Jump to content

Nya toppdomäner


Umberto
 Share

Recommended Posts

Tänkte skriva om det här i nyhetstråden men vafan, jag kan väl lika gärna göra en tråd av det.

I morse gav ICANNs styrelse grönt ljus för nya toppdomäner på internet. Den första ansökningsperioden är 12.1-12.4 2012 och därefter följer en implementeringsperiod på några månader. I slutet av 2012 beräknas de nya toppdomänerna tas i användning. Vad innebär detta rent konkret? Jo, i framtiden kommer internetsidor att förutom de vanliga .com, .net och .org mfl kunna använda i princip vilka bokstavsändelser som helst, inkluderat bokstäverna å, ä och ö och ickelatinska bokstäver. GTAsajten skulle t.ex. kunna använda gtasajten.gtasajten, gtasajten.kicken, gtasajten.massagestav eller gtasajten.brunabönormedfläsk. Enligt förhandsuppgifter kommer registrering av egen toppdomän att kosta endast $185000, plus en årlig avgift!

http://svt.se/2.22584/1.2459498/fritt_fram_for_vadsomhelst

http://www.idg.se/2.1085/1.392329/klart-for-nya-toppdomaner

Vad anser ni?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till en viss del kan det säkert bara bli rörigt, om sidor ska byta "bara för att" känns det väldigt dumt. Däremot kan jag se en praktisk fördel. Till exempel blir det ju smart om alla Googles tjänster slutar på .google. För att komma till gmail skriver man mail.google, för Google documents skriver man docs.google och så vidare (istället för mail.google.com och docs.google.com som det är nu). Eller varför inte besöka wall.facebook, eller events.facebook och så vidare. Känns även som att många sidor kan göra det enkelt för användaren att snabbt komma åt en effektiv sökmotor som söker igenom deras sida, genom att gå in på search.*sidnamn*. smile_1181703_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man 2 miljoner över finns det ju potential att tjäna pengar på detta. Köpa upp nån domän som har stor potential att bli stor runt om i världen (elller att man inriktar sig på den asiatiska marknaden) och ta hyffsat betalt för denna domän.

www.po.rn (w00t)

www.pu.biz (w00t) (w00t)

Redigerad av chucky.swe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt krångligt... särskilt eftersom det kommer bli omöjligt att täcka in alla ändelser.

Ser framför mig...

www.cocacola.bestdrink

www.cocacola.bestdrlnk

www.cocacola.bästadrycken

www.cocacola.bastadrycken

www.cocacola.sucks

www.cocacola.opressesafrica

www.cocacola.yourmom

www.cocacola.beatsbeer

www.cocacola.beatsber

... ett hav av risker att råka ut för phishing, copyright-tvister, etc...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt krångligt... särskilt eftersom det kommer bli omöjligt att täcka in alla ändelser.

Ser framför mig...

www.cocacola.bestdrink

www.cocacola.bestdrlnk

www.cocacola.bästadrycken

www.cocacola.bastadrycken

www.cocacola.sucks

www.cocacola.opressesafrica

www.cocacola.yourmom

www.cocacola.beatsbeer

www.cocacola.beatsber

... ett hav av risker att råka ut för phishing, copyright-tvister, etc...

Tveksamt, då summan låg på $185.000.
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt krångligt... särskilt eftersom det kommer bli omöjligt att täcka in alla ändelser.

Ser framför mig...

www.cocacola.bestdrink

www.cocacola.bestdrlnk

www.cocacola.bästadrycken

www.cocacola.bastadrycken

www.cocacola.sucks

www.cocacola.opressesafrica

www.cocacola.yourmom

www.cocacola.beatsbeer

www.cocacola.beatsber

... ett hav av risker att råka ut för phishing, copyright-tvister, etc...

Är man osäker så kan man ju fortfarande använda .com-adressen, det är ju inte direkt så den försvinner. Men, är man dum nog att tro att Coca-Cola skaffat domänen "cocacola.bestdrink" löper man lika stor risk att bli blåst idag av fejk-domän (t e x alla fejk-blizzardsiter såsom us.battle.l0gins.net och gud vet vad). Den enda domänen jag kan tänka mig att de skulle skaffa sig är coca.cola.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...