Jump to content

Är det etiskt försvarbart att parodisera samhällsklasser?


Sniper
 Share

Recommended Posts

O RLY, Axel... O RLY?!

Ya rly! Nu är jag en jäkla downer, men tänk igenom situationen. Det där är en ung pojke (eller flicka, det är svårt att utröna). Det är någons barn, någon som förmodligen aldrig fick säga adjö på ett värdigt sätt, eller får ge honom ens en enkel begravning. Vidare, så är dödstalet så pass stort, att de måste ha personer som slänger liken i stora högar, att man tvingas effektivisera hanteringen av döda på det här sättet, för att gissningsvis forma massgravar av vanliga människor som blev offer för en hänsynslös naturkatastrof. Och man vet ju det här, men ändå så kommer skrattet, uppenbarligen. Jag fattar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ya rly! Nu är jag en jäkla downer, men tänk igenom situationen. Det där är en ung pojke (eller flicka, det är svårt att utröna). Det är någons barn, någon som förmodligen aldrig fick säga adjö på ett värdigt sätt, eller får ge honom ens en enkel begravning. Vidare, så är dödstalet så pass stort, att de måste ha personer som slänger liken i stora högar, att man tvingas effektivisera hanteringen av döda på det här sättet, för att gissningsvis forma massgravar av vanliga människor som blev offer för en hänsynslös naturkatastrof. Och man vet ju det här, men ändå så kommer skrattet, uppenbarligen. Jag fattar inte.

Det är svart humor. Humor ≠ etik & moral.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ya rly! Nu är jag en jäkla downer, men tänk igenom situationen. Det där är en ung pojke (eller flicka, det är svårt att utröna). Det är någons barn, någon som förmodligen aldrig fick säga adjö på ett värdigt sätt, eller får ge honom ens en enkel begravning. Vidare, så är dödstalet så pass stort, att de måste ha personer som slänger liken i stora högar, att man tvingas effektivisera hanteringen av döda på det här sättet, för att gissningsvis forma massgravar av vanliga människor som blev offer för en hänsynslös naturkatastrof. Och man vet ju det här, men ändå så kommer skrattet, uppenbarligen. Jag fattar inte.

Well there's your problem! Du behöver en rejäl dos konstant /b/ i två månader. Så blir du allt så avtrubbad. Men då är det inte Axel längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ya rly! Nu är jag en jäkla downer, men tänk igenom situationen. Det där är en ung pojke (eller flicka, det är svårt att utröna). Det är någons barn, någon som förmodligen aldrig fick säga adjö på ett värdigt sätt, eller får ge honom ens en enkel begravning. Vidare, så är dödstalet så pass stort, att de måste ha personer som slänger liken i stora högar, att man tvingas effektivisera hanteringen av döda på det här sättet, för att gissningsvis forma massgravar av vanliga människor som blev offer för en hänsynslös naturkatastrof. Och man vet ju det här, men ändå så kommer skrattet, uppenbarligen. Jag fattar inte.

Bra rutit, käre folkkamrat. Naturkatastrofer och dess offer är absolut ingenting att skoja om, oavsett hur avtrubbad man än är.

Med humanitära hälsningar, organisationen mot de-humaniseringen av det svenska folket. 14/88 - C18 - SD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa väljer att skratta åt en alvarlig händelse istället för att gå ner sig totalt och bli deprimerade. Dessutom är det lätt att skratta åt någonting som inte har med en själv att göra. Jag har ingen som helst anknytning till Haiti och har dessutom förbannat svart humor, därför kan jag skratta åt de där bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh. Att använda humor är en av människans försvarsmekanismer, precis som förträngning, förnekelse osv och det är inget lustigt med det.

Nej, det går inte att komma undan med det här så enkelt - i vissa fall kan jag förstå att man använder humor som försvarsmekanism. Men att rakt ut gapskratta åt demolerade barnalik som slängs i en hög tror jag inte man man gör inte för att maskera en djup, empatisk sorg man har inuti sig, utan snarare för att man, som Mordos sade på förra sidan, exponerat sig alltför mycket för... typ /b/-humor. Det blir liksom humor in absurdum.

Jag tror inte att det här är bra alls. Om det gör att man blir såhär pass avtrubbad, då... Ja, jag skulle ljuga om jag sade att ett frö av oro inte grodde i mig. Fredrik Strage skrev en bra krönika som på sätt och vis snuddar vid ämnet. Jag trycker verkligen på att jag inte på något sätt försöker peka ut någon som känslokall med inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så alla vet, när jag postade bilden ville jag inte få med mig forumets avskum. Ville bara säga att det finns lite kuligheter ändå. Om man vill skratta eller inte är ju upp till en själv. Men humor är subjektivt och bara för att någon kan skratta åt något hemskt betyder inte det att människan ifråga är "psyksjuk".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...