Jump to content

CSS sprites


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Er vän (och favoritadmin!) har börjat syssla med Rocket Science igen.

Jag har byggt ett litet system för "CSS sprites" åt forumet. Hela poängen är att kombinera alla bilder till en bild för att drastiskt dra ner på antalet HTTP-requests. Låter det krångligt? Ta en titt på följande bild så förstår ni.

post-2-005205000 1287004486.png

Istället för att ladda ner alla 90+ bilder separat laddar man ner allt på en och samma gång.

Så vad leder det här till? Kommer sidorna att ladda snabbare? Nja, den totala laddningstiden kommer att kortas ner med någon sekund, däremot tvivlar jag på att forumet kommer upplevas snabbare.

Den stora poängen är istället markant lägre serverbelastning (färre HTTP-requests). Roligare än så blir det inte.

Lösningen kommer att säljas vidare så jag blir hyper-glad om ni lyfter fram eventuella problem.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Er vän (och favoritadmin!) har börjat syssla med Rocket Science igen.

Lösningen kommer att säljas vidare så jag blir hyper-glad om ni lyfter fram eventuella problem.

"En värld utan http-requests är en vackrare värld."

-August Strindberg

:lol: :lol: :lol:

Underbart!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

har du testat att rensa ur kakor och dyligt?

Hjälpte inte. :/

Hmm, den där texteditorn ser ganska handikappad ut. Vilken webbläsare använder du?

Jag lyckas återskapa felet delvis med Internet Explorer 9 och den "visuella" editorn, ska titta mer på det imorgon.

Jag använder Chrome. Provade med Firefox nu och då fungerade det bra.

public/style_emoticons/default/ermm.gif
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...