Jump to content

Vapen och ammunition


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tråden började som en fråga i TROMS2, och det kanske spårar över till liknande diskussioner så på Kickens anmodan skapar jag en tråd, med titeln dedikerad honom :mf_doof:

I brist på andra videoklipp tar jag det här som exempel.

Bläddra till 11:30, pausa och läs en stund ( >_< ). En helt oladdad pistol kräver mantelrörelse för att spänna hanfjädern och att i samma rörelse lägga en kula i loppet. När en pistols magasin får slut på patroner låser sig manteln i öppet läge för att man ska slippa göra mantelrörelse när man väl sätter in ett nytt magasin. Manteln hoppar alltså tillbaka till tillbakadraget läge som följd av rekylen av sista skottet, och låser sig där. Skulle det vara så att manteln låst sig i öppet läge, blottas loppet och man kan, om man vill, låta bli att stoppa in ett magasin i kolven och istället lägga den endaste patronen i loppet på direkten - som i filmen. Sätt play nu.

Ka-blamm.

Hur kommer det sig att manteln hoppar fram trots att han bara trycker in en kula? Jag har alltid haft föreställningen att toppen av magasinet vidrör någon mekanism långt bak i innanmätet, nära hanen, som skjuter fram manteln igen, men eftersom man ska kunna stoppa in en kula direkt i loppet utan att klämma fingrarna av sig betyder det att det antingen finns en fördröjningsmekanism för framskjutningen, eller att man trycker på nån knapp på pistolen. Det lär inte finnas någon fördröjningsmekanism, för hur skulle det se ut med en timer eller elektronik i en pistol. Nix.

Frågan lyder: Vad är det som klickar tillbaka manteln? Är det kulan som gör det, trycker man på avtryckaren, trycker man på magasinlåsknappen eller vidrör man manteln på nåt speciellt sätt?

Obligatorisk bild på ;)'>pistol med mantel i öppet läge:

deagle7-44-2_1143719_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Vad har ni skjutit med för vapen? Själv har jag ju skjutit en del med "min" ganska tråkiga AK5C. Är faktiskt riktigt avundsjuk på killarna och tjejerna på skyttekompanierna som får ha granattillsatsen! I övrigt har jag bara skjutit diverse luftgevär och lite salongsgevär.

Och en skarp handgranat har jag hivat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni skjutit med för vapen? Själv har jag ju skjutit en del med "min" ganska tråkiga AK5C. Är faktiskt riktigt avundsjuk på killarna och tjejerna på skyttekompanierna som får ha granattillsatsen! I övrigt har jag bara skjutit diverse luftgevär och lite salongsgevär.

Och en skarp handgranat har jag hivat.

Coolt med handgranat!

Har själv skjutit med:

Hagel

9mm pistol

22mm pistol

Älgbössor (kommer inte ihåg exakt vilka)

(diverse olika luftgevär, luftpistoler)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni skjutit med för vapen? Själv har jag ju skjutit en del med "min" ganska tråkiga AK5C. Är faktiskt riktigt avundsjuk på killarna och tjejerna på skyttekompanierna som får ha granattillsatsen! I övrigt har jag bara skjutit diverse luftgevär och lite salongsgevär.

Och en skarp handgranat har jag hivat.

Hade aldrig avfyrat något vapen alls innan lumpen men det har blivit ett par stycken nu iaf.

* AK5C

* Glock 18 (från ett befäl)

* P-skott m86

* Granatgevär m48

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vi kan väl lika gärna göra detta till en soft air gun-tråd också?

--

Ska bara påpeka att eldrivna pistoler helt saknar kraft och räckvidd. Gas är det enda valet för en vettig pistol, men det är ju inte direkt billigt.

http://www.airsoftbutiken.se/

Absolut. Jag har en G3A3-mini från Teknikmagasinet och den är rätt helkass. Dels låter den som en leksak, sen finns det noll känsla i att trycka in en knapp och se kulor flyga lite halvambitiöst genom luften. Vill man träffa nåt får man sikta i en båge om det är längre än 10 meter det handlar om. Kör på gaspistoler om det inte är möjligt för dig att använda en vanlig fjäderdriven pistol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Vad har ni skjutit med för vapen? Själv har jag ju skjutit en del med "min" ganska tråkiga AK5C. Är faktiskt riktigt avundsjuk på killarna och tjejerna på skyttekompanierna som får ha granattillsatsen! I övrigt har jag bara skjutit diverse luftgevär och lite salongsgevär.

Och en skarp handgranat har jag hivat.

+ några hundra skott med AK4B

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni skjutit med för vapen? Själv har jag ju skjutit en del med "min" ganska tråkiga AK5C. Är faktiskt riktigt avundsjuk på killarna och tjejerna på skyttekompanierna som får ha granattillsatsen! I övrigt har jag bara skjutit diverse luftgevär och lite salongsgevär.

Och en skarp handgranat har jag hivat.

Tihihi, enligt mina amerikanska spelkamrater som tjänstgjort så brukar gruppledare, plutonledare, o.s.v i den amerikanska militären tilldelas granattillsats. :(

Förresten, en fråga till er som gör/gjort lumpen: hur mycket används sikten på vanliga automatkarbiner och kulsprutor i Sverige? De militärer (mest amerikaner, britter och kanadensare) jag spelar/spelat med har sagt att numera får inprincip alla sikten till sina vapen, antingen något med 4x förstoring eller rödpunktssikte.

Kan tänka mig att en kulspruta med ett rejält kikarsikte inte skulle vara så pjåkigt. :(

20051021135134saw200510_1168112_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fört tänkte jag att jag inte har det minsta lilla att tillföra den här tråden eftersom jag inte är vapenintresserad, men sen kom jag på att jag skjutit AK-47 på en skjutbana i Kambodja, det är ju rätt tungt ändå.

Ooh. Att ha skjutit AK47(!) i KAMBODJA av alla ställen är ganska respektingivande, inget snack om saken.

Vad har ni skjutit med för vapen?

MP i finska lumpen:

7.62 RK62

7.62 RK95

Walther P99 (aka PIST 2003)

Remington 870

M72 LAW (aka 66 KES 88)

Ljuspistol :>

I civila:

Steyr AUG

Ett gäng luftpistoler och -gevär av okända fabrikat

Armborst, "?-man" någonting

Plasma Rifle

Shortbow +1

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ooh. Att ha skjutit AK47(!) i KAMBODJA av alla ställen är ganska respektingivande, inget snack om saken.

Det hela var ganska bisarrt. På förmiddagen var vi på ett otroligt känsloladdat museum om Pol Pot och Röda Khmererna, sen åkte vi ut och kollade på massgravarna Choung Ek Killing Fields. När vi var klara insisterade vår chaufför att vi skulle följa med till skjutbanan och vi tänkte att va fan, man är ju bara här en gång. Det var ju med blandade känslor man greppade AK47:an om man säger så.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto var du i Dragsvik ?

Yes.

Det hela var ganska bisarrt. På förmiddagen var vi på ett otroligt känsloladdat museum om Pol Pot och Röda Khmererna, sen åkte vi ut och kollade på massgravarna Choung Ek Killing Fields. När vi var klara insisterade vår chaufför att vi skulle följa med till skjutbanan och vi tänkte att va fan, man är ju bara här en gång. Det var ju med blandade känslor man greppade AK47:an om man säger så.

Mmm, det kan jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...