Jump to content

Barnaga m.m.


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Vill klaga på en sak när vi var ändå inne på smaskande satt på bussen för ca 2 dagar sen så kom en snorunge och satte sig bredvid satt och smaska mitt i örat på mig till och från musik hjälpte inte för att slippa höra hans smaskande i örat. Hade verkligen lust att skrika till i bussen eller klappa till han men kändes inte värt då det var bara 3 hållplatser kvar tills jag skulle gå av.

-

Några diskussionsämnen:

Är det lämpligt att använda fysiska bestraffningsmetoder mot (sina) barn?

Blev du slagen av dina föräldrar? Hur har det påverkat dig?

Redigerad av Umberto
diskussion utflyttad fr klagomuren /U
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill klaga på en sak när vi var ändå inne på smaskande satt på bussen för ca 2 dagar sen så kom en snorunge och satte sig bredvid satt och smaska mitt i örat på mig till och från musik hjälpte inte för att slippa höra hans smaskande i örat. Hade verkligen lust att skrika till i bussen eller klappa till han men kändes inte värt då det var bara 3 hållplatser kvar tills jag skulle gå av.

Tönt. Skulle du skrika åt en unge eller klappa till honom hoppas jag att du åker på stryk.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tönt. Skulle du skrika åt en unge eller klappa till honom hoppas jag att du åker på stryk.

Vafan skulle du själv ha gjort? Ungen satt ju själv och va uppkäftig och kaxig mot syrran eller morsan på bussen och mot buss chauffören. Samt att höra han sitta smaska i örat? Och jag struntar i vad du tycker jag tar den smällen om nån skulle gå på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan skulle du själv ha gjort? Ungen satt ju själv och va uppkäftig och kaxig mot syrran eller morsan på bussen och mot buss chauffören. Samt att höra han sitta smaska i örat? Och jag struntar i vad du tycker jag tar den smällen om nån skulle gå på mig.

Det nämnde du ju inte i ditt förra inlägg, but still..not cool. Om något kunde du ju be honom lugna ner sig.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det nämnde du ju inte i ditt förra inlägg, but still..not cool. Om något kunde du ju be honom lugna ner sig.

Lätt att räkna ut vad man hade fått till svar. "DIN JÄVLA FITTA ASSÅ HÅLL KÄTEN JÄVLA BÖG!" Sen hade säkerligen morsan gett sig in i striden och läxat upp dig och tjatat om att hon uppfostrar barnet som hon vill.

Även jag tycker att våld är fel sätt att gå till väga på, men ibland ligger det alternativet farligt nära när det gäller skitungar. Det bästa är att ignorera lillskiten. Det är uppmärksamhet han vill få. Det ska man därför inte ge honom.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fan är en "ung tonåring"? Vad fan är "lappa till"? Är du pro barnaga?

Det beror på vad du vill räkna som barnaga. Jag tror inte på att använda våld mot ett barn i väldigt ung ålder, och jag tror inte heller på att lägga upp ett barn på en bänk och smiska stjärten på honom/henne, men efter en viss ålder (typ efter 10) så ser jag inget fel med att knäppa till sin son med fingret i bakhuvudet (hajaru? knäppa till? med fingrarna?) eller en liten lätt lapp. Av egen erfarenhet så vill jag påstå att det ger respekt för ens föräldrar och alla andra som för den delen bör behandlas med respekt. It's good for you.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt att räkna ut vad man hade fått till svar. "DIN JÄVLA FITTA ASSÅ HÅLL KÄTEN JÄVLA BÖG!" Sen hade säkerligen morsan gett sig in i striden och läxat upp dig och tjatat om att hon uppfostrar barnet som hon vill.

Även jag tycker att våld är fel sätt att gå till väga på, men ibland ligger det alternativet farligt nära när det gäller skitungar. Det bästa är att ignorera lillskiten. Det är uppmärksamhet han vill få. Det ska man därför inte ge honom.

Kan även tillägga att 90% av dem som åkte bussen just då glodde på ungen som var kanske väl inte mer än 10-11 år gammal samt hans syster även buss chauffören glodde på han till och från när han klagade på hur chauffören körde. Hörde minst 10 gånger seriöst jag kan hoppa av bussen och springa ifatt den så jävla segt åker han. Kan han inte åka snabbare? Jag tror jag hoppar av bussen och springer ifatt den diverse andra ord också från skit ungen.

Ja och det gjorde mig lite mer förbannad för han satt med en spydig ton och skrek eller ja inte skrek men högton i bussen när han sa det vilket gjorde då att dessa 90% av dem som var på bussen stirrade stint på han och små pekade på han och syrran och små pratade om han. Såg hur systern ville inte knappt svara han utan hon fipplade med mobilen tror hon skämdes nog över han.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du vill räkna som barnaga. Jag tror inte på att använda våld mot ett barn i väldigt ung ålder, och jag tror inte heller på att lägga upp ett barn på en bänk och smiska stjärten på honom/henne, men efter en viss ålder (typ efter 10) så ser jag inget fel med att knäppa till sin son med fingret i bakhuvudet (hajaru? knäppa till? med fingrarna?) eller en liten lätt lapp. Av egen erfarenhet så vill jag påstå att det ger respekt för ens föräldrar och alla andra som för den delen bör behandlas med respekt. It's good for you.

Wow.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du vill räkna som barnaga. Jag tror inte på att använda våld mot ett barn i väldigt ung ålder, och jag tror inte heller på att lägga upp ett barn på en bänk och smiska stjärten på honom/henne, men efter en viss ålder (typ efter 10) så ser jag inget fel med att knäppa till sin son med fingret i bakhuvudet (hajaru? knäppa till? med fingrarna?) eller en liten lätt lapp. Av egen erfarenhet så vill jag påstå att det ger respekt för ens föräldrar och alla andra som för den delen bör behandlas med respekt. It's good for you.

Respekt får man av att kunna med ord visa vad som är rätt och fel. Att "knäppa till" ungen istället visar bara att man inte har den egenskapen.

Redigerad av P-C
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte gnället mot agenten. Ni måste ju göra skillnad på tänka och agera. Det som hindrar dig från att slå andra, i synnerhet barn, är dina moraliska spärrar. Jag kan nästan garantera dig att din gammelmormor slog din mormor under dennes uppväxt, men betyder det att hon var en hemsk människa? Nej, det är bara det att under de senaste 30 åren så har barnaga varit förbjudet i Sverige, och är därför något vi ser som fel (förutom felshoe, hehehe). Jag tycker såklart att det är fel själv, så misstolka inte vad jag försöker säga.

Det jag menar är att tänka på hur skönt det skulle vara att klappa till ungen för att denne ska hålla truten är inget konstigt, fast idag är det absolut ingenting man gör. Så känner jag iallafall, och jag har aldrig slagit någon mer än en och annan kamratlig muskeldödare. ;)

Redigerad av DrStupid
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har suttit i situationer där jag har brutalt velat döda folk på bussen för dom är uppkäftiga/högljuda/dryga.

Var en gång förut när jag skulle ta en buss till en annan skola pga. individuella valet så satt jag nästan längst bak, absolut längst bak satt det tre tjejer runt 12 års åldern ungefär.

Under den korta resan jag hade hann jag tänka igenom mitt liv, vad jag hade gjort för att få förtjäna det grymma straffet jag var med om just då. Och nu skojar jag inte!

Dom satt och skrek, sjöng till dåliga låtar (vilket även överröstade min musik som jag hade på högsta volym i lurarna) och även kritisera hur ful många på bussen var, inklusive jag.

Det var många tankar som for igenom mitt huvud just då, skulle jag hoppa av bussen och gå den resterande biten istället?

Skulle jag smälla till dom?

Skulle jag ta livet av mig istället?

Men jag bet ihop, log mot dom och lämnade bussen med en grym ångest att jag inte ens sa åt dom att hålla käften!

Men det är väl så, folk är idioter hit och dit, inte så mycket man kan göra åt saken och att slå till dom hjälper då verkligen inte alls!

Det här är en utav grymt många anledningar till varför jag aldrig mer vill åka buss, men ibland blir tvungen till det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv varitt med om att få stryk av föräldrar, men skulle aldrig i livet banka min son. Så det hanlar inte om hur man själv uppfostrades. Kan kanske påverka en del, men i slutändan gör man själv ett val.

Man bankar inte idioter man stöter på, på arbetsplaster, skola gym mm så hur kan man då försvara att man bankar en yngre och svagare människa?

Våld är aldrig ok som uppfostringsmetod, finns bättre sätt. (elstötar tex)

Tror att man kommer långt med att vara envis och handfast. Sätta tydliga gränser för barn.

Sen att våld kan behövas som självförsvar är en annan femma. Försvara sig måste man kunna få göra.

Min son kommer hamna på Thaiboxning när han fyller fem.

Inte för att han skall uppmuntras till att slåss, för det är och kommer vi alltid vara förbannat tydlige med. Men skulle HAN bli attackerad, så skall han kunna försvara sig.

Världen är för jävlig idag. Kolla på de tre SJUÅRIGA brudarna som dunkade en skolkompis skalle i betonggolvet för ett par veckor sedan. Jag menar wtf?!

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv varitt med om att få stryk av föräldrar, men skulle aldrig i livet banka min son. Så det hanlar inte om hur man själv uppfostrades. Kan kanske påverka en del, men i slutändan gör man själv ett val.

Man bankar inte idioter man stöter på, på arbetsplaster, skola gym mm så hur kan man då försvara att man bankar en yngre och svagare människa?

Våld är aldrig ok som uppfostringsmetod, finns bättre sätt. (elstötar tex)

Tror att man kommer långt med att vara envis och handfast. Sätta tydliga gränser för barn.

Sen att våld kan behövas som självförsvar är en annan femma. Försvara sig måste man kunna få göra.

Min son kommer hamna på Thaiboxning när han fyller fem.

Inte för att han skall uppmuntras till att slåss, för det är och kommer vi alltid vara förbannat tydlige med. Men skulle HAN bli attackerad, så skall han kunna försvara sig.

Världen är för jävlig idag. Kolla på de tre SJUÅRIGA brudarna som dunkade en skolkompis skalle i betonggolvet för ett par veckor sedan. Jag menar wtf?!

Visst har det med sin egen uppfostran att göra, vad man sedan för vidare själv. Och ja, det handlar absolut om att man själv gör ett val. Min farfar blev piskad med skärp á la Ondskan när han var ung tonåring, och säkert upp i myndig ålder. Min pappa blev slagen i bakhuvudet med öppen handflata, och i viss mån åkte säkert linjalen över fingrarna av lärare i skolan. Jag själv har blivit slagen med öppen handflata i bakhuvudet och knäppt på nosen av min far. Jag talar inte om ett måttat slag i full kraft, utan en lätt lavett som fungerade som en tillrättavisning i de stunder när jag helt enkelt inte har varit möjlig att tala vett in i.

Det var senast förra veckan som jag, min bror och min far talade om dessa händelser och han har själv påstått att han gjorde det för att det var så han själv blev uppfostrad, och gav oss samma form av behandling av ren reflex. Han berättade också att han ångrade det väldigt mycket sekunden efteråt, och det tror jag säkert, men jag tror också på att det hjälpte honom med att tygla mig när jag betedde mig som allra värst. Jag förstår att han gjorde det de gånger han var tvungen. Det här var absolut ingenting som försiggick på daglig basis, utan endast då det inte fanns någon annan utväg. När jag kom upp i de yngre tonåren lärde jag mig ganska snabbt att undvika att bete mig som en idiot. Dels för att min mamma hade förmågan att tala in vett i mitt huvud, och dels för att jag inte hade någon lust att få ett slag i bakhuvudet av min pappa. Det var en jämn, fin balansgång från deras sida.

Med det sagt så tycker jag att det till viss mån är ok att ta till med lätta hårdhandskar mot sitt barn i nödfall. Ni andra, typ alla, vart tycker ni själva att gränsen går? Är det ok att hårt rycka tag i sitt barns arm när han/hon går över gränsen? Skaka om honom/henne? Nypa tag i örat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...