Jump to content

Tillslag mot fildelningssidor


Vice.
 Share

Recommended Posts

2. Streama är att ladda ner, bara att man laddar ner filen i rätt ordning. Ingen skillnad alls!

Satt och kollade om detta igår efter mitt inlägg och det verkar som att du har jättefel!

Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på Internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas.

- Regeringen.se

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnet-länkar, vilket är det enda jag använt sedan det infördes (smidigt), är vad som kvarstår när torrent-filerna tas bort - ja. Men kommer det att innebära någon skillnad? Det känns inte som att det kommer hindra lagens långa arm i sin kamp, direkt?

Edit: (På din edit, hehe) Precis min tanke!

Förstår inte vad skillnaden är mellan "magnet länkar" och "get torrent file" det är väl princip samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte vad skillnaden är mellan "magnet länkar" och "get torrent file" det är väl princip samma sak?

Den korta, enkla versionen är att du slipper ladda ned en .torrent-fil.

Det finns troligtvis en hel drös med andra fördelar, men det är ingenting jag är insatt i.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den korta, enkla versionen är att du slipper ladda ned en .torrent-fil.

Det finns troligtvis en hel drös med andra fördelar, men det är ingenting jag är insatt i.

Satt och kollade om detta igår efter mitt inlägg och det verkar som att du har jättefel!

- Regeringen.se

Det där handlade ju om hemsidor, inte om filer mm. Annars skulle det ju vara lagligt att ladda ner filmer och direkt man kollat klart ta bort dom.

Väldigt otydliga texter, allt surfade genererar filer på hårddisken vilket inte regeringen verkar inse. Alla sidor man surfar på sparas ju, dessutom permanent om man själv inte rensar då och då.

Verkar dock mycket konstigt, är passiv nerladdning, tex genom youtube tilåtet? vart går gränsen?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte en sak om denna lag träder kraft eller ja om dem fortsätter sitter letar fildelare. Hur är det för oss svenska som är reggade på utländska sidor syftar nu både på öppna och stängda trackers dem kollar väl inte dem vilka som laddar ner därifrån? Dem håller väl mest koll på så som svenska tracker sidor så som Piratebay tankafetast etc?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte en sak om denna lag träder kraft eller ja om dem fortsätter sitter letar fildelare. Hur är det för oss svenska som är reggade på utländska sidor syftar nu både på öppna och stängda trackers dem kollar väl inte dem vilka som laddar ner därifrån? Dem håller väl mest koll på så som svenska tracker sidor så som Piratebay tankafetast etc?

Vilken lag du menar som ska träda i kraft vet jag inte. Men du döms enligt svensk lag för brott som sker i Sverige, oavsett vart servrar står och ägare bor.

Redigerad av Mathias
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där handlade ju om hemsidor, inte om filer mm. Annars skulle det ju vara lagligt att ladda ner filmer och direkt man kollat klart ta bort dom.

Väldigt otydliga texter, allt surfade genererar filer på hårddisken vilket inte regeringen verkar inse. Alla sidor man surfar på sparas ju, dessutom permanent om man själv inte rensar då och då.

Verkar dock mycket konstigt, är passiv nerladdning, tex genom youtube tilåtet? vart går gränsen?

Rättsläget gällande streaming är relativt osäkert, just eftersom filerna i praktiken ändå oftast sparas i någon temp-mapp någonstans olika länge beroende på inställningar i den specifika webbläsaren osv. Men som utgångspunkt kan man ändå säga att streaming är lugnt i dagsläget, det skulle nog falla under regleringen om tillfälliga kopior. Men då det inte mig veterligen finns något avgörande, iallafall från någon högre instans, så kan man inte veta. Det är inte orimligt att HD skulle tolka situationen annorlunda än vad regeringen gör, just eftersom det i praktiken kan tyckas vara samma sak som att ladda ner aktuellt upphovsrättsligt skyddat material, titta och sedan ta bort, men det får framtiden utvisa isåfall.

Jag vet faktiskt inte hur regleringen ser ut i andra länder som USA t.ex., hur ser problematiken nedladdning/streaming ut där? Vore intressant att veta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rättsläget gällande streaming är relativt osäkert, just eftersom filerna i praktiken ändå oftast sparas i någon temp-mapp någonstans olika länge beroende på inställningar i den specifika webbläsaren osv. Men som utgångspunkt kan man ändå säga att streaming är lugnt i dagsläget, det skulle nog falla under regleringen om tillfälliga kopior. Men då det inte mig veterligen finns något avgörande, iallafall från någon högre instans, så kan man inte veta. Det är inte orimligt att HD skulle tolka situationen annorlunda än vad regeringen gör, just eftersom det i praktiken kan tyckas vara samma sak som att ladda ner aktuellt upphovsrättsligt skyddat material, titta och sedan ta bort, men det får framtiden utvisa isåfall.

Jag vet faktiskt inte hur regleringen ser ut i andra länder som USA t.ex., hur ser problematiken nedladdning/streaming ut där? Vore intressant att veta!

Saken är också att okunniga (läs politiker) inte fattar skillnaden mellan nerladdning och och streaminig på riktigt. Dessutom är streaming en mycket liten del av all distrubution av olagligt material. Det är dessutom svårt att kontrollera vad som laddas ner genom streamning eftersom det är genom vanliga hemsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag ser ingenting konstigt med att pirbatebay ligger illa till. Dom ger ut upphovsrättsskyddat material. Det strider mot svensk lag. Bara för att det sker bakom säkerheten i form av en skärm så förändrar det ingenting. Om jag loggar in på någons bankkonto och överför alla pengar till mig själv så betyder inte det att stölden är lindrigare. Jag hör så mycket ologiska argument kring detta som handlar om att demokratin på internet är hotad, om att man inte stjäl eftersom ingenting försvinner (utan kopieras) blabla. Allt detta är struntprat för att försköna det hela. Det är bara åsikter folk har för att motivera anledningen till att dom laddar ner. Jag tror att verkligheten är betydligt mycket simplare: Människor gillar piratkopiering för att det gynnar dom själva. Jag anser att det är alldeles för mycket ordbajsning från folk som försvarar detta. Visst - piratkopiering i sig är inte enbart dåligt (jag kan exempelvis olagligt ladda ner skitspel och DLCs) och undvika att bli lurad på många sätt. Samtidigt är det inte hållbart i längden och det är verkligen ingen självklarhet att demokrati på internet betyder att stöld är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingenting konstigt med att pirbatebay ligger illa till. Dom ger ut upphovsrättsskyddat material. Det strider mot svensk lag. Bara för att det sker bakom säkerheten i form av en skärm så förändrar det ingenting. Om jag loggar in på någons bankkonto och överför alla pengar till mig själv så betyder inte det att stölden är lindrigare. Jag hör så mycket ologiska argument kring detta som handlar om att demokratin på internet är hotad, om att man inte stjäl eftersom ingenting försvinner (utan kopieras) blabla. Allt detta är struntprat för att försköna det hela. Det är bara åsikter folk har för att motivera anledningen till att dom laddar ner. Jag tror att verkligheten är betydligt mycket simplare: Människor gillar piratkopiering för att det gynnar dom själva. Jag anser att det är alldeles för mycket ordbajsning från folk som försvarar detta. Visst - piratkopiering i sig är inte enbart dåligt (jag kan exempelvis olagligt ladda ner skitspel och DLCs) och undvika att bli lurad på många sätt. Samtidigt är det inte hållbart i längden och det är verkligen ingen självklarhet att demokrati på internet betyder att stöld är okej.

Du kan låna böcker kostnadsfritt på biblioteket. Storboken "Jag är Zlatan" finns ju att låna. Betalar inte en spänn, och bokförlagen förlorar eftersom jag inte köper den. Skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan låna böcker kostnadsfritt på biblioteket. Storboken "Jag är Zlatan" finns ju att låna. Betalar inte en spänn, och bokförlagen förlorar eftersom jag inte köper den. Skillnaden?

Ja, det stämmer, men först och främst bryter inte ett bibliotek mot lagen när de lånar ut musik eller böcker därför att specifika regler gäller för biblioteket. Biblioteken finansieras även av staten för bl.a. bokutlåning. Skillnaden mellan att ladda ner en bok/ljudbok olagligt och att låna den på biblioteket är att staten finansierar boklånet, det vill säga pengar går till författaren. Att ladda en bok från internet bidrar inte ekonomiskt till författaren.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

19 § När ett exemplar av ett verk med upphovsmannens samtycke har överlåtits inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får exemplaret spridas vidare.

Första stycket ger inte rätt att tillhandahålla allmänheten

1. exemplar av verk, utom byggnader och brukskonst, genom uthyrning eller andra jämförliga rättshandlingar, eller

2. exemplar av datorprogram i maskinläsbar form eller filmverk genom utlåning. Lag (2005:359).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingenting konstigt med att pirbatebay ligger illa till. Dom ger ut upphovsrättsskyddat material. Det strider mot svensk lag. Bara för att det sker bakom säkerheten i form av en skärm så förändrar det ingenting. Om jag loggar in på någons bankkonto och överför alla pengar till mig själv så betyder inte det att stölden är lindrigare. Jag hör så mycket ologiska argument kring detta som handlar om att demokratin på internet är hotad, om att man inte stjäl eftersom ingenting försvinner (utan kopieras) blabla. Allt detta är struntprat för att försköna det hela. Det är bara åsikter folk har för att motivera anledningen till att dom laddar ner. Jag tror att verkligheten är betydligt mycket simplare: Människor gillar piratkopiering för att det gynnar dom själva. Jag anser att det är alldeles för mycket ordbajsning från folk som försvarar detta. Visst - piratkopiering i sig är inte enbart dåligt (jag kan exempelvis olagligt ladda ner skitspel och DLCs) och undvika att bli lurad på många sätt. Samtidigt är det inte hållbart i längden och det är verkligen ingen självklarhet att demokrati på internet betyder att stöld är okej.

Okej? Säger inte dina argument mot varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej? Säger inte dina argument mot varandra?

Det beror på. Som jag ser det är piratkopiering inte enbart dåligt. Förutom att det sprider verk och kan göra mindre kända artister mer kända så

ställer även krav - främst på spelindustrin. I regel så köper och/eller förhandsbokar människor spel som de gillar, ex. Battlefield serien trots det faktum att många laddar ner spelet. När det gäller spel som Codemasters Operation Flashpoint så ser det annorlunda ut. Falsk marknadsföring, censur för människor som offentligt klagar på deras produkter, produkter som inte fungerar, och support som släpps i princip direkt efter att spelet har haft sin release för att undvika att ta sig mödan att rätta till fel. Är något på tok med spelet hänvisar Codemasters till där man köpte spelet, och går man dit hänvisas man till Codemasters kundsupport, och de ger samma svar igen. Eftersom det uppenbarligen inte finns någon gräns för hur långt man får gå inom spelindustrin så ser jag nerladdning som något som på ett sätt kan vara positivt. Skapar man dåliga spel (inte dåligt p.g.a tycke, utan snarare av kvalité och/eller support), som exempelvis Postal 3, så får man vänta sig att folk piratar dem. Detta är hur som helst inget försvar till att piratkopiera. Det är bara en (vad jag anser) god anledning. Skulle jag bli dömd för det så tar jag det. Jag ser inte att 'demokratin på internet är hotad'. Piratkopiering är ingen självklarhet enligt mig utan snarare en fördel som vi råkar ha på grund av internets uppgång. Det är ingen självklar rättighet. Snarare tvärtom. Ingen har rätt att stjäla oavsett om det sker bakom en skärm eller i en butik. Att det sedan gynnar mig själv spelar ingen roll. Anser inte att egoism och uppenbarligen konfirmeringsbias baserade- argument gör stöld till en rättighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...