Jump to content

GTAsajtens ekonomi


Umberto
 Share

Recommended Posts

Finns det någon här som är insatt i hemsidor, webadministration m.m. och kan göra en uppskattning av vad ett forum av GTAsajtens kaliber kan tänkas kosta per månad? Och hur mycket kan den ganska knappa google-reklamen möjligtvis inbringa? Jag antar att forumet kostar mer än det smakar.

Förväntar mig inte att Hultenius svarar på detta men någon som är bevandrad i sånt här kanske kan försöka sig på en värdering... :whistling:

Thänx!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall någon orkar läsa hulats inlägg så tror jag han nämt något om detta någon gång. Jag vet i alla fall att Gtasajten delar server med en eller två andra sidor!

Jag tror men är inte säker på om kostnaden ligger för hela servern på ca 1000 kronor i månaden. Alltså ca 300-400 i månaden för forumet.

Hultan påtalade dock i ett PM att han inte har ekonomiska problem, donationssektionen kommer troligen inte komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall någon orkar läsa hulats inlägg så tror jag han nämt något om detta någon gång. Jag vet i alla fall att Gtasajten delar server med en eller två andra sidor!

Jag tror men är inte säker på om kostnaden ligger för hela servern på ca 1000 kronor i månaden. Alltså ca 300-400 i månaden för forumet.

Hultan påtalade dock i ett PM att han inte har ekonomiska problem, donationssektionen kommer troligen inte komma tillbaka.

Det där kommer jag också ihåg nu när du säger det, Gtasajten delar server med två mindre hemsidor, varav Gtasajten tar kanske 70-80% av server kapaciteten. Hur mycket servern kostar per månader är jag osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Räkna med en tusenlapp/månad om du vill köra med en hyfsad server. Jag skulle dock rekommendera att starta med en skalbar VPS.

Google Adsense ger några hundringar i månaden. Men det varierar rejält, kan vara 400 kr ena månaden och 200 kr nästa. Glöm inte att "det du ser är inte vad du får" - skatteverket ska ha sin tredjedel av kakan också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...