Jump to content

Decenniets bästa covers!


kicken
 Share

Recommended Posts

Japp. Idag görs det ju en enorm mängd covers av både mindre kända och mer kända band. Så, jag tycker att ni nu ska tycka till vilka covers som enligt er är decenniets bästa. Shoot!

Jag har hjärnsläpp och hade just min favoritcover på tungan, men på rak hand kommer jag bara på dessa två:

Tommy Reilly - Mr. Brightside (Original: The Killers - Mr. Brightside)

http://www.youtube.com/watch?v=BecAdYGGLC0

Kommentar: Tommy Reilly sjunger med sådan oerhörd känsla att man nästan får tårar i ögonen själv. Han är en oerhört talangfull musiker och ja, han gör det här med stor bravur.

**

Paramore - Use Somebody (Original: Kings Of Leon - Use Somebody)

Kommentar: Oavsett om jag skulle gilla bandet Paramore eller ej så skulle jag älska covern. Originalet är naturligtvis fortfarande bättre, men det här kommer farligt nära. Hayley sjunger den så sjukt fint och ackompanjeras oerhört bra av både Josh och Taylor. Originalet har 11 miljoner views och denna 6 miljoner. Det säger det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Tough Alliance - Many Men

Platsar definitivt inte bland decenniets bästa covers men eftersom min musikstil inte tillhör den absoluta eliten så får jag bjuda på den. Undebart att det även sjungs "N-ordet" som det så fint kallas på svenska. Cover på 50 Cent - Many Men

Markoolio - Åka Pendeltåg

Jag vet inte riktigt om denna ska räknas som cover då men eftersom både Becks version och Markoolios är någon sorts rap och refrängen har samma melodi så får det duga. Cover på Beck - Loser

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Silverstein - Apologize

Kan vara att den släpptes sent förra året också, orkar inte kolla nu, men den kom med Punk Goes Pop 2. Bra är den!

http://www.youtube.com/watch?v=q8CxOA1D72Y

Mayday Parade - When I Grow Up

Också från Punk Goes Pop 2, jag älskar den.

Sen säger jag w00rd på Adriian med Machinae Supremacy - Gimme Gimme (även fast den nu kom 2008)!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anna Ternheim - Shoreline tycker jag faktiskt är en otroligt bra cover, det är eget och det är otroligt bra!

Antagligen den bästa svenska covern det här decenniet!

En låt som är en "halvcover" (refrängen plus gitarrsolo), men som ändå är värd att nämnas är Eminem - Sing For The Moment. Otroligt bra låt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...