Jump to content

"Jag tror jag minns var jag var när dom landade på månen"


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Har lyssnat på Thåströms "Kort Biografi Med Litet Testamente" ett antal gånger ikväll och funderat lite. Jag fick två (eller kanske tre?) trådidéer av raderna "Jag tror jag minns var jag var när dom landade på månen / Jag läste Buster och Fantomen" och "Jag har glömt min första kyss, men jag minns klart och tydligt när jag fick Rolle Stoltz autograf", men det är nog lika bra att slänga ihop de båda idéerna till en och samma tråd. Desto mer diskussionmaterial, aye?

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

1. Vilka händelser kommer vi på äldre dar kunna referera till som "när de landade på månen"? Jag menar både de grejer vi redan upplevt idag (2010) och de saker vi kanske kommer ha upplevt när vi är åttio år gamla. Gamla grejer som ofta nämns hos äldre är månlandningen, Sveriges VM-silver i fotboll 1958, kvarterets första teveapparat, Tjernobylolyckan, morden på John F Kennedy, John Lennon, Olof Palme, med mera. Har ni fler exempel?

2. Vad har vi ungdomar för referenser? Millennieskiftet, Göteborgskravallerna 2001, World Trade Center och tsunamin 2004 är vad jag kommer på såhär spontant. Har du fler exempel?

Vilka grejer tror du kommer kunna talas om på detta sätt när du är gammal? Kommer människan landa på Mars? Får vi trådlös elektricitet?

3. I din självbiografi, vilka saker skulle du nämna? Vill du nämna några här, om du redan upplevt dem? Var var du, hur gick det till? Vem var där? Vad hände sen? Vad tänkte du? Saker jag tänker på är den första kyssen, första flickvännen, om man fått ett syskon eller syskonbarn, kanske rentav själv fått ett barn (gamlingar som Vice. finns ju...), studenten, avslutningsfesten i nian, första kärleken, nåt framträdande med din favoritgrupp eller om du kanske själv gjort ett framträdande... finns det nån helt annan händelse som måste klassas som största upplevelsen i ert liv?

Obligatoriskt inspirationsklipp är obligatoriskt.

http://www.youtube.com/watch?v=odn75Jrm9eQ

(Förbannat rörande sångtext för övrigt, har ni liknande tips?)

Kort sagt, vad svarar du dina barn på ålderns höst när de frågar samma sak som vi gör idag; "Pappa, var var du när de landade på månen?"?

Discuss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.

Jag kommer alltid minnas stunden när jag fick reda på att Michael Jackson var död. Mamma och jag satt vid tv'n. Hon tittade på text-tv medans jag satt djupt försjunken i Aftonbladets tv-bilaga. Helt plötsligt säger mamma till mig "Danne, titta på tv'n" Jag tittar upp och möts av rubriken "Michael Jackson är död". Först trodde jag att han bara hade fallit ihop pga droger och att SVT förstorade upp det hela, men när vi slog över på CNN så fick vi reda på att så icke var fallet :)

Kommer aldrig glömma den natten. Satt klistrad vid CNN i timmar!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Anna Lindh mördades,

*finanskrisen satte igång problem över hela världen,

*jordbävningen på Tahiti Haiti (för bövelen) som krävde fler liv än den 2004

Vill fylla på med mer men jag kommer inte på någonting..

Edit: Det är så klart några utav sakerna jag skulle nämna. Jag ska skriva någonting längre senare!

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer även ihåg var jag var precis när Anna Lindh mördades. Jag och en kompis var nämnligen utanför Åhlens alldeles i närheten av NK och såg en jävla massa polisbilar som åkte förbi på gatan. Självklart undrade vi vad som hänt, men struntade i det. Det var viktigare att kolla på skivor och spel istället :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Nummer 3 är den enda jag har svar på, fastän det garanterat är den svåraste frågan. Saker jag inte tror jag kommer kunna glömma är när jag fick reda på att min trumlärare hade dött i en bilolycka. Jag var elva år gammal och vi skulle ut på promenad i ett landsbygdsområde utanför staden. Olyckan var vida känd och jag visste fortfarande inte om han var med i minibussen som körde av på fel sida vägen. Mamma satt i vår bils framsäte och läste Aftonbladet, där hon fick reda på svaret. Vi stannade bilen för att gå ut, men dörrarna var inte öppna än eftersom mamma skulle läsa högt ur någon anhörigs kommentar. Jag minns inte citatet till fullo men det slutade med "...men mest av allt, kommer jag sakna Robban.". Mitt innanmäte vändes upp och ned som om jag stod och lutade mig över en klippkant, och jag gjorde nån tafatt handrörelse med mina halvknäppta händer som för att säga "jaha, vad ska man säga", men sekunden efter började jag gråta och det gjorde min mamma också för att hon inte kunde stå ut med att en liten elvaåring skulle behöva uppleva en sån hemsk händelse. Vi gick ut och jag gick hela tiden hundra meter bakom resten av folket, tyst gråtandes. Efter en kvart eller så stannade pappa för att vänta in mig och trösta med en kexchoklad. Det var en så ynklig tröst, och inte vill man väl äta choklad när man är så förstörd. Men han sa åt mig att ta åtminstone en bit, och den hjälpte mer än man kunde tro. Dagen efter hade vi minnesstund på morgonen och alla som ville kunde gå in till rummet bredvid och prata.

När jag började högstadiet gick mina bästa kompisar någonsin gick i 9an. Genom alla tider har jag fått bättre vänner genom min brorsa än vad jag kunnat skaffa på egen hand, och när det oundvikliga slutet på gemenskapen kom redan i slutet på 7an för min del (eftersom de andra skulle sluta högstadiet) var det också rejält omtumlande. Jag kommer aldrig glömma brorsans och mitt gig på avslutningsfesten, det var en otroligt stark upplevelse.

Hm, börjar bli alldeles för personlig redan och då har jag inte ens börjat. Bäst att låta det vara.

Men jag kan åtminstone lista andra saker jag kunde ha tagit upp. Min första Metallicakonsert, min första spelning, min första kyss, avslutningskonserten i högstadiet, studenten, studentnatten och -morgonen, första engelskalektionen på gymnasiet (då vi hade testprov för att bedöma kunskapsnivån i klassen och jag var supersnorig pga vädret men tordes varken gå ut eller sitta och sniffa i ett klassrum fullt med främlingar, så jag snorade i ett blad från min planeringskalender istället :)). Jag skulle vilja minnas första gången jag drack alkohol men jag minns egentligen bara lukter och smaker, och känslan av den tiden snarare än just det första tillfället. Om jag fick sinneskombinationen "smilcider + kall vinterdag/rå sommarkväll + rökmaskinslukt + Håkan Hellström-musik" skulle jag nog smälla av av nostalgi.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enda jag tänker på är WTC, var i skolan och någon sa att ett plan hade kraschat i nått center, dum som jag var trodde jag det var Burlöv Center (malmö) eftersom det var det enda center jag kände till :) När jag var hemma drog jag på tv'n och insåg att det var liiiiiiite större, fastnade framför CNN i ett dygn eller nått

lala

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enda jag tänker på är WTC, var i skolan och någon sa att ett plan hade kraschat i nått center, dum som jag var trodde jag det var Burlöv Center (malmö) eftersom det var det enda center jag kände till :lol: När jag var hemma drog jag på tv'n och insåg att det var liiiiiiite större, fastnade framför CNN i ett dygn eller nått

lala

Mhm, jag minns också WTC väldigt väl. Anna Lindh också (damnit, jag tänkte ju skriva henne i förstaposten!). Funderade på om det finns nån krigshändelse som har hänt, men eftersom varken starten av Irakkriget eller infångandet av Saddam var något jag fick reda på förrän långt efteråt kan jag inte lista dem.

Däremot minns jag insvärandet av Obama! :) Kanske inte jättespeciellt, men på nåt sätt fick jag en tvär omkastning av hur jag skulle värdera USA i framtiden. Plötsligt kändes de inte som världens ondska längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns däremot var jag var när Saddam fångades Henki!

Jag var i Annexet i Globen med min skola (Adolf Fredriks) och hade lunchrast mellan två repititioner av Luciakonserten! Helt plötsligt grabbar en snubbe tag i en mikrofon som gick ut till en skitstark högtalare (som vi hade väldigt roligt med kan jag säga) och sa "Ursäkta att jag stör, men jag vill bara meddela er om att Saddam Hussein har fångats". Hela Annexet brast ut i glädjeskrik, men jag visste knappt vem Saddam Hussein var så jag stämde in i skriken för att inte hamna utanför :)

Vilken otroligt härlig tråd! Får mig att minnas saker som jag inte tänkt på på väldigt länge!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Vilken otroligt härlig tråd! Får mig att minnas saker som jag inte tänkt på på väldigt länge!

Tack! :lol:

Jag tycker gott man kan delge lite djupare minnen än att bara copypasta ett Disneydags-introklipp och slänga in en wub-smiley (även om just Disneydags-introt sätter mina barndomsminnen i gungning och inte kan belönas med mindre än just en wub-smiley). Nackdelen märkte jag nu är väl att man kanske får lite för lätt för att vara alldeles för personlig.

Jag minns millennieskiftet också. Genom åren har jag och syskonen varit med mammas väninnor och ätit middag varpå vi ungar har fått hitta nåt sätt att roa oss på. År 2000 hade jag just fyllt 13 och ansåg att jag på nåt sätt borde kunna hitta nåt eget att göra, men det blev till slut så att alla hype-grejer på stan blev helt uteslutna och så satt jag, syrran och brorsan än en gång vid barnbordet i rummet bredvid. Jag var inte särskilt nöjd alls med situationen och borträknat den hatkärlek jag har/hade för alla dessa halvfrämlingar och deras "bortalukt" som alla andras hem har, kunde jag inte annat än vara smått besviken över att höra nån utbringa en halvtafflig skål kvart över tolv in i det nya millenniet. "Jaha, då var klockan över tolv, visst, gott nytt år på er! Ja just ja, gott nytt millennium också för den delen. Visste ni det, ungdomar, att det är ett nytt årtusende nu också? :) "

:) :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom flera uppenbara som redan nämnts tror jag att vi svenskar kommer minnas Tsunamin ganska starkt. Åtminstone minns jag precis hur det gick till när jag fick reda på det och känslan jag senare fick när jag läste berättelsen som en vän till familjen hade skrivit någon månad efter han själv drogs med i vågen. Det är ingen händelse som egentligen skakade hela världen (no pun intended) men landet Sverige drabbades hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jaha, då var klockan över tolv, visst, gott nytt år på er! Ja just ja, gott nytt millennium också för den delen. Visste ni det, ungdomar, att det är ett nytt årtusende nu också? :lol: "

:) :)

Haha. Jag fick någonting liknande: "Gott nytt år!" "Gott nytt år, Felix. Men kom ihåg den här dagen, och var glad att du fick uppleva den" "Va?" "Det är bara en gång var tusende år det här händer, förstår du"

Sedan var väl pratet om att jag skulle vara glad att uppleva den delvis som en påminnelse av min farmor som dog endast två-tre dagar innan millenieskiftet, men ändå :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kom jag på två till! Solförmörkelsen 11 augusti 1999 och Hale-Boppkometen januari/februari 1997 var två häftiga grejer jag förhoppningsvis kommer minnas länge. Kometen var garanterat en mer minnesvärd händelse men jag kan ha varit lite för ung för att verkligen minnas det jag har i huvudet. Det kan faktiskt vara så att jag hittat på vissa detaljer :)

Sådär såg den ut, men mycket, mycket mer långsträckt och med en väldigt klotformad kropp. Stjärnklart var det så in i norden iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WTC är det första som kommer upp i min skalle. Jag minns att jag såg det på TV4 nyhterna i mitt rum, och tyckte det var så inspirerande och "häftigt" att jag byggde upp en hel stad i Lego, där jag sedan gjorde ett gigantiskt torn som jag sedan rasade.

:)

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuglesang? :)

Sen tror jag säkert att vi kommer säga "Åh, jag minns när xxx bara var SÅHÄR simpel" om någon teknisk sak. D v s, kanske slår 3D-TV igenom stort, kanske blir mobiltelefoner CP-avancerade eller liknande... Då kommer vi se tillbaka på när de var nya och väldigt basic. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*jordbävningen på Tahiti som krävde fler liv än den 2004

*Haiti :) (Hoppas jag, annars har jag missat en katastrof!)

Det jag minns tydligast är 9/11 - 2001. Jag och Sikorka här på forumet var nere vid den lokala badplatsen och kollade på när kraftbolaget släppte på vatten efter älven. När vi sedan kom hem till oss hörde vi liverapportering på radion om att ett plan hade flygit in i ett av WTC-tornen. Vi drog då igång TV:n och ganska kvickt fick vi se hur ännu ett plan kom flygande och flög denna gång in i det andra tornet. Sen kommer jag ihåg att vi switchade mellan flertalet olika TV-kanaler men samma sak visades på dem alla. Man fick lite småkänslor av att det handlade om jordens undergång då faktiskt, när man var 10 år och dum i huvudet...

En annan sak jag kommer ihåg så här på plats är någon form av gisslantagning som ägde rum i en teater/biograf eller liknande i Rysslan för flera år sen... Jag kommer ihåg att jag klev upp ur sängen och såg att farsan satt klistrad framför TV:n och då rapporterade de om just den gisslantagningen. Sen grep insatsstyrkan in och sköt ihjäl flertalet terrorister (de var tjetjenier om jag inte missminner mig) och fick betala med att terroristerna avrättade flera ur gisslan. Jag kommer inte ihåg datumet så här på studs, dock!

När Anna Lindh mördades var jag i skolan, har jag för mig. Det jag minns tydligast från det är iaf när flaggan vajade på halvstång dagen efter.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, när jag tänker efter verkar det vara min storebror som agerar budbärare.

Kom hem från en fotbollsträning med mamma när han kom ut och sa att Anna Lindh hade blivit knivhuggen. Jag var 9 o visste inte vem det var, men läste i tidningarna och så efteråt. Har ni tänkt på att han dog exakt två år efter WTC? Det är nåt med 11 september.

När Jackson hade kolat satt jag bara vid datorn som vanligt, vid 00.00 kom brorsan in och sa att han va död. Tyckte det var rätt coolt, det är ju definitivt det största dödsfallet på 00-talet (sorry Saddam och Anna). Men har aldrig lyssnat på hans musik och tyckte han verkade vara lite peddo.

När Sverige tog OS-Guld i hockey 2006 var det min födelsedag, så jag satt med släkten o käka tårta när de spelade finalen. Största minnet är när det är några sekunder kvar, finne laddar slagskott, Zäta slänger sig med ansiktet först för att täcka.

WTC var jag 7 bast, så det var jag för liten för.

Annars är det mest minnen från sporthändelser, men oftast inte finaler. Anders Svenssons frisparksmål 2002, jag o lillbrorsan hade varit ute o spelat fotboll och kom in precis innan målet. Andra starka minnen från det VMet är när domarna dömer bort Spanien mot Sydkorea, bråkiga matchen mellan Sydkorea och Portugal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...