Jump to content

Amerikanska presidentvalet 2012


Sniper
 Share

US Election 2012  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Den 6:e November 2012 är det val i USA. Visst, det är inte Sverige men valet kommer ändå att forma hela världen då USAs president och ekonomi bestämmer rätt mycket hur världen ser ut.

Valet står mellan ett antal kandidater hos Republikanerna mot Demokraternas Barack Obama.

demvsrep_1217795_0.png

Kandidaterna:

Demokrat(er):

  • Barack Obama

    440px-Official_portrait_of_Barack_Obama_1217795_1.jpg


    Republikaner:

    • Mitt Romney

      472px-Mitt_Romney_1217795_2.jpg


      • Ron Paul

      post_1217795_3.jpg

      [*]Rick Perry

      516px-Rick_Perry_by_Gage_Skidmore_3_1217795_4.jpg

      [*]Michelle Bachmann

      479px-Bachmann2011_1217795_5.jpg

      --

      Political Compass Test

      Political Philosophy Quiz

      --

      Personligen så är jag Republikan och skulle röstat på Mitt Romney om jag kunnat.

      Valets viktigaste frågor är enligt mig:

      1. Statsskulden

      2. Ekonomin

      3. Jobben

      4. Skatterna

      5. Frihandel

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför det? Vem är hon?

"I find it interesting that it was back in the 1970s that the swine flu broke out under another, then under another Democrat president, Jimmy Carter. I'm not blaming this on President Obama, I just think it's an interesting coincidence."

"Carbon dioxide is portrayed as harmful. But there isn't even one study that can be produced that shows that carbon dioxide is a harmful gas."

“If you’re involved in the gay and lesbian lifestyle, it’s bondage. It is personal bondage, personal despair and personal enslavement.”

“I want them to know just like John Wayne is from Waterloo Iowa, that’s the spirit I have too.” (filmstjärnan John Wayne föddes i Winterset, Iowa. Waterloo, Iowa var däremot hem för serievåldtäktsmannen och -mördaren John Wayne Gacy)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"I find it interesting that it was back in the 1970s that the swine flu broke out under another, then under another Democrat president, Jimmy Carter. I'm not blaming this on President Obama, I just think it's an interesting coincidence."

Ännu roligare är ju att svininfluensan '70s edition utbröt när Reagan var president.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför det? Vem är hon?

Nåt nöt-huvud, men hon vann tydligen ett primärval i Iowa (om jag minns rätt). Hon har en hel del kontroversiella uttalanden (bland annat att hon är emot Shia Islam för att det tydligen ska vara en kvinnoförnedrande religion)

Seriöst? Varför ska vi ens diskutera ett val vi inte röstar i ett helt år innan det hålls? Varför görs aldrig sådana här trådar för norska eller tyska val?

Amerikansk imperialism när det är som finast!

Därför att det amerikanska valet är mycket viktigare än det norska och tyska valet tillsammans och har större konsekvenser för oss och hela världen. Dessutom tas det Amerikanska valet upp i media redan, om än inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nåt nöt-huvud, men hon vann tydligen ett primärval i Iowa (om jag minns rätt). Hon har en hel del kontroversiella uttalanden (bland annat att hon är emot Shia Islam för att det tydligen ska vara en kvinnoförnedrande religion)

Iowa-grejen är en straw poll, som jag inte riktigt vet innebörden av, men det är inte bindande på något sätt. Straw poll står väl under Iowa caucus(?) - som i sin tur står under primärval, så något primärval var det knappast. Dessutom kunde kandidaterna, lagligt, i princip köpa röster i straw pollen.

Edit: Orkar inte hitta någon vettigare källa, men:

The site points out that Bachmann spent up to $1 million by hiring Randy Travis to perform for 6,000 fans and bussing in 152 of Travis’ fans into an event. In exchange for $30 valued tickets, concert goers had to register at Bachmann’s table and vote in the straw polls.

- http://politic365.com/2011/08/17/did-michele-bachmann-buy-her-iowa-straw-poll-votes-to-win/

Värt att poängtera är att det inte bara vad Bachmann som "köpte röster".

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Iowa-grejen är en straw poll, som jag inte riktigt vet innebörden av, men det är inte bindande på något sätt. Straw poll står väl under Iowa caucus(?) - som i sin tur står under primärval, så något primärval var det knappast. Dessutom kunde kandidaterna, lagligt, i princip köpa röster i straw pollen.

Det är mycket möjligt att det var så! Borde hört lite mer om det var ett primärval. :)

Och angående att köpa röster; Bachmanns kampanjkassa är rätt fattig (förlitar sig på flera små donationer på under 1000 USD), precis som Perrys (som förlitar sig på stora, miljonklass donationer, men har problem nu när man får donera 250 000 USD som mest) därför låter det inte så troligt att hon kunde köpa röster.

Edit: Jaha.... hon kanske borde spendera de få pengar hon har lite bättre.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Republikanerna

Mitt Romney

Denna snubben gillar jag. Inte alls lika konservativ i sina värderingar som många andra republikaner. Lutar mer åt Reagan's libertarianism.

Han vill inte att alla elever ska tvingas in i kristendomen i skolan.

Han vill att personer som repetativt kör onyktra ska få högre straff.

Även om han inte vill att staten ska bekosta stamcellsforkning på mänskliga embryon, ser han ändå på stamcellsforskning som helhet som etiskt korrekt.

Han vill att alla amerikaner ska få bära handeldvapen att försvara sig med då detta är en konstitutionell rättighet, men vill bannlysa automatvapen (vilka ju används till säkert 95% enbart vid våldsbrott där många ska dödas eller skrämmas)

Sen skadar det ju inte att han ser ut som en tvättäkta president.

Redigerad av Renard
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...