Jump to content

Google+


Siana
 Share

Recommended Posts

Jaha, det verkar som att Google vill ha revansch efter att Wave floppade stenhårt, så nu ska de försöka ge Facebook konkurrens.

Google+ ska det heta och från det lilla jag sett än så länge verkar det mer eller mindre vara en kopia av Facebook i Google-gränssnitt.

https://plus.google.com/

Finns ett gäng fler filmer på deras kanal, men alla är ganska intetsägande.

Vad tror ni? Kommer det floppa på samma vis som Wave, eller ska de lyckas den här gången?

Själv ser jag inte riktigt meningen med att försöka konkurrera med världens typ mest etablerade hemsida. De har så mycket kompetent arbetskraft på Google och lägger ner den på att kopiera en sida som redan finns, varför?

Google+ är för tillfället i invitation-beta vilket känns lite komiskt eftersom det nästan var betan som dödade Wave. Endast entusiasterna lyckades komma in, och eftersom det var så folktomt i betan kändes Wave meningslöst. När betan blev öppen hade entusiasterna redan tröttnat och hypen gick åt helvete. Google borde ta lektioner av Apple i hur man hypar bäst.

googleplus_1213270_0.png¨

Edit: Det här får jag säga är lite praktiskt ändå:

Alltid lite segt att ha sina föräldrar på Facebook och inte riktigt känna sig "fri" att posta vad man vill. Eller om man lägger till en kollega/chef blir det ännu jobbigare. Däremot verkar det samtidigt lite segt att hålla på och sortera alla sina vänner i cirklar, men det är klart, när man väl gjort det första gången blir det inte så mycket extra-jobb utöver det.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senast igår slog det mig att det vore bra om Facebook fick en konkurrent. Ser bara positivt på detta, svårt att tro att det skulle rubba facebooks ställning, men det skulle få dem att förbättre allt som de hittills har gjort lite halvdant. Chatten exempelvis.

Redigerad av aikjonas12
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt positivt med konkurrens tycker jag. Facebook är långt ifrån ultimat och behoven ändras hela tiden.

Redan nu väljer jag ofta att chatta med vänner i google före Facebook-chatten (msn har jag lämnat helt sen en tid tillbaka) eftersom det är färre och en mer utvald grupp människor och man kan idla mer passivt. Smidigt att skicka filer, med mera. Kan vara rätt jobbigt att vara online på FB om man inte alltid vill vara tillgänglig för sina 300 bekanta imo.

Så thumbs up om google utvecklar sina redan bra sociala funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått ifrån att tänka "Ska ni verkligen försöka er på social networking igen, Google?" till att bli lite mer nyfiken på vad de kommer leverera. Läste även någonstans att Buzz och Wave mer var experiment och att Google ska gå fullt ut med Google+, floppar de kommer de att försöka igen och igen. Det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden!

Det hade även varit schysst om cirkel-systemet kunde fungera så att man kunde lägga till folk utan att visa sitt fulla namn osv, kanske bara genom ett nickname. Tänker då på att man kanske t e x träffar folk i ett spel och sedan lägger till varandra på Google+ för att smidigt hålla kontakten utanför spelet, men för den sakens skull så kanske man inte vill visa upp alla sina bilder, sitt fulla namn och så. Då hade man kunnat ha IRL-nätverk men även nätverk med folk man träffat över nätet! smile_1181703_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade även varit schysst om cirkel-systemet kunde fungera så att man kunde lägga till folk utan att visa sitt fulla namn osv, kanske bara genom ett nickname. Tänker då på att man kanske t e x träffar folk i ett spel och sedan lägger till varandra på Google+ för att smidigt hålla kontakten utanför spelet, men för den sakens skull så kanske man inte vill visa upp alla sina bilder, sitt fulla namn och så. Då hade man kunnat ha IRL-nätverk men även nätverk med folk man träffat över nätet! smile_1181703_0.gif

This. Och om det är gjort på ett bra sätt så skulle det kunna gå så långt att det implementeras i t.ex onlinespel där man lätt kan lägga till folk direkt i spelet, lite utav en vidareutveckling av att vissa spel använder facebook/twitter för achievements och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

This. Och om det är gjort på ett bra sätt så skulle det kunna gå så långt att det implementeras i t.ex onlinespel där man lätt kan lägga till folk direkt i spelet, lite utav en vidareutveckling av att vissa spel använder facebook/twitter för achievements och liknande.

Hade varit roligt att ha en hel WoW-guild på Google+ och sedan planera raids där. happy_1182248_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit roligt att ha en hel WoW-guild på Google+ och sedan planera raids där. happy_1182248_0.gif

Det bästa med det är ju att Google har verktyg som skulle kunna göra sådant möjligt. Och om de inte har det så har de erfarenhet att skapa sådana verktyg för att sedan integrera i Google+.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag har fått invite nu! Var en snubbe på 4chan som invitade.

Tyvärr är kan man ju aldrig logga in eftersom de har exceeded capacity 24/7.

Edit: Jag har en invite till att ge ut, jag är inte säker på att den kommer fungera men vi kan pröva. Först till kvarn, langa PM med mail eller nåt.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått invite nu! Var en snubbe på 4chan som invitade.

Tyvärr är kan man ju aldrig logga in eftersom de har exceeded capacity 24/7.

Edit: Jag har en invite till att ge ut, jag är inte säker på att den kommer fungera men vi kan pröva. Först till kvarn, langa PM med mail eller nåt.

Jag försökte skicka PM men jag vet inte om det kom fram. Jävla vpn.

enbom8@gmail.com =D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Nä, står att invite-systemet är nere just nu. Underhåll, antar jag. Får försöka senare!

Har varit så på senaste tiden. Trots invite kommer man inte in, tydligen är det sprängfullt. Bara att vänta. Jag kommer inte heller in.

Edit: Jag är inne! :D

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Om någon annan har invites får ni gärna säga till. Vore fint om ni som har det kunde skriva lite vad ni tycker om det än så länge!

Har prövat att skicka nu.

Edit: Har oändligt med invites, langa mail så får ni en om ni vill ha.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att Facebook får konkurrens - den sidan har redan blivit alltför stor, inflytelserik och allomfattande för sitt och andra sidors bästa. Det är mindre bra att det är Google som står för konkurrensen. Jag äcklas av att Google pressar in sina skitiga fingrar i varje verksamhet och interaktion som sker på nätet och utanför: sökningar, reklam, mail, webbläsare, isp, video, bloggar, kartor, böcker, shopping, forskning... you name it. Kontroll, förvaring och styrning av information. Nu tänker de gräva sig ner en nivå djupare och börja analysera folks sociala interaktioner och kontaktnät. Jag gillar det inte. Det är för mycket information och makt i händerna på ett och samma företag. Och visst, idag känns väl det mesta ganska frid och fröjd - men hur är det om 20 år? Eller 40? Hur ser världen och internet ut då och hur kommer framtidens Google att använda sin troligtvis då ganska orwellianska maktposition?

Redigerad av Umberto
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att Facebook får konkurrens - den sidan har redan blivit alltför stor, inflytelserik och allomfattande för sitt och andra sidors bästa. Det är mindre bra att det är Google som står för konkurrensen. Jag äcklas av att Google pressar in sina skitiga fingrar i varje verksamhet och interaktion som sker på nätet och utanför: sökningar, reklam, mail, webbläsare, isp, video, bloggar, kartor, böcker, shopping, forskning... you name it. Kontroll, förvaring och styrning av information. Nu tänker de gräva sig ner en nivå djupare och börja analysera folks sociala interaktioner och kontaktnät. Jag gillar det inte. Det är för mycket information och makt i händerna på ett och samma företag. Och visst, idag känns väl det mesta ganska frid och fröjd - men hur är det om 20 år? Eller 40? Hur ser världen och internet ut då och hur kommer framtidens Google att använda sin troligtvis då ganska orwellianska maktposition?

Google känns enligt mig som ett mer helylle företag än många andra där ute, så jag är nog gladare att det är Google som håller i såpass mycket än något random patrask.

Någon skrev såhär: "Facebook har en tendens att vilja isolera sig från resten av nätet och skapa sitt eget lilla ekosystem. Google å andra sidan grundar sitt ekosystem på hela nätet och har inte samma behov av att skapa sin egen lilla bubbla." Vilket jag tycker stämmer. Vad är det som du är rädd att Google kommer att göra om 20, 40 år?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...