Jump to content

Ica startar antirökningskampanj men slutar inte sälja cigaretter


Kebab
 Share

Recommended Posts

Taget från Klagomuren:

[Jag vill klaga på]Hycklar ICA. Kör igång en sluta-röka kampanj men fortsätter sälja cigaretter själva. Det finns ju pengar att tjäna.

De är väl inte hycklare bara för att de låter sina kunder ha en fri vilja?

De uppmanar folk att sluta röka, inte mer än så.

Finns det en marknad har det egentligen inget annat val än att fortsätta sälja. Sen tjänar de ju säkert multum på alla nikotinplåster och tuggummin de säljer till alla som nu "ska försöka sluta".... Sådan PR har alltid två sidor :)

Så om jag går fram till en själmordsbenägen människa och säger "Nej! Ta inte livet av dig!" och sen pekar på en bro lite längre bort och säger "Men där finns en bro du kan hoppa från" så är inte det fel?

Jag vet att mitt exempel är mer extremt än ICA's, men det är ju samma typ av situation.

Filmen:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, dålig stil av ICA.

Alltså. I grund och botten är det inte ICA som vill att du slutar röka, utan skådespelaren som spelar ica-stig (som själv rökt i 40 år, och ska nu sluta). ICA säger ungefär så här: "Vi uppmanar folk att sluta röka, men vi vill inte komma med pekpinnar, alla vet att det är farligt att röka men har alla har ju ett eget val"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. I grund och botten är det inte ICA som vill att du slutar röka, utan skådespelaren som spelar ica-stig (som själv rökt i 40 år, och ska nu sluta). ICA säger ungefär så här: "Vi uppmanar folk att sluta röka, men vi vill inte komma med pekpinnar, alla vet att det är farligt att röka men har alla har ju ett eget val"

Om ICA-Stig vill att du ska sluta röka så kan han väl uppmuntra folk till detta utanför själva ICA-reklam gippot? Men nu har ju ICA gått med på att han får använda deras reklamer som plattform för att sprida sitt budskap, och de borde därför också fundera på vad det är för budskap de hjälper honom sprida.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ICA-Stig vill att du ska sluta röka så kan han väl uppmuntra folk till detta utanför själva ICA-reklam gippot? Men nu har ju ICA gått med på att han får använda deras reklamer som plattform för att sprida sitt budskap, och de borde därför också fundera på vad det är för budskap de hjälper honom sprida.

Om vi ser lite realistiskt på det istället.

Förstår du vilken enorm förlust ICA skulle få om de slutade sälja cigaretter? Och inte skulle de tappa pengar tillbaka till folk som slutar, de skulle tappa pengarna till andra butikskedjor.

Vad har de för alternativ? Ptja, de behöver inte sända reklamen antar jag, men hade det verkligen varit bättre? På det här viset kommer de ju säkert att få en del människor att sluta röka eller i alla fall hjälpa till med motivationen.

Och för att vara helt ärlig, säg att man ser reklamen och beslutar sig för att sluta röka. På vilket sätt hade det hjälpt om ICA inte sålde cigaretter?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ica nu slutar sälja cigaretter så kommer jag bojkotta dem. Dem tjänar ju rätt så bra med att sälja cigaretter så skulle inte förvåna mig om att ica kommer sluta sälja cigaretter efter denna anirökningskampanj. Vad ska dem börja med sen då? Sluta sälja snus också?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ica nu slutar sälja cigaretter så kommer jag bojkotta dem. Dem tjänar ju rätt så bra med att sälja cigaretter så skulle inte förvåna mig om att ica kommer sluta sälja cigaretter efter denna anirökningskampanj. Vad ska dem börja med sen då? Sluta sälja snus också?

ICA kommer aldrig någonsin att sluta sälja cigaretter bara sådär. Det är en alldeles för stor inkomstkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:mellow:

Du är en sådan som tror att Jerry Springer är på riktigt, va? (Och skickar kedjemail för att få en gratis iPhone).

Sluta tramsa och kom med något vettigt. Jag vet att ICA självklart vill gå med vinst när de visar reklam (gissar på att de först och främst vill öka försäljningen av sluta-röka-produkter, som jag nämnde innan.) Men jag tvekar på att gubben sålt sig och ljuger i TV, utan att han faktiskt vill att folk lever ett tobaksfritt liv, då han själv nu ska försöka sluta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:mellow:

Du är en sådan som tror att Jerry Springer är på riktigt, va? (Och skickar kedjemail för att få en gratis iPhone).

ÄR INTE JERRY SPRINGER PÅ RIKTIGT!?

Om ica nu slutar sälja cigaretter så kommer jag bojkotta dem. Dem tjänar ju rätt så bra med att sälja cigaretter så skulle inte förvåna mig om att ica kommer sluta sälja cigaretter efter denna anirökningskampanj. Vad ska dem börja med sen då? Sluta sälja snus också?

Eh va?

Om Ica tjänar bra på att sälja cigaretter, varför ska de då sluta med det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. I grund och botten är det inte ICA som vill att du slutar röka, utan skådespelaren som spelar ica-stig (som själv rökt i 40 år, och ska nu sluta). ICA säger ungefär så här: "Vi uppmanar folk att sluta röka, men vi vill inte komma med pekpinnar, alla vet att det är farligt att röka men har alla har ju ett eget val"

Du menar samma ICA-stig som..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta tramsa och kom med något vettigt. Jag vet att ICA självklart vill gå med vinst när de visar reklam (gissar på att de först och främst vill öka försäljningen av sluta-röka-produkter, som jag nämnde innan.) Men jag tvekar på att gubben sålt sig och ljuger i TV, utan att han faktiskt vill att folk lever ett tobaksfritt liv, då han själv nu ska försöka sluta! :)

Onödigt jönseri från min sida där, men jag har svårt att tro att herr Stig har något att säga till om när det kommer till reklamskapandet. Om han nu ska sluta röka på riktigt eller inte och huruvida han är "sig själv" i reklamen är irrelevant; han är i vilket fall bara en skådis som följer manus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...