Jump to content

Vad är nostalgi i framtiden?


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Hej gott folk!

Här sitter jag och filosoferar över framtiden. Vad kommer vara nostalgi när man om 20 år tänker tillbaka på 00-talet?

Alla årtionden har ju som präglats av en massa saker. Vad präglar 00-talet?

Eller är samhället idag så slätstruket så att inget har fått sätta sin prägel på årtiondet?

Saker som jag tror kanske kan bli nostalgi i framtiden:

Communitys som Lunarstorm och playahead.

Tellitubbies (enda jag kommer på, barnprogrammen hade sin storhetstid under 80-90-tal)

Internet i var mans hem.

Att man fortfarande hade fysiska knappar på mobilerna.

...hjälp mig komma på mer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som att NES är nostalgi nu för tiden så misstänker jag att några av dagens spelkonsoller kommer vara nostalgi om tio år. Hell, GameCube är ju redan på gränsen till nostalgi-stämplad! :o

Sen finns det ju även vissa saker som kommer vara nostalgi för vissa men inte andra, såsom till exempel platser man bott på och liknande, men något mer som jag misstänker kan bli nostalgiskt för många är möjligtvis spel på DVD-skivor :) DVD är redan "ute" när det gäller film och Blu-ray (stavning?) gäller, så det kommer säkert bli något liknande. Och då kommer vi alla bli som de nu som talar om när man spelade spel på diskett.

"Ja ni, mina barn... Jag minns när man spelade GTA San Andreas och GTA IV från en DVD-skiva!"

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej gott folk!

Här sitter jag och filosoferar över framtiden. Vad kommer vara nostalgi när man om 20 år tänker tillbaka på 00-talet?

Alla årtionden har ju som präglats av en massa saker. Vad präglar 00-talet?

Eller är samhället idag så slätstruket så att inget har fått sätta sin prägel på årtiondet?

Saker som jag tror kanske kan bli nostalgi i framtiden:

Communitys som Lunarstorm och playahead.

Tellitubbies (enda jag kommer på, barnprogrammen hade sin storhetstid under 80-90-tal)

Internet i var mans hem.

Att man fortfarande hade fysiska knappar på mobilerna.

...hjälp mig komma på mer!

Dåliga exempel du hade. Teletubbies är ju nostalgi just nu och Lunarstorm är väl också på gränsen - om inte över den - att vara nostalgi.

Det sista exemplet var bäst. Om en tio år lär ju typ alla ha iPhone-liknande telefoner, fast bättre. iPhone 4 lär ju bara kosta någon hundring då :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTAsajten lär kanske finnas kvar, men det lär väl max komma upp ett inlägg per dag om en 4-5 år.

Enbart för att motbevisa dig så har jag nu satt ett larm i min kalender på den 1 januari 2015 som påminner mig om att posta hela två inlägg om dagen! :naughty:

Då får vi bara hoppas att jag har kvar mobilen så att den kan påminna mig om det...

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju gott om entusiaster som håller LP-handeln vid liv, kanske liknande med DVD osv i framtiden.

Bidrag:

Tjock-tv (min pappa är nog den enda som fortfarande köper tjock-tv).

Kanske, kanske, hemtelefon.

CD-skiva är ju redan ute, och då kommer den väl ha LP-status.

Det finns ingen anledning att hålla CD-skivor vid liv. Dels är det ont om rariteter, och sen är formatet i sig kasst, och sen finns det ingen estetisk aspekt, och det lär det förmodligen aldrig göra. CD är förgängligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Internethastigheter. Hur vissa saker fortfarande kan ta långt för oss. Att det dröjer en stund att tanka en film med hög kvalitet. I framtiden klickar man på en knapp och kör, och skrattar åt hur det tog timmar förut. Redan nu kan jag sitta och tänka på hur löjligt fort vissa saker går jämfört med modemtiden.

Många av de sätt vi hanterar data. Mycket kommer att automatiseras och många omständiga saker försvinner. Ska man tro alla filmer kommer röstsyrning att dominera och då försvinner väl tangentbordet mer eller mindre. Som med de fysiska knapparna på mobiltelefonerna kommer nog även de fysiska knapparna på tangentborden försvinna.

Jag tror att de flesta instrument kommer bli nostalgi (fast hålla i sig som LP-skivor osv eftersom att de fortfarande ger det "rena" ljudet). Fler och fler instrument blir digitala. Trummorna flyger först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta instrument kommer bli nostalgi (fast hålla i sig som LP-skivor osv eftersom att de fortfarande ger det "rena" ljudet). Fler och fler instrument blir digitala. Trummorna flyger först.

Naeh. Möjligen att datorgjord musik blir populärast, men tror ändå det kommer finnas en tillräckligt stor marknad för 'riktig' musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta instrument kommer bli nostalgi (fast hålla i sig som LP-skivor osv eftersom att de fortfarande ger det "rena" ljudet). Fler och fler instrument blir digitala. Trummorna flyger först.

Skojar du? Ingen nu existerande trummaskin kan imo mäta sig med ljudet av en riktig trumma. Samma sak med alla instrumentsimulatorer. Nä, instrument har alltid funnits och kommer alltid finnas.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skojar du? Ingen nu existerande trummaskin kan imo mäta sig med ljudet av en riktig trumma. Samma sak med alla instrumentsimulatorer. Nä, instrument har alltid funnits och kommer alltid finnas.

Nja, jag håller inte med. Kolla på utvecklingen av datorsimulerade instrument historiskt sett, den sträcker sig inte längre än några decennium. Förbättringar sker hela tiden och med mer datorkraft och forskning är jag rätt säker på att man kommer kunna simulera alla instrument så noga att man inte kan avgöra om det är en fysisk/analog eller digital källa. KTH har en institution vid namn Tal, Musik och Hörsel som bland annat forskar just på sånt här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...