Jump to content

Vad ska jag göra med mitt ben?


kicken
 Share

Recommended Posts

Ja, trådtiteln är väl aningen missvisande, men hur som helst, till saken. Jo, på senare tid har jag allt mer märkt hur jag hela tiden stampar med ena eller andra foten och jag gör det överallt. I skolan, på bussen, framför datorn osv. Personligen så märker jag inte av det alltför ofta, men andra märker ofta av det och ber mig sluta. Nu händer det här inte 24/7, men väldigt ofta. Så, frågan till er är vad det är som är i görningen? Varför kan jag inte sluta stampa? Och varför stampar jag över huvud taget?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, trådtiteln är väl aningen missvisande, men hur som helst, till saken. Jo, på senare tid har jag allt mer märkt hur jag hela tiden stampar med ena eller andra foten och jag gör det överallt. I skolan, på bussen, framför datorn osv. Personligen så märker jag inte av det alltför ofta, men andra märker ofta av det och ber mig sluta. Nu händer det här inte 24/7, men väldigt ofta. Så, frågan till er är vad det är som är i görningen? Varför kan jag inte sluta stampa? Och varför stampar jag över huvud taget?

wutufufu?

Gör du det med flit eller "rycker" det? Om det rycker bör du nog kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, när du sitter still så börjar benet rycka upp och ner som om du stampar.. har du aldrig märkt detta innan? Det är ganska vanligt, det är mer förekommande när du har varit fysiskt aktiv.

Får du det dock extremt ofta, och det är allvarligt, så kan det vara tecken på "ALS" http://sv.wikipedia.org/wiki/ALS

men troligen är det bara din muskel som cpar lite för tillfället, kan hända alla. Hände mig igår, och spottade även två andra i klassen som gjorde det samma

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du med stampa? Stampa med främre delen av foten? Bakre delen? Eller hela foten?

För jag själv stampar med bakre delen av foten. Eller stampar och stampar, hälen nuddar ju aldrig backen. Ibland gör jag det med flit och ibland blir det automatiskt utan att jag tänker på det. För mig händer det nästan jämt när jag sitter på en stol, eller i en soffa eller något. Benet ska i alla fall vara cirka 90 grader eller däromkring.

Det görs som sagt nästan jämt, när jag är nervös inför någonting så är det som en avslappningsgrej. Någonting man känner igen och slappnar av till, ungefär som en snuttefilt skulle man kunna säga. När jag arbetar med någonting så koncentrerar jag mig bättre om jag låter benet gå loss för jag kan nästan aldrig sitta helt still när jag ska jobba med någonting, då släpper koncentrationen direkt.

Men mest så blir kroppen lugn och avslappnad som reaktion, jag vet inte varför. Men det är nice när man ska se på film, bara glida ned i soffan och låta benet gå loss så är man i ett sjukt härligt stämning under filmen. :D

Ja, vissa kallar det för omedveten onani eller något i den stilen, men man uppnår ju ingen sådan sorts njutning. Förr brukade jag skämtsamt svara "Vadå omedveten?"

I alla fall så tror jag det är ärftligt både pappa och min farbror gör likadant fast inte lika ofta. Många av mina kompisar eller klasskompisar gör också likadant men väldigt sällan. Jag är nog den som gör det oftast av alla jag stött på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv sitter jag ofta i skräddarställning, men när det är 90-gradersställning så kan det hända att sådant här stampande förekommer. Lite störande när andra ska märka sånnt här, själv har jag något av ett tvångsmässigt beteende att klia mig på näsan då och då trots att det inte behövs vilket far brukar störa sig på rätt mycket. :D

(Det här inlägget var mer än parantes än någon hjälp, men men...)

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, när du sitter still så börjar benet rycka upp och ner som om du stampar.. har du aldrig märkt detta innan? Det är ganska vanligt, det är mer förekommande när du har varit fysiskt aktiv.

Får du det dock extremt ofta, och det är allvarligt, så kan det vara tecken på "ALS" http://sv.wikipedia.org/wiki/ALS

men troligen är det bara din muskel som cpar lite för tillfället, kan hända alla. Hände mig igår, och spottade även två andra i klassen som gjorde det samma

Får det extremt ofta och jag har inte varit speciellt fysiskt aktiv på sistone.

Hur menar du med stampa? Stampa med främre delen av foten? Bakre delen? Eller hela foten?

För jag själv stampar med bakre delen av foten. Eller stampar och stampar, hälen nuddar ju aldrig backen. Ibland gör jag det med flit och ibland blir det automatiskt utan att jag tänker på det. För mig händer det nästan jämt när jag sitter på en stol, eller i en soffa eller något. Benet ska i alla fall vara cirka 90 grader eller däromkring.

Det görs som sagt nästan jämt, när jag är nervös inför någonting så är det som en avslappningsgrej. Någonting man känner igen och slappnar av till, ungefär som en snuttefilt skulle man kunna säga. När jag arbetar med någonting så koncentrerar jag mig bättre om jag låter benet gå loss för jag kan nästan aldrig sitta helt still när jag ska jobba med någonting, då släpper koncentrationen direkt.

Men mest så blir kroppen lugn och avslappnad som reaktion, jag vet inte varför. Men det är nice när man ska se på film, bara glida ned i soffan och låta benet gå loss så är man i ett sjukt härligt stämning under filmen. :D

Ja, vissa kallar det för omedveten onani eller något i den stilen, men man uppnår ju ingen sådan sorts njutning. Förr brukade jag skämtsamt svara "Vadå omedveten?"

I alla fall så tror jag det är ärftligt både pappa och min farbror gör likadant fast inte lika ofta. Många av mina kompisar eller klasskompisar gör också likadant men väldigt sällan. Jag är nog den som gör det oftast av alla jag stött på.

Lol, det där inlägget kunde lika gärna varit min förstapost i tråden. Jag gör exakt likadant som dig, hela tiden, med bakre fotdelen. Oavsett om jag är koncentrerad, aktiv eller något annat. Men ja, det förekommer naturligtvis nästan alltid när jag sitter still någonstans. Jag skulle nästan gissa på rastlöshet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Stereotypier" var det första jag tänkte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereotypies

Läs även djurdelen, det finns hög sannolikhet för att det kommer utgöra mitt yrkesliv när jag är klar med studierna.

[oseriös]Lol:

"A stereotypy(pronounced /?st?ri?.?t??pi/) is a repetitive or ritualistic movement, posture, or utterance, found in patients with mental retardation..."

Är det det du lider av? :angry: [/oseriös]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg benen i kors rakt ut framför dig. Om du fortfarande skakar i benet har du större problem än rastlöshet.

Stolskanten klämmer på muskler och nerver i underlåret som skickar signaler till hjärnan att den vill att du ska resa på dig, du sitter ner på en stol (antagligen för du har ett syfte att sitta där) och ställer dig såklart inte upp. Detta ger kroppen okontrollerade ryckningar i muskulaturen på baksidan av benet, lårmuskeln i mindre skala men mestadels i vaden som då går på fullvarv. Anledningen till att man inte märker av det är för det är okontrollerade rörelser. Man slutar per automatik när man ser det för då skickar du själv signaler till hjärnan att du ska ha benet still.

A: Res på dig var femte minut~

B: Sitt på något mjukt

C: Sträck ut benen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...