Jump to content

Onoff går i konkurs


Jazz
 Share

Recommended Posts

Ojdå! Undrar om det går dåligt för alla elektronikkedjorna eller om det är OnOff som har tabbat sig på något sätt...

Alla som är någorlunda vettiga köper sin elektronik över nätet och för att en butik ska kunna konkurrera måste de ha väldigt låga priser. Finns helt enkelt inte utrymme för så många stora elektronikbutiker vi har idag. Dessutom så vet de som är någolunda intresserade av data att alla stora kedjor är skit. OnOFF har inte ett direkt bra rykte.

Kan tillägga att elektronikbutiker inte tjänar mycket pengar, de har ständigt pressade priser och väldigt låga mariginaler. Tvärtemot vad många tror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som är någorlunda vettiga köper sin elektronik över nätet och för att en butik ska kunna konkurrera måste de ha väldigt låga priser. Finns helt enkelt inte utrymme för så många stora elektronikbutiker vi har idag. Dessutom så vet de som är någolunda intresserade av data att alla stora kedjor är skit. OnOFF har inte ett direkt bra rykte.

Kan tillägga att elektronikbutiker inte tjänar mycket pengar, de har ständigt pressade priser och väldigt låga mariginaler. Tvärtemot vad många tror.

Det är ju inte alla som sitter inne på alla tekniska vetskaper här i världen. Ibland behöver man prata med någon kunnig. Även om forum på Internet hjälper så går det ju inte upp emot att stå i en butik med prylen i handen och gå igenom hur den funkar med en människa irl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland behöver man prata med någon kunnig.

På elektronikkedjorna vet du ju aldrig vad du får, ofta är det en okunnig säljare. B2C-säljare i en sådan butik är sällan ute efter att tillgodose ditt specifika behov, han vill sälja det med högst marginal. Men givetvis förstår jag vad du menar.

---

Jag är inte överraskad att det är just Onfloff som föll först, de har fallit i skymundan de senaste åren känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På elektronikkedjorna vet du ju aldrig vad du får, ofta är det en okunnig säljare. B2C-säljare i en sådan butik är sällan ute efter att tillgodose ditt specifika behov, han vill sälja det med högst marginal. Men givetvis förstår jag vad du menar.

---

Jag är inte överraskad att det är just Onfloff som föll först, de har fallit i skymundan de senaste åren känns det som.

Jo, de är ju jävligt business minded. Specielt på ONOFF där de försökte tvinga på en tusen försäkringar innan man ens hade börjat fundera på att köpa produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag är inte överraskad att det är just Onfloff som föll först, de har fallit i skymundan de senaste åren känns det som.

Den stora frågan är ju hur Expert International kan bedriva verksamhet genom Expert i Sverige. Vem handlar där? Dyrt. Okunniga. De syns aldrig; snacka om att falla i skymundan. Går de med vinst?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte alla som sitter inne på alla tekniska vetskaper här i världen. Ibland behöver man prata med någon kunnig. Även om forum på Internet hjälper så går det ju inte upp emot att stå i en butik med prylen i handen och gå igenom hur den funkar med en människa irl.

Det markerade passar inte alls ihop med resten av ditt argument.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte ta råd vad gäller tekniska saker så som datorer, ljud och TV-apparater från dem. Elektriska tandborstar eller något annat oväsentligt skulle de väl dock få prata lite med mig om.

Så det de gör är alltså att anställa all personal efter hur DÅLIGA de är på teknik? Det förklarar ju konkursen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte ens slösa energi på att försöka förklara mig.

Näe det kan ju vara jobbigt att förklara sig när man dragit alla över en kam sådär två gånger :)

Tror nog det är lika lätt att hitta kunnig personal på ONOFF som det är att hitta det någon annanstans.

De är ju dessutom utbildade på de flesta produkter de får in så något mer än vanliga Svensson borde de ju veta. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personalen på ONOFF är inte nödvändigtvis okunnig; det finns de som kan sin sak och man har även hört vissa extrema exempel med mindre kunnig personal. Poängen är däremot att ONOFF har en marknad bland de teknisk okunniga som inte tycker om internet. Jag gissar på att det är många 40+are som handlar på butiker som ONOFF, Siba, Expert och så vidare. De har ingen aning om något, de begriper sig inte på hur man letar fakta på internet och de litar inte på att beställa från internet utan de vill se den fysiska produkten och de vill ha en anställd person framför sig som förklarar allt och besvarar deras frågor. Hurvida den anställde verkligen är mer kompetent än säg grabbarna på Sweclockers är irrelevant eftersom att kunden i fråga är såpass "obildad" att denne inte vet det.

Siana spekulerar: Allt eftersom fler och fler blir bekväma med att få hjälp på internet, söka produkter på internet och beställa på internet kommer fler och fler av dessa fysiska butiker att dö ut eftersom att de inte kan konkurrera med nätpriser. Det här är bara början tror jag. Känns som att Expert ligger i farozonen också. MediaMarkt och Elgiganten lär hålla i sig längre eftersom att de är lite billigare, och Siba tror jag kommer leva länge eftersom att det är ett väldigt etablerat märke med lite lyxstatus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...