Jump to content

Varför skrattar du åt metal?


Mark
 Share

Recommended Posts

Metal, denna genre med så många sub-genrer som bara de som blivit frälsta kan höra skillnaden på.

Men vad är det som gör att så många personer skrattar åt metal och dess anhängare? Är det de innehållsfattiga texterna? De tjockhövdade fansen? De larviga utstyrslarna? De larviga bandnamnen? De larviga bolagen? Vad är det som gör att metal i de flestas ögon anses som något dåligt och något man kan håna?

Jag tror att de flesta som inte är så bevandrade inom metalgenren skrattar åt det mest stereotypiska genren har att erbjuda. Med det menar jag hår ner till knäna, läderjackor med nitar (svart klädnad i allmänhet), att texterna handlar om krig och våld.

So, shoot. Varför skrattar just DU åt metal?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det faktum att det ofta är mestadels äldre män som står o hoppar loss o super ner sig o är galna får mig att skratta.

Dock tycker jag att de gör helt rätt! Varför sluta leva liksom.

Och mycket som du skriver det här med att låttexterna gärna ska handla om nåt "skittufft" osv. Likadant med hip-hopen dock så de är inte så långt ifrån varandra som man kan tro.

Jag vart trött nu.. mer imorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrattar mest åt bilder där metalband står och posar, likt ett dansband från 70-talet har de sina temakostymer men istället för att le ett fånigt leende så försöker de se så farliga ut som möjligt, gärna med lite vapen och kedjor på bilden. Metalfolk är besatta i krig och våld, som om de fastnat i lågstadietänket som de nu vågar uttrycka mer barnförbjudet. Metal verkar inte kunna göras med texter om verkliga saker utan de lever i sitt sagovärld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrattar mest åt bilder där metalband står och posar, likt ett dansband från 70-talet har de sina temakostymer men istället för att le ett fånigt leende så försöker de se så farliga ut som möjligt, gärna med lite vapen och kedjor på bilden. Metalfolk är besatta i krig och våld, som om de fastnat i lågstadietänket som de nu vågar uttrycka mer barnförbjudet. Metal verkar inte kunna göras med texter om verkliga saker utan de lever i sitt sagovärld.

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Duden. Löjliga musiker med löjliga texter och koncept. Musiken är ofta sjukt överdriven och pretantiös. En låt med högt tempo, en massa power chords och i allmänhet är högljudd rakt igenom är en "bra" låt. Känslomässigt klyschigt och ytligt, det är en fiktiv kick som är lätt att genomskåda.

För att inte tala om att det är denna genre som har reducerat instrumental "skicklighet" till att endast spela supersnabbt. Shredding är det enda metalgitarrister kan erbjuda, vilket är oerhört ointressant att lyssna på men verkar imponera på publiken. Samma sak med trummisarna - håll två miljoner BPM på dubbelbaskaggarna och träffa en massa random cymbaler och pukor under tiden så är du "bra". Att detta skulle vara bra musikerskap är en fet illusion. Har hört flera musikaliskt aktiva och kunniga säga att metalmusiker är sjukt irriterande att jobba med eftersom de är så metalskadade att de tappar bort sig helt i musik med lägre tempo än femtioelva miljarder BPM.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte tala om att det är denna genre som har reducerat instrumental "skicklighet" till att endast spela supersnabbt. Shredding är det enda metalgitarrister kan erbjuda, vilket är oerhört ointressant att lyssna på men verkar imponera på publiken.

Håller med till 100%! Det är därför jag oftast lyssnar på äldre band och gitarrister som Jimi Hendrix, Eric Clapton, Slash (Guns N' Roses), Jimmy Page (Led Zeppelin) som går att urskilja på grund av deras personliga stil och känsla. Shredding är väldigt tråkigt att lyssna på tycker jag då det sällan uttrycker en känsla på samma sätt (enligt mig såklart) och de oftast bara verkar nöta skalor upp och ned.

Edit: Med vissa undantag:

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan komisk sak med klädseln är ju att hela lädergrejen kommer ifrån en artist (minns inte namnet) var bög och klädde sig i läder. Sedan spreds det vidare även bland heteros. Bögstil ^_^

Rob Halford (Judas Priest). Håller med om att det är rätt kul när man tänker på det ^_^

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrattar åt metal, jag älskar genren i vissa fall, jag skrattar åt artister som bara... Låter... Dom säger inte orden utan mer bara "GROOOOOOOOGRRRRRNNNNNAAAAA" och det är ju bara bisarrt! Ta band som t.ex. Metallica, Crossfade, Anthrax, banden spelar snabbt och tungt i bakgrunden och SJUNGER! Inte gör olika konstiga ljud!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att det inte finns skickliga metal-gitarrister är fel. Visst finns det gitarrister som bara spelar snabbt och tycker att de är asgrymma bara för det, men se bara på Dimebag Darrell, Paul Gilbert, Michael Angelo Batio och Yngwie Malmsteen. Där har ni ren och skär skicklighet.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...