Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Har ett problem, (säkert väldigt lätt för de flesta). Skall installera min cd-brännare igen. Kör just nu med vanlig cd-rom men ska byta till cd-bränaren. Har hört att man ska bygla om? Ska tydligen menas att man flyttar någonting på baksidan av brännaren? Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Funderar på en bärbar dator (vill ha en grym), några tips?

Ferrari

ACER FERRARI 3400

AMD Athlon 64 3000+, 512 MB RAM, 80GB HD, DVD+-RW, ATI Radeon 9700 128MB, 15" skärm, 10/100/100 ethernet, 802.11g

Tekniken har skapats av många människor. Passion är något strikt personligt. Den bärbara datorn Ferrari 3400 sammanför de båda, för att uppnå det man inte kan nå ensam. Detta lilla men eleganta arbetsinstrument är en hyllning till de senaste framstegen inom mobil, 64-bitars teknik. En kombination av storslaget, naturligt bra utseende och inspirerande mobil kraft, gör att Ferrari 3400 erbjuder teknisk passion för att ge de yrkesmänniskor som "inte kompromissar" ett fönster mot själen.

Processorn är en AMD Athlon 64 3000+ och den har ett internminne på 512 MB (2x256 MB). Utrustad med en hårddisk på 80 GB ATA-100 samt en DVD-brännare (DVD+/- RW). Övriga specifikationer är att den har ett 5-i-1 minneskortläsare, FireWire, wlan 802.11g och ett 10/100/1000 nätverkskort m.m.

- teknisk ordlista

Processor AMD Athl64 3000+

Internminne 512 MB

Hårddisk 80 GB

Grafikkort ATI Radeon 9700

Grafikminne 128 MB

CD/DVD DVD+-RW

DVD-Brännare Ja

Bluetooth Ja

Operativsystem Windows XP Home

USB Ja

Firewire Ja

Modem Ja

WLAN Ja, 802.11g

Nätverkskort 10/100/1000

Batteri tid 2,5 timmar

Vikt 3 kg

- = Uppgift saknas från leverantör

* amd athlon 64 3000+, 512 mb ram, 80gb

* hårddisk, dvd+-rw, ati radeon 9700 128

* mb, 802.11g, s-video, firewire, ir

* bluetooth, 5-1 kortläsare, 15" sxga

Fråm onoff.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en bärbar dator (vill ha en grym), några tips?

Beror på hur grym du vill ha.. men Acer 5024 (Har en likadan, fick idag :P ) är rätt prisvärd..

Processortyp AMD Turion 64 3400+ (1.8 GHz)

Minnestyp DDR SDRAM - 333 MHz PC2700 1GB (2 x 512)

Maximalt minne 2 GB

Hårddiskstorlek 100GB

Skärmstorlek 15.4 tum WXGA CrystalBrite TFT LCD

Maximal skärmupplösning 1280x800

Grafik (Grafikminne) ATI Mobility Radeon X700 128 MB PCI-Express

CD/DVD/CDRW DVD±RW (+R dubbla lager)

Pris: 12750kr

Kan säga att den klarar Battlefield 2 galant.. har inte provat några andra spel..

edit: Tycker inte du ska köpa Ferrarin.. den sägs krångla mycket + att du får betala 2 000kr bara för ferrari märket, den blir väldigt varm, har sämre prestanda än den jag postade..

Redigerad av Ace
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inte bärbar om du vill spela dom nyaste spelen med dom högsta grafikinställningarna, då är det bättre med stationär

Stämmer mycket bra..

Man får tänka på vad man ska använda den till..

Ska själv ha den till att spela lite/ kolla på film och använda som skoldator..

Har användning av den i skolan och tyckte därför jag skulle köpa en bärbar..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur grym du vill ha.. men Acer 5024 (Har en likadan, fick idag ^_^ ) är rätt prisvärd..

Processortyp AMD Turion 64 3400+ (1.8 GHz)

Minnestyp DDR SDRAM - 333 MHz PC2700 1GB (2 x 512)

Maximalt minne 2 GB

Hårddiskstorlek 100GB

Skärmstorlek 15.4 tum WXGA CrystalBrite TFT LCD

Maximal skärmupplösning 1280x800

Grafik (Grafikminne) ATI Mobility Radeon X700 128 MB PCI-Express

CD/DVD/CDRW DVD±RW (+R dubbla lager)

Pris: 1275kr

Kan säga att den klarar Battlefield 2 galant.. har inte provat några andra spel..

edit: Tycker inte du ska köpa Ferrarin.. den sägs krångla mycket + att du får betala 2 000kr bara för ferrari märket, den blir väldigt varm, har sämre prestanda än den jag postade..

1275 kr? Vem försöker du lura?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Ny hårddisk. Sätter in den i datorn, som slave(då jag redan har en master) genom jumpern. Startar datorn, går in i BIOS. Datorn verkar hitta hårddisken här, och den står som slave. Bootar upp mitt Windows XP, datorn hittar hårddisken och frågar efter drivrutin, och ber en stoppa in diskett eller en CD med drivrutiner. Problemet är då att det följde inte med någon skiva, och när jag kollar deras hemsida ser jag inga drivers, och heller inget via google. (När "installitionen" är över så får jag "Den här maskinvaran kunde inte installeras, men sen när behöver en hårddisk en driver förutom det som finns i OS redan?)

Modellen är en Maxtor 6Y080LO. Datorn hittar den i Enhetshanterarn, men den dyker inte upp i Utforskaren. Jag har kollat i Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering. Här ser jag i "Volym"-fältet den ena hårddisken, och en annan genererad via daemon tools(programmet är inte olagligt på något sätt). Nu tittar jag i listan under.

Disk 0

Standard

38,29 GB(40 GB)

Online

Till höger om detta är det en blå linje vilket enligt beskrivningen betyder Primär partition. Och det är filsystemet FAT32 - Felfri(System)

Vidare till disk 1.(Antar att detta är den nya)

Disk 1

Standard

31,49 gb(Ska vara 80 gb, helt vrickat, men det kanske löser sig sen när jag formaterat den, när jag kommer åt den, får se)

Online

Till höger om detta får jag en svart linje och enligt beskrivningen betyder det "Inte allokerat)

31,49 gb

Inte allokerat

Hur ska jag göra för att komma åt den här hårddisken i Utforskaren? Eller är det möjligt att formatera den på annat sätt? Jag har inte ens dens beteckning då den inte dyker upp nån annanstans än BIOS och Enhetshanterarn. Hjälp uppskattas grovt mycket, hur lite det än kan vara.

Edit: Jag andvänder Windows XP SP2, och det är en intern hårddisk.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cortez: En IDE-disk behöver inga extra drivrutiner. Windows frågar alltid efter drivrutiner när man har installerat ny hårdvara men i det här fallet kan du ignorera det eftersom det inte behövs.

Gå in i Diskhantering och initiera och formatera disken så bör den funka sen. :blink:

Edit: Att datorn tror att den nya hårddisken bara är ~32 GB kan bero på att du satt jumpern på fel plats. En del diskar går att jumpra så att utrymmet begränsas till just 32 GB och det är möjligt att du råkat göra det.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cortez: En IDE-disk behöver inga extra drivrutiner. Windows frågar alltid efter drivrutiner när man har installerat ny hårdvara men i det här fallet kan du ignorera det eftersom det inte behövs.

Gå in i Diskhantering och initiera och formatera disken så bör den funka sen. :blink:

Edit: Att datorn tror att den nya hårddisken bara är ~32 GB kan bero på att du satt jumpern på fel plats. En del diskar går att jumpra så att utrymmet begränsas till just 32 GB och det är möjligt att du råkat göra det.

Stort tack. Ska byta plats på jumpern sen och se om det hjälper. Men stort tack. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag ska starta CSS så står det att jag behöver nya drivrutiner till mitt graifkkort. (Geforce 6600GT 128mb) Så länkar den till nvidias hemsida och drivrutinerna. Men det finns skit många olika grejer. Vilka ska jag ladda ner? Och vissa går inte instalera som man laddat ner! :blink:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag ska starta CSS så står det att jag behöver nya drivrutiner till mitt graifkkort. (Geforce 6600GT 128mb) Så länkar den till nvidias hemsida och drivrutinerna. Men det finns skit många olika grejer. Vilka ska jag ladda ner? Och vissa går inte instalera som man laddat ner! :blink:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Du vet att det är grafikkorts drivrutiner du ska ha, därför väljer du "graphic drivers"

Du vet att du har ett GeForce-kort, därför väljer du "Geforce and TNT2"

Du vet förhoppningsvis vilket operativsystem du har, välj det och tryck på go!

inte speciellt svårt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Hrm*

Jag har faktiskt inte fått iväg min beställning på grafikkort än, men jag har snart bestämt mig. Det är bara det att jag blir mer och mer förvirrad. Jag har bestämt att det ska vara Sapphire Radeon 9600 Pro. Men sen? Jag har hört, och sett att "Advantage" ska innebära att minnes- och processorfrekvensen är sänkt till 233Mhz istället, som här:

http://www.pixmania.com/se/se/129863/art/s...g.html?srcid=85

Gör det skillnad?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Och vad är minnet på den här? 460 Mhz?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34382...23a2377ba5a1f6a

Och så klassikern. 128mb eller 256? Det var nån nisse som påstod att 128 inte duger alls längre :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Hrm*

Jag har faktiskt inte fått iväg min beställning på grafikkort än, men jag har snart bestämt mig. Det är bara det att jag blir mer och mer förvirrad. Jag har bestämt att det ska vara Sapphire Radeon 9600 Pro. Men sen? Jag har hört, och sett att "Advantage" ska innebära att minnes- och processorfrekvensen är sänkt till 233Mhz istället, som här:

http://www.pixmania.com/se/se/129863/art/s...g.html?srcid=85

Gör det skillnad?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Och vad är minnet på den här? 460 Mhz?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34382...23a2377ba5a1f6a

Och så klassikern. 128mb eller 256? Det var nån nisse som påstod att 128 inte duger alls längre :blink:

Är inte alls säker, men http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010064519 (så)

detta kan vara lika bra(om inte bättre) för ungefär samma pris. Nån får väldigt gärna rätta mig. ;P

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Advantage modellerna är inget att ha. Om du absolut ska ha 9600pro så försök hitta en 256mb model. Varför? Jo för att spel som t.ex. battlefield 2 och F.E.A.R. kräver EN MASSA minne. Du kommer INTE att kunna lägga texturerna på högre inställning än lägsta/låga i sådanna nyare spel.

Vad har du för grafikkort just nu? Vad har du för processor (CPU)?

@Cortez: Japp, 9600XT är bättre än alla PRO modellerna.

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...