Jump to content

Paranormal Activity


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

A POTENT FRIGHTFEST

That will fry your nerves and

CREEP YOU OUT”

- Peter Travers ROLLING STONE

“SO SCARY!

Just when you thought it was safe to close your eyes…

GOOD LUCK GOING TO SLEEP!”

- Harry Knowles AINT IT COOL NEWS

“'Paranormal Activity' is

FREAKY & TERRIFYING”

- Owne Gleiberman ENTERTAINMENT WEEKLY

“an ingenious horror film.

It's so well made it's truly scary”

- Roger Ebert - THE CHICAGO SUN-TIMES

“'Paranormal Activity' is a

HORROR PHENOMENON”

- Richard Corliss TIME

----------------------------------------------------

Tänker inte skriva något om filmen, ber om ursäkt om det då det kan ses som en dålig tråd, men jag är väldigt trött. Jag har bara sett trailern + en film där de filmade i biosalongen för att se reaktionerna hos publiken.

Just den filmen var på Aftonbladet.

Kolla här

Kolla "filmen/trailern" och diskutera här.

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Den verkar väldigt intressant, jag kan inte ens minnas sist jag såg en film där jag blev genuint rädd. Visst, vissa filmer har läskiga scener men när de är över så tänker man inte mer på det. Denna film verkar ha lämnat folk vettskrämda även när de har sett klart den. Sedan är det väl säkert en del hype och det är väl de som påverkats mest som är de som har kommenterat den mest.

Här är i alla fall en rätt schysst summering som jag hittade på imdb:

Not only is this gem-of-an-indie-film, 'Paranormal Activity' the scariest movie I have ever seen, it is the most horrifying experience I have ever been a part of.

'Paranormal' begins when a young man purchases a camera to record the paranormal phenomena that his live-in girlfriend has been reporting to have been experiencing. His purchase of the camera is out of naivety, and we soon find out he is more interested in electronics than the strange occurrences that seem to be haunting his partner. As the film progresses, the ghostly happenings become more and more apparent and intensify while the hand-held camera documents them and the terror of the young couple.

The genius, center, heart, and terror of this film lie in the realism of the performances. The actors who portray the couple are so convincing and so natural, you feel as if you are watching an actual homemade video. They do not follow the usual "shaky-cam movie" model of acting in which the performances often try so hard to be "real" that they are over-done and come off as a cheap imitation of as what is assumed would be somebody else's reaction to that scenario. Contrary-wise, we believe as an audience, that "Paranormal"'s characters are true to themselves, and the decisions they make and the things they say are true expressions of how the actors themselves would feel if they had been placed in the same situation. Thus, instead of feeling like you are watching actors in a movie portraying someone else, you feel as if are watching two actual people in an actual haunting scenario. You recognize that everything they say and do would be an actual reaction you could imagine yourself giving in response to that scenario. This produces an extremely uneasy effect in which you cannot escape out of their terror-filled world because you feel, yourself, that you are in it. There-in lies the key to this brilliant film.

The other key is the agonizing, yet wonderful uses of suspense and the imagination. The director does not assume his audience is a dull, thoughtless bunch, dependant on gore, sex, and explosions to be thrilled. Rather, in true Hitchcockian fashion, he fully utilizes the concept that imagining the "man with the axe" is far more terrifying than seeing the "man with the axe." We are forced to constantly think about what we just experienced. In some cases, blink, and you will miss something. Subliminal shocks are everywhere, so not only are your conscious senses attacked, your psyche is brutally terrorized. This makes, in one instance, viewing a completely empty room in dead silence for 30 seconds or more turn out to be one of the most horrifying scenes in the entire film. If you think about, just seeing an empty, silent room does not seem scary at all, but there-in lies the genius of this film: That something that simple can scare you down to the deepest core of emotion.

If you've read any of the other reviews for 'Paranormal Activity', you will notice almost all of them mention that a viewer will not be able to sleep after watching it. I will make my review one of them. You will not sleep if you see this movie. Not only is it terrifying, it's thought-provoking. Then when you think about it, you are terrified all over again. Don't believe me? Go ahead, watch it. I dare you

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är i alla fall en rätt schysst summering som jag hittade på imdb:

Fyfan vad vidrigt. Jag klarar inte av skräckfilmer. Scream gick dock an till och med i elvaårsåldern men Halloween hade jag svårare för vad jag minns. The Ring hände det inte mycket i men det var det som var skrämmande. När flickan klev ut ur teven var det ingen fara, det var det sublima som satte mig i terror. Vad heter den koreanska filmen där nån ser i syne/är halvblind hela tiden och nån kommer mot henne när hon målar koreanska tecken? The Eye? Jag har inte sett den helt men syrran som tyckte det bara var roligt visade korridorsklippen för mig och fyfan vad jag blev störd på det.

Den där filmen skulle sätta mig i ett madrasserat rum på nolltid. Jag är säker på att jag skulle spy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tacka gudarna för en dos bra(?) skräck.

Om inte denna skrämmer mig så ger jag upp med skräckgenren. Jag har aldrig upplevt "skräcken" i filmer sen årtionden tillbaka, då jag runt 5~ kollade på IT med syrran och för alltid kommer vara skrajsen för clowner.

Efter det har jag aldrig sett en film som har haft ett ihållande tag i mig, visst har man hoppat till vid vissa tillfällen, men det är inte för det är läskigt utan att filmen spelar ett spratt med en genom att höja musiken precis när en person/monster hoppar fram från ingenstans. Jag hade blivit lika rädd om det hade varit en liten kattunge som hoppade fram vid ett sånt tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med vad Stell säger. Det blir nog till att se filmen imorgon, återkommer med rapport! :D

Är det inte dumt av er som verkligen vill ha en film som skrämmer att se en halvkass relle i förväg?

Jag och mina kompisar googlade runt efter trailers igår och bestämde oss för att se den på bio när den kommer. 13:e november läste jag på någon sida.

På bio borde det ju bli bäst stämning!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir far more scary att se den ensam hemma en mörk novembernatt än att sitta i en mysig salong med massa andra människor.

Haha, jag ser hur du tänker.

Men det går att undvika, i alla fall här i Norrköping. Bara att vänta tills den värsta hypen lagt sig så är man nästan ensam i biosalongen. Polaren och jag var på HP i somras och gick rätt långt efter att premiären varit, då satt vi i princip själva där inne, och HP hade det ju gjorts mer reklam för än vad jag sett om Paranormal Activity.

Men det jag tänkte mest på var att det borde vara läskigare i sig med ordentlig bildkvalitet, stor bildyta samt ett ordentligt ljud!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte dumt av er som verkligen vill ha en film som skrämmer att se en halvkass relle i förväg?

Jag och mina kompisar googlade runt efter trailers igår och bestämde oss för att se den på bio när den kommer. 13:e november läste jag på någon sida.

På bio borde det ju bli bäst stämning!

DVDSCR ser jag inte som halvkass. Kollade på sample och ser ut som vilken annan R5'a som helst.

Skulle kollat på den igår men somnade vid 04.. :<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag ser hur du tänker.

Men det går att undvika, i alla fall här i Norrköping. Bara att vänta tills den värsta hypen lagt sig så är man nästan ensam i biosalongen. Polaren och jag var på HP i somras och gick rätt långt efter att premiären varit, då satt vi i princip själva där inne, och HP hade det ju gjorts mer reklam för än vad jag sett om Paranormal Activity.

Men det jag tänkte mest på var att det borde vara läskigare i sig med ordentlig bildkvalitet, stor bildyta samt ett ordentligt ljud!

Haha sant, jag har nog bara suttit i en full salong en gång, annars brukar det vara väldigt tomt. Alla salonger är skitsmå också.

Denna film verkar väldigt intressant, tydligen hade den en budget på bara $11000, vilket är extremt lågt! Ska bli kul att se vad de har lyckats göra av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tacka gudarna för en dos bra(?) skräck.

Om inte denna skrämmer mig så ger jag upp med skräckgenren. Jag har aldrig upplevt "skräcken" i filmer sen årtionden tillbaka, då jag runt 5~ kollade på IT med syrran och för alltid kommer vara skrajsen för clowner.

Efter det har jag aldrig sett en film som har haft ett ihållande tag i mig, visst har man hoppat till vid vissa tillfällen, men det är inte för det är läskigt utan att filmen spelar ett spratt med en genom att höja musiken precis när en person/monster hoppar fram från ingenstans. Jag hade blivit lika rädd om det hade varit en liten kattunge som hoppade fram vid ett sånt tillfälle.

Inget biter på varken dig eller mig. Jag kan redan nu satsa en större summa pengar på att den här filmen inte kommer vara ett undantag. Jag kommer ihåg hypandet inför The Ring och det såg i stort sett likadant ut då, men jag kommer absolut ge den här en chans och jag får hoppas på att den motbevisar mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satte precis igång den! Tror inte den kommer skrämma mig, men återkommer med tankar snart... *släcker lampan*

Edit: Kommer inte avslöja något konkret som hänt i filmen, men spoilar ändå, för att inte förstöra känslan för någon:

Det fanns en liten spänning redan en bit in i filmen som jag trodde skulle byggas upp. Besviket kan jag nu konstatera att det i princip stod kvar och stampade i samma läge genom hela filmen. Inte ens några överraskande moment då man hoppade till lite blev det.

Det kändes inte verkligt eller som att det var ett kärleksfullt par, men om något var intressant alls i filmen så var det att följa parets relation och hur den ändrades.

Alla tummar rakt ner.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...