Jump to content

Pianotråden


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

piano1_1234946_0.jpg

Märkligt att det inte finns nån tråd om piano när det finns om både trummor och gitarr/bas.

Finns det några här som spelar piano? Jag tog pianolektioner när jag var 15-17 år tror jag, tills intresset svalnade. Vet inte om jag började göra för svåra grejer eller om det var att fantasin tog slut, men det har iallafall dykt upp igen på senare år när man börjat lyssna på mer pianovänlig musik, och att internet numera ger många bra ackordsajter.

En sak jag aldrig riktigt fick kläm på var basnoter. Jag kom en bit på vägen, men tog nog lite för svåra saker så jag kom aldrig igång. Till hösten verkar det som att jag kommer få ett piano att spela på dagligen, så då vill jag börja igen på lite mer seriös nivå än nu när jag "bara" spelar ackord på frihand med båda händer.

Jag tror att jag kan klara av den här not för not om jag sitter nån månad. Det mesta känns inte så svårt men det är just den rätta touchen och att till slut komma ihåg det mesta utantill som blir utmaningen :)

Finns det några med flinka fingrar här, måntro? :)

Tips på ackordsajter och noter uppskattas.

Några jag använder:

- LookNoHands ChordHouse - Visar ackordstruktur inklusive nästan alla specialackord, samt skalor

- UltimateGuitar.com och leta upp en med Chords

- AzChords.com - en simpel sajt men de har rätt mycket bra ändå. En del verkar vara stulet från andra sajter men de har åtminstone rätt mycket att erbjuda från de artister jag vill ha.

- GameMusicThemes.com - tevespelsmusik med en generellt hög standard på noter. Har hämtat lite från bla. Monkey Island därifrån.

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig tråd! Jag har spelat piano (...och keyboard) i 14 år (ja, det lät så fräsigt att ange antal år) men tyvärr tappade jag intresset att fortsätta ta lektioner i nian och jag har i nuläget glömt säkert över över 90% av allting jag lärt mig. I sexan spelade jag hela Månskenssonaten på skolavslutningen (filmbevis :mf_doof:), i sjuan Peterson-Berger's "Sommarsång" som några exempel. Den i nuläget enda hela pianolåt jag kan spela är Rondo Alla Turca, som jag spelar så ofta jag kan för att inte glömma..med tanke på att det är den sista "riktiga" låt som jag kan utantill. Återkommer med mer pianosnack, ville bara säga hejsan och välkommen.

*Ska ge Utanmyra ett försök när jag har tid! Suverän låt.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Månskenssonaten

Ah, härligt stycke. Den har jag många gånger tänkt ge mig på men glömt bort det. Syrran kunde den men hon sa att den var mycket knepigare än den lät, för att det händer mycket och att de tonartsfrämmande tonerna är lätta att glömma, och då försvinner hela färgningen.

En busenkel låt men som ändå ger utrymme för att leka konsertpianist är Gnossienne no. 1 av Erik Satie. Skitenkel, men just den lätta fingertoppskänslan som krävs för t ex. Utanmyra finns överallt i detta stycke och man låter mycket proffsigare än man egentligen är.

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd! Jag själv spelar piano lite då och då, när familjen inte är hemma. Vill inte sitta och öva när de hör allting. Jag kan inte läsa noter, tyvärr. Besatt den förmågan en gång i tiden men nu går det inte längre. Jag lär mig allting via gehör, så det kan ta lite längre tid än vanligt att lära mig en låt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte läsa noter, tyvärr.

Jag har inte haft problem att läsa dem, men hellre att kunna avläsa snabbt vad jag ska spela..kunde jag bara finna mina gamla notpapper för bland annat..nu blev det många ord och siffror här..denna;

Minns att jag skrev vid varenda not vilken ton det var, bland annat under den snabba delen runt 1.32, blev riktigt rörigt ibland men det var så jag gjorde :P Håller inte på så längre men det ser för jävla roligt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lustigt hur jag skulle vilja kalla mig jättebra på gitarr och i alla fall bra på banjo, men när jag spelar piano är det helt plötsligt jäkligt svårt att kontrollera båda händerna och se till att fingrarna hamnar där de ska. Det är en vanesak att lära sig hitta bland tangenterna så klart, men ändå. Jag kan bli otroligt frustrerad ibland när jag inte lyckas plocka ut någonting relativt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd! Jag själv spelar piano lite då och då, när familjen inte är hemma. Vill inte sitta och öva när de hör allting. Jag kan inte läsa noter, tyvärr. Besatt den förmågan en gång i tiden men nu går det inte längre. Jag lär mig allting via gehör, så det kan ta lite längre tid än vanligt att lära mig en låt.

Samma här! Brukar plinka på pianot när jag är hemma ibland. Kan läsa noter men väldigt begränsat. Brukar lära mig via YouTube-filmer. Kan lite klassiker som Hallelujah, Imagine, Zelda-themet, en jäkla massa filmers soundtracks (clubbed to death är rolig!) etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelade keyboard/piano något år eller två när jag var ungefär 9 eller 10 år, men jag tröttnade och började med gitarr något år senare. Kan dock inte idag säga att jag kommer ihåg något av det jag lärde mig på pianot. Om jag någon gång blir ägare av ett piano plockar jag kanske upp det igen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Haha, grannen under ringde till slut på och bad mig (väldigt vänligt) att sluta spela. Haha, jag visste väl att det skulle komma nån gång. Det jag själv tror fick bägaren att rinna över var att jag nog bråkade för mycket med de konstiga tonarterna i låten jag spelade. Många halvtonsfel i en redan svårlyssnad tonart gör att man nog gärna stänger av ljudet från våningen över en om man sitter och pluggar. :P

(EDIT: Note to self: Om jag ska spela kvällstid ska jag inte spela låtar jag inte kan särskilt bra. Jobbigt att höra även om man gillar låten i vanliga fall.)

Annars tycker jag att jag börjar bli bättre och bättre. Jag kanske lägger upp nån video så småningom.

Spelar ni andra nåt eller är det rentav påtvingade pianolektioner från fyra års ålder som fått er att pianovägra?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, grannen under ringde till slut på och bad mig (väldigt vänligt) att sluta spela. Haha, jag visste väl att det skulle komma nån gång. Det jag själv tror fick bägaren att rinna över var att jag nog bråkade för mycket med de konstiga tonarterna i låten jag spelade. Många halvtonsfel i en redan svårlyssnad tonart gör att man nog gärna stänger av ljudet från våningen över en om man sitter och pluggar. :P

(EDIT: Note to self: Om jag ska spela kvällstid ska jag inte spela låtar jag inte kan särskilt bra. Jobbigt att höra även om man gillar låten i vanliga fall.)

Annars tycker jag att jag börjar bli bättre och bättre. Jag kanske lägger upp nån video så småningom.

Spelar ni andra nåt eller är det rentav påtvingade pianolektioner från fyra års ålder som fått er att pianovägra?

Är det en bra idé att spela piano på kvällarna med en massa småbarnsfamiljer runt omkring?

Nu vet jag visserligen inte hur små barn, eller hur pass lyhört det är i era lägenheter.

Du får spela vaggvisor på kvällstid annars, så kanske du kan ta betalt av familjerna för att du hjälper till att natta ungarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spelar så fort jag kan, men det är inte särskilt ofta så utvecklingen går långsamt framåt. I våras/somras jobbade jag med att plocka ut Miserere mei deus. Den var knepig för någon som inte hittar på ett piano alls, och vad som gjorde saken ännu lite värre är att den är skriven för en kör och pianoversioner är svåra att hitta.

För den som vill öva gehör så är det här en perfekt låt. En kör på fyra personer och en på fem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spelar så fort jag kan, men det är inte särskilt ofta så utvecklingen går långsamt framåt. I våras/somras jobbade jag med att plocka ut Miserere mei deus. Den var knepig för någon som inte hittar på ett piano alls, och vad som gjorde saken ännu lite värre är att den är skriven för en kör och pianoversioner är svåra att hitta.

För den som vill öva gehör så är det här en perfekt låt. En kör på fyra personer och en på fem.

Ojdu, det där var inget jag spontant skulle sätta mig vid ett piano och genomföra. Men det finns många körstycken som är mer lättspelade, så helt dum är inte idén! :)

@eXotic: Om du menar inlägget i "Hus & Hem" ("Ert hem!") så var det enda sanna i det inlägget att jag hälsat på 4 av 5 grannar, resten var bluff och båg ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdu, det där var inget jag spontant skulle sätta mig vid ett piano och genomföra. Men det finns många körstycken som är mer lättspelade, så helt dum är inte idén! :)

@eXotic: Om du menar inlägget i "Hus & Hem" ("Ert hem!") så var det enda sanna i det inlägget att jag hälsat på 4 av 5 grannar, resten var bluff och båg ;)

Enda anledningen till att jag ville lära mig låten var för att jag var helt förälskad i den och kände att jag var tvungen att kunna spela den själv. Till en början kände jag mig som ett fån när jag satt och inte alls visste vart jag ens skulle börja, men när det väl kom igång så gick det relativt fort.

Jag har visserligen någon liten stämma här och där som jag inte har lyckats plocka ut, men överlag så är jag nöjd med helheten. Det som är roligt med att konvertera låtar skrivna för en kör till piano är ju utmaningen. Jag vet inte hur det är med dig, men för mig är det svårare att via gehör spela någonting på ett instrument när det jag lyssnar på spelas på ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
Skrivet (redigerad)

Yo. Jag tänkte köpa ett elpiano förmin första lön och funderar nu på vilken prisklass jag borde lägga mig på. Yamaha har en modell, PP-150 tror jag det hette, för knappt sju tusen. Det har typ åtta pianoljud som är okej, midi-utgång och är i allmänhet ett schysst piano.

Nyligen såg jag däremot ett från Roland som var betydligt dyrare, 15k låg det på ungefär. Jag behöver inte tre miljoner ljud så länge jag har ett fåtal som låter bra och äkta och klaviaturen känns robust. Detta piano hade däremot massvis med ljud som alla lät bra och kändes äkta, till och med saxofon och ett antal orgelsound. Tekniken och interfacet var bra och sofistikerat till skillnad från Yamahan som bara var att trycka på knappar så de lyste.

Är femton papp jävligt overkill eller satsar jag på kvalitet med rätta?

EDIT: Vad tänker jag med. >_< Det är klart det är overkill med femton tusen, det kan jag ju inte lägga. Inte för första lönen iaf och även om man kan ta avbetalning utan ränta är det ingen bra idé. Kanske säljer den första jag köper och byter upp mig så småningom.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...