Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...
2016-05-26 at 11:43, Henkibojj skrev:

Lön 10,375 kronor
Räkningar 8,734 kronor

Roligt.

Det är skillnad på jobb och jobb. Trots lägre timlön på jobbet jag hade efter detta tjänar jag mycket mer för att jag fick mer timmar. Heltid, i fyra månader. Jobbet är slut nu och jag ska börja gå på a-kassa igen.

Då är det roligt att trösta sig med att sista lönen inkluderade semesterersättningen också.

Netto: 27 228 kronor.

Roligare än roligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Det är skillnad på jobb och jobb. Trots lägre timlön på jobbet jag hade efter detta tjänar jag mycket mer för att jag fick mer timmar. Heltid, i fyra månader. Jobbet är slut nu och jag ska börja gå på a-kassa igen.

Då är det roligt att trösta sig med att sista lönen inkluderade semesterersättningen också.

Netto: 27 228 kronor.

Roligare än roligt ;)

Lökigt.

Vi har drygt 30-32k in, 32-33k ut, varje månad. Klarar oss på årsbasis med hjälp av just semesterersättning och skatteåterbäringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2016-12-30 at 22:18, VaXXoR skrev:

Tänkte höra om någon har något tips på vart man kan starta ett sparkonto enkelt och som har bra ränta? Har varit lite inne på Svea Ekonomi, någon som har något annat förslag?

Dåliga tider för att hålla pengarna på sparkonto. Sätt dem på en lågriskfond istället. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag har en fråga om studier och a-kassa.

Jag har redan klarat min utbildning och jag har dubbel examen. Sedan oktober är jag arbetslös och tar a-kassa. I mars-april nån gång får jag med största sannolikhet gå tillbaka till det säsongsjobb jag hade i somras-och-höstas.

Jag vill inte sitta och dega hemma längre i väntan på april så under tiden tänkte jag gå en 15hp-kurs som jag vet är extremt meriterande för min yrkesprofil. Man får inte ta a-kassa under tiden man pluggar, för man anses inte vara 100% tillgänglig för arbete och man anses heller inte hinna söka jobb när man studerar heltid. Antingen är man student, eller arbetslös. Man kan inte vara båda.

Jag skulle kunna gå ifrån a-kassan och ta CSN istället, men skillnaden i pengar är alldeles för stor för att jag ska gilla det. Dessutom: åtta veckors studier går väldigt fort och jag vet av erfarenhet från både CSN, studienämnden, a-kassan och Arbetsförmedlingen att minsta lilla ärende skulle ta åtta veckor att ens få fram på skrivbordet. Jag vill därför inte blanda in byråkratin över huvud taget, för jag är färdig med kursen innan brevet kommit fram på posten ens en gång. Skulle ett arbete ringa mig och erbjuda mig jobb skulle jag kasta anteckningsblocket i papperskorgen mitt under pågående lektion och börja jobba istället, så tillgänglig är jag definitivt.

Jag är nästan rentav mer tillgänglig för arbetsmarknaden genom att ta mig upp varje morgon och åka till universitetet, känna mig frisk och aktiv och på kvällen söka arbeten, än jag är om jag stannar hemma och glor på teve utan mening med livet. Min handläggare på arbetsförmedlingen har full förståelse för min arbetssituation och har sagt åt mig (inofficiellt officiellt) att hon inte vill höra talas om att jag erbjudits arbete på min gamla byggarbetsplats men att jag nekat det. Hon säger åt mig att neka det och söka annat istället. Jag har sagt att det inte finns några jobbannonser att svara på, och hon svarar att hon vet det och att hon istället vill höra att jag ringer telefonsamtal och jagar på egen hand. Alla biologer hon haft att göra med får detta råd, för det finns inga jobb ute.

Således, den moraliska aspekten är klar och tydlig: jag har inte lurat någon — jag är arbetslös, behöver pengar och gör mig mer attraktiv för arbetsmarknaden. Det är också inte min avsikt (länk) att fortsätta plugga. Avsikten är att få jobb ASAP. Dessutom fick jag ingen a-kassa under de 12-14 månader jag behövde det (bruttolön på 13k), bara för att jag saknade 0,5 hp till examen och fortfarande var registrerad vid ett universitet trots noll studier eller andra bidrag. Payback-aspekten är därmed tydlig, kan de snuva mig på a-kassa i ett år kan väl jag snuva dem på pengar i åtta veckor. <_<

Frågan är: Finns det register som ringer alarmklockor hos a-kassan, bara genom att jag blir registrerad i LADOK? Jag tänkte inte informera arbetsförmedlingen, jag tänkte inte söka CSN-lån eller -bidrag, jag tänkte inte skriva i mina rapporter till a-kassan att jag börjat plugga. För trots allt vill jag fortfarande ha jobb, jag gör bara en vidareutbildning under tiden, i några veckor.

Och vad blir straffet om jag blir påkommen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Helvete vilken fenomenal marknad vi har just nu. Har ni inte haft era ev. pengar i aktier eller fonder har ni missat, alltså. Jag är upp knappa 20% sen årsskiftet! S&P500 på rekordnivåer! Bostadsmarknad som exploderar! 

Gnagande känsla i bakhuvudet att vad som går upp, måste komma ner. Jag har börjat skyffla över en del pengar i portfolion till en hedge-fond för att gardera mig lite. 

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite på att köpa lägenhet, också. Även fast jag är lite sugen att flytta inom inte allt för lång tid tänkte jag att det är en bra investering som man sen kan sälja vidare eller hyra ut. Jag ville väl inte stå vid sidan när alla andra tjänar storkosing på de konstant ökande bostadspriserna.

Men jag har nog kommit fram till att vänta lite. Man kan göra  bra vinst på andra vis. Tyckte den här var intressant:

Edit: Sen är ju inte direkt räntan 6% just nu men det vet man ju aldrig när den ändras.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Jahapp, nu sitter man här med 300 k i studieskulder. Men med ränta på 0,34 % kan jag knappast känna mig moloken för det. :rolleyes: Kommer inte amortera mer än lägstakravet då jag aldrig kommer få ett billigare lån än så.

Jag har fått mitt livs första tillsvidareanställning som drar igång 1 september. Jag räknar med att behöva spendera större delen av lönerna jag får under årets sista fyra månader på möbler, en uppfräschad garderob osv. Men under 2018 är mitt mål att kunna lägga undan 10 000 i månaden, vilket jag tror att jag kan klara av ganska enkelt. Jag har klarat mig gott och väl på studentbudgeten de senaste sex åren, till och med kunnat spara av CSN-pengarna, och med min kommande lön kommer jag ha mer pengar per månad efter att ha lagt undan 10 000. Vi får se om det håller! Jag kommer inte vara dum-i-huvudet-snål utan bara fortsätta leva som jag har gjort nu. Så länge man inte lägger sig till med kostsamma ovanor så har man ju heller inget begär efter dem.

Kommer troligtvis placera pengarna i en fondportfölj med medelhög risk.. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
14/07/2017 at 12:10, Kebab skrev:

Jahapp, nu sitter man här med 300 k i studieskulder. Men med ränta på 0,34 % kan jag knappast känna mig moloken för det. :rolleyes: Kommer inte amortera mer än lägstakravet då jag aldrig kommer få ett billigare lån än så.

Jag har fått mitt livs första tillsvidareanställning som drar igång 1 september. Jag räknar med att behöva spendera större delen av lönerna jag får under årets sista fyra månader på möbler, en uppfräschad garderob osv. Men under 2018 är mitt mål att kunna lägga undan 10 000 i månaden, vilket jag tror att jag kan klara av ganska enkelt. Jag har klarat mig gott och väl på studentbudgeten de senaste sex åren, till och med kunnat spara av CSN-pengarna, och med min kommande lön kommer jag ha mer pengar per månad efter att ha lagt undan 10 000. Vi får se om det håller! Jag kommer inte vara dum-i-huvudet-snål utan bara fortsätta leva som jag har gjort nu. Så länge man inte lägger sig till med kostsamma ovanor så har man ju heller inget begär efter dem.

Kommer troligtvis placera pengarna i en fondportfölj med medelhög risk.. Vi får se.

Helt rätt inställning med studielånet. Det kliar ofta i fingrarna hos folk att betala av det snabbt eftersom - tja, vem tycker om att ha ett lån? Men det är dumt, rent ekonomiskt. Studielånet är sannolikt det enda lånet där räntan är lägre än inflationen så ju längre du drar ut på det desto mer pengar sparar du jämfört med klumpbetalning.

Inte illa med ett mål på 10k i månaden! Vet inte vad du har för lön men kom ihåg att leva lite också, och inte bara köra på nudlar och lagra undan pengarna som en drake.

---

Det verkar som att vi har en liten rusning på marknaden just nu, så jag har börjat öka min position igen. Sedan har jag äntligen startat mitt långtidssparande också. 250 kronor i månaden kommer dras från mitt konto varje månad tills jag blir pensionär (är tanken, i alla fall). Just nu går alla pengar in i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, så får vi se om jag utökar och justerar i framtiden. 250 kronor är ju inte så mycket men det kan det bli i långa loppet. Sedan har jag ju mitt korttidssparande också som är lite mer sporadiskt, 5-10k i månaden läggs undan för att i framtiden gå till bostad eller allt på rött eller nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2017-10-04 at 16:42, Siana skrev:

Helt rätt inställning med studielånet.

----

250 kronor i månaden kommer dras från mitt konto varje månad tills jag blir pensionär (är tanken, i alla fall).

Enda anledningen till att betala av studieskulder är om du nekas av banken för framtida bostadsköp. (Då pengarna inte finns disponibla till just detta). Annars ska man inte låtsas om en studieskuld mer än i den utsträckning Kabab gör.

---

250:- blir drygt 10k/mån i ett år om du sparar i 40 år. Räkna då med att 10k inte är värt speciellt mycket. Absolut minimum 500:- skulle jag säga om det ens ska vara lönt. 

Tror jag sparar 1200:- på ett ISK även fast jag egentligen inte har råd med det. Ser det mer som ett måste om man inte vill leva odrägligt sina sista år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, StellHell skrev:

250:- blir drygt 10k/mån i ett år om du sparar i 40 år. Räkna då med att 10k inte är värt speciellt mycket. Absolut minimum 500:- skulle jag säga om det ens ska vara lönt. 

Tror jag sparar 1200:- på ett ISK även fast jag egentligen inte har råd med det. Ser det mer som ett måste om man inte vill leva odrägligt sina sista år.

Jag kommer nog skala upp besparingarna allt eftersom, tänkte exempelvis att när studentlånet är betalt så ska jag fortsätta dra 600kr/mån eller vad det är, men istället flytta dem till sparkontot. Men det verkar som att du räknat på att jag kommer ha 120k efter 40 år, det tar ju ingen som helst hänsyn till avkastning och ränta-på-ränta-effekten.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

250 i månaden

8% avkastning per år

0 sparat idag

40 års besparingar

Beskattning enl. ISK

6% uppskalning av månadsspar/år

Det ger 1,75 miljoner efter 40 år.

 

Sedan är det här ju bara en av flera sparformer jag har. Jag får pension genom jobbet också, sedan sparar jag ju betydligt mycket mer på kort sikt, en del av det kommer säkerligen förvandlas till långtidsbesparingar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Siana skrev:

Jag kommer nog skala upp besparingarna allt eftersom, tänkte exempelvis att när studentlånet är betalt så ska jag fortsätta dra 600kr/mån eller vad det är, men istället flytta dem till sparkontot. Men det verkar som att du räknat på att jag kommer ha 120k efter 40 år, det tar ju ingen som helst hänsyn till avkastning och ränta-på-ränta-effekten.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

250 i månaden

8% avkastning per år

0 sparat idag

40 års besparingar

Beskattning enl. ISK

6% uppskalning av månadsspar/år

Det ger 1,75 miljoner efter 40 år.

Sedan är det här ju bara en av flera sparformer jag har. Jag får pension genom jobbet också, sedan sparar jag ju betydligt mycket mer på kort sikt, en del av det kommer säkerligen förvandlas till långtidsbesparingar.

6% uppskalning i 40 år känns något orimligt då man antagligen kommer göra en, kanske två ökningar under sin livstid och sen bara låter det tugga, men fine.

1,750,000:- när du fyller 65.

1,75mil/12 = 146k~

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/sveriges-framtida-befolkning-20162060/medellivslangd-efter-kon-och-prognos/

År 2016 var medellivslängden 84 år för kvinnor och knappt 81 år för män. Den beräknas till 89 år för kvinnor och nästan 87 år för män år 2060.

Så säg att du blir 85. Det är 20 år. 146k/20 = 7300:- ~

Detta är då 7300kr du får ut i månaden när du fyller 65.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

7300kr år 2016 motsvarar 1546kr 1976 (Alltså vad det är värt dagen du fyller 65)

7300kr år 2016 motsvarar 562kr 1956 (Värdet när 20 år gått)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, StellHell skrev:

6% uppskalning i 40 år känns något orimligt då man antagligen kommer göra en, kanske två ökningar under sin livstid och sen bara låter det tugga, men fine.

1,750,000:- när du fyller 65.

1,75mil/12 = 146k~

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/sveriges-framtida-befolkning-20162060/medellivslangd-efter-kon-och-prognos/

År 2016 var medellivslängden 84 år för kvinnor och knappt 81 år för män. Den beräknas till 89 år för kvinnor och nästan 87 år för män år 2060.

Så säg att du blir 85. Det är 20 år. 146k/20 = 7300:- ~

Detta är då 7300kr du får ut i månaden när du fyller 65.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

7300kr år 2016 motsvarar 1546kr 1976 (Alltså vad det är värt dagen du fyller 65)

7300kr år 2016 motsvarar 562kr 1956 (Värdet när 20 år gått)

Bara en 8% avkastning på 1,75milj blir ju typ 140k/år så om jag bara levde på så lite hade jag knappt hunnit skrapa igenom ytan av sparpengarna innan jag dog (men någon hade väl blivit glad över att få ärva iofs). Mer realistiskt blir väl att jag bränner igenom pengarna över 5-10 års tid medan jag fortfarande har någon energi för att sedan vittra sönder på resterande pensionärspengar.

Men du har en poäng, med inflation blev det jävligt lite. Justerar till 750 kronor för tillfället, när studentlånet är avbetalt eller om min inkomst ökar dubblar jag den summan. Just nu föredrar jag annars att aktivt investera pengarna jag får över varje månad, ändras det i framtiden kommer jag köra upp autosparet till 5k eller nåt. :) 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Siana skrev:

Bara en 8% avkastning på 1,75milj blir ju typ 140k/år så om jag bara levde på så lite hade jag knappt hunnit skrapa igenom ytan av sparpengarna innan jag dog (men någon hade väl blivit glad över att få ärva iofs). Mer realistiskt blir väl att jag bränner igenom pengarna över 5-10 års tid medan jag fortfarande har någon energi för att sedan vittra sönder på resterande pensionärspengar.

Men du har en poäng, med inflation blev det jävligt lite. Justerar till 750 kronor för tillfället, när studentlånet är avbetalt eller om min inkomst ökar dubblar jag den summan. Just nu föredrar jag annars att aktivt investera pengarna jag får över varje månad, ändras det i framtiden kommer jag köra upp autosparet till 5k eller nåt. :)

Vill bara att folk inte ska tro att man ska få en skön pension om man sparar <500:-/mån från att man börjar jobba i princip. Den allmänna pensionen ska givetvis inte glömmas bort, men det kräver ett väldigt högavlönat jobb för att det ska ge en bra avkastning. Morsan har jobbat sen hon var 16 år på industri och inom barnomsorg utan privat pension och får ut runt minimigränsen. Farsan däremot är fortfarande arbetande dock 67 år gammal och får ut sina 45-50k i lön plus 25.000:- i pension pga. sitt privata sparande som han började med i trettioårsåldern. Så man ska absolut inte underskatta ett privat sparande, för du kommer inte så långt på den allmänna pensionen.  

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Här har jag en lite hypotetisk situation men som kanske kan bli en verklighet för mig om något år eller så.

Säg att ni har 500k investerat och vill köpa en bil för 100k.

Era investeringar har än så länge genererat i snitt 15% per år.

Nu har ni valet att antingen sälja av 100k och köpa bilen rakt av, ELLER låna pengar till bilen till 3% ränta över, säg 5 år.

Vilket beslut är egentligen bäst? Betala bilen med egna pengar och slippa leva med ett lån och oroa sig för börsen, eller belåna sig och räkna med att avkastningen på 15% fortsätter att slå den treprocentiga räntan på lånet?

Jag har frågat runt lite och det verkar vara en väldigt polariserande fråga.


En light-version av frågan är ju om man ska betala av sitt studielån så fort man kan. Svaret är ju 99% av fallen NEJ eftersom räntan är lägre än inflationen. Hur hög ska räntan behöva vara för att svaret istället blir JA? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Det här var en intressant artikel, tycker jag. Den handlar om TPK, tid per krona, oavsett om det är nåt kul eller något klokt och nödvändigt.

https://www.nytimes.com/2019/02/06/smarter-living/spend-money-where-you-spend-the-most-time.html

Jag har tänkt i liknande banor, men inte så konkret som i det här exemplet. Mest har det handlat om att köpa kvalitet när man ändå köper dyra grejer i allmänhet.

Resonerar ni likadant? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2019-02-11 at 11:38, Henkibojj skrev:

Det här var en intressant artikel, tycker jag. Den handlar om TPK, tid per krona, oavsett om det är nåt kul eller något klokt och nödvändigt.

https://www.nytimes.com/2019/02/06/smarter-living/spend-money-where-you-spend-the-most-time.html

Jag har tänkt i liknande banor, men inte så konkret som i det här exemplet. Mest har det handlat om att köpa kvalitet när man ändå köper dyra grejer i allmänhet.

Resonerar ni likadant? :)

Absolut resonerar jag på liknande vis, jag tror det kommer mer och mer ju äldre man blir. Tycker förövigt hans stolexempel var gräsligt, tycker inte en $160 gaming-stol är något man ska ha som exempel när man pratar om "smakar det så kostar det". Steelcase, ergohuman eller Herman Miller är mer i de banorna. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Siana skrev:

Absolut resonerar jag på liknande vis, jag tror det kommer mer och mer ju äldre man blir. Tycker förövigt hans stolexempel var gräsligt, tycker inte en $160 gaming-stol är något man ska ha som exempel när man pratar om "smakar det så kostar det". Steelcase, ergohuman eller Herman Miller är mer i de banorna. 

Hur mycket ligger de på då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...