Jump to content

Playstationet dött?


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Hade på min pS3:a och plötsligt pep det till och den dog, och blinkade rött.

När jag trycker på knappen tänds en gul lampa en micro sekund sen piper det och blinkar rött?

Ylod eller nåt annat fel?

Ylod är väl en gul lampa som blinkar?

Och kan man rädda sina sparfiler på nått vis?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger ju själv att det tänds en gul lampa, alltså är det YLOD.

Jaha, men va i helvete.

Fan att skiten inte kunde hålla 2 månader tilL! Vad gör man nu då?

Knappt lönt att köpa ett nytt playstation, men jag vill ju kunna se film mm.

Finns det nått enkelt sätt att tillfälligt fixa det?

Har hårtorkat konsollen i 15 minuter efter en guide, men det funkade inte. =(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, men va i helvete.

Fan att skiten inte kunde hålla 2 månader tilL! Vad gör man nu då?

Knappt lönt att köpa ett nytt playstation, men jag vill ju kunna se film mm.

Finns det nått enkelt sätt att tillfälligt fixa det?

Har hårtorkat konsollen i 15 minuter efter en guide, men det funkade inte. =(

Plockade du isär din konsol när du fixade den senast?

Som jag sa till dig då så är det ingen permanent fix. Konsolen är på väg att gå sönder, man bara fördröjer det en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en PS3 12GB för 1500kr och stoppa in din nuvarande hårddisk i den.

Eller så stoppar du in den i ugnen som andra här på forumet har gjort.tongue_1181744_0.gif

Men går det verkligen bara att stoppa in hårddisken? Var man inte tvungen att hålla på att formatera mm?

Vart finns de för 1500:- Hittade på pricerunner för 2k

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men går det verkligen bara att stoppa in hårddisken? Var man inte tvungen att hålla på att formatera mm?

Vart finns de för 1500:- Hittade på pricerunner för 2k

Jo, den måste formateras. Tänkte inte på att du behöver sparfilerna, jag har ju Plus så mina filer ligger i molnet.tongue_1181744_0.gif

Det bästa vore väl om du kunde få igång den några minuter så du hinner kopiera in sparfilerna till ett usb-minne.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1416914

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med varmluftpistolmetoden (ej hårtork) och den funkar prima fortfarande. Jag tror inte det är nån mening med att följa guider som inte öppnar upp konsolen, det lär gå sönder igen.

Kostnad: 100 kr kylpasta + 129 kr varmluftpistol (lämna tillbaka på öppet köp) = 229 kr plus ett antal timmar första gången man provar. Idag skulle jag nog klara det under två.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, så sparfilerna körda om jag inte får igång den!? >_<

Var det inte nån här som körde sin i ugnen? Pallar inte köpa en massa grejer sen funkar det ändå inte.

Kolla de två senaste sidorna i PS3-tråden, där har det diskuterats tre olika gånger. Varav du har varit delaktig på ett eller annat sätt alla tre gånger.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla de två senaste sidorna i PS3-tråden, där har det diskuterats tre olika gånger. Varav du har varit delaktig på ett eller annat sätt alla tre gånger.

Ok tack. Jag som glömt. Försöker i detta nu få tag i en värmepistol. Det skall väl inte vara allt för svårt?

Var det bara att skruva av, värma och ihop? Kylpasta är inget tvång eller?

Behövs special skruvmejsel eller vanliga, heniboy? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du ändå har grejerna isär så är det onödigt att inte passa på att byta kylpastan.

Är det inte rentav skadligt att inte byta ut den pasta man drar sönder genom att öppna huven?

Bara vanliga mejslar behövs, av båda sorter. Pincett kan vara bra också, men inte helt nödvändigt. Har du en verktygslåda så har du nog det som behövs. Just ja, kemiskt ren aceton utan olja också, kostar tjugo spänn på Hemköp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kollat så alla sladdar är i PS3an helt och hållet? Vet att jag fick panik när mitt xbox blinkade rött, men då var det en sladd som inte var helt intryckt.

PS3 beter sig inte på det sättet.

Är det inte rentav skadligt att inte byta ut den pasta man drar sönder genom att öppna huven?

Jo, jag skrev det här när du och jag diskuterade kylarpasta senast:

2. Hur menar du? Att du ska testa ugnsgrejen först utan att byta kylpastan? Det rekommenderar jag inte att du gör, det finns en del anledningar till att byta ut kylpastan:

I) Den som sitter på är inte världens bästa pasta enligt många, utan det är ett av ställen som Sony sparat pengar. (OBS, vet inte om det stämmer eller om folk vill leka viktiga.) Så att köpa en bra kylpasta och kleta på är att rekommendera, speciellt då kylpasta inte kostar många kronor.

II) Kylpastan som sitter på är några år gammal och har förmodligen torkat på sina ställen, och har den inte det så kommer den garanterat göra det i ugnen. Torkad kylpasta är dålig kylpasta.

III) Att lyfta på kylaren och sedan sätta tillbaka den utan att byta kylpasta är inte bra. När du lyfter kylaren så "delar" du ju på kylpasta, en del på CPU:n och en del på kylaren. Däremellan finns det helt plötsligt plats för luft när du sedan sätter tillbaka kylaren, och då leder kylpastan värme sämre.

IIII) Du måste ta bort allting för att kunna stoppa kortet i ugnen, så du kommer behöva lossa moderkort+processorer från kylardelen. När du ändå har allting isärplockat så är det lika bra att tvätta bort den gamla kylpastan. När man ändå håller på, så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kollat så alla sladdar är i PS3an helt och hållet? Vet att jag fick panik när mitt xbox blinkade rött, men då var det en sladd som inte var helt intryckt.

Från utsidan menar du? Jo de är i. :)

Så många frågor, vet fan knappt vad kylpasta är. Men det ska nog gå...

Så, har bestämt mig för ugnsgrejen då. Följde du nån guide för hur det hela gick till?

Temperatur i ugn, tid, vart kylpasta ska sitta och hur man tvättar bort den gamla? :)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skall följa videon som Henkibojj följde:

Men tänkte köra den i ugnen som exotic.

Så:

1) Om jag nu inte får tag i en pistol, hur länge skall kortet köras i ugnen?

2) Hur tar jag bort kylpastan? Läste här nånstanns att nagelborttagningsmedel var ok?

3) Vilken ny kylpasta ska jag köpa innan? Finns det bara en variant eler et skall vara nån speciell sort?

(4) Om jag får tag i en pistol, en inch, är det 2-3 cm från det som skall värmas? Hur långt ifrån värmde du Henki?

Tack på förhand.

Min operation börjar på torsdag Klockan 11:15 :ermm:

Wish me luck...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skall följa videon som Henkibojj följde:

Men tänkte köra den i ugnen som exotic.

Så:

1) Om jag nu inte får tag i en pistol, hur länge skall kortet köras i ugnen?

2) Hur tar jag bort kylpastan? Läste här nånstanns att nagelborttagningsmedel var ok?

3) Vilken ny kylpasta ska jag köpa innan? Finns det bara en variant eler et skall vara nån speciell sort?

(4) Om jag får tag i en pistol, en inch, är det 2-3 cm från det som skall värmas? Hur långt ifrån värmde du Henki?

1. Jag körde den i 10 minuter. Det går att var ännu mer noggrann om man vill, då mäter man temperaturen med en ugnstermometer, och när man når smältningsgraderna så stänger man av ugnen direkt och öppnar luckan för att kyla ned.

2, 3. Här har du samma guide som jag länkade till Henkibojj, där finns all fakta man kan tänka sig när det kommer till kylpasta.

4. 1 inch är ungefär 2,5 cm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...