Jump to content

Mysteriet på Greveholm, Nummer 2


Bebben
 Share

Recommended Posts

Leifs spökfälla! :lol:

Har blivit rätt störd på Stigs badboy-attityd nu dock, känns som de har dragit ut på hela grejen lite för mycket. Hoppas det kan få ett avslut till imorgon.

Jättesynd att både Greven och Jean spelas av Sven Ahlström.

Han gör rollen som Jean klockrent och jag har skrattat åt honom sedan dag ett

men passar tyvärr inte alls in som greven tycker jag.

Inte alls lika obehagligt och fasansfull. Så som jag förstod det hade produktionen valt att inte ha med Rune Bergman som spelade greven i första upplagan p.g.a. hans höga ålder.

Har varit riktigt kul att se familjen Olsson de senaste avsnitten. Tycker Saga och Benny är riktigt bra - stör mig inte alls på Benny - men Frans kan ju verkligen gå och dö...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens och gårdagens sämst levererade repliker presenteras av "Det där var bland det fånigaste, fjantigaste och mest omogna jag sett!-priset" av Xcritic-tidningen:

Och de nominerade är...

Saga Petersson, Saga, för "TA SKYDD!".

Axel Paulander, Benny, för "Han har gått in i stand-by-läge!!!".

Rikard Ulvshammar, Stig, för "och min mamma är en rosa igelkott".

Ivar Sandin, Frans, för i princip allt han säger... speciellt det där som han och Benny höll på med i förra avsnittet: "Tack kompis", "Du med kompis" eller något i den stilen, vad skulle det betyda?

---

För övrigt, vad höll de på med i gårdagens avsnitt när Leif stod lutad över Kicki och vrålade "ooooh vad skönt" och man fick se hur pappa Stig betraktade dem och hur det, ur hans synpunkt, såg ut som om Leif satte på morsan bakifrån. Poängen var ju att han skulle bli avundsjuk och känna att Leif var lite för närgången, men är det jag som är pervers eller var det meningen att det skulle se ut som det gjorde? Det ena utesluter förstås inte det andra, ehehhehe.

Redigerad av Jazz
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt, vad höll de på med i gårdagens avsnitt när Leif stod lutad över Kicki och vrålade "ooooh vad skönt" och man fick se hur pappa Stig betraktade dem och hur det, ur hans synpunkt, såg ut som om Leif satte på morsan bakifrån. Poängen var ju att han skulle bli avundsjuk och känna att Leif var lite för närgången, men är det jag som är pervers eller var det meningen att det skulle se ut som det gjorde? Det ena utesluter förstås inte det andra, ehehhehe.

Det undrar jag med. Det känns som att regissören slänger in lite random-grejer här och där som var roliga i hans huvud, men som aldrig var skrivna i manuset och således blir ganska lökiga...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det undrar jag med. Det känns som att regissören slänger in lite random-grejer här och där som var roliga i hans huvud, men som aldrig var skrivna i manuset och således blir ganska lökiga...

Verkligen. Jag önskar att jag hade kunnat följa julkalendern med någon som tillhörde en mer lämpad målgrupp, någon som tycker att den är genuint bra. Visst är det en okej julkalender och visst finns det en del kvalitéer men jag känner att från avsnitt två eller tre så har jag tittat på den endast av nostalgiska skäl, det måste ju vara jättedåligt om man inte känner till Greveholm sedan innan och är äldre än 15 vintrar.

Jag kommer för övrigt vandra runt på Linköpings gator idag, akta dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen. Jag önskar att jag hade kunnat följa julkalendern med någon som tillhörde en mer lämpad målgrupp, någon som tycker att den är genuint bra. Visst är det en okej julkalender och visst finns det en del kvalitéer men jag känner att från avsnitt två eller tre så har jag tittat på den endast av nostalgiska skäl, det måste ju vara jättedåligt om man inte känner till Greveholm sedan innan och är äldre än 15 vintrar.

Jag kommer för övrigt vandra runt på Linköpings gator idag, akta dig.

Och jag ska åka ut till Lunnevad och hämta min kusin. Lustigt hur det kan bli ibland! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och där nådde Mysteriet på Greveholm sitt slut.

Peggy talar numera det svenska språket! Leif undrar hur det känns att mjölka en älg, helvete vad jag skrattade åt hans moves där alltså.

Har i min mening varit en värdig uppföljare till föregångaren, även om händelserna kanske eskalerade lite väl mot slutet, men nåväl. Kul att hela familjen Olsson deltog.

Betyg: Den får 8 Frans-oneliners av 10. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och där nådde Mysteriet på Greveholm sitt slut.

Peggy talar numera det svenska språket! Leif undrar hur det känns att mjölka en älg, helvete vad jag skrattade åt hans moves där alltså.

Har i min mening varit en värdig uppföljare till föregångaren, även om händelserna kanske eskalerade lite väl mot slutet, men nåväl. Kul att hela familjen Olsson deltog.

Betyg: Den får 8 Frans-oneliners av 10. :)

Haha. Oh ja. Håller med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen är det slut, ett riktigt ovärdigt slut på en riktigt ovärdig kalender. Jag må vara bitter men faktum är att det är den, i mina ögon, inte alls håller måttet jämfört med tidigare års julkalendrar. Det är gött att läsa om er andra som har skrattat högt åt den, vilket jag i och för sig också gjort, men av helt andra skäl.

Skådespeleriet... dåligt. Ja, de är barn, men alla andra år då? Saltkråkan? Emil i Lönneberga? Ronja Rövardotter? Det finns och har funnits massvis med bra barnskådespelare och jag förstod inte varför dessa skitungar fick rollerna. De vuxnas prestationer är ju förstås inte heller något att hänga i julgranen, undantaget Staffan, Sean, Diora och till viss del Leif. Kanske morsan också... knappt. Jag tror att de som egentligen bör stå till svars för detta är inte skådespelarnas talang utan regissören och manuset. Alla verkar så oengagerade och trötta.

Själva historian... inte alls lika episk som i ettan. Jag tyckte att det spretade väldigt mycket... i ettan får vi följa en rak och koncis linje med ett tydligt mål, i år handlade det först om rymdskrot och sedan om att stoppa Greven bara för att i sista avsnittet, i berättarpanik, städa upp allt rymdskrot. Jag minns hur sjukt man tyckte att det var, i ettan, när hela tornet visade sig vara en rymdraket. För att inte tala om de fantastiskt opassande skämt riktade till den äldre generationen som vi redan diskuterat, inte roligt och bara äckligt. Usch. Jag kände dessutom aldrig att det var en julkalender, att det handlade om julen eller utspelade sig under juletid. I sista avsnitet i ettan är mysfaktorn brutalt hög, i år var det fruktansvärt taffligt och ihopkastat. Dessutom var det jättejobbigt att Stig och Kicki aldrig fick lära känna spökena eller ta del av barnens äventyr, det hade kunnat vara en intressant utvecklig.

Å andra sidan, Fuglesang, familjen Olsson, "specialeffekterna" (rymdskeppet, så jävla coolt), miljöerna i Greveholm samt grottorna och soundtracket. Riktigt gött.

TL;DR: Dåliga skådespelare, taffligt manus utan fokus men najs miljöer, rymdskepp, Fuglesang och musik.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jazz till fullo. Jag tyckte, skådespelarinsatserna till trots, ändå att serien var ganska soft fram till avsnitt 18 någonstans då det blev smärtsamt att kolla på den. De hade behövt göra fem-sex avsnitt till för att låta var del av historien få ta sin tid. Eller så kunde de ha slopat vissa sidospår som bara blev ihophastade och sjukt dåligt utförda. Jag hoppas att manusförfattare och regissörer är besvikna över hur den här serien blev...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har inte jag följt den någonting utan råkat sett något enstaka avsnitt då och då, långt ifrån lika bra som den första Mysteriet på Greveholm, såg avsnittet på julafton och slutade den inte lite väl.....mitt i? eller vad man ska säga, kändes som dom kunde fortsatt en scen eller två till, men som sagt, såg den inte så mycket, kanske var ett väldigt sammanhängande slut?

Såg att skådespelarna från första kalendern var med, kul att se hur dom såg ut nu, synd att inte hon som spelade Melitta från första kalendern var med, hon var snygg då hade velat sett henne anno 2012 :naughty:

Nästa års kalender lär jag följa, Barna Hedenhös, gillade dom böckerna som fan när jag gick på dagis, nåja det får bli en tråd till nästa december.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...