Jump to content

Bra filmsoundtrack


Tweak
 Share

Recommended Posts

Jag sitter just nu och lyssnar på soundtracket till Garden State och kom att tänka på filmsoundtrack. Vilka tycker ni är de bästa? Jag har ingen särskild koll alls, särskilt inte på filmer som typ Star Wars, Sagan om ringen och liknande, vilka jag antar har rätt genomarbetad filmmusik men då med mer typ.. bombastisk och mäktig musik, som komponerats speciellt för filmen, right?

Såna jag på rak arm vet att jag älskar är redan nämna Garden States soundtrack. Zach Braff har ju skrivit, regisserat och spelar huvudpersonen (och är med i varenda scen i hela filmen) och han har också valt soundtracket som passar perfekt:

1. Coldplay - Don't Panic

2. The Shins - Caring Is Creepy

3. Zero 7 - In The Waiting Line

4. The Shins - New Slang

5. Colin Hay - I Just Don't Think I'll Ever Get Over You

6. Cary Brothers - Blue Eyes

7. Remy Zero - Fair

8. Nick Drake - One Of These Things First (

9. Thievery Corporation - Lebanese Blonde

10. Simon and Garfunkel - The Only Living Boy In New York

11. Iron And Wine - Such Great Heights

12. Frou Frou - Let Go

13. Bonnie Somerville - Winding Road

Sen är Into the Wilds sountrack, av Eddie Vedder från Pearl Jam, helt fenomenalt också. Det finns här: Eddie Vedder – Music For The Motion Picture Into The Wild. Hans Zimmer gör jävligt musik filmmusik också, förresten.

Så, vilka är era favoriter?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid varit kär i Hans Zimmer - Amerikanskt - Patriotiskt - Hjälte soundtracks till filmer.

Den som jag gillar mest hittils måste vara The Rock soundtracket (1996, Michael Bay). Minns att min lillebror och jag var helt besatt av den filmen, och vi var såå kär i melodin.

04:00 - 05:33 kan jag inte höra utan att rysa!

Och när det används i filmen med lite dramatiska klipp så funkar det så jäkla bra! Hittade ett klipp med dusch-scenen från filmen. Om ni inte har sett filmen och överväger att göra det så borde du skippa att se det här klippet.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, vilka är era favoriter?

Åh, det till Garden State! Jag gillar även det till Royal Tenenbaums väldigt mycket - eller typ soundtracken till alla Wes Andersons filmer, för den delen. Jag såg Whip It igår, och blev gång på gång sjukt glatt överraskad när Jens Lekman spelades (tre gånger!), MGMT (Kids), The Strokes (Heart in a Cage), m fl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

pulp_fiction_front_1139790_0.jpg

1. "Pumpkin and Honey Bunny (dialogue)/Misirlou" - Dick Dale & His Del-Tones

2. "Royale with Cheese (dialogue)"

3. "Jungle Boogie" - Kool & the Gang

4. "Let's Stay Together" - Al Green

5. "Bustin' Surfboards" - The Tornadoes

6. "Lonesome Town" - Baker Knight / Ricky Nelson

7. "Son of a Preacher Man" - Dusty Springfield

8. "Zed's Dead, Baby (dialogue)/Bullwinkle Part II" - The Centurions

9. "Jackrabbit Slim's Twist Contest (dialogue)/You Never Can Tell" - Chuck Berry

10. "Girl, You'll Be a Woman Soon" Neil Diamond / Urge Overkill

11. "If Love Is a Red Dress (Hang Me in Rags)" - Maria McKee

12. "Bring Out the Gimp (dialogue)/Comanche" - The Revels

13. "Flowers on the Wall" - The Statler Brothers

14. "Personality Goes a Long Way (dialogue)"

15. "Surf Rider" - The Lively Ones

16. "Ezekiel 25:17 (dialogue)"

HELL YEAH! :)

Jag minns när vi hade denna skiva på cd-spelaren som väckning, och varje kväll bestämde jag och mina två bröder vilken låt vi skulle vakna till och vilket program vi skulle ha på skivan. Än idag när jag lyssnar på den ca 9 år senare kan jag minnas det rummet, hur vi knökade in oss tre personer i samma rum för hela huset höll på att byggas om. Strax därefter flyttades två sängar till vardagsrummet, för då var det nästa rums tur :)

Good times :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. "Pumpkin and Honey Bunny (dialogue)/Misirlou" - Dick Dale & His Del-Tones

2. "Royale with Cheese (dialogue)"

3. "Jungle Boogie" - Kool & the Gang

4. "Let's Stay Together" - Al Green

5. "Bustin' Surfboards" - The Tornadoes

6. "Lonesome Town" - Baker Knight / Ricky Nelson

7. "Son of a Preacher Man" - Dusty Springfield

8. "Zed's Dead, Baby (dialogue)/Bullwinkle Part II" - The Centurions

9. "Jackrabbit Slim's Twist Contest (dialogue)/You Never Can Tell" - Chuck Berry

10. "Girl, You'll Be a Woman Soon" Neil Diamond / Urge Overkill

11. "If Love Is a Red Dress (Hang Me in Rags)" - Maria McKee

12. "Bring Out the Gimp (dialogue)/Comanche" - The Revels

13. "Flowers on the Wall" - The Statler Brothers

14. "Personality Goes a Long Way (dialogue)"

15. "Surf Rider" - The Lively Ones

16. "Ezekiel 25:17 (dialogue)"

HELL YEAH! :)

Jag minns när vi hade denna skiva på cd-spelaren som väckning, och varje kväll bestämde jag och mina två bröder vilken låt vi skulle vakna till och vilket program vi skulle ha på skivan. Än idag när jag lyssnar på den ca 9 år senare kan jag minnas det rummet, hur vi knökade in oss tre personer i samma rum för hela huset höll på att byggas om. Strax därefter flyttades två sängar till vardagsrummet, för då var det nästa rums tur :)

Good times :unsure:

Tarantinos soundtrack är riktigt grymma! Tycker mest om soundtracket till Reservoir Dogs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid varit kär i Hans Zimmer - Amerikanskt - Patriotiskt - Hjälte soundtracks till filmer.

Den som jag gillar mest hittils måste vara The Rock soundtracket (1996, Michael Bay). Minns att min lillebror och jag var helt besatt av den filmen, och vi var såå kär i melodin.

04:00 - 05:33 kan jag inte höra utan att rysa!

Ah, Memories! Finns en gammal film på mig när jag har soundtracket inspelat på kasett och jag lyssnar för fulla muggar samtidigt som jag lekte med mina gamla plastsoldater, helt ovetandes om att jag filmades haha. Är enligt mig den bästa film som någonsin gjorts, och den har musiken att tacka för mycket, aldrig fastnat för en film som jag en gång i tiden gjorde för denna :confused:!

Måste även tillägga att soundtracket till Forrest Gump är underbart, så även Into The Wild som redan nämnts.

Något soundtrack, eller egentligen inte hela soundtracket men ledmotivet till Sagan om ringen var och är fortfarande helt j*vla underbart!

Det är framförallt denna låt jag tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, Memories! Finns en gammal film på mig när jag har soundtracket inspelat på kasett och jag lyssnar för fulla muggar samtidigt som jag lekte med mina gamla plastsoldater, helt ovetandes om att jag filmades haha. Är enligt mig den bästa film som någonsin gjorts, och den har musiken att tacka för mycket, aldrig fastnat för en film som jag en gång i tiden gjorde för denna :confused:!

Måste även tillägga att soundtracket till Forrest Gump är underbart, så även Into The Wild som redan nämnts.

Något soundtrack, eller egentligen inte hela soundtracket men ledmotivet till Sagan om ringen var och är fortfarande helt j*vla underbart!

Det är framförallt denna låt jag tänker på.

Haha, jag har inte sån tur att jag har filmer på det, men jag kan skratta åt att det finns många ögonvittnen med mig och leksaksplan som försöker återställa Independence Day i en hög med kuddar. Det var lite underbara tider. :P

Sagan om ringen har ett bra soundtrack, utan tvekan. Det passar filmen så bra. Har inte sett dom filmerna på länge, ett maraton kanske borde genomföras för att fylla mina tomma nätter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar soundtracket till Into The Wild. Inte bara Eddie Vedder gjorde ett fenomenalt jobb - Michael Brook, som stod för resten av musiken, har gjort låtar till filmen som är otroligt bra. Vet att de finns på iTunes store, där man kan tjuvlyssna lite.

Edit: Soundtracket till Band of Brothers-serien är hur skönt som helst att lyssna på, också.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar soundtracket till Into The Wild. Inte bara Eddie Vedder gjorde ett fenomenalt jobb - Michael Brook, som stod för resten av musiken, har gjort låtar till filmen som är otroligt bra. Vet att de finns på iTunes store, där man kan tjuvlyssna lite.

Så sant, soundtracket är bra om man inte sett filmen, men jag anser att det blir grymt mycket bättre efter att man sett filmen, så jäkla skön feeling i alla låtar faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...