Jump to content

"Jag tror jag minns var jag var när dom landade på månen"


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det som jag minns fortfarande är WTC, jag var ganska liten då (5 år) men en sak förstod jag: Att ett flygplan hade åkt in i ett hus!

Vi skulle precis åka utomlands i slutet av september och efter att ha hört det där så var jag väldigt rädd för att flyga. Det är länge sedan men jag kommer ihåg det otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni tänkt på att han dog exakt två år efter WTC?

"Han den där Anna".

A-hum. Jag vet inte om det var för att hände relativt nyligt, men när LHC och den andra protonstrålen gjorde ett helt varv startades satt jag klistrad framför datorskärmen. Likaså under senaste Iran-valet - oerhört spännande och gripande att följa det via Twitter. Det kändes som att man faktiskt var där, på ett skrämmande märkligt sätt.

När tsunamin mot b la Thailand slog till satt jag på en NBA-match i Louisiana Superdome i New Orleans, på samma ställe där mindre än ett år senare tusentals människor skulle samlas för att få tak över sina huvuden, när Katrina drog in över landet.

WTC behöver jag knappast nämna, det var oerhört läskigt. Det var nog första gången jag verkligen slogs av en slags känsla som bara kan beskrivas som att få sin bild av en relativt trygg värld omkullkastad - man visste inget, inte vad som hänt, eller skulle hända. Bara att det var stort, och att stora politiska krafter satts i rullning. Kan tänka mig att den var liknande den som de som upplevde kalla kriget upplevde, men ack så mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man var med om när Internet slog igenom bland vanligt folk måste ju ändå vara det största. Jag var med om tiden innan World Wide Web...

Vid en tidpunkt kunde man helt plötsligt surfa på biblioteket. Några år senare skaffade föräldrarnas kontor ett långsamt modem. Vi fick 56k hem. Kontoret skaffade ISDN. Någon kompis skaffade 0,5-Mbits bredband. Minns dagen då jag fick 8Mbit ADSL hemma, vårt första bredband, sann glädje!

Nu är man uppkopplad största delen av sin vakna tid. Har 24Mbit hemma och ~800Mbit i skolan.

När vi blir äldre kommer nog tiden innan internet kännas extremt avlägsen för de yngre generationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man var med om när Internet slog igenom bland vanligt folk måste ju ändå vara det största. Jag var med om tiden innan World Wide Web...

Vid en tidpunkt kunde man helt plötsligt surfa på biblioteket. Några år senare skaffade föräldrarnas kontor ett långsamt modem. Vi fick 56k hem. Kontoret skaffade ISDN. Någon kompis skaffade 0,5-Mbits bredband. Minns dagen då jag fick 8Mbit ADSL hemma, vårt första bredband, sann glädje!

Nu är man uppkopplad största delen av sin vakna tid. Har 24Mbit hemma och ~800Mbit i skolan.

När vi blir äldre kommer nog tiden innan internet kännas extremt avlägsen för de yngre generationerna.

Haha! Jag kommer ihåg när min mamma pratade med en kvinna som precis skaffat Internet och jag stog brevid.

"Jag har precis kopplat upp mig på nätet"

Liten som jag var trodde jag att hon hade ett jättestort spindelnät hemma som hon låg och vilade i med jämna mellanrum :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man var med om när Internet slog igenom bland vanligt folk måste ju ändå vara det största. Jag var med om tiden innan World Wide Web...

Vid en tidpunkt kunde man helt plötsligt surfa på biblioteket. Några år senare skaffade föräldrarnas kontor ett långsamt modem. Vi fick 56k hem. Kontoret skaffade ISDN. Någon kompis skaffade 0,5-Mbits bredband. Minns dagen då jag fick 8Mbit ADSL hemma, vårt första bredband, sann glädje!

Nu är man uppkopplad största delen av sin vakna tid. Har 24Mbit hemma och ~800Mbit i skolan.

När vi blir äldre kommer nog tiden innan internet kännas extremt avlägsen för de yngre generationerna.

Internet, definitivt!

Jag kommer också ihåg modemtiden då det tog närmare 2 minuter att ladda Hotmailsidan. :)

Idag har man inget att göra om internet är nere en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

56k modem någon?

Det härliga ringandet och pipandet från fanskapet gav en rysningar!

Vintern -98 kommer jag aldrig kunna glömma heller, och det är nog nånting jag kommer säga till framtida generationer om dom klagar på att det är mycket snö när det är en halvmeter hög snö!

WTC som många har nämnt, dock visste jag knappt något om byggnaderna innan själva händelsen hände, men ändå. Det är en stor krasch i historian, enligt mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...