Jump to content

EA vill testa demo-försäljning


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Jahapp då kom EA på ett ytterligare sätt att mjölka kossan.

I en Gamesindustry-artikel säger analytikern Michael Pachter att han fått information från Visceral-chefen Nick Earl om att Electronic Arts är sugna på att testa en helt ny modell för sina demos. Enligt Earl är tanken att låta spelarna betala för större demos - vilket också skulle vara ett bra sätt för företaget att mäta ett spels eventuella popularitet. Ju större antal som betalar för demot, desto större chans att ett fullständigt, boxat spel släpps.

Earl avslöjade en strategi om att släppa premium downloadable content (PDLC) som en produkt för försäljning innan släppet av en paketerad vara. PDLC skulle säljas för mellan 10 till 15 [amerikanska] dollar via Xbox Live och Playstation Network, och skulle i grund och botten vara ett jättelångt speldemo, i stil med Battlefield 1943. Ett fullständigt paketerat spel följer kort därpå efter PDLC-släppet, med standard-prislapp. Earl anser att PDLC-släppet begränsar riskerna med att slutföra och marknadsföra den fullständiga paketerade versionen, och [det] fungerar också som ett lågkostnads marknadsföringsverktyg.

Pachter verkar däremot inte ha fått information om ifall dessa demonstrationer skulle bygga på innehåll som också finns med i butiksutgåvan, eller om det rör sig om exklusivt demo-material. Han tippar dock på det senare, och något annat vore ju högst märkligt. Han säger att det låter som en "utmärkt strategi". Vad säger du?

Vad tycker ni om detta? EA gräver sin egen grav just nu betala 100-150kr för en demo version nej tack är det inte meningen med att demo till spelen att testa och se vad man tycker om spelet om man ska köpa det eller inte? Det värsta är att en del kommer betala dessa kronor för en demo från EA. Hur blir det då med dessa hundra kronor om man inte gillade demot? Blir ju bortkastade pengar på ett skit demo alla vet ju att EA är experter på att mjölka kossan.

I slutändan så är det alltid piraterna som vinner på det då det drabbar inte dem de får inga problem med dessa anti pirat system. Men Ubisoft är väl värst med ständig uppkoppling till spel verkar som att EA bidrar till piratkopiering här. Nej tack låt EA gå i KK nu. Men som tur är så har man inte bidragit med en enda slant till dem förutom BF2 för väldans många år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte vanliga demon i den bemärkelse som de finns idag, de kallar det för PDLC (premium downloadable content), utan mycket större och de drar paralleller till BF1943 vilket förvisso var ett helt eget spel, och vanliga speldemos kan det inte jämföras med enligt Kotaku.

Visst håller jag med om att det låter skumt, men innan det eventuellt blir verklighet och vi isåfall får mer kött på benen om vad det isåfall skulle kunna innebära tycker jag att det känns dumt att dra några förhastade slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte heller det är så farligt. Så länge de släpper vanliga demos också. Som sagt ovan så gäller det här väldigt långa demos för att ge spelare möjligheten att pröva mer än de vanliga 30 min - 1 timme som demos brukar vara på.

Om jag har förstått det rätt så betyder det att de ska utveckla fler spel än tidigare och låta hur många som köper demos bestämma om spelet blir färdigutvecklat eller inte. Alltså ett intressetest. Sedan tror jag att man kommer få något eftra för det också alltså t ex en extra DLC till det färdiga spelet. Det verkar ju som att desa demo kommer vara exlusivt matrial som inte kommer finnas i det slutliga versionen.

Rätt smart igentligen. Många skulle betala 100kr för att tidigt få spela halva spelet av ett het efterlängtat spel.

Tänk er det spelet ni längtar mäst efter och det finns möjligheten att spela en stor del av det spelet redan idag för 100kr, skulle ni betala det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om Michael Pachter är så värst insatt i det hela och om det inte kan vara så att det handlar om prequel episoder för att få upp hypen för spel innan dess release. Demo kan vara ett olyckligt val av ord.

T ex tänk om det är så att man kommer t ex inför GTA5 kunna ladda ned en episod där man ett par månader innan spelet släpps får spela vad som hände innan spelets början?

Iallafall, ju mer jag tänker på det så tror jag det handlar om nytt spelbart matrial som inte kommer finnas med i huvudspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt smart igentligen. Många skulle betala 100kr för att tidigt få spela halva spelet av ett het efterlängtat spel.

Tänk er det spelet ni längtar mäst efter och det finns möjligheten att spela en stor del av det spelet redan idag för 100kr, skulle ni betala det?

Om spelet sedan inte släpps då för att "För få personer köpte betaldemot." har man inte slängt ut 100 rätt onödiga kronor då?

Sedan håller jag med i det GiZ säger, de som har betalat för demot bör få det priset avdraget på fullspelet sedan. Annars betyder det att en massa stackare köper demot för att det ska bli tillräckligt populärt för att släppas som fullspel, medan en del bara glider med och väntar tills fullspelet kommer ut.

Just det här med att demoförsäljningen kanske kommer användas som en fingervisning till om det ens är värt att släppa hela spelet eller inte låter ju helt idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag tycker inte heller det är så farligt. Så länge de släpper vanliga demos också. Som sagt ovan så gäller det här väldigt långa demos för att ge spelare möjligheten att pröva mer än de vanliga 30 min - 1 timme som demos brukar vara på.

Om jag har förstått det rätt så betyder det att de ska utveckla fler spel än tidigare och låta hur många som köper demos bestämma om spelet blir färdigutvecklat eller inte. Alltså ett intressetest. Sedan tror jag att man kommer få något eftra för det också alltså t ex en extra DLC till det färdiga spelet. Det verkar ju som att desa demo kommer vara exlusivt matrial som inte kommer finnas i det slutliga versionen.

Rätt smart igentligen. Många skulle betala 100kr för att tidigt få spela halva spelet av ett het efterlängtat spel.

Tänk er det spelet ni längtar mäst efter och det finns möjligheten att spela en stor del av det spelet redan idag för 100kr, skulle ni betala det?

Nej tack skulle inte betala en enda krona för ett demo av ett spel. Skulle aldrig stödja EA med mina pengar. Ska inte låta dem mjölka mig på pengar.

Samt om man inte gillar demot då? Hur gör man med sina 100kr så som man har slängt ut på ett skit spel. Som Exotic säger om spelet aldrig släpps kommer man ens få sina 100kr tillbaks? Eller är detta ett nytt sätt för att mjölka kossan och kanske aldrig släpper hela spelet?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om Michael Pachter är så värst insatt i det hela och om det inte kan vara så att det handlar om prequel episoder för att få upp hypen för spel innan dess release. Demo kan vara ett olyckligt val av ord.

T ex tänk om det är så att man kommer t ex inför GTA5 kunna ladda ned en episod där man ett par månader innan spelet släpps får spela vad som hände innan spelets början?

Iallafall, ju mer jag tänker på det så tror jag det handlar om nytt spelbart matrial som inte kommer finnas med i huvudspelet.

Pach är nog insatt i detta då det är hans jobb. Han gissar ju själv på att det är exklusivt material som inte kommer finnas i det riktiga spelet.

Om spelet sedan inte släpps då för att "För få personer köpte betaldemot." har man inte slängt ut 100 rätt onödiga kronor då?

Sedan håller jag med i det GiZ säger, de som har betalat för demot bör få det priset avdraget på fullspelet sedan. Annars betyder det att en massa stackare köper demot för att det ska bli tillräckligt populärt för att släppas som fullspel, medan en del bara glider med och väntar tills fullspelet kommer ut.

Jag tycker att det låter som en jättebra idé om man kan köpa en del av spelmaterialet för cirka 150 kronor. Det är inte ett demo eftersom det inte handlar om material från retail-spelet. Det är DLC-liknande material som inte kommer finnas i retail spelet. Det kommer vara exklusivt; därför kostar det. Det är också därför man inte får demokostnaden avdragen när man köper retail.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om spelet sedan inte släpps då för att "För få personer köpte betaldemot." har man inte slängt ut 100 rätt onödiga kronor då?

Det kommer i sådana fall att släppas digitalt, via PSN eller XBL. Om demot är populärt kommer det att marknadsföras till den stora massan i TV, Radio m.m. samt säljas i affär (boxed).

Ju större antal som betalar för demot, desto större chans att ett fullständigt, boxat spel släpps.

Vad han menar med fullständigt vet jag ej.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar bra, med. Tex, är jag sugen på The sims 4, och vill se hur det är. Då kan jag köpa ett demo, för 100kr, se om det är något jag vill ha eller inte. Tycker jag spelet är bra - då köper jag hela spelet när det kommer, tycker jag spelet suger - ja, då skiter jag i att köpa det? Dem mjölkar väll inte så mycket pengar på det, utan dem vill se vilket spel som är mer populärt & mindre populärt.

Tex, vi har spel X & Y, båda har lika mycket pengar i budget, dem släpper demo. Spelet Y har bara några 1000 köp, medans X har någon miljon demo köp. Då får spelet X mer pengar, vilket betyder ett bättre spel för oss spelare..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här idén är bra. Ökar kvalitén på demot, om det är så att de släpper ett s.k. premium demo långt innan de släpper fulla spelet så får de in bra mycket feedback, därav bättre kvalité på spelet overall.

Förövrigt så är Micheal Pachter inte så insatt i SPEL, men när det kommer till marknadsföring och ekonomi, eller generellt pengar så anses Pachter vara en av de bästa i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Hade aldrig köpt ett uberbuggat demospel från EA! Tycker redan nu att kvalitén på de färdiga spelen ligger under all kritik! MoH SP hade lika väl kunnat vara ett sådant demo...

Känns inte värt att köpa ett demo för att sedan köpa det riktiga spelet, DÅ HAR JAG JU REDAN SPELAT DEN!Måste ju vara något helt fristående från själva spelet, likt DLC till borderlands...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...