Jump to content

Kan man ens känna sig helt utvilad?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag börjar fundera på om det ens är möjligt att känna sig utvilad. Visst känner man vissa morgonar att det är lite lättare att gå upp, men några timmar in på dagen känner man att man är trött på insidan någonstans. Alla har ju ups and downs på sin energikurva, men jag känner mig alltid lite småsliten trots att jag inte riktigt tänker på det under mina "ups". Jag kan ärligt talat inte minnas att jag har jag har känt mig utvilad någon gång i mitt liv. (Fast det måste jag ju ha varit annars hade ju min trötthet inte känts som något onormalt.. Jaja, tillbaka till tråden nu.)

Jag är inte förvånad att jag har varit trött under högstadie- och gymnasietiden eftersom jag har haft ganska dumma sovvanor. (6-7 timmar per natt i alla fall de senaste två åren). Men nu sedan jag ryckte in i lumpen har jag haft hur vettiga sovtider som helst. Lägger mig runt halv tio (för att jag är så jävla trött trots att jag bara sitter i en lektionssal nu för tiden) och går upp vid 05.45. Borde det inte bli bättre då?

Är det bara jag som känner såhär? Det kanske bara är inbillning? Det kanske inte ens är möjligt att känna sig 100% otrött?

Hmm, jag inser att det här säkert är tecken på depressioner och liknande, men det kan fan omöjligt vara fallet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt diverse studier gäller i genomsnitt 8 timmar för att kunna kalla sig "utvilad", jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mellan att sova 5 eller 8 timmar, eller för den delen över 14 timmar. I och med att "utviladhet" inte går att mäta är det dessutom svårt att veta när man är fullt utvilad, personligen så tänker jag klarare efter cirka 7 timmars sömn, men springer 5 km avsevärt lättare efter om jag får sova i 12 timmar (observationer jag har gjort i samband med hälsodagbok).

Att känna sig helt utvilad har väl dessutom inte med enbart sömn att göra? Under ett musikläger i sommras fick jag en hel del skit från dirigenten i samband med att personen brevid mig (samma stämma) fick omotiverat beröm (imo...), sammanlagt repeterade vi cirka 8 timmar den dagen och när det väl var slut kändes det för jävligt - efter ett ordentligt mål mat, bad i ett kallt hav och två timmars bastu med goda vänner kände jag mig närmast euforsik och... lycklig, utvilad och tillfreds.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att du aktiverar dig på dagen vilket gör dig för trött för att hinna bli helt utvilad dagen efter hela tiden.

Märkte det konstigt nog nu på min sjukskrivning. Jag var sängliggande en hel dag, det enda jag gjorde var att kolla på film. Jag somnade vid 22-tiden och vaknade runt 8 och var verkligen helt utvilad, jag öppnade ögonen och var på benen i samma sekund som jag hade vaknat. Nästan en obehaglig känsla uppkom som om man fortfarande drömde.

Måste dock påpeka att det t.ex. inte skulle funka att ligga en hel dag men göra saker som aktiverar hjärnan då du nästan blir tröttare av att klura på svåra problem än att gå ut och springa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni aldrig haft den där känslan då man verkligen inte kan sitta still.

Jag får några sådana ryck ibland när jag är ensam hemma, jag har så otroligt mycket överskottsenergi och kan bara inte sitta vid rummet. Utan det blir att man ränner omkring i hela huset i bara kallingarna och hoppar, springer, dribblar med en fotboll, akrobatiserar, skuggboxas och allt möjligt.

Det varar ju inte så jättelänge men just för den stunden så skulle att lägga sig ned och sova vara det sista jag gör i livet. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni aldrig haft den där känslan då man verkligen inte kan sitta still.

Jag får några sådana ryck ibland när jag är ensam hemma, jag har så otroligt mycket överskottsenergi och kan bara inte sitta vid rummet. Utan det blir att man ränner omkring i hela huset i bara kallingarna och hoppar, springer, dribblar med en fotboll, akrobatiserar, skuggboxas och allt möjligt.

Det varar ju inte så jättelänge men just för den stunden så skulle att lägga sig ned och sova vara det sista jag gör i livet. :mellow:

Det där händer mig hur ofta som helst. :mf_doof:

Minst typ...3 gånger i veckan.

EDIT:Kom på att det kändes så för typ bara en halvtimme sen.

Sprang ner i källaren och drog fram en fotboll och började tricksa och sånt. O_o

Redigerad av Flaskan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft som rutin i höst att gå lägga mig tolv och gå upp vid åtta, för jag tänkte att om jag sover åtta timmar varje natt så kommer jag bli van vid det och känna mig piggare. Men jag tycker inte att det funkar. Blir bara tröttare och tröttare varje morgon.

Samma här. Jag testade det i början på lovet men det funkade inte riktigt som planerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag är ständigt trött. Det har jag varit så länge jag kan minnas och ett flertal personer har påpekat det. En normal skoldag lägger jag mig runt 24.00 - 01.00 och kliver i regel upp runt 7 - och när jag vaknar dessa gånger vill jag påstå att jag känner mig lika trött som när jag sovit till kl 12 på en helg.

Sen har jag en jävligt seg klocka inom mig som gör att jag helt enkelt inte kan somna innan klockan elva om jag lägger mig tidigt. :mf_doof: Har verkligen försökt flera gånger, men resultatet blir bara att jag ligger och snurrar och tittar upp i taket tills klockan är runt halv ett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag är ständigt trött. Det har jag varit så länge jag kan minnas och ett flertal personer har påpekat det. En normal skoldag lägger jag mig runt 24.00 - 01.00 och kliver i regel upp runt 7 - och när jag vaknar dessa gånger vill jag påstå att jag känner mig lika trött som när jag sovit till kl 12 på en helg.

Sen har jag en jävligt seg klocka inom mig som gör att jag helt enkelt inte kan somna innan klockan elva om jag lägger mig tidigt. :mf_doof: Har verkligen försökt flera gånger, men resultatet blir bara att jag ligger och snurrar och tittar upp i taket tills klockan är runt halv ett.

Utövar du nån typ av fysiska aktiviteter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utövar du nån typ av fysiska aktiviteter?

Då och då. Efter en rutinkontroll hos hälsocentralen upptäckte vi dock att jag hade lågt järnvärde i blodet, iom det fick jag sk. järntabletter, men de hjälpte inte nämnvärt för är fortfarande lika trött. :o Så jag är väl en trött människa helt enkelt.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni aldrig haft den där känslan då man verkligen inte kan sitta still.

Jag får några sådana ryck ibland när jag är ensam hemma, jag har så otroligt mycket överskottsenergi och kan bara inte sitta vid rummet. Utan det blir att man ränner omkring i hela huset i bara kallingarna och hoppar, springer, dribblar med en fotboll, akrobatiserar, skuggboxas och allt möjligt.

Det händer! Och om man definierar 'utvilad' som att man verkligen inte känner sig trött, så händer det att jag känner mig totalt utvilad från tid till tid. Men det är klart - kroppen, liksom allt, lyder blint minsta motståndets lag. Och att sitta ner är ju som regel alltid mindre energikrävande (=bekvämare) än att stå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...