Jump to content

Amerikanska presidentvalet 2012


Sniper
 Share

US Election 2012  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

WASHINGTON -- Syncing politics with Hollywood glitz and production, the Obama campaign formally released on Thursday night a much-hyped 17-minute documentary on the president's first term in office.

The film tells the story of the past few years through a rosy filter and with the deft touch of an accomplished director. Davis Guggenheim, who put together Al Gore's award-winning "An Inconvenient Truth," was handed the reins for the project. Actor Tom Hanks is the narrator.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Antar att ingen missat att Santorum kastade in handduken igår.

Nu är det alltså mer eller mindre bestämt att det står mellan Romney och Obama i november.

Japp. Jag undrar om Romney hade vunnit om Gingrich eller Santorum hoppat av i ett tidigt skede och Romney hade tvingats tävla mot EN konservativ kandidat, istället för två som konkurrerade ut varandra. Who knows... Nu ska det bli intressant att se hur Romney lyckas ena republikanerna, han har ju haft ganska svårt med de konservativa väljarna. Valet av vicepresidentkandidat kommer att bli ovanligt viktigt för honom och personligen gissar jag att han vänder sig till Florida-senatorn Marco Rubio. Rubio är väldigt konservativ och omtyckt av Tea Party-folket. Dessutom kommer han, som sagt, från Florida som är en extremt viktig delstat i alla moderna presidentval och eftersom han är latinamerikan är det tänkbart att han kan locka en del latino-väljare trots att de oftast brukar rösta demokratiskt.

---

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Jag var faktiskt inne på Barack Obamas valtal när nu när vi var i Las Vegas, den större delen av talet handlade om den viktigaste frågan just nu i Nevada, jobbkrisen. Mycket prat om att flytta/öppna nya delar av större företags produktioner till Nevada, och att öka jobbtillfällen i Nevada med vet inte hur många procent det var, men det kändes på rak arm att han vunnit Nevada.

Jag kan inte påstå att jag är superinsatt i Amerikansk politik, jag är intresserad men gräver mig inte djupare än det man läser och hör om det. Men det var jävligt spännande att se och höra, fick nästan lite sektkänsla ibland ^_^. Hann dessutom tillbaka till hotellet för att se hela hans Entourage köra förbi fort som fan till flygplatsen.

Det är andra gången jag är i USA under ett valår, alltid kul att se Demokraterna och Republikanerna tv-reklam där dom slänger så mycket skit dom bara kan på varandra ^_^ undrar vart gränsen går? dom går liksom på personangrepp, tänk en sån kampanj i Sverige under valår!

Skulle gärna slängt upp en bild här, tog en riktigt bra, men det dröjde inte lång tid efter jag tog den tills en vakt kom fram och sa att jag skulle radera bilden :confused:

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första ledardebatten var igår:

http://www.youtube.c...h?v=dkrwUU_YApE

Har inte sett hela, men det ska bli intressant att se vem den där Romney är egentligen. Hans anhängare är ju rätt pantade, men ledaren i sig kanske inte är så tokig.

Jo. Han är en äcklig konservativ idiot som bakåtsträvar allt som Obama har lyckats få bort från USA's efterblivna system.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Vill klaga på hur mycket uppmärksamhet USA-valet får. Visst är det något som påverkar hela världen, yadayadayada, men 75% av all övervakning och intresse är bara ren USA-hype. Vi behöver seriöst inte så här jävla mycket information och diskussion om ett val vi inte ska rösta i och inte ska ha att göra med överhuvudtaget, iaf ur en demokratisk synvinkel. Hur mycket uppmärksamhet får Norges, Danmarks, Finlands och våra andra granländers val? Hur mycket uppmärksamhet får de stora EU-ländernas val? Hur mycket får andra stornationer som Indiens och Rysslands val? Dessa länders politik påverkar oss åtminstone nästan lika mycket, men jag tror få svenskar har någon som helst koll på ledare, styre och partier i dessa länder. Ägna er åt relevant information som kan gagna oss istället för att driva denna wannabe-amerikanism.

Trots att jag personligen är en inbiten USA-politik-nörd är jag beredd att hålla med. Visst är det bra att media bevakar ett viktigt val i världens enda supermakt men omfattningen av bevakningen är överdriven. Horder av korrespondenter, experter, specialbilagor/sidor om valet, diskussioner, undersökningar, live-bloggar, debattanalyser... Det är nästan lite tragiskt. Sverige påverkas mer av valen i t.ex. Tyskland och Frankrike men det är sällan de får något större utrymme i media, och inte i närheten av vad presidentvalen i USA får. Den inrikespolitiska utvecklingen i stormakter som Kina, Indien och Brasilien ska vi inte ens tala om - de flesta vet ingenting om det trots att de länderna spelar en allt viktigare roll i världspolitiken.

Samtidigt är det inte svårt att förstå varför det har blivit så här. Den amerikanska kulturdominansen har gjort att USA blivit ett land som de flesta känner till och engelskan gör att vi (och journalisterna) lätt kan ta del av det amerikanska nyhetsflödet. Dessutom tror jag att många svenskar finner de amerikanska valen väldigt exotiska. Medan politiken i Sverige och Europa för det mesta känns ganska stel och tråkig är den amerikanska ofta en ren show. Pengar, reklam, propaganda, lögner, felsägningar och andra ytliga företeelser styr hela valkarusellen på bekostnad av sakfrågorna. Frågorna som diskuteras är också helt andra än vad vi är vana vid i våra val: abortlagar, vapenlagar, moralfrågor, homoäktenskap, patriotism, dödsstraff, terrorism... osv.

När det kommer till kritan har det amerikanska presidentvalets utgång ganska liten betydelse för Sveriges del. Den största inverkan torde vara på det utrikespolitiska området. Om Romney vinner kan vi troligtvis förvänta oss en aggressivare och mer interventionistisk amerikansk utrikespolitik vilket leder till en förändrad ton i världspolitiken.

---

Med risk för att jinxa valet för Obama presenterar jag här min prognos på hur det kommer att gå på tisdag:

4vWtm.png

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är väl att han under åtminstone 2 av 4 kommande år lär kunna få republikanerna med sig lite mer än på sistone eftersom de inte behöver kapplöpa till någon presidentpost. Men vi får se. Det var ju ett antal folkomröstningar också som ledde till legaliserade homoäktenskap, legaliserad marijuana och så vidare. Dödsstraffet är kvar i Kalifornien, vad jag förstod.

Kort sagt tror jag att den sittande presidenten kommer kunna genomföra saker som befolkningen velat ha ett tag, men republikanerna inte velat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...