Jump to content

Hotbilden mot Lunds universitet


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Polispådrag efter hot mot universitetet

taa3daa8-jpg

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/polispadrag-efter-hot-mot-universitet

Är det någon som går på Lunds universitet och kan berätta något om vad som pågår? Jag är inte bekant med Jodel så jag vet inte vad appen går ut på, men nån form av Twitter är det väl det handlar om och när någon skriver exakt samma meddelande som innan den senaste skolskjutningen i USA är det inte underligt att universitetet och polisen reagerar.

Däremot måste jag säga att de meddelar sig väldigt sent — jag har kvar ett mailkonto på LU sedan en distanskurs jag tagit tidigare och jag fick inget mail förrän klockan 6:18, då många säkert redan gått upp eller till och med börjat ta sig dit. Frågan är hur många som faktiskt läser mail på så tidigt på morgonen om de inte har synkad smartphone. Det har väl de flesta studenter förstås, men lärarna?

Diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodel är en sorts twitter kan man väl kalla det, den stora skillnad är att man är anonym (Och man kan alltså inte se vem som skrivit något) och att man endast kan se alla jodels inom 8KM tror jag det är nu, förut var det 10KM.

 

I varje fall så skriver jag typ "Henkibojj är cool" så kan jag prata med mig själv i kommentarerna om jag nu vill (Det står ingenting som visar att det är olika personer som skriver).

 

I varje fall så tycker jag det är superbra att polisen & universitet reagerar och gör någonting åt det, det är INTE okej att hota med saker - även om det är skämt så är det ju verkligen ingenting man skämtar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Meddelandet som skrevs var en svensk översättning av det som skrevs på 4chan innan Oregon-skjutningen, ser det därför inte riktigt som ett skämt utan snarare ett rent hot varför stängningen imo var befogad. Själv pluggar jag som bytis i Kanada för tillfället men till min LU-mail kom beskedet kvällen innan svensk tid. Allt i Lund som var universitetsrelaterat stängdes ner, nationer, AF-borgen, alla institut och så vidare. Det visade sig senare att samma meddelande postats på flera ställen i Sverige varför stängningen upphävdes... tror dock ändå att folk kommer vara ganska olustiga imorgon. Hade varit intressant att se Jodel i Lund nu.

Fun fact: Detta var första gången på många hundra år som universitetet stängde en vanlig arbetsdag. 

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att det tas på allvar. Men skaparna av Jodel måste väl (tillsammans med polisen) kunna klura ut vem som skickar sådant här? Annars känns det som att det kan komma att ske ganska frekvent på grund av studenter med tentamensångest...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/anonym-chatt-skyddar-ej-brottslingar

Redigerad av Jazz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att de stängde. Jag var ändå ledig på måndagen, men halva klassen hade ett obligatoriskt seminarium (jag var i halvan som hade det i fredags istället), så kände med dem. Det var ju några timmar där på söndagskvällen mellan nyheten kom ut och beskedet om att de stängde ner - man vill ju inte gå dit men om man har något obligatoriskt och inte vet hur läraren resonerar (och det är svårt att få tag i hen på en söndagskväll) så.

Idag var jag på föreläsning. Var väl rätt normalt, med undantag för Expressen-reportern som stod utanför och intervjuade studenter. Hotet skapar ju stora och kostsamma logistiska problem. En hel arbetsdag går förlorad, kostar universitetet massa, salsbokningen nu för att klämma in det som missades igår måste vara en mardröm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...