Jump to content

Playstationet dött?


Vice.
 Share

Recommended Posts

Tack tack!!!

Sista frågan: vilken temperatur?

Hade du vanlig ugn med sånt där rullknapp där temp står eller en ny där man klickar in exakt tex 200 grader.

För jag har en vanlig gammal. Ingen varmlufts.

Så när ugnen når rätt temp stoppar man in kretskortet stänger luckan, sen öppnar man luckan stänger av ugnen och låter kortet ligga kvar?

Rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack!!!

Sista frågan: vilken temperatur?

Hade du vanlig ugn med sånt där rullknapp där temp står eller en ny där man klickar in exakt tex 200 grader.

För jag har en vanlig gammal. Ingen varmlufts.

Så när ugnen når rätt temp stoppar man in kretskortet stänger luckan, sen öppnar man luckan stänger av ugnen och låter kortet ligga kvar?

Rätt?

Jag tror att jag hade 240 grader, men jag är inte säker. Googlade en massa när jag skulle välja temp men alla sa olika, det enda gemensamma var att alla var över 200 grader. Så jag tog ett medelvärde på alla jag hittade.

Då hade jag en vanlig ugn med rullknapp, över och undervärme. Men det spelar mindre roll, det viktiga är att kortet kommer upp i temp, är du osäker så använder du termometer.

Jag minns faktiskt inte hur jag gjorde. Om jag stoppade in kortet och lät det värmas upp i takt med ugnen, eller om jag stoppade in det när ugnen var varm.

Jag skulle nästan gissa på det första, när ugnen sedan nått temp så satte jag klockan på 10 min, när det gått så lång tid stängde jag av ugnen och öppnade luckan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde såhär, snabbt sammanfattat:

1. Kolla igenom samtliga gilksys avsnitt och läs hans guide samtidigt, kolla så att du hänger med i vad som ska göras. Hans PDF och videos är inte absolut samstämmiga alltid, bilda din egen uppfattning om vilket steg det är du egentligen gör.

2. Lägg fram alla verktyg. De jag kommer på är skruvmejsel, stjärnskruvmejsel, pincett (jag använde tandtråd vid ett tillfälle för att få upp en skruv jag inte kom åt), kemiskt ren aceton, tops och en fuktig trasa för rengöring.

3. Lägg fram burkar, koppar eller dricksglas för att lägga skruvarna i. Ta en kopp för varje huvudmoment (typ ytterskal, innerskal, BR-drive/minneskortläsare, fläkt, moderkort) och skriv upp vilken skruv som ska vart. Jag printscreenade bilder från PDFen och ritade dit "extra lång skruv", "grön skruv", "jätteliten skruv" etc på dem. Gilksy själv har väl gjort det så många gånger att han kan dem utantill, men se till att inte lägga allt i samma hög såsom han gör i sin video.

4. Skruva isär rubbet, följ videon noggrant. Rengör vad som rengöras kan.

5. Tvätta bort gammal pasta med aceton-tops.

6. Värm med pistol, jag tog ca 4 cm ifrån och gjorde exakt så länge som han gjorde i videon. Vänta, vänd, värm andra sidan, vänta igen.

7. Applicera kylpasta i en smal sträng längs ena sidan (det behöver inte ens köras längs hela kanten) och smeta ut med ett kreditkort. Jag köpte Arctic Silver på Kjell & Co. för 99 spänn, den sägs vara väldigt bra.

8. Skruva ihop rubbet, du får mycket hjälp av att du lagt de olika skruvarna i egna koppar.

9. Starta upp, klar!

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde såhär, snabbt sammanfattat:

1. Kolla igenom samtliga gilksys avsnitt och läs hans guide samtidigt, kolla så att du hänger med i vad som ska göras. Hans PDF och videos är inte absolut samstämmiga alltid, bilda din egen uppfattning om vilket steg det är du egentligen gör.

2. Lägg fram alla verktyg. De jag kommer på är skruvmejsel, stjärnskruvmejsel, pincett (jag använde tandtråd vid ett tillfälle för att få upp en skruv jag inte kom åt), kemiskt ren aceton, tops och en fuktig trasa för rengöring.

3. Lägg fram burkar, koppar eller dricksglas för att lägga skruvarna i. Ta en kopp för varje huvudmoment (typ ytterskal, innerskal, BR-drive/minneskortläsare, fläkt, moderkort) och skriv upp vilken skruv som ska vart. Jag printscreenade bilder från PDFen och ritade dit "extra lång skruv", "grön skruv", "jätteliten skruv" etc på dem. Gilksy själv har väl gjort det så många gånger att han kan dem utantill, men se till att inte lägga allt i samma hög såsom han gör i sin video.

4. Skruva isär rubbet, följ videon noggrant. Rengör vad som rengöras kan.

5. Tvätta bort gammal pasta med aceton-tops.

6. Värm med pistol, jag tog ca 4 cm ifrån och gjorde exakt så länge som han gjorde i videon. Vänta, vänd, värm andra sidan, vänta igen.

7. Applicera kylpasta i en smal sträng längs ena sidan (det behöver inte ens köras längs hela kanten) och smeta ut med ett kreditkort. Jag köpte Arctic Silver på Kjell & Co. för 99 spänn, den sägs vara väldigt bra.

8. Skruva ihop rubbet, du får mycket hjälp av att du lagt de olika skruvarna i egna koppar.

9. Starta upp, klar!

Tack! Fick tag i en värmepistol. Men man kan välj 3 lägen varm jättevarm eller skitvarmt.

Man kan inte välja exakt temp alltså. Tänkte köra på Mellan, jättevarmt.

Men ditt Ps3 funkar än?

Jag ahr ju beställt så planen är att laga, kopiera filerna, byta hårddisk och sälja billigt som fan.

Så om nån vill ha ett sen så...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av det här, men med tanke på att du snarare ska försöka hålla den vid liv tillräckligt lång tid snarare än att laga den, så kanske det här är ett vettigare första försök?

I suffered the YLOD this week.

What would Spock do? Don't cry, don't panic.

Firstly, I couldn't get the disk out of the console using the 'hold the eject button/switch off/switch on' method as I have (had) a 60gb PS3 and it doesn't work on that model. BUT what DID WORK was the hairdryer method!!!!!!!!!!!!!!!

HAIRDRYER METHOD TO TEMPORARILY TURN YLOD BACK ON TO RETRIEVE DISK

* use the hairdryer method: use a hairdryer to blast the 2 back vents of your YLOD PS3 (hairdryer on HOT setting and on full bore - hold the hairdryer an inch or so away from the vents - takes about 5 minutes on each of the back vents).

* don't move the PS3 - let it cool down completely (I cooled it with a fan for a couple of hours).

After using the hairdryer trick, HOPEFULLY you get lucky and your PS3 will be able to be turned on; it should stay on for a short time. If/when the green light comes on, eject your disk immediately.

TRANSFER SAVES to new PS3:

Next I decided to see if the YLOD PS3 would stay on long enough to be able to transfer my saves before it got the YLOD again.

Before I did anything I stood the console upright, grabbed a big fan and blasted it full bore - COLD air - at the 2 back vents. I also grabbed a 2nd smaller fan and blasted COLD air at the vents on top too. Keeping the YLOD PS3 cold/cool will keep it alive a while longer.

I hooked the YLOD console up to the TV as normal, and checked the console's settings to make sure that it wasn't set to automatically 'turn off'' after 4 hours... Because that was one thing that the person who wrote the following 'step by step transfer guide' forgot to mention, so lord help me my machine auto turned off part way through the transfer ...SQUEE!!!!

So cooling fans in place, ethernet cable at the ready (I just used the one that I used to hook my PC to the internet). I followed the following person's guide to transfer saves to a new PS3.

http://www.howtogeek.com/howto/44392/how-to-transfer-all-your-information-to-a-new-ps3/

It worked!!!!! It took hours but I now have all my saves transferred from a YLOD to a brand new PS3 and I am in hog heaven.

Please note: do NOT turn off the fans that are blasting cool air on your YLOD machine, until you have finished everything you want to do with that machine or it will overheat and will YLOD again and you will have to try and repeat the hairdryer trick (which may not work a 2nd time).

Once all saves were transferred to the new PS3, I hooked up my YLOD 60GB to my TV again as normal, went into my Playstation account and RE-activated my account (you have to deactivate the account before the transfer process - I don't know why but you have to). Now that your Playstation account is re-activated you can use that account again with your new PS3.

Once you've done everything, turn off your cooling fans, unhook your OLD PS3 and kiss it goodbye...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av det här, men med tanke på att du snarare ska försöka hålla den vid liv tillräckligt lång tid snarare än att laga den, så kanske det här är ett vettigare första försök?

Provade hårtorksgrejen igår. Blåste i 15 minuter. Men det gick inte. Kass hårtork förvisso

Haha, kan du inte ta före- och efterbilder Vice?

Det kan jag. Torsdag kväll är planen att et ska ske =D

Det behövs inte, jag körde utan det där.

Vafan? Vaddå har 12:an ingen hårddisk? Men man kan sätta in en? Måste väl ha en liten? Kommer en 60 gig passa då?

Men man ska ha skena egentligen? Men det funkar utan alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan? Vaddå har 12:an ingen hårddisk?

Men man kan sätta in en?

Måste väl ha en liten?

Kommer en 60 gig passa då?

Men man ska ha skena egentligen?

Men det funkar utan alltså?

Minns inte om det satt en i, antar att det inte gjorde det.

Ja du kan sätta i en.

2,5" är det som gäller.

60 gig säger ingenting om själva måtten på hårddisken. Men är det den du hade i din feta PS3:a du tänker använda så kommer den passa.

Skenan är till för att hålla upp hårddisken en bit så att den inte böjer kontakterna.

Det fungerar med vad som helst, jag har en dubbelvikt kartongbit intryckt som håller hårddisken rakt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte lyckats få upp den skruven med en vanlig mejsel ännu kanske det är lika bra att ge upp. Verkligen, hindrades du alltså av en sån sak? :confused:

Hur skall jag kunna få upp skruven med en vanlig skruvmejsel när det är en specialskruv? Måste ha en sån där stjärnskruvmejsel med 6 istället för 4 piggar.

Fixar under dagen troligtvis, men det kunde varit vara vrt att nämnas...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att ni sa att första skruven var en specialskruv... <_<

Haha jag är ledsen.

Nu har jag inte mitt tjocka PS3 här, men jag kan inte minnas att det satt en Torx-skruv där. Om det nu gjorde det så fick jag upp den skruven utan Torx-bits, för jag vet om att jag inte använde någon.

Edit: Menar du skruven som sitter här?

post-9459-0-65616100-1378902408.png

Den får du upp med en antingen en vanlig skruvmejsel eller stjärnmejsel. Jag minns inte riktigt vilken jag använde.

Men det är bara att försiktigt, utan tryck, testa att vrida med olika mejslar tills du känner att någon biter tag i skårorna.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jag är ledsen.

Nu har jag inte mitt tjocka PS3 här, men jag kan inte minnas att det satt en Torx-skruv där. Om det nu gjorde det så fick jag upp den skruven utan Torx-bits, för jag vet om att jag inte använde någon.

Edit: Menar du skruven som sitter här?

post-9459-0-65616100-1378902408.png

Den får du upp med en antingen en vanlig skruvmejsel eller stjärnmejsel. Jag minns inte riktigt vilken jag använde.

Men det är bara att försiktigt, utan tryck, testa att vrida med olika mejslar tills du känner att någon biter tag i skårorna.

Japp, den är det.

Har provat sjukt många olika men ingen funkade. Men det är lugnt, fixar en imorgon :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

xos2MnVxe-c

Jag fixade! Faking fakk vad jag är GRYYYYYYYM!!!!!!!!

Fak yee!!!!

Har 2 skruvar jag inte vet vart de ska sitta, en lång och en kort men skit i dem!!!

Dem långa ska troligtvis sitta i chassit.

Men som du säger: Skit i dem, det är inga rörliga delar man har skruvat med så det spelar mindre roll så länge konsolen fungerar.

Grattis förresten! Se nu till att ta backup:er på allt du behöver innan den rasar igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis förresten! Se nu till att ta backup:er på allt du behöver innan den rasar igen.

Tack!!

Känslan jag har nu måste vara samma som jägarna på stenåldern fick förr i tiden när de fällde en mammut eller nått som de skulle ha äta.

Vilka sjukt lyckorus, jag som inte ens har borrat en enda gång i mitt liv.

Hur länge höll ditt exotic? Henki kör väl fortfarande på sitt?

Har öppet köp på det jag köpte så ska vänta 30 dagar sedan lämna igen det om mitt skulle hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge höll ditt exotic? Henki kör väl fortfarande på sitt?

Har öppet köp på det jag köpte så ska vänta 30 dagar sedan lämna igen det om mitt skulle hålla.

Mitt höll från maj till december har jag för mig. Men det användes väldigt sparsamt under den tiden, jag nötte mest BF3 på PC under den perioden så det är svårt att säga hur många timmar jag egentligen använde den.

Å andra sidan så stod min nära fönstret under den perioden också, så under varma dagar blev den säkert rejält uppvärmd vilket inte är så bra.

Håller du den sval så borde den väl åtminstone klara sig tills PS4 kommer kan man ju hoppas!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...