Jump to content

Pianotråden


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Yo. Jag tänkte köpa ett elpiano förmin första lön och funderar nu på vilken prisklass jag borde lägga mig på. Yamaha har en modell, PP-150 tror jag det hette, för knappt sju tusen. Det har typ åtta pianoljud som är okej, midi-utgång och är i allmänhet ett schysst piano.

Hej! Köpte du pianot? Jag köpte nämligen ett hyfsat likadant fast av märket Casio Privia PX-150 i samma prisklass. Om du nu innehar ett elpiano, har du lyckats koppla det till en dator och kunna föra över/spela in ljudet?

Det som händer för mig är att jag kopplar in mig via USB och får fram en mapp med .csr-filer i datorn som kommer från pianot men det verkar inte existera något sorts program som kan läsa av filen och göra det till ljud...och det verkar inte finnas nån sequenser på nätet som stöder det filformatet..

Men som jag förstått det så har Casios pianon ett eget operativsystem som gör filerna till .csr, som jag inte verkar kunna hantera.

Likna det med replay.rep-filerna från GTA-spelen, man kan alltså spela in en trudelutt i sitt eget piano och skicka .csr-filen till ett annat Casio-piano, men inte mer.

Jag kan dock köra en gitarrkabel från hörlurs-uttaget i pianot till min Line6 GuitarPort och använda det som jag gör med min gitarr, men ljudet blir lååångt ifrån lika bra som originalljudet från pianot som är klockrent. Det är som att signalen som passerar genom Guitarporten blir modifierad på något sätt även om jag avaktiverat alla funktioner i mjukvaran som hör till Guitarporten.

Asch, jag är värdelös på det här med datorer och sånt, men är det någon som har en idé/lösning på hur man kan spela in i bästa möjliga kvalitet så är den varmt välkommen!

E: Provade precis att koppla hörlursjacket till datorns mikrofonjack, men det fungerar ändå inte. Vilket det i min värld borde göra...men vad är anledningen till att det inte gör det?

Redigerad av Ma__Cipriani
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hej! Köpte du pianot? Jag köpte nämligen ett hyfsat likadant fast av märket Casio Privia PX-150 i samma prisklass. Om du nu innehar ett elpiano, har du lyckats koppla det till en dator och kunna föra över/spela in ljudet?

Det som händer för mig är att jag kopplar in mig via USB och får fram en mapp med .csr-filer i datorn som kommer från pianot men det verkar inte existera något sorts program som kan läsa av filen och göra det till ljud...och det verkar inte finnas nån sequenser på nätet som stöder det filformatet..

Men som jag förstått det så har Casios pianon ett eget operativsystem som gör filerna till .csr, som jag inte verkar kunna hantera.

Likna det med replay.rep-filerna från GTA-spelen, man kan alltså spela in en trudelutt i sitt eget piano och skicka .csr-filen till ett annat Casio-piano, men inte mer.

Jag kan dock köra en gitarrkabel från hörlurs-uttaget i pianot till min Line6 GuitarPort och använda det som jag gör med min gitarr, men ljudet blir lååångt ifrån lika bra som originalljudet från pianot som är klockrent. Det är som att signalen som passerar genom Guitarporten blir modifierad på något sätt även om jag avaktiverat alla funktioner i mjukvaran som hör till Guitarporten.

Asch, jag är värdelös på det här med datorer och sånt, men är det någon som har en idé/lösning på hur man kan spela in i bästa möjliga kvalitet så är den varmt välkommen!

E: Provade precis att koppla hörlursjacket till datorns mikrofonjack, men det fungerar ändå inte. Vilket det i min värld borde göra...men vad är anledningen till att det inte gör det?

Tjena!

Nej, jag köpte ett Korg SP-280 istället, av fyra anledningar. Det ingick stödben i det vilket hade behövt köpas separat för 1500 annars. Det hade en rejäl pedal i kromad metall som gav riktig pianorespons till skillnad från alla symaskinpedaler som andra elpianon har. Det hade bättre ljud än andra pianon (2* 22 Watt ger rätt starkt tryck) och så hade den flest uttag av alla jag tittade på:

- 2 hörlursuttag: ett fram, ett på bakpanelen

- Telekabel L och R ut

- MIDI In och Ut

- 3,5 mm Line In (koppla in valfri ljudkälla såsom mobiltelefon och spela fritt oberoende av de båda enheternas ljudstyrka)

Andra hade bara en eller två av dessa, inte allt samtidigt.

Lite cheesy video men den hade bäst bildmaterial av pianot från alla möjliga vinklar (utom pedalen). Diverse andra videos här.

USA_SP_namm_280_1000_MAIN_1263778_0.png

Haha, snygg jämförelse med .rep-filen, det är nog inte många som förstår vad du pratar om utanför ett GTA-forum ^_^ Jag känner inte till Casios filsystem men en vanlig MIDI-kabel ska kunna fungera om du har ett sådant ljudkort. Det finns både interna och externa att köpa, annars. Jag har nästan aldrig provat med mitt piano men jag fick åtminstone signal. Dvs, jag tryckte på lite tangenter och fick upp respektive ton på skärmen, men något ljud kom inte. Hade lite annat att styra med då så det blev inget av det. Men har inte Casio nån support för det på sin hemsida? Skriv ett snabbt mail och fråga annars.

Att mikrofonjacket + hörlursuttaget inte funkar tillsammans beror antingen på ljudvolym på pianot, inställningar i datorn eller att signalen är för svag för att uppfattas i inspelningsprogram. En pre-amp kanske hjälper där.

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det lät inte helt dumt du! Stilfull mojäng måste jag säga, och praktiskt att kunna flytta med stödben!

I mitt köp ingick ett benstativ i trä, ett trepedalsställ...och tydligen en pianopall som jag märker nu på kvittot. Haha, får väl pallra mig ner på stan igen då.

Tack för tipsen förresten, men som vanligt fanns svaret mitt framför näsan i och med att jag kopplat till fel mikrofon-ingång :P

Är så otroligt lycklig nu som kan köra direkt till datorn, här är ett exempel jag spelade in:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
5 timmar sedan, Henkibojj skrev:

@Siana, var det inte du som visade ett sånt här piano nån gång för länge sen? Jag trodde att ditt inlägg låg i denna tråd men så var det visst inte. Hursomhelst har jag aldrig sett instrumentet igen förrän i denna video jag hittade igår.

Det är ett jäkligt fränt instrument, alltså! :o

 

Det har jag inget minne av. Men ballt var det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...