Jump to content

Wikileaks


kicken
 Share

Recommended Posts

Vad som mer eller mindre har hittats i wikileaks dokumenten är (saker man visste redan, men nu finns det på papper):

USA har snackat skit om andra länders ledare, den "värsta" är att de har kallat Mahmoud Ahmadinejad att vara lik Hitler.

USA är paranoida och får panik pga. wikileaks.

USA har gjort flera cover-ups på mord.

Saudi Arabien har sagt åt USA vid ett flertal tillfällen att attackera Iran med bomber.

England har spioner i USA och USA har spioner i England.

Iran har inga allierade av arab-länderna, och är dessutom mer eller mindre hatad av alla arab-länder.

Hillary Clinton beordrade spionage, bland annat på FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.

Oh, visstja. En av de viktigare sakerna är att Korea har sålt 19 lång-distans missiler till Iran. Det gillar inte USA.

Och mycket, mycket mer. Mycket som händer i världen just nu. Nästa information som ska släppas är om banker i USA vilket har en stor chans att totalt fördärva banken i fråga som betyder att den kommer gå i konkurs eller liknande. Och Julian Assange har även "varnat" Rysska Kremlin att de har hård info om Rysslands regering.

Och för er som inte vet vem Julian Assange är, så är han huvudet bakom wikileaks. Föredetta journalist i Australien. Och numera fokuserar han sig på att gräva fram info som regeringar inte vill ska komma ut.

Redigerad av Mordos
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hände med hans månadliga krönikor på AB?

Vad jag har förstått är att efter han blev misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande så ville förmodligen inte Aftonbladet ha något med honom att göra längre.

Dessutom så är det mer eller mindre förstått att det fanns inga våldtäkter eller dylikt. Hur många våldtäktsmän har ni sett som har hamnat på Interpols top-wanted utan några bevis?

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår uppmärksamheten kring det mesta runt det som läckte nu.

Länder snackar skit om andra länders företrädare. Näää, det kunde man ju aldrig tänka sig! Folk pratar skit bakom ryggen på varandra! Upprörande!

Saudiarabien vill att USA anfaller Iran. Oväntat..

Diplomater utför visst spionarbete under bordet. No shit, Sherlock.

osv

Jag väntar i alla fall fortfarande på att de ska läcka någonting som verkligen är av betydelse. Är det här det farligaste de kan gräva fram är jag inte så imponerad..

Det är ju skillnad på skitsnack tre dagisbarn emellan och skitsnack som förekommer på diplomatisk nivå.

Personligen anser jag att Assange bör raderas från jordens yta tillsammans med den där amerikanska soldaten som är misstänkt för att ha kopierat alla filer. Det är bara inte nödvändigt att göra kaoz som de gör.

Inte nödvändigt att göra kaoz som de gör..

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att folk på de flesta jobb inte pratar skit bakom ryggen på varandra? Gymnasieelever? Elitidrottare? Högskolestudenter? Pensionärer? Stora företagsledare? Alla gör det, överallt. Det enda som är lite förundrande är att personer med denna nivå av makt inte förstår att det riskerar att komma ut om man uttrycker dessa åsikter via mail eller annat format som onekligen sparas. Att det förekommer överallt är i mina ögon lika självklart som att det bakas pepparkakor runt jul.

Personligen anser jag ju dock att regeringen (och inte specifikt den svenska - utan rent generellt) aldrig bör hemlighålla någonting från folket, förutom tidsbegränsat i särskilt infekterade situationer. Alla dokument, rapporter osv bör vara öppna för allmänheten. Men det förutsätter givetvis att man har rent mjöl i påsen..

Det menar jag verkligen inte! Självklart talar människor skit om varandra oavsett ålder, arbetsplats eller yrke. Vad jag ställer mig emot är helt enkelt hur Wikileaks släpper alla uppgifter trots att de vet att det bara kommer leda till bråk, konflikter och sämre relationer länder emellan. Allt i pressfrihetens och yttrandefrihetens namn, typ. Oavsett konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför det är så stort är att vi har bara fått ungefär 2 - 3% av informationen, och allt kaos som håller på just nu är bara försmaken av vad som kommer att komma. Dessutom har Assange militära filer som kommer släppas utifall Assange dör eller de försöker störta hela organizationen i ett svep. Och dessa militära filer är varför Assange inte är död just nu.

Dessutom så, bara för att visa hur awesome det här egentligen är. En man, en mindre organization har precis fått hela världens ögon på sig, alla vill ha död på honom mer eller mindre. Han klassas som en terrorist.

En man trollar världen. Stay classy!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått är att efter han blev misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande så ville förmodligen inte Aftonbladet ha något med honom att göra längre.

Dessutom så är det mer eller mindre förstått att det fanns inga våldtäkter eller dylikt. Hur många våldtäktsmän har ni sett som har hamnat på Interpols top-wanted utan några bevis?

Jag gillar Assange. Jag vet inte riktigt varför, men har sett både en och två föreläsningar med honom och han har mycket intressant att säga.

Sedan kan man ju inte låta bli att tycka att han är grym på någon konstigt sätt. Det är ju lite (ganska mycket) John Bauer över honom, bara på ett annat sätt. Hackare, reser runt världen, gömmer sig för både stater och säkerhetstjänster, antagligen massvis med hemliga kontakter etc etc. Sedan tror jag varenda en förstår att våldtäktsanklagelserna var - och fortfarande är - en enda stor set-up.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man nu inte kan ta bort något från internet(alltså, delgiven info finns ju alltid kvar någonstans) så borde de (USA) väl kunna sänka själva sidan wikileaks ganska lätt? Varför finns den fortfarande kvar?

Mycket har väl att göra med att de faktiskt i grund och botten inte har rätt att göra det, eftersom servrarna befinner sig utanför USA?

Fast sen kan de ju skicka black-ops agenter som får lösa det problemet :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska tydligen specifikt vara om amerikanska banker, så jag tror vi är in the clear.

Jag menade dem också.

En läcka som orsakar sådana skador för en amerikansk storbank att den början vaja kommer skada ekonomin och kan rent av orsaka att vi hamnar i en djupare recession. Det är absolut inte bra och det Wikileaks nu gör kan göra många människors liv dåligt, eller värre.

...plus att mina aktier kommer bli mindre värda :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...