkl. moms? (Förlåt om detta låter dumt, men jag är tot.n00b i detta ämne

) Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ska installera ett spel, Det struntar i vilket så kommer det upp en ruta där det står "VI har upptäckt en otillåten instruktion i 783gfd63vf" och sen måste jag klicka på Ignorera 1000 gånger för att spelet ska kunna gå att installera...Störande, Det gäller såväl för BF2 som för Pizza Syndikatet på DEMO på en CD GAMER skiva från 99!

Vad kan felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt :shifty:

Men det står i alla fall

Bus types PCI (version 2.1), ISA, and AGP (version 1.0)

Bus speed AGP: 66 or 133 MHz

PCI: 33 MHz

ISA: 8.33 MHz

AGP expansion-card connectors one

AGP expansion-card connector size 124 pins

AGP expansion-card connector data width (maximum) 32 bits

Vet du nåt bra grafikkort (som man kan köra warcraft 3 på) för <700 spänn exkl. moms? (Förlåt om detta låter dumt, men jag är tot.n00b i detta ämne

)

Mitt GeForce 6200 köptes för 725 kr, typ, Det är en trevlig typ, skaffa det för en billig peng! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis löpte ett Club graffe kort. Nu kan han inte spela spel p.g.a att om man tar på den lägsta graffen så laggar det, samma sak på högsta. Fast han har kopplat i rätt. Tycker att du borde välja ett annat företag.

Mmm, usch för Club3D. ^_^

Hade ett Club3D GF 6600GT förut, det sög som...ja, en dammsugare eller nåt, det var dåligt iaf. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...