Jump to content

Google+


Siana
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)

Haha, va? Pratar vi om samma företag? Vi pratar om ett företag som föreslår att alla i framtiden bör byta namn för att undkomma sitt internetförflutna, att Googles policy är att vara så "creepy" som möjligt, som säger "vi vet vem du är, vi vet var du är, vi vet vilka du bryr dig om, vi vet vilka dina vänner är", ett företag som tjänar sina pengar på att sälja dig osv osv.

Det går att gräva fram skit om vilket företag som helst. Det var en lustig översättning av "Google policy is to get right up to the creepy line and not cross it." som du gjorde, förresten.

I grund och botten handlar det om att Google, likt vilket annat företag som helst, vill spåra dess användare och se vad de är mer intresserade av för att på det viset kunna göra mer inriktad reklam på varje användare. Jag ser inget fel med det.

Att noja över att man är med i något Google-register känns lite på samma sätt som att noja över att man är i telefonkatalogen, eller något. Folk tror att det sitter en stalker någonstans och skriver ner ens namn när man egentligen inte är mer än ännu ett namn i ett automatiserat system som existerar för att det ska vara praktiskt.

Tillägg: Det var ju även komiskt att du drog fram tre artiklar med citat från samma person, som inte ens jobbar där längre. Kanske är det så att hans uppståndelseväckande uttalanden inte egentligen riktigt reflekterade ett helt företags visison?

---

Har skickat invites till alla som PMade mig, nu!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Siana. Sorry om jag råkade skicka 1000 likadana PM, funktionen buggade och trodde faktiskt inget av dem hade kommit iväg ;)

Fick 2PM bara, funktionen buggar på samma sätt som inläggen.

En komisk sak med Google+ just nu är att alla "internetkändisar" har fått invites av Google från första början, och eftersom att såpass få fortfarande använder tjänsten är det ganska lätt att skriva till dem. Kassem G, t e x, får bara ett 30-40-tal inlägg över ett par timmar på sina posts. Och jag frågade Notch vad han tyckte om Google+ och fick svar direkt (han gillar det). Man får passa på innan shitstormen! happy_1182248_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att gräva fram skit om vilket företag som helst.

I grund och botten handlar det om att Google, likt vilket annat företag som helst, vill spåra dess användare och se vad de är mer intresserade av för att på det viset kunna göra mer inriktad reklam på varje användare. Jag ser inget fel med det.

Att noja över att man är med i något Google-register känns lite på samma sätt som att noja över att man är i telefonkatalogen, eller något. Folk tror att det sitter en stalker någonstans och skriver ner ens namn när man egentligen inte är mer än ännu ett namn i ett automatiserat system som existerar för att det ska vara praktiskt.

---

Har skickat invites till alla som PMade mig, nu!

Det "farliga" är att google kan göra sjukt stora och avancerade register med i princip alla information om dig som du någon gång skrivit in på något som ägs av google. Googles databaser är sjukt mycket mer avancerade än en telefonkatalog i och med att det innehåller så mycket mer information.

Google kan om de vill ta fram mycket information om dig genom sina register (och kommer få sjuuuuuuuuuk mycket mer ifall de sparar allt från google+), det kommer med största sannolikhet inte att påverka dig men man vet aldrig vad google kommer att få för sig i framtiden. På något sätt är denna informationen värdefull.

Vad är det som kommer att stoppa google från att bli i särklass stört på webben?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det "farliga" är att google kan göra sjukt stora och avancerade register med i princip alla information om dig som du någon gång skrivit in på något som ägs av google. Googles databaser är sjukt mycket mer avancerade än en telefonkatalog i och med att det innehåller så mycket mer information.

Ja, men informationen är helt irrelevant.

*Går in på min Google-webbhistorik*

Ojoj, jag har sökt på website background, ojoj, jag har sökt på feed burner, ojoj, jag har sökt på Diablo 3...

Nja. Det enda jag ser att den här typen av information kan användas till är riktad reklam, rätta mig om jag har fel.

Edit: Lika bra att jag garderar mig innan någon påpekar det:

Självklart vet jag att, om Google+ slår igenom, kommer de även att ha bilder på mig, platser jag varit på (om jag är så dum/fjortis att jag geotaggar mig överallt) och så vidare - men jag frågar mig igen, på vilket sätt utgör det en fara för mig?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De lider av Microsoftsyndromet från 90-talet, med den enda skillnaden är att de försöker att göra allting till en sökmotor. Det gick ju sådär för Microsoft, återstår att se hur det fungerar för Google. Tyvärr har ju deras huvudprodukt inte utvecklats på tio år utan snarare blivit sämre.

Det som är bra med Google ( sökmotorn) är ju att den alltid varit exakt likadan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med Google ( sökmotorn) är ju att den alltid varit exakt likadan.

Vad är det som är bra med det? Personligen föredrar jag ju i alla fall när saker blir bättre. mellow_1183292_0.gif

Ni vet väl att det bara är utseenendet som är likadant? Google jobbar ju ständigt med att förbättra sökresultaten och jag tror inte google var lika bra som den är nu då den kom ut.

Det är exakt som Gof säger, framgången av google är att den alltid sett exakt likadan ut. Varför ändra på något som fungerar extremt bra och inte innehåller något krimskrams. Jag väljer personligen google istället för tex yahoo eftersom den innehåller så mycket extra skit som aldrig används. Vill jag söka efter något så vill jag just söka, inte något annat skit.

Google träffade alltså helt rätt med sin design från dag 1!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

(därmed inte sagt att konkurrenterna är bättre).

Vilket gör att hela diskussionen blir meningslös eftersom tråden i grund och botten handlar om om Google kan slå sina konkurrenter eller inne.

Om vi bortser från uppenbara saker som misslyckandet med "content farms" och det ofta tveksamma resultatet av deras ranking, så återstår ändå en hel radda saker att göra: NUI (vilket vore helt gigantiskt och vad som kommer att konkurrera ut Google om någon annan hinner före), integration med övriga tjänster (se Siri t ex), svar istället för länkar, bättre system för att ranka innehåll osv osv.

Att påstå att Google skulle vara nästintill perfekt är lika dumt som säga att vi nu 2011 nått teknologiskt perfektion. Man blir ju mörkrädd...

Det är ju jättebra att du har koll på det här, men jag tror att du glömmer att för gemene man fungerar Google väldigt bra. En genomsnittlig användare kollar på snabbhet, tillgänglighet, användarvänlighet osv, och däri ligger Googles styrka.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Google är det bästa alternativet, inget annat. Ungefär som Nokias smartphones 2006 och se vad som hänt sedan dess.

Då är det väl bara att vänta så får vi se vad framtiden har att erbjuda. Förstår inte riktigt var du vill komma med den här diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...