Jump to content

EU-val 2014


Jazz
 Share

Recommended Posts

Förlåt men, jo, det tror jag bestämt att de får. Världen och mänskligheten utvecklas bäst i ett fritt samhälle än ett stängt. Vad SD vill tänker jag inte yttra mig om för jag håller inte med dem, de är knappast liberaler, så jämför mig gärna inte med dem i framtiden, tack så mycket.

Det är väl ingen som har sagt något om ett stängt samhälle? Vi talar om fördelningspolitik som jämnar ut inkomstskillnaderna i större mån än vad som görs nu, inte kommunistdiktatur.

Det var inte meningen förresten att hävda att dina åsikter liknar SD:s, det var bara ett annat exempel på ett uttalande som låter bra men som inte är baserat på verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där är inte en rättvis bild och inte heller den kvotering som F! förespråkar, den kvotering du målar upp är missbrukad. Kvotering ska, i de fall där en man och en kvinna har samma kompetens och kvalifikationer, innebära att kvinnan får sitta i styrelsen istället för mannen eftersom det generellt sett är mannen som blir invald i styrelsen av samma anledning som du skrev ovan - de sitter i styrelsen för att de är män.

Jag har varit involverad i personalanställningar under det senaste året och kan säga att det är ovanligt att två (eller fler) kandidater är exakt lika kvalificerade för ett jobb. Vissa kandidater har alltid mer erfarenheter, kunskaper och är bättre lämpade än andra. Jag håller fast vid att kvotering mest handlar om att ge mindre kvalificerade kvinnor företräde framom bättre kvalificerade män. Dessutom är det fråga om statlig inblandning i privata företags angelägenheter vilket jag motsätter mig.

Detta håller jag med om, men att förminska Sveriges roll i sammanhanget och säga att det är något svenska politiker inte kan styra är att ta den lätta vägen ut. Det är bättre att försöka göra något än att inte göra något alls, kvotering är kanske inte helt rätt väg att gå men vad tror du i så fall är ett realistiskt och hållbart sätt att få in fler kvinnor i mansdominerade verksamheter?

Eller fler män i kvinnodominerade yrken?

Som sagt, det handlar om att förändra attityder och skapa opinion. Hur könsfördelningen i bolagsstyrelserna ser ut är en struntsak i sammanhanget. Jag vill påstå att kulturen (speciellt populärkulturen), media och reklambranschen har stort inflytande över folks attityder och hur män och kvinnor gestaltas. Där har dessvärre Sverige ganska lite att säga till om. Det är USA som håller i taktpinnen. Så länge inget händer i USA, händer inget.

För en som inte är så insatt, hur många dagar (eller veckor) tar det innan ett tydligt resultat kommer fram?

Ett prelimärt resultat som säger hur många procent av rösterna som partierna har fått i det svenska EU-valet kan komma redan på valnatten den 25-26 maj.

Den slutliga rösträkningen brukar vara klar på onsdagen efter valet så att valresultatet kan fastställas på torsdagen. Den 29 maj 2014 beräknas det vara helt klart vilka personer som blir de svenska ledamöterna i Europaparlamentet de kommande fem åren.

Källa: Valmyndigheten.

--

Nu ska jag dra iväg på valvaka!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl ingen som har sagt något om ett stängt samhälle? Vi talar om fördelningspolitik som jämnar ut inkomstskillnaderna i större mån än vad som görs nu, inte kommunistdiktatur.

Det var inte meningen förresten att hävda att dina åsikter liknar SD:s, det var bara ett annat exempel på ett uttalande som låter bra men som inte är baserat på verklighet.

Fördelningspolitik och fördelningspolitik.. Ni talar om att extremhöja skatter och därmed begränsa friheten både nationellt och internationellt. Bolag kommer att flytta härifrån. Människor kommer att flytta härifrån. Och ha gärna det som en svensk förebild, att det är så vi ska bli sedda på - men kom inte på knäna när det går på backen och du inser att företag kanske trots allt behövs inom svenskt näringsliv.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelningspolitik och fördelningspolitik.. Ni talar om att extremhöja skatter och därmed begränsa friheten både nationellt och internationellt. Bolag kommer att flytta härifrån. Människor kommer att flytta härifrån. Och ha gärna det som en svensk förebild, att det är så vi ska bli sedda på - men kom inte på knäna när det går på backen och du inser att företag kanske trots allt behövs inom svenskt näringsliv.

Så vi ska gå på knäna för bolagen? Prioritera företagen framför människorna? Låter ju vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vi ska gå på knäna för bolagen? Prioritera företagen framför människorna? Låter ju vettigt.

Gå på knäna för bolagen? Det är ditt citat, inte mitt. Det är ett faktum att vi som land inte överlever utan de bolag och företag som finns i Sverige idag, och om du vill utesluta dem så får det stå för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå på knäna för bolagen? Det är ditt citat, inte mitt. Det är ett faktum att vi som land inte överlever utan de bolag och företag som finns i Sverige idag, och om du vill utesluta dem så får det stå för dig.

Det låter som att det är det du vill att vi ska göra, rätta oss efter de stora bolagen så att de inte lämnar landet. Det fungerar inte i längden. Är det en sak vänstern alltid har varit bättre på så är det att skapa arbetstillfällen, det är liksom en stor del av hela grejen. Högerblockets restaurangskatteminskning gick ju käppträtt åt helvete så inte är det något sätt att sköta saken på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en ganska kraftig avvikelse från VALU. Med dubbelt valdeltagande i september kommer nog inte FI in i riksdagen. Sinnes med SD.

Jag förstod bara den sista meningen... :( Vad menar du?

Edit: Ah. VALU = Valundersökning? Då är det bara mittenmeningen som behöver utvecklas!

Edit: Ny fråga. Hur kan över 50 000 röster vara ogiltiga? Folk som kryssar mer än ett namn eller?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara mittenmeningen som behöver utvecklas!

Jag tänker att FI kanske är det partiet som har mobiliserat mest under det här valet, och att en majoritet av de som kommer att rösta på dem i september även röstade idag. Kanske också att en del av de som röstade idag kommer att rösta på något av de mer etablerade partierna till riksdagsvalet, samt att valdeltagandet i EU-valet för de traditionella partierna är lågt. Men det är ju bara min teori.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aeh....... EU.... alltså. Det är ju en sådan ond cirkel det här med att rösta in EU-kritiska partier... barn i samma sandlåda som inte vill leka. 9,8 till SD är... jag vet inte. Resultatet av svensk skola?

Isåfall måste något varit off med senaste PISA-undersökningen, vi är ju fortfarande mindre sämst än många andra. Kristina Crazy-Eyes Winberg i SVT nu, hur mycket tv-sänds från EU-parlamentet? Lär bli mycket bra youtubematerial från hennes sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en röst på Miljöpartiet till slut, är det något det behövs europeiskt samarbete kring så är det väl sådana frågor. Kul att man också valde att lägga rösten på partiet med röjigaste efterfesten. ^_^ Noterade också att det blev största parti i Stockholm med 21%. M långt efter med 16% och S 15%. Ganska intressant inför riksdagsvalet i höst. Noterade även att Reinfeldt i sitt tal berömde de sina för att ha jobbat hårt med kampanjandet. Att dela ut gratis mineralvatten inköpt på Lidl är i alla fall inget som får mig att tänka om. :confused:

Annars är det med blandade känslor som jag ser på det svenska valresultatet. Och vissa av de europeiska resultaten är för att uttrycka sig milt skrämmande.

Redigerad av Misterwhoopee
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att FI kanske är det partiet som har mobiliserat mest under det här valet, och att en majoritet av de som kommer att rösta på dem i september även röstade idag. Kanske också att en del av de som röstade idag kommer att rösta på något av de mer etablerade partierna till riksdagsvalet, samt att valdeltagandet i EU-valet för de traditionella partierna är lågt. Men det är ju bara min teori.

Ja, hela min familj har röstat F! i EU-valet mest för att "markera", som de säger. I höst kommer de dock återigen rösta borgerligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så går det när folk inte röstar. Alla européer som bryr sig om frihet och tolerans har skäl att hålla sig för skratt idag. Nu har vi nazister i EU-parlamentet.

Det där var lite för bra för att bara hända. Det är inte utan att man anar en Aftonbladet-konspiration i mossen.

Dessutom: tråd borde ligga i privata angelägenheter.

Varför?

Har jag fattat rätt om främlingsfientliga partier kommit in från 4 olika länder? (Tyskland, Danmark, Frankrike och Sverige)

Det är ju helt sjukt... :ph34r:

Det är ju rätt allvarligt då de måste kunna gå ihop och verkligen göra förändringar?

Lyckligtvis har de bruna partierna svårt att samarbeta med varandra eftersom de riskerar att skadas nationellt om de associerar med fel partier i Europa.

Med ryssen som bråkar i öst, och ett gäng nationalistiska partier på framfarten, så känns det nästan som att vi lever på tidigt 1900-tal.

Bli inte förvånad om en österrikisk ärkehertig blir skjuten i sommar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...