Jump to content

Meningen med Universum?


Adriian
 Share

Recommended Posts

Skrev detta i statusuppdateringsfältet, men som Jazz föreslog kanske det är trådmaterial.

Satt och filosoferade lite på mitt rum tidigare idag (igår...) efter att ha sett detta klipp. Man brukar ju ställa frågan "Vad är meningen med livet?" men jag gick längre och började fundera på: vad är meningen med universum?

Det kanske vore trevligt om jag kunde bidra med min tanke men det enda jag har åstadkommit hittills är huvudvärk. Så låt mig höra era tankar. Desto galnare desto bättre!

Den här kanske borde ligga i Loungen. Det är väl inte direkt något ämne man kan diskutera seriöst. Tycker någon det får väl denne flytta på den!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en artikel i vetenskapens värld för ett tag sedan. Där beskrev de en teoria om det har funnits flera universum innan oss, alltså något innan big bang.

Det är ju visserligen inte ett svar på din fråga men ändå...

Kanske är meningen med universum att fylla ut tomrummet på andra sidan.

Det skulle jag vilja ha svar på, vad är det universum expanderar sig i??? (Mörk materia?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en artikel i vetenskapens värld för ett tag sedan. Där beskrev de en teoria om det har funnits flera universum innan oss, alltså något innan big bang.

Det är ju visserligen inte ett svar på din fråga men ändå...

Kanske är meningen med universum att fylla ut tomrummet på andra sidan.

Det skulle jag vilja ha svar på, vad är det universum expanderar sig i??? (Mörk materia?)

Expanderar sig i eller vad som finns bortom slutet på universum?

Det bortom universum är helt omöjligt att bevisa ifall eller det finns något och såldes säger man att det inte finns något utanför universum

Detta består universum av:

post_1209692_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Expanderar sig i eller vad som finns bortom slutet på universum?

Det bortom universum är helt omöjligt att bevisa ifall eller det finns något och såldes säger man att det inte finns något utanför universum

Detta består universum av:

post_1209692_0.png

Exakt, det finns "inget" utanför universum. Men vad är detta "inget"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, det finns "inget" utanför universum. Men vad är detta "inget"?

Det finns inget. Tänk dig att du sätter en person som aldrig sett något runt i hela sitt liv och sätter honom på Jorden. Säg sen åt honom att gå till kanten och hur mycket han än går så finns det ingen kant. Ungefär så är Universum för oss. Universum böjer sig på ett sätt som vi inte kan förstå men.. som sagt, det finns verkligen inget "utanför" universum.

OnT: Läs t ex den eminenta boken "A Short History on Nearly Everything" av Bill Bryson eller "The Grand Design" av Stephen Hawking och du kommer snabbt inse att universum inte har ett syfte men också att avsaknaden av syfte är inte att berövar det dess skönhet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på det här

Och efter jag såg den här http://wimp.com/distanttime/

Så började jag få ännu mer frågor!

Vad är dessa frågor? Frågor om "hur" är inte frågor om "varför". "Varför" är irrelevant ur ett icke-teologiskt perspektiv. "Hur" är intressant och det finns så mycket kvar att upptäcka men varför vill ni tvunget göra processen meningsfull?

Låt mig svara på det åt er. Människan har utvecklats att se mönster. När vi ser moln letar vi nästan automatiskt efter former som vi känner igen. Det kan tyckas logiskt att se på vår värld och tänka "här finns vatten att dricka, mat att äta, naturliga skydd i grottor.. det måste vara menat för oss att vara här" eller att till och med ta det ett steg längre och säga "titta hur vårt solsystem ser ut! Hade det varit lite annorlunda hade vi aldrig funnits!" och sen anta att det måste finnas en mening i det hela. Men se det i ett större perspektiv. Liv är något extremt ovanligt i universum.. i alla fall så långt som vi vet. Vi gillar då att se på liv som något värdefullt, kanske universums små guldklimpar, men det är endast värdefullt eftersom VI lever och eftersom vi oftast tycker om att leva så sätter vi själva värdet på vår existens. Men universum bryr sig inte om livet på jorden. Miljarder av döda solsystem flyter runt där, utan syfte, utan mål. Alla planeter agerar efter fysikens och kemins lagar och samma sak gör alla solsystem och alla de otaliga galaxer utanför vårt eget kosmiska "fängelse". Vi vet inte vad som finns bortom vår lilla pixel men vi kommer heller aldrig att veta eftersom vi omöjligt kan se särskilt långt ut och ännu mindre resa.

Vi vill att universum ska ha en mening eftersom det gör oss meningsfulla.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför i helvete skulle det finnas en mening med universum?

post_1209724_0.jpg

Mening på vilket sätt? Mening för oss? Mening för sig självt? Menar du på ett filosofiskt plan?

Universum i sig skapades enligt mig inte av någon mening, det bara hände.

På ett filosofiskt plan såklart. Det är inte direkt så att vi kan komma fram till ett svar i den här tråden. Jag skapade den mer i syfte att låta forumet filosofera om något som har gett mig huvudvärk vid många tillfällen i livet!

Jag har också funderat på det här

Och efter jag såg den här http://wimp.com/distanttime/

Så började jag få ännu mer frågor!

Eller hur! Jag tycker det är sjukt intressant även ifall det förmodligen aldrig går att få svar på vad som finns bortom allt, eller hur tid har kunnat existera i all evighet. Jag menar, det känns ju som att tiden borde börjat någon gång men då kommer man att tänka på vad som i så fall skulle funnits före tiden. Sådant är bara sjukt.

---

Borde tråden göras om till en ren filosofi-tråd? Jag tror att risken/chansen är ganska stor att vi flyter ut i alla möjliga filosofiska diskussioner om folk har intresse för det!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...