Jump to content

Är det etiskt försvarbart att parodisera samhällsklasser?


Sniper
 Share

Recommended Posts

Varför är det etiskt rätt att skämta om överklass men inte om underklass?

Till exempel dessa:

:o

Därför att överklassen ses på som ett gäng uppblåsta, ytliga, falska människor, och arbetarklassen är folkhjältarna som kämpar så svetten lackar medans överklassen nedlåtande står och ser på.

Typ :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att överklassen ses på som ett gäng uppblåsta, ytliga, falska människor, och arbetarklassen är folkhjältarna som kämpar så svetten lackar medans överklassen nedlåtande står och ser på.

Det låter helt befängt.

Till hur stor del beror detta på det vänster-media vi har idag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det etiskt rätt att skämta om överklass men inte om underklass? :o

Du tror inte att det handlar om att det finns mer att skämta om hos överklassen? Vad skulle du parodiera hos underklassen och skulle det vara "lika roligt"? En aning subjektivt kanske... jag tror inte att man kan beskylla bristen på förlöjligande av underklassen på grund av "vänster-media".

Detta är för övrigt en värdelös TROMS-fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det etiskt rätt att skämta om överklass men inte om underklass?

:o

Det finns väl oändligt många Afrika-skämt, för att nämna något? Det anser i alla fall jag vara skämt av underklass-karaktär.

Tillägg: Fast det är väl klart att Afrika-skämten kanske inte räknas som etiskt rätt, i jämförelse mot överklass-skämt.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter helt befängt.

Till hur stor del beror detta på det vänster-media vi har idag?

Till stor del. Men så kan man ju tänka så här också: Hur ofta driver överklassen med arbetarklassen i tv? Jag tror inte att det är så populärt och acceptabelt att "sänka sig" till den nivån inom överklasskretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till stor del. Men så kan man ju tänka så här också: Hur ofta driver överklassen med arbetarklassen i tv? Jag tror inte att det är så populärt och acceptabelt att "sänka sig" till den nivån inom överklasskretsar.

Det är helt sant, men det jag undrar är på vilket sätt det är etiskt försvarbart att driva med en annan samhällsklass bara för att de beter sig annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt sant, men det jag undrar är på vilket sätt det är etiskt försvarbart att driva med en annan samhällsklass bara för att de beter sig annorlunda.

För överklassen är totala rövhål?

Arbetarklassen sliter och svettas och dör för arbetet medans överklassen sitter och pimplar champagne!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår du ens vad "etiskt försvarbart" betyder?

Men som svar på alla frågor som innehåller "varför får man skämta om..." så svarar jag: för att folk kan relatera till det och tycker det är kul. That's it. Jag kan lova dig att bratsen skrattar mer åt de yt-videorna du postade än vad resten av oss skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen tycker jag inte du gör en klockren samhällsspaning - det skämtas gott och väl om underklassen. Luffare, bag-ladies, och miljonprogramsinvandrare är inte på något sätt skonade från att parodieras eller skämtas om. Men du har rätt i att det är väldigt tacksamt att skämta om överklassen - den överdådiga livsstil som extrema stureplansstekare lever är väldigt humoristisk. Och sedan kan man utröna några ledtrådar till ett svar i ditt förstainlägg, i acronymerna "fattiga" och "rika". Det är mer synd om fattiga än om rika, och då det finns medlidande försvinner mycket humorvärde. ör att ta ett extremt exempel - men ta Haitisituationen - det finns inget som helst humoristiskt i deras livsöden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...