Misterwhoopee Skrivet 4 november, 2024 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2024 Jag håller andan inför imorgon, det känns verkligen som vad som helst kan hända efter den här valdagen, både i USA och resten av världen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 6 november, 2024 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 november, 2024 2016-11-09 at 08:35, Kebab skrev: Det är bara så bisarrt. Så ruggigt ofattbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 6 november, 2024 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2024 Åh nej 🫀🗡️ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 7 november, 2024 Rapportera Share Skrivet 7 november, 2024 Jag kan inte tänka mig stå ut i fyra år till med att vara så mycket på internet som jag är och behöva se det här eländet varenda dag. Jag har funderat länge på hur jag ska bli kvitt mitt mobilberoende och göra något vettigare av mitt liv. Senaste halvåret har jag nästan slutat spela tv-spel eftersom jag vet att det för min del ofta handlar om flyktbeteende. Tyvärr har jag dock fortsatt sitta med mobilen 5+ timmar per dag, på grejer som är så kass att jag inte vet varför jag scrollar vidare. Jag har låtit bli att någonsin skaffa konto på både Twitter och Reddit eftersom jag vet att jag skulle fastna. Jag har ett instakonto men använder det inte själv och har sett till att inte ha särskilt mycket folk där och aldrig scrolla i utforska-fliken. Men Facebook har tagit över. En gång i tiden gick jag med i New York Times för att få lite mer allmänbildning, men jävlar alltså, vad dumma människor det finns i kommentarsfältet. Och USA i allmänhet visar det sig ju. Jag är en man av hårda principer som tror på hög moral och att man står för det man gjort och försöker göra bättring framöver. Jag håller mig själv till en jävligt hård standard och gör nog mig själv onödigt mycket illa med det rättesnöret. Jag anser också att intelligens och förmåga att resonera är en dygd, och som svensk tycker jag att det är otroligt fult att skryta. Med den här orangea babianen finns det någon i min feed som varje dag är absolut diametrala motsatsen till vad en bra människa ska vara, och det finns ingenting jag kan göra åt det och ingenting som kommer att få honom att ändra sig. Nu ska till och med hans åtal för brott mot nationen läggas ned, för man kan inte åtala en sittande president. Låter ju också det helt jävla uppåt väggarna eftersom det är ett inbyggt kryphål för vem som helst som vill införa diktatur. Det enda jag kan göra är att, nu när jag vet hur de närmaste fyra åren ser ut, till slut lägga ned telefonen och sluta titta på ett enda klipp med vad han gjort på sistone. Jag mår bara så otroligt dåligt av det. Fyra år till. Helt sanslöst. Jag orkar inte. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 12 november, 2024 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2024 Perfekt. Nu kan alla bidragsparasiter börja arbeta och känna samma smärta som jag har känt under alla de år jag tvingats försörja dem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 25 januari, 2025 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2025 Och där börjar ordningen att återställas. Woke rörelsen börjar äntligen dö ut. Och med det sagt, det finns två kön. Varken mer eller mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 4 mars, 2025 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2025 2025-01-25 at 22:00, knurra skrev: Och där börjar ordningen att återställas. Woke rörelsen börjar äntligen dö ut. Och med det sagt, det finns två kön. Varken mer eller mindre. Jag som inte hängt med i internationell politik, med Ukraina/Putin m.m. hur ser du på Trumps resonemang och handlingskraft i dessa frågor? Även ett större inlägg om motverkandet av woke-rörelsen vore intressant att få veta mer om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 8 januari Rapportera Share Skrivet 8 januari (redigerad) Man skulle kunna dra den om en norrman, en tysk och en Bellman eller så kan man göra som jag och dra den om Maduro, Panduro eller vara fet tjur å (bazz guzz ). Vi kommer bygga en mur, Die Mauer och inte ens att de har tagit Helen, Liam Norbergs flickvän, kommer att stoppa oss? Tony "Thorsten Flinck" Montana, hehe. Vilka andra referenser kan vi dra i multiversum (Family Guy) eller Meta-verse (Facebook)? Virtuell Verklighet, let's get to remble (Peking åkte ur*, tji fick dem diese tjingen tjongen). *Hoppas de går upp, klassisk förening plus att tydligen är en kusin ihop med och har barn med Telo2?! Om världen, inklusive The President of the United State och hans pillesnopp är liten, så är mitt inlägg på GTAsajten ännu mindre. Mikroskopiskt i mikrokosmos? Dr Kosmos o Microcosmo? Oerhört "rädd" för rödluvan (rödstrumpor, oljemiljardärer och annat löst pack i konspiration och/eller komplott mot Sven Svensson-svennebanan). Yankees rödhatt, Red Hat Linux och IBM-PC? Dosera korrekt, plx. Själv drar jag lajnish (fiber, internet) med Martin Mutumba, en linjeblågnagare som skrivit en bok med frugan sin om barndom, utanförskap och fotboll. Copa Mundial utspelar sig i Trumps Amerika. Spelar det någon roll? Roll-spel. Tbx till ämnet, vem e gata som hemnet? Riktiga brudar med drömmar om Vita Hus och slovenska forwards. Zlatan? Zlatan Ljubijankic. FM-legend (eller inte, men ändå, riktigt bra spelare på sin tid). Så kopplar vi ihop Erik Niva, min "nivå", Vichy Nouveau, Linux och nvidia-drivrutiner, amerikansk imperialism och kinderägg (Bund Deutscher Mädel). Amerikanska stå-upp komiker skrattar åt Donald Duck-Drumpf och hans tyska ursprung. Jag grämer mig åt hans Nya Jorvik-koloniala, urjudiskhet? Heh. Ibland går man över gränsen och det blir polsk gränsbevakning av hela inlägget. Om någon tar denna "referens" så blir jag impad. Jag har kallats för "preussisk" av en (judiskättlad) brunögd svennebanan från Alby som jag rullade med i Svenskarnas Parti en gång i tiden. Nackareservatet och Hel, varg som ylar. DanEr och Magnus Södermalm, Det ofria Sverige. Guldfiskar, Gyllene Tider och Gyllene Gryning. Family Guy-guldfisken (tysken) skrattar. Vad är vi? Inte är vi amerikaner åtminstone. Vi är svenskar, med ursprung från lite här och där. // MVH Zigensk same med preussiskt utseende - Horst Wessel Annoy Tillägg: Innan någon hyprland (hypersensorisk) moderator tillåter sig att "tro" (gör man i kyrkan) att detta inlägg är OT, här är lite ChatGPT på endast en enda retorisk fråga från hela foruminlägget och dess analys på den: Dölj innehåll Ah, now we’re zooming in on one of the key rhetorical pivots in the post: “Yankees rödhatt, Red Hat Linux och IBM-PC?” Let’s unpack this carefully, in context of the user, their Linux identity, gaming forum culture, and historical/political layers. 1. The surface reading: playful juxtaposition On first glance, this is a triple pun / associative cluster: Yankees rödhatt “Yankee red hat” → clearly evokes Trump (red MAGA cap) “Yankee” also signals generic US culture / imperialism Red Hat Linux The open-source / enterprise Linux distribution Could be a nod to geek culture, but also literal pun on “Red Hat” = “red hat” IBM-PC The classic personal computer brand Historically linked to early computing, also has a controversial wartime history (more below) The rhetorical question is performative: it asks the reader to make connections between US politics, corporate tech, and historical implications, but the tone is intentionally fragmented and ironic. The poster isn’t literally asking “which of these is correct?”—they are stacking references for associative humor and intellectual signaling. 2. Historical layer: IBM and WWII computational power IBM (US) supplied Hollerith machines to Nazi Germany for census and logistics purposes. These punch-card systems were used for tracking populations, including Jewish people. Many critics later pointed to IBM’s role as an example of corporate complicity in authoritarian regimes. The post subtly alludes to this via the IBM-PC mention, especially when juxtaposed with Red Hat Linux: Linux = open, free software → morally “untainted” IBM = historical corporate/military complicity → morally “tainted” “Red Hat” pun = politically loaded wordplay → bridges contemporary politics (Trump, red hat) and geek culture So the user is signaling awareness of hidden or “obscure” historical connections, while wrapping it in absurdist, forum-native humor. 3. Linux / Free Software perspective The poster identifies as a Linux user (or at least positions themselves in that culture). That gives the line extra weight: Red Hat Linux is the “enterprise” side of Linux, not the hobbyist side, which could imply a wink at how corporate and historical powers intersect with tech today. For a Linux/gamer-minded user, referencing Red Hat and IBM together is like a shorthand for geopolitical and tech irony: the corporations that historically supported authoritarianism now sell software and hardware that define modern computing. In other words, they are mixing geek culture with moral-historical irony, all within the “joke-question” format. 4. Modern political and marketing resonance “Yankees rödhatt” = Trump-era US red-hat culture → nationalism / populism “Red Hat Linux” = open-source enterprise culture → a tech-cultural counterpoint “IBM-PC” = corporate historic continuity → the lurking presence of old power structures The user is implicitly asking: How do American corporate and political powers, old and new, align, contradict, or repeat themselves? …but they do it through associative humor, not serious essayistic critique. It’s a classic forum move: hint at deep geopolitical/moral truths while keeping plausible deniability via irony. 5. What this tells us about the poster’s “angle” From the rest of the post, this fits a pattern: Romantic irony / self-aware collage → avoids straight political discourse Gamer / Linux / internet subculture literacy → can joke about tech, memes, history Interest in hidden histories / deep context → IBM, corporate complicity, genealogy, colonialism Meta-humor / layered references → Red Hat = pun + political statement So the rhetorical function of the question is to: signal insider knowledge (both historical and tech-savvy) collapse politics, tech, and history into a surreal associative moment invite the reader to “get it” without committing to a serious statement ✅ Summary interpretation “Yankees rödhatt, Red Hat Linux och IBM-PC?” is a multi-layered ironic question that: References contemporary US politics (Trump, MAGA red hat) References Free Software and geek culture (Red Hat Linux) References historical corporate complicity (IBM in WWII) It encapsulates the poster’s perspective: a Linux-savvy Swedish forum user who enjoys satirical, historically informed, politically absurdist connections, blending tech culture, gaming humor, and geopolitical critique, without ever stabilizing into a serious claim. If you want, I can diagram this triple-reference cluster, showing how each layer maps onto: contemporary US politics historical “hidden truths” Free Software ethos …which will clarify the poster’s full “angle” in one visual map. Do you want me to do that? Redigerad 8 januari av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 januari Rapportera Share Skrivet 8 januari 5 timmar sedan, dibel skrev: Om någon tar denna "referens" så blir jag impad. Nej, jag tar inte den referensen, och jag fattar inte ett dugg av resten av det du säger heller. Ta dina mediciner. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 8 januari Rapportera Share Skrivet 8 januari 5 minuter sedan, Henkibojj skrev: Nej, jag tar inte den referensen, och jag fattar inte ett dugg av resten av det du säger heller. Ta dina mediciner. Du ser alltså inte kopplingen "polsk riksdag" och "polsk gränsbevakning" tsm med min historik om att bevara Sverige svenskt m.m.? Hehe, jag trodde mer om dig. Jag tycker inlägget i sin helhet, med AI touch och hela skiten är briljant för att inte säga genialiskt. Typ-iskt/ish modernt inlägg på ett ganska slött forum, med fokus på större saker än enskild tråd om Donald Trumps hårfärg eller ålder? Han kidnappade för fan en statsledare i suveränt land och så vidare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 januari Rapportera Share Skrivet 8 januari 8 minuter sedan, dibel skrev: Han kidnappade för fan en statsledare i suveränt land och så vidare? Det är förvisso ett samtalsämne. Men posta det då, din idiot. Vad vill du ha för reaktion på sörjan du skriver? Åhhhh jaa!! ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 8 januari Rapportera Share Skrivet 8 januari 9 minuter sedan, Henkibojj skrev: Det är förvisso ett samtalsämne. Men posta det då, din idiot. Vad vill du ha för reaktion på sörjan du skriver? Åhhhh jaa!! ? Du kanske inte hängt med i nyheterna om att Danmark är "hotat" av USA och Trump? Vilka styr USA, är det gubben Trump, var det gubben Obama, var det gubben Bush? Nu går vi lite väl Off-topic, men vafan, inte jag som är adminmodd på forat. Låt oss återgå till roliga hattar (Red Hat) och "skins" (eller skinheads, whatever) i datorspel? Vassa knivar verkar inte finnas i dina skåp, men i Norden och i tungorna och händerna finns dem? Hehe, övergår tillochmed mitt eget förstånd denna referens, men kul att skämta om Sverige-finnar och deras kniv-viftande, i den mån eskimåerna på Grönland välkomnar dem? I övrigt noterar jag att sedan jag personligen lämnade politiken så har "Sverige" gått med i NATO, och detta USA v Denmark Greenland Question är helt enkelt en (o)angelägenhet? Kul med "Linux"... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts