Jump to content

Hur stor är kartan egentligen?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Alla sitter väl och funderar på hur stort GTA V egentligen kommer vara. Definitionen för vad som kallas "enormt" varierar ju i både tid och koncept: Att GTA III ansågs enormt på sin tid berodde kanske inte så mycket på geografin utan detaljrikedomen för ett spel på den tiden. Likaså satte GTA San Andreas nya gränser för vad som kan rymmas i en spelvärld: det tog flera minuter att flyga från A till B tvärs över kartan.

Den här artikeln listar 20 spel som idag finns ute, men de tycks inte baseras på geografiska avstånd eftersom GTA SA är större än IV och ändå inte kommer med i listan alls. Detaljrikedomen och hur mycket det finns att utforska tycks göra ett spel större än det geografiskt är. Hur mycket detaljrikedom kan vi vänta oss i GTA V, egentligen? San Andreas skogsområde Back o' Beyond kändes enormt eftersom det var så dunkelt och ödsligt, fastän det geografiskt inte var större än Bohan i IV.

En jämförelsebild mellan ett antal stora spelvärldar (inklusive GTA III, SA och WoW) finns här:

2100*2600 px-bild nedan

Spoiler
Large-Video-Game-Worlds_1249886_0.jpg

-

Här är någon som plitat ihop ett antal möjliga kartor till hur GTA Vs karta ser ut. De flesta kartor är nonsens, men det finns ett antal sammanfogade referenskartor av IV, SA och RDR som tillsammans ger en rätt bra uppfattning om hur stort det egentligen skulle kunna vara.

Den utmärkta bloggen GTA V o'clock har använt massvis med information (1:40-2:20) för att skapa en synnerligen trolig karta av GTA V, eller åtminstone det som ännu finns att tillgå. Detta är en väldigt välarbetad karta som är baserad på bl.a. blueprint-kartan från Special Edition-versionen av spelet. Nedan är en analys av de kartbitar som dykt upp de senaste månaderna. Den är från 31 maj så det kanske finns bättre videos. Tipsa i så fall i tråden!

Vi har redan tidigare hört att GTA V ska vara större än GTA IV, GTA SA och RDR tillsammans (eller, enligt kommentarerna från en video, 5 gånger större än RDR). Men är detta verkligen... "stort"? Videon som försöker övertala oss här nedan gör inte mig det minsta betryggad. Det som skulle ge perspektiv är att svara på frågan "hur många San Andreas ryms det i Los Santos med omnejd?".

-

Här är en intressant video, halvt relaterad till diskussionen, om de teknologiska lösningarna som måste göras. Att få plats med en enorm karta på två DVD-skivor är omöjligt om man inte gör det till en matematisk algoritm med ett förinställt, närapå framslumpat landskap.

Diskutera! :)

Redigerad av Henkibojj
Kodning
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt ser faktiskt bra ut, lite besviken på kartan om den verkligen stämemr men det får avgöras när spelet har släppts. Dock så tror jag att världen som kommer till GTA V kommer inte vara så stor som en del andra spel med tanke på alla husen och skit man kan gå in. Det blir automatiskt ett gigantiskt spel men själva världen/landet i sig kommer inte bli så massivt som man tror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva staden Los Santos sägs vara ungefär lika stor som hela Liberty City. Antar då att de räknar Algonquin, Bohan, Dukes/Broker.

Sen är det ju av allt att döma bara 25-30% av kartans area. Däremellan finns ju massor av countryside, en stor sjö och ett stort berg samt några småbyar, en militärbas/fängelse av något slag. Det är nog utan tvekan tillräckligt stort.

Det är säkerligen långt ifrån den största spelkartan sett till ytan på den faktiska 2d-kartan, men tänk på att hela havsbotten går att undersöka och att det även kommer att finnas mycket fler interiörer än i tidigare spel.

I GTA: SA + GTA IV + Red Dead Redemption-jämförelsen räknades inte bara kartans yta utifrån ett 2d-plan som många nu försöker bygga ihop, utan i den jämförelsen ingick även arean för interiörerna och ytorna under vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva staden Los Santos sägs vara ungefär lika stor som hela Liberty City. Antar då att de räknar Algonquin, Bohan, Dukes/Broker.

Sen är det ju av allt att döma bara 25-30% av kartans area. Däremellan finns ju massor av countryside, en stor sjö och ett stort berg samt några småbyar, en militärbas/fängelse av något slag. Det är nog utan tvekan tillräckligt stort.

Det är säkerligen långt ifrån den största spelkartan sett till ytan på den faktiska 2d-kartan, men tänk på att hela havsbotten går att undersöka och att det även kommer att finnas mycket fler interiörer än i tidigare spel.

I GTA: SA + GTA IV + Red Dead Redemption-jämförelsen räknades inte bara kartans yta utifrån ett 2d-plan som många nu försöker bygga ihop, utan i den jämförelsen ingick även arean för interiörerna och ytorna under vattnet.

Men att havsbotten kan undersökas... Javisst, men om ön är en ö som dessutom är så cirkulär eller på sin höjd elliptisk som bilder visat så blir det ju bara en ~100-200 meters krans runt hela kartan som är "extra". De framgissade kartor vi sett visar ju knappast någon serpentinstrand, direkt, och sjöar verkar det inte finnas så mycket av. Om den stora sjön bara är en blobb av vatten utan öar eller strandkomplex är det kanske inte så spännande. För vi kan väl inte vänta oss att vi kan simma under öarna hur mycket som helst?

Att det finns interiörer spelar väl mindre roll eftersom vi inte borde kunna vänta oss något enskilt större komplex än North Point Mall i Vice City.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men att havsbotten kan undersökas... Javisst, men om ön är en ö som dessutom är så cirkulär eller på sin höjd elliptisk som bilder visat så blir det ju bara en ~100-200 meters krans runt hela kartan som är "extra". De framgissade kartor vi sett visar ju knappast någon serpentinstrand, direkt, och sjöar verkar det inte finnas så mycket av. Om den stora sjön bara är en blobb av vatten utan öar eller strandkomplex är det kanske inte så spännande. För vi kan väl inte vänta oss att vi kan simma under öarna hur mycket som helst?

Att det finns interiörer spelar väl mindre roll eftersom vi inte borde kunna vänta oss något enskilt större komplex än North Point Mall i Vice City.

Förstår inte riktigt vad du menar? Du verkar så negativ. Tycker du att kartan verkar för liten och ointressant med få/tråkiga interiors? Det finns bara en stor sjö, Alamo Sea, och sen leder det åtminstone ett par stycken älvar därifrån, en till öst och en till väst.

Ett stort köpcentrum verkar finnas. Kommer inte ihåg vad det heter men det är ett relativt stort och populärt köpcenter i L.A som jag förstått det också ska finnas i GTA V, och då lär det mest troligt ha interiörer också. Sen kommer det ju att finnas en hel del banker (säkert större än den i GTA IV), juvelbutiker och liknande, plus alla safehouses och uppdrags-interiörer, och säkert några ytterligare hus och kanske några lägenhets-complex a la GTA IV.

Det plus som sagt bergen och under ytan. Jag tycker absolut att kartan ser tillräckligt stor ut, samt väldigt intressant mycket mycket roliga ställen och interiörer.

Sen är ju kartan i achievementlistan bara en rough outline. Finns ju lite små öar precis utanför kusten som inte är med på den där, och sen ryktas det ju om att det är en Liten (lite större) ö till nordöst om LS och Blaine County... kanske därför den inte är med på kartan i den achievementen. Varför tror folk att något sånt fortfarande finns gömt? Well pga. bilden med snön...

Men sen är det ju inte säkert att det finns snö heller. Det kan ju bara vara ett screenshot de tog tidigare i utvecklingen då de kanske lekte lite med att ha snö norrut, eller högst uppe på bergstopparna, och sen valde att använda det i bakgrunden på den där sidan för att få lite variation. Självklart hoppas jag att det är ett riktigt screenshot och att snö finns i spelet, men det kanske är lite för tidigt att säga att det är bekräftat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

%7Boption%7Dhttp://media.gtanet.com/gallery/gta-5-screenshots/fullsize/image_308148_fit_940.jpg%7Boption%7D

E de bara jag som ser likheter till groovestreet här ("hemma" i san Andreas ) eller är det bara önsketänkande?

Det var min första tanke också. Rockstar kan ha slängt in den för att se om någon märker det. :shifty:

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att vändplatsen ser lite för liten ut... men de är nog inte ute efter att vara uppenbara.

När jag tittar på hur liten bilen är i vändplatsen så tycker jag nog tvärtom. Den känns nästan lite större!

Tegelmuren upp till vänster påminner också om Grove, den där gången ner mot den andra vägen är ju där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här va en intressant jämförelsebild med IV, SA och RDR infogat i konturerna av V-kartan. Spoilervarning för dem som inte vill veta nåt alls, förstås. :)

Spoiler
44DC7_1250147_0.jpg

OH MY GOD !!!

om det stämmer så är det galet stort, vilket jag faktiskt tror.

Sen kan jag minnas Rdr som enormt rent storleksmässigt men det är nog mest för man endast

Red omkring, hade man kunnat flyga så hade det nog inte känts lika enormt.

Och när jag kollar bilder på gta v så ser de verkligen helt gigantiskt ut, men förstår inte hur kartans

Konturer kan göra att de ändå känns litet på ngt sätt. Men är de till skala som visat här ovan så är det ju helt galet !

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fråga- brukar dom släppa bild på hela kartan innan releasen? har för mig att man fick se den på alla tidigare spel och nu är de mindre än en månad kvar.

så det jag mest undra är som sagt om kartan släppts tidigare innan eller om den alltid råkat läcka ut..

När IV släpptes var väl kartan en del av deras hemsida? man klickade på någon punkt så kom det fram någon info vill jag minnas, kommer faktiskt inte ihåg hur dom gjort med tidigare spel. Men eftersom kartan och annat redan har läckt så är det nog inte omöjligt att dom släpper det mesta som går att släppa inom kort, bla kartan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När IV släpptes var väl kartan en del av deras hemsida? man klickade på någon punkt så kom det fram någon info vill jag minnas, kommer faktiskt inte ihåg hur dom gjort med tidigare spel. Men eftersom kartan och annat redan har läckt så är det nog inte omöjligt att dom släpper det mesta som går att släppa inom kort, bla kartan.

Har kartan verkligen läckt då? Jag trodde det bara var musikfiler och cutscenes/dialoger -> storyn.

Men hur kan man vara så dum att man lägger ut hela spelet och inbillar sig att det inte kommer knäckas? Kunde man tanka filer i förhand för att spara bandbredd eller vad är bakgrundshistorien? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kartan verkligen läckt då? Jag trodde det bara var musikfiler och cutscenes/dialoger -> storyn.

Men hur kan man vara så dum att man lägger ut hela spelet och inbillar sig att det inte kommer knäckas? Kunde man tanka filer i förhand för att spara bandbredd eller vad är bakgrundshistorien? :(

Det var någon som länkade till kartan på GTAforums, dom har dessutom en tråd som heter [spoilerS] Mapping Los Santos!, jag vill inte klicka på den men kan tänka mig att den ligger där.

Ja du, det var inte det smartaste dom gjort, kan tänka mig att dom gjorde så för att inte servrarna skulle gå ner, men det tog ca en vecka för dom att knäcka det, hade väl räckt om dom la ut filerna någon dag innan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var någon som länkade till kartan på GTAforums, dom har dessutom en tråd som heter [spoilerS] Mapping Los Santos!, jag vill inte klicka på den men kan tänka mig att den ligger där.

Det finns ingen läckt karta där, inte på förstasidan iallafall och när jag läste senaste sidan (1078) var det ett jäkla tjafs om den senaste tidens läckor. Vet inget om läckta bilder eller så, men huvudskaparen av kartan sa att han inte tänker göra något mer än vad som kommer från officiella källor, såsom han/de alltid gjort i tråden:

Well, these were the most painful 15 pages I had to read on this thread.

Really hard to avoid all the little spoilers here and there.

Anyway, to be clear, I won't map anything based on leaks.

If other mappers want to do it it's fine by me but you won't find anything new on my map.

I've decided to map only what R* intended to show.

So I guess my next update will come after the website is updated again.

Det kanske finns en läckt karta, jag tänker inte leta efter den eftersom det lär dyka upp sjukliga mängder storyspoilers samtidigt.

Här är ett antal versioner av den teoretiska kartan, framställd genom detektivarbete och screens/trailers.

Uppdaterad 22 augusti 2013, SPOILERS FÖR DEN SOM INTE ENS VILL SE EN TEORETISK KARTA.

Generell karta

Spoiler
9556141600_4d69248133_b_1250298_0.jpg

Topografisk karta

Spoiler
9355565220_f91e283a0a_c_1250298_1.jpg

Blueprint-karta

Spoiler
c3B0LNV_1250298_2.jpg

3D-karta

Spoiler
Mapa_FINAL12_small_1250298_3.jpg

Trådlänk

Skulle inte göra mig så mycket att se den riktiga kartan, men det är en väldigt speciell känsla att veckla ut ett A2-papper och se hela härligheten framför sig innan man stoppar i skivan :D

EDIT: Jag bekymras lite av 3D-kartan.

Finns det verkligen inga slätområden? Inga fria skogar i jämn terräng alltså, måste man alltid jaga runt i sluttning?

:(

Ja du, det var inte det smartaste dom gjort, kan tänka mig att dom gjorde så för att inte servrarna skulle gå ner, men det tog ca en vecka för dom att knäcka det, hade väl räckt om dom la ut filerna någon dag innan?

Exakt. En hel månad? GTA IV tog väl fyra dagar att knäcka :confused:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...