Jump to content
Hultenius

CSS sprites

20 inlägg i denna tråd

Er vän (och favoritadmin!) har börjat syssla med Rocket Science igen.

Jag har byggt ett litet system för "CSS sprites" åt forumet. Hela poängen är att kombinera alla bilder till en bild för att drastiskt dra ner på antalet HTTP-requests. Låter det krångligt? Ta en titt på följande bild så förstår ni.

post-2-005205000 1287004486.png

Istället för att ladda ner alla 90+ bilder separat laddar man ner allt på en och samma gång.

Så vad leder det här till? Kommer sidorna att ladda snabbare? Nja, den totala laddningstiden kommer att kortas ner med någon sekund, däremot tvivlar jag på att forumet kommer upplevas snabbare.

Den stora poängen är istället markant lägre serverbelastning (färre HTTP-requests). Roligare än så blir det inte.

Lösningen kommer att säljas vidare så jag blir hyper-glad om ni lyfter fram eventuella problem.

• Gilla 3

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Er vän (och favoritadmin!) har börjat syssla med Rocket Science igen.

Lösningen kommer att säljas vidare så jag blir hyper-glad om ni lyfter fram eventuella problem.

"En värld utan http-requests är en vackrare värld."

-August Strindberg

:lol: :lol: :lol:

Underbart!! :D

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Jag vet ingenting om sånt här så jag vet inte hur relevant det här är, men såhär ser det ut när jag klickar in mig på Youtube under Specialtaggar. Någon mer?

post-10602-074561300 1287174027.png

• Gilla 1

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Jag vet ingenting om sånt här så jag vet inte hur relevant det här är, men såhär ser det ut när jag klickar in mig på Youtube under Specialtaggar. Någon mer?

Dyker upp rätt mycket under dylika formulär även för mig. T ex när man rapporterar ett inlägg, och diverse ställen där man ändrar kontaktuppgifter och liknande.

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Fixat & Score!

• Gilla 1

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Jag infogade smilisarna genom att klicka på motsvarande i Smilies-sidomenyn.

Hmm, den där texteditorn ser ganska handikappad ut. Vilken webbläsare använder du?

Jag lyckas återskapa felet delvis med Internet Explorer 9 och den "visuella" editorn, ska titta mer på det imorgon.

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

har du testat att rensa ur kakor och dyligt?

Hjälpte inte. :/

Hmm, den där texteditorn ser ganska handikappad ut. Vilken webbläsare använder du?

Jag lyckas återskapa felet delvis med Internet Explorer 9 och den "visuella" editorn, ska titta mer på det imorgon.

Jag använder Chrome. Provade med Firefox nu och då fungerade det bra.

public/style_emoticons/default/ermm.gif

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Hjälpte inte. :/

Jag använder Chrome. Provade med Firefox nu och då fungerade det bra.

public/style_emoticons/default/ermm.gif

haha, nu failade det igen :P

Dela inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto för att få full tillgång till forumet. Det är enkelt och går snabbt!

Skapa konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in