Jump to content

Najs eller bajs V: Potatis


Umberto
 Share

Recommended Posts

Denna vecka:

POTATIS

BKDsN.jpg

Potatisen finns spridd över hela jorden och har konsumerats av människor i mer än 8000 år. På 1500-talet tog spanjorerna med sig knölen till Europa och därifrån spreds den vidare över världen. I Sverige introducerades potatisen i början av 1700-talet och sedan dess har de rustika rotfrukterna utgjort en självklar bas i den svenska husmanskosten. "Potäter" -jordens delikatesser eller tråkiga magfyllare? Har Håkan Andersson rätt eller fel?

Potatis: Najs eller bajs? Du måste välja.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs!

Finns nog en och annan dietist som hävdar att potatis är onyttigt.

Visst är det snabba kolhydrater, men jag vill hur som helst hissa potatis för att det är gott!

Jag skalar dock aldrig potatis, med undantag vid lite trevligare middagar. Jag orkar inte skala. Man bränner sig och det blir bara fult.

Sen hatar jag när man gjort felberäkningar så att det man har till potatisen, exempelvis köttbullar, tar slut före potatisen. Att sitta och käka bara potatis är ingen fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag orkar inte skala. Man bränner sig och det blir bara fult.

Hur skalar du din potatis? Med blåslampa?

Jag tycker potatis är najs! Precis som Spajdermän säger, till och med den tråkigaste varianten, kokt, är god och najsig. Potatismos, potatisgratäng och framför allt stekta potatisar är ju guds himmelska matgåva till folket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

dumb_thread.jpg

Hur kan man inte älska potatis? Jag älskar potatis i alla former. Kokt, stekt, pressad, mos, råstekt, klyft, wokad you name it och jag har ätit det. Jag till och med älskar att skala potatis.

Har du redan ätit lunch :o

Nej, men jag känner flera haters. Faktiskt lite förvånad att gtasajtarna är så positiva :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs!

Finns nog en och annan dietist som hävdar att potatis är onyttigt.

Visst är det snabba kolhydrater, men jag vill hur som helst hissa potatis för att det är gott!

Jag skalar dock aldrig potatis, med undantag vid lite trevligare middagar. Jag orkar inte skala. Man bränner sig och det blir bara fult.

Bortsett från färskpotatis/nypotatis kan jag inte tänka mig att äta med skalen på så skalandet drar drastiskt ner potatisbetyget för min del. Det är väldigt opraktiskt att behöva sitta i tio minuter och skala brännheta potäter när man är vrålhungrig. Och visst, man kan skala dem i förväg men de ska fortfarande skalas... :rolleyes: Sen jag flyttade hemifrån äter jag potatis bara varannan vecka på sin höjd.

Har du redan ätit lunch :o

Nej, men jag känner flera haters. Faktiskt lite förvånad att gtasajtarna är så positiva :)

+1

Jag känner en del folk som brukar klaga och rynka på näsan när kokt potatis står på menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...