Jump to content

Extern hårddisk har slutat fungera. Snyft


okka
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Hoppas allt är bra med er. Jag och min vackra fru väntar vårt första barn nu i dagarna! Så allt är helt underbart med mig. 

I denna väntans tid, försöker jag lösa ett teknikstrul som irriterat mig senaste veckorna. Från en dag till en annan slutade min externa hårddisk (Icy Box USB) att fungera. Jag har den kopplad till routern at all times, som backup och lagring. 

Modell: Samsung ST1000LM024

Misstänker att den gått och blivit korrupt av någon oklar anledning. Den syns alltså inte i routern (Technicolor TG799vacXTREAM), jag når den inte heller när jag kopplar in den i datorn. Inte ens via Disk Utility. 

Jag har tillgång till både Windows 11 (jobbdator, men utan adminbehörigheter) och Mac OS X (Big Sur, 11.6).

Tidigare hade jag lagt upp den som en sambaserver eller vad tusan det nu kallas, nådde den genom routern via smb://, ja, ni fattar. Men nu är det kört. Eftersom den inte ens syns i routern, kanske problemet rör hårddisken istället för kompatibilitets-/operativsystemstrul. Men då jag inte når den via Disk Utility, ens efter återställd NVRAM/PRAM osv., så kan jag inte se huruvida den är korrupt eller ej.

Tips, lösningar? Om inte annat hade jag gärna bara dykt in i den en sista gång och räddat det viktigaste.

xoxo
O

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till det kommande tillskottet! :D Roligt att höra såna nyheter.

Gällande hårddisken känns det inte som att det är någon bra idé att öppna upp den, om det var det du menade med att dyka in i den. Jag provade att följa någon video där det "bara" var att flytta på armen till grundläget, men det var en värdelös idé för läshuvudet var fortfarande på plattan och det slutade med att den rispade upp skivan istället.

Jag hade en annan hårddisk som jag tappade från knappa halvmetern en gång och eftersom jag fortfarande kunde läsa den när jag kopplade in den trodde jag att det var lugna puckar och lät den fortsatt vara inkopplad någon vecka. Men den skavde långsamt mot skivan och till slut hade den nött ned skivan till oläslighet trots att det gick först. Med andra ord, om du får tillgång till hårddisken igen, kopiera precis allt på en gång för det kan vara den sista gången din hårddisk lever.

Mjukvarumässigt har jag nog inga tips, du verkar ha koll på det där själv, men det sägs ju att Linux är mindre känsligt för att läsa hela filer så du kanske kan få ut någon form av rådata därifrån som du sedan kan reparera i mjukvara efteråt. Det kan tänkas att Windows inte vill läsa alls för att den inte kan läsa helt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ❤️!

Med "dyka in" menade jag endast i en bildlig mening, dvs. via typ Disk Utility. Men då jag inte ser den, är det lite stopp på den fronten. Annars hade jag väl kunnat partionera/reparera den på något vis. Finns ju såna där Disk Wizard-program och annan skit, men jag litar inte på sånt, om jag ska vara ärlig. Det mesta på den fronten borde gå via Terminal, men jag får inte upp någon info om hårddisken överhuvudtaget när jag går den vägen.

Enda jag övervägt med att öppna upp den, är att byta chassi, ifall det är så att det är något där som strular.

Segt det här, asså ..!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, okka skrev:

Tack ❤️!

Med "dyka in" menade jag endast i en bildlig mening, dvs. via typ Disk Utility. Men då jag inte ser den, är det lite stopp på den fronten. Annars hade jag väl kunnat partionera/reparera den på något vis. Finns ju såna där Disk Wizard-program och annan skit, men jag litar inte på sånt, om jag ska vara ärlig. Det mesta på den fronten borde gå via Terminal, men jag får inte upp någon info om hårddisken överhuvudtaget när jag går den vägen.

Enda jag övervägt med att öppna upp den, är att byta chassi, ifall det är så att det är något där som strular.

Segt det här, asså ..!

Att byta chassi är däremot väldigt harmlöst, så det kan du ju göra :) Jag har använt chassit till den externa jag tappade från halvmetern till en mängd olika diskar så det kan jag rekommendera. Oklart om det kommer hjälpa dig däremot.

Låter den konstigt när du kopplar in den? Ett tickande läte eller så? Då är det antingen redan försent, eller så är det väldigt bråttom och nästa gång du kopplar in den är det bäst att du har lösningar redo för sista kopieringen, så att du inte gör som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Att byta chassi är däremot väldigt harmlöst, så det kan du ju göra :) Jag har använt chassit till den externa jag tappade från halvmetern till en mängd olika diskar så det kan jag rekommendera. Oklart om det kommer hjälpa dig däremot.

Låter den konstigt när du kopplar in den? Ett tickande läte eller så? Då är det antingen redan försent, eller så är det väldigt bråttom och nästa gång du kopplar in den är det bäst att du har lösningar redo för sista kopieringen, så att du inte gör som jag.

Ooh. Den låter "E E E E E E E". Typ. Inte lika artikulerat, men det är inte ett tickande läte, utan ett sorts alarmerande sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, okka skrev:

Ooh. Den låter "E E E E E E E". Typ. Inte lika artikulerat, men det är inte ett tickande läte, utan ett sorts alarmerande sådant.

Om den är paj är det i bästa fall armen som slutat funka, och att den inte är på skivan. Det kan gå att rädda utan sterillabb, men armen är inte lätt att laga och få till rätt. Risken är att du måste lämna in hårddisken och förhoppningsvis behöver de inte styra så värst mycket med det, men det brukar inte vara fantastiskt billigt ändå, tyvärr. Bäst är att rådfråga, och säger de att du måste lämna in den får du nog göra det.

Det är sånt här som gör att jag har lätt panik över externa hårddiskar rent allmänt. En extern hårddisk till backup är bara en backup till att de andra medierna inte ska dö samtidigt eller bli infekterade med virus/att man råkat deleta något, för bevisligen går det inte att lita på externa diskar ens när de sitter på plats permanent utan att man handhar dem oförsiktigt eller riskerar att tappa dem.

Jag är team skivbränning alla dagar i veckan. Särskilt när du nu kommer börja ta foton på barnens första år kan jag tänka mig att du får börja överväga samma sak. Kanske inte allt på bluray, men best of kanske (om man nu orkar kompilera såna samlingar). Billigare gigabytepris än hårddiskar, permanent medium, icke-skrivbart medium efter bränning dvs säkert mot delete och virus, ganska reptåligt enligt tester, och pga sin andra typ av plast även tåligt mot solljus. Köp dig en spindel 25-pack, bränn ut dina filer och lägg i ett bankfack eller åtminstone hos någon annan för brandskydd etc. Skivor blev aldrig obsoleta; de blev ersatta av annat som läsmedium, ja, men som arkivmedium finns det ingen som tänker på dem längre. Allt är cloud (dyrt och exploaterat) eller hårddisk (smidigt, men som du ser, riskabelt) numera. :( Den enda nackdelen jag ser är att det jämfört med USB-minnen eller hårddiskar är lite långsamt: 27 MB/s på 6x speed. Det kan man ändå överleva, tycker jag.

(Som ren kuriosa kan jag säga att det går fortare att installera spel på PS4 från skiva än att tanka, för det motsvarar en 200 Mbit/s-lina rakt till deras servrar och även om man har gigabitnätverk får man aldrig ut de hastigheterna från dem. För mig på 100/10 cappar det på 10 MB/s som bäst. Skivspel installeras fortsatt med 25-27 MB/s.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kära ni! Det var inte chassit. Den var inte korrupt. Det var inte strul med kompabilitet/systemfel.

Henkibojj gav mig en idé, nämligen: "vad händer om jag skruvar upp och dyker in i skiten, bokstavligt och inte bildligt?"

Det gjorde jag! FYI är det en sån liten SSD 2,5". Så jag skruvade upp den, och väl inne märkte jag att läshuvudet hade "hängt sig". Lite som om en pickup på en vinylspelare har fastnat mitt på tallriken. Precis som du redovisade för, Henkibojj. 

Så nu var felet lokaliserat. Men jag hade lärt mig av ditt misstag. Jag skruvade därför plattan motsols samtidigt som jag med lätt hand flyttade armen till grundläget. På så vis mötte inte armen något motstånd, och ingenting rispades. Ett spjut att bära på vägen för alla modiga hobbyreparatörer som kanske följer i mitt spår.

Hårddisken är nu högst levande och igång! Slutet gott, allting gott. Jag är jäkligt stolt och kommer leva gott på den här bravaden fram till nästa seger.

xoxo!

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, okka skrev:

Jag skruvade därför plattan motsols samtidigt som jag med lätt hand flyttade armen till grundläget.

Jävla dåre :( Bra jobbat, snyggt att du lyckades! Gör inte om det >_<

Min läsarm var på nåt sätt fysiskt klistrad till skivan så trots att just missade biten med att snurra samtidigt tror jag inte att det hade hjälpt. Det extremt retliga med hela skiten var att det orsakardes av att jag kopplade in den till ett usb-grenuttag med för lite ström. Hade jag bara kopplat den direkt till datorn som alla andra gånger hade det aldrig hänt.

Jag står ändå fast vid rådet att bränna ut dina bilder istället. Det gick bra den här gången, men troligen inte nästa. Det blir tråkigt att upptäcka om fem år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad härlig den här tråden var, någon som ber om hjälp och flera som ger kompetenta och bra förslag på en lösning. Forumvibbar. ❤️
Tänkte föreslå samma som eXotic, gjorde det med en gammal USB 2.0, 3,5mm extern disk jag hade. Trevligt att det löste sig!

Och grattis till er! Jag är för närvarande hemma med min ettåring. :) Njut av varje liten detalj!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...