Jump to content

Tillslag mot fildelningssidor


Vice.
 Share

Recommended Posts

Ännu en sajt stängd.

Nu börjar tom. jag bli mörkrädd. Detta är fan inte klokt.

Hoppas att TPB inte ger sig, utan dem är det fan kört...

Internationella tillslag mot svensk pirat

Postad 2012-02-24

Polisen i Sverige och Holland genomförde igår insatser mot den illegala tjänsten Swepiracy som efter Pirate Bay var en av de viktigaste källorna för spridning av piratkopierad svensk film.

Swepiracy hade försökt skydda sin verksamhet genom att placera servarna i Holland men svensk och holländsk polis uppges genom koordinerade tillslag säkrat bevisning om intrången.

Antipiratbyråns huvudfokus är att stoppa sådana illegala tjänster som Swepiracy. Det finns ett drygt hundratal med svensk anknytning men antalet sjunker.

Swepiracy var verksamma under många år och affärsidén var att sprida piratkopierad film, framförallt sådana som var avsett för den svenska marknaden, mot omfattande donationer från medlemmarna. Antipiratbyrån har uppmanat Swepiracy att upphöra med intrången men detta har enbart resulterat i att de ansvariga vidtagit olika åtgärder för att skydda sig.

Antipiratbyrån kommer framöver att agera mot liknade illegala tjänster som exempelvis Theinternationals, SceneAccess och Sparvar.

Om de ansvariga fälls i en kommande rättegång kommer Antipiratbyrån att kräva omfattande skadestånd beräknade enligt modellen från Pirate Bay.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall diskutera piratkopiering och hur internet blir allt mer kontrollerat. Sluta måla fan på väggen

Varför sa du inte det direkt då?

Personligen skiter jag i att fler och fler sidor läggs ner. Jag har börjat köpa film och musik då jag tycker det känns bättre att hålla en fysisk skiva i handen (som är köpt, inte piratad). Eller man kan väl säga att jag är neutral i frågan. Ibland händer det väl att man laddar ner någon enstaka låt, men mina dagar som seriös leecher är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ändrade titeln. Vi försöker inrikta tråden på en mer allmän diskussion om de tillslag som gjorts mot fildelningssidor den senaste tiden, samtidigt som vi håller oss till regel 1.4.

--

Vilka är det som har strukit med egentligen? Megaupload, Filesonic (iofs kvar, men endast privat laddning), BTJunkie, Tankafetast, TTi, Swepiracy...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ändrade titeln. Vi försöker inrikta tråden på en mer allmän diskussion om de tillslag som gjorts mot fildelningssidor den senaste tiden, samtidigt som vi håller oss till regel 1.4.

--

Vilka är det som har strukit med egentligen? Megaupload, Filesonic (iofs kvar, men endast privat laddning), BTJunkie, Tankafetast, TTi, Swepiracy...

Tankafetast är fortfarande uppe.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för svenska folket att vakna upp och inse att vi håller på att bli rövknullade av denna lag som är på väg samt denna regering. En kommentar jag läste förra veckan så skulle jag bli jävligt glad om nån kunde få bort denna Henrik Pontén. Samt att det är dags att folk börjar göra nåt mot denna nya lag! Jag tänker inte leva i ett store bror samhälle där nån övervakar vad jag än gör. Vill skydda mitt privat liv och vill inte ha nån jubel idiot sitta och snoka o se vad jag gör.

EDIT: För er som vill göra nån nytta så kan ni skriva upp på denna protest lista mot ACTA just nu har 2,4 miljoner skrivit på och jag har skrivit upp mig på den lista ett antal gånger. ACTA!

EDIT 2: O Vice du behöver oroa dig om du laddar ner filmer bara se till du laddar ner 1-2 i taget eller 1-3 styckna då och då. Tror inte chansen är så står att dem just hittar din IP bland alla som just laddar ner den filmen.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT 2: O Vice du behöver oroa dig om du laddar ner filmer bara se till du laddar ner 1-2 i taget eller 1-3 styckna då och då. Tror inte chansen är så står att dem just hittar din IP bland alla som just laddar ner den filmen.

Det här är väl ändå brott mot 1.4?

...uppmana eller be om hjälp med hur man kringgår kopieringsskydd, kopierar eller fildelar upphovsrättsskyddat material

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT 2: O Vice du behöver oroa dig om du laddar ner filmer bara se till du laddar ner 1-2 i taget eller 1-3 styckna då och då. Tror inte chansen är så står att dem just hittar din IP bland alla som just laddar ner den filmen.

Mängden nedladdningar och uppladdningar har ingen betydelse.

...uppmana eller be om hjälp med hur man kringgår kopieringsskydd, kopierar eller fildelar upphovsrättsskyddat material

Agentens tips har ingenting med att kringgå kopieringsskydd att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för svenska folket att vakna upp och inse att vi håller på att bli rövknullade av denna lag som är på väg samt denna regering. En kommentar jag läste förra veckan så skulle jag bli jävligt glad om nån kunde få bort denna Henrik Pontén. Samt att det är dags att folk börjar göra nåt mot denna nya lag! Jag tänker inte leva i ett store bror samhälle där nån övervakar vad jag än gör. Vill skydda mitt privat liv och vill inte ha nån jubel idiot sitta och snoka o se vad jag gör.

EDIT: För er som vill göra nån nytta så kan ni skriva upp på denna protest lista mot ACTA just nu har 2,4 miljoner skrivit på och jag har skrivit upp mig på den lista ett antal gånger. ACTA!

EDIT 2: O Vice du behöver oroa dig om du laddar ner filmer bara se till du laddar ner 1-2 i taget eller 1-3 styckna då och då. Tror inte chansen är så står att dem just hittar din IP bland alla som just laddar ner den filmen.

Ingen fara. Tar hellre 42 miljoner i böter än viker mig för dem.

Skrev också på den där listan. Skrämmande utveckling tycker jag

Det här är väl ändå brott mot 1.4?

...uppmana eller be om hjälp med hur man kringgår kopieringsskydd, kopierar eller fildelar upphovsrättsskyddat material

Men vad är det här? Sluta leta fel eller försvinn från tråden är du vänlig...

Redigerad av Vice.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden nedladdningar och uppladdningar har ingen betydelse.

Okej läste just det på en annan torrentsida en kille som var orolig över att åka just dit på detta. Så var det iallafall en som skrev om man gör nå liknande sådär så är risken väldigt liten. Fast det hela började ju med att just denna person läste om killen som åkte dit han som laddade ner ca 60 filmer och erkände brottet. Jag skulle sitta neka så länge det gick.

För de kan väl inte göra nåt om man sitter o nekar om dem inte har rätt gärningsman? Läste även det på samma sida om man nu sitter och nekar brottet så kan dem ju inte göra nåt? För liksom om man nu skulle få ett besök eller nåt liknande och om det är ca 3 pers som sitter på samma nätverk o alla nekar då kan dem väl inte göra nåt? O dem måste väl också ha bevis för att det är just du som har laddat ner eller har jag fel nu?

EDIT: Vice håller med dig renard sluta leta fel. Jag ser denna piratkopiering som en positiv sak. Om det inte var för det så skulle jag inte ha köpt dem flesta spelen som jag har nu gjort på senaste dar.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt lite på det här och har kommit underfund med att denna utveckling med tillslag och warez-sajter som stänger ner nog är positiv.

För det första tycker jag inte det minsta synd om folk som Kim Dotcom eller killarna bakom Pirate Bay för att de åker dit. De gör stora pengar på ohederliga sätt. I sharing is caring-filosofin borde inte ingå att kunna bli miljonär på andra människors kreativa skapande bara för att man är duktig på internet. När "svensson-fildelare" däremot blir skadeståndsskyldiga på absurda belopp i förhållande till brottet blir jag upprörd eftersom det är så oproportionerligt; tiotusentals kronor för ett par filmer typ. De snart två terabyten som jag har laddat ner på TorrentBytes skulle med de måtten göra mig skyldig till skadestånd på många många miljoner kronor och så mycket pengar har underhållningsbranschen inte gått miste om på grund av de två terabyten. Tio-tjugo tusen kanske är en rimlig summa som jag skulle ha köpt media för ifall det inte fanns fildelning.

Men till poängen! De som ryker nu är mainstream-fildelningssidor som vem som helst når med en simpel google-sökning och kan ladda ner vad som helst. Det har blivit för lätt att fildela warez och det är klart att en stor del av befolkningen då gör det. Det är för att en så stor del gör det som upphovsrättsindustrin blir upprörda men stänger de flesta mainstream-sidor så kommer svensson-fildelaren inte orka besvära sig med skumma undergroundmetoder och istället köpa media. Köps mer media kommer utbudet och sättet man gör det på förbättras, förhoppningsvis till den grad att nästan alla tycker det är mer värt än att ladda ner olagligt. En positiv spiral!

Så stäng ner Piratebay också och gör warezande till något underground igen!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ändrade titeln. Vi försöker inrikta tråden på en mer allmän diskussion om de tillslag som gjorts mot fildelningssidor den senaste tiden, samtidigt som vi håller oss till regel 1.4.

--

Vilka är det som har strukit med egentligen? Megaupload, Filesonic (iofs kvar, men endast privat laddning), BTJunkie, Tankafetast, TTi, Swepiracy...

Du tänker nog på tankafett.

Listan kan göras längre, men en lista som framför allt kan göras längre är väl den med "medelstora" trackers som stänger ner för att slippa att gå detta öde till mötes.

---

Två frågor angående olika tekniker.

1: ThePirateBay ska ta bort alla sina torrent-filer idag (29:e februari), går man runt några regler på detta vis? Jag är faktiskt ganska dåligt insatt i vad (tekniskt sett) det faktiskt är som anses olagligt i TPB:s verksamhet. Men det känns som att detta är någonting som knappast hindrar diverse stämningar och hot från branschen att påverka rättssystemet?

2: Vad säger lagen om att "streama" filmer och musik? Olagligt för såväl den som tillhandahåller som den som nyttjar? Är det någonting som personer har åkt/åker dit för?

...och en bonusfråga (3:) används "DC++"-tekniken (med den eller liknande klienter) fortfarande? Det var verkligen evigheter sedan man hörde någonting om det alternativet och jag har nog aldrig hört om en "DC-hub" som stängs ner direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: ThePirateBay ska ta bort alla sina torrent-filer idag (29:e februari), går man runt några regler på detta vis? Jag är faktiskt ganska dåligt insatt i vad (tekniskt sett) det faktiskt är som anses olagligt i TPB:s verksamhet. Men det känns som att detta är någonting som knappast hindrar diverse stämningar och hot från branschen att påverka rättssystemet?

Antar att det är magnet-länkarna du syftar på:

Instead we're giving you Magnet links. It's simpler for us and no more hassle for you. It's more resilient than .torrent files and it uses much less bandwidth for those who wants to mirror. Also, since the magnet links are just a hash, it's on every single torrent detail page - so noone knows that you actually downloaded a file or not.

This means that noone can block torrent files without blocking data within a webpage. So far, few countries have implemented such harsh censorship tactics. Countries, particularily in EU, seems to moving towards total censorship so we do all we can to avoid our users ending up with less freedom.

Men nej, det stoppar antagligen inte en eventuell nedstängning eftersom de kommer hitta en anledning att stänga ner sidan ändå.

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är magnet-länkarna du syftar på:

Magnet-länkar, vilket är det enda jag använt sedan det infördes (smidigt), är vad som kvarstår när torrent-filerna tas bort - ja. Men kommer det att innebära någon skillnad? Det känns inte som att det kommer hindra lagens långa arm i sin kamp, direkt?

Edit: (På din edit, hehe) Precis min tanke!

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilka lagar som myndigheterna hittar på kommer det alltid att finnas piratism, det är i princip omöjligt att stoppa den. Den gamla devisen om att när någon uppfinner en ny råttfälla så uppfinner någon annan en ny råtta, gäller även i det här fallet. Däremot kan man begränsa piratismen och det tycker jag att man ska göra; den har blivit på tok för mainstream och på längre sikt är det en ohållbar utveckling. Innerst inne tycker jag att det är bra att de stora mainstreamsidorna faller och jag håller med Dude om att piratismen borde bli en underground-grej igen. Det ska vara svåråtkomligt och krångligt för random-Svensson.

EDIT: Vice håller med dig renard sluta leta fel. Jag ser denna piratkopiering som en positiv sak. Om det inte var för det så skulle jag inte ha köpt dem flesta spelen som jag har nu gjort på senaste dar.

Äsch, alla vet att det där inte fungerar i praktiken. De spelen som man köper efter att man har "provspelat" dem är i 90% av fallen storsäljande spel från jätteutvecklarna som man troligtvis hade köpt ändå. Det spelar ingen roll i sammanhanget. Det är de små spelutvecklarna som lider mest av piratismen.

Du tänker nog på tankafett.

Mmm, det gör jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går gärna tillbaka till underground DC-hubbar alternativt IRC-sharing i låsta rum där man bara blir invitad. DET var livet, privva botten och filerna skickas.

*edit*

Hur funkar det med serier btw? Om jag betalar TV-licens i Sverige och laddar ner en serie från USA som kommer att sändas i Sverige senare under året, skulle det vara straffbart att i förtid kolla på det istället för att vänta på det på svensk tv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänker nog på tankafett.

Listan kan göras längre, men en lista som framför allt kan göras längre är väl den med "medelstora" trackers som stänger ner för att slippa att gå detta öde till mötes.

---

Två frågor angående olika tekniker.

1: ThePirateBay ska ta bort alla sina torrent-filer idag (29:e februari), går man runt några regler på detta vis? Jag är faktiskt ganska dåligt insatt i vad (tekniskt sett) det faktiskt är som anses olagligt i TPB:s verksamhet. Men det känns som att detta är någonting som knappast hindrar diverse stämningar och hot från branschen att påverka rättssystemet?

2: Vad säger lagen om att "streama" filmer och musik? Olagligt för såväl den som tillhandahåller som den som nyttjar? Är det någonting som personer har åkt/åker dit för?

...och en bonusfråga (3:) används "DC++"-tekniken (med den eller liknande klienter) fortfarande? Det var verkligen evigheter sedan man hörde någonting om det alternativet och jag har nog aldrig hört om en "DC-hub" som stängs ner direkt.

2. Streama är att ladda ner, bara att man laddar ner filen i rätt ordning. Ingen skillnad alls!

Hur funkar det med serier btw? Om jag betalar TV-licens i Sverige och laddar ner en serie från USA som kommer att sändas i Sverige senare under året, skulle det vara straffbart att i förtid kolla på det istället för att vänta på det på svensk tv?

Klart att det är olagligt, du har laddat ner kopieringsskyddat material. Lagen idag tar ingen hänsyn till om du ens ÄGER det du laddar ner(ganska säker på detta). Dessutom missar svensk TV sin reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...