Jump to content

May I build a cherrybox?


Curly
 Share

Recommended Posts

--- Inlägg saxat från SweClockers forum med ett par ändringar. Händer ju inte så mycket i den här forumsdelen ---

Efter att ha tröttnat på mitt trånga, överbefolkade Lian Li-chassi har planer på att bygga ett eget chassi uppstått. Mycket också pga. ovilja att betala 2 500 kr för ett chassi jag ändå måste modda för att få enligt mina specifikationer.

Efter att ha skissat på en towerkonstruktion kom jag idag på denna kubdesign eftersom towerdesignen blev för stor. Kuben bör också vara enklare att bygga.

Fram - bak - höger - vänster - översikt

Ram: Trä (24x24 mm preliminärt)

Paneler: Förmodligen körsbär-klickgolv som jag har över (ska undersöka närmare om det fungerar). Tjocklek okänd, men klickgolv är inte så tjocka. 6-7 mm.

Mått: Från ramens underkant till överkant: 400 mm, eftersom jag kallar det en kub kan ni nog lista ut att detsamma gäller på de andra ledderna. Mellan insidorna av ramstolparna gäller såldedes måttet 352 mm.

Spånskiva 12 mm används som golv till de båda kamrarna. Alternativt MDF i liknande tjocklek om jag får tag på det.

Prioriteringar:

*Kylförmåga

*Ljudnivå

*Kabeldragning - luftflöde och för att jag hatar ormbon

Det som fattas på ritningen/funktioner:

*Dammfilter

*Ljuddämpningsmattor

*Fläkt på moderkortsplåten (Lian Li beställd)

*Utblåsfläkt nedre kammaren (HDD-värmen blir ju annars kvar)

*Chassisidorna

*Hål för kabelddragning

*Vissa ventilationsöppningar

*Fötter, nätaggregatet måste kunna suga luft underifrån

*Eventuell kylning av grafikkortet i taket

*Eventuell 5,25"-bur till DVD & fläktkontroller

*Taket kommer vara avtagbart

*Dörr på vänster sida

*Komponenter Bilderna uppdaterade med nästan alla nu

Det som förmodligen kommer/kan komma att ändras:

*Måtten, främst djupet

*Höjden för kamrarna är inte bestämda

*DVD, nätaggregat samt fläktkontroller på högkant (utrymmesskäl, HDD-kylaren djupare än det jag fixat på bilden) Bilderna uppdaterade

Komponenter: Se signatur (längst ner i inlägget istället), det gäller tre hårddiskar. Lian Li EX-33 hårddiskkylare.

Kylning: Preliminärt 6-8 stycken Nexus Real Silent 120 mm (inklusive den som sitter i hårddiskkylaren), alternativt blir 1-2 av dem 80 mm.

Anledningen till att DVD:n och fläktkontrollern (Zalman, ej den på bild) sitter på vänster sida är för att datorn kommer stå till höger om mig och för att fronten kommer vara tom. De främre fläktarna kommer få luft från öppningar i sidan, upptill och nedtill. Fronten kommer alltså glipa någon centimeter eller så.

Nu vill jag alltså ha synpunkter, är det något jag helt har missat, har jag tänkt helt galet eller är det en god start? Kanske glömt att ta upp något i tråden, men det gör ni mig säkert varse om i så fall. :D

Gigabyte GA-MA790X-UD4 - Phenom II 940BE @ 3,4GHz (Scythe Ninja) - Club3D HD4870 512MB (Arctic Cooling Twin Turbo) - Corsair 4x1GB PC6400

1,57TB HDD - Audigy 2 ZS Platinum - Lian Li PC-V1100 - Corsair HX520W - Philips 200WP7ES - Windows 7 Beta x64

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det här verkar intressant. Har länge funderat på att bygga in min nuvarande dator i någonting.

Du verkar ju ha koll på det här så jag kan ju då passa på o fråga:

Behöver man nånting speciellt till tex att fästa moderkortet i? Skulle kunna tänka mig att det vore bra med en metallplatta med lite hål och så som är upphöjd (utskjuten, beroende på om den står eller ligger) från själva kabinettet.

Är det något annat som du kommit på sådär när du suttit uppe mitt i planerandet som du kan tipsa mig om?

Ser fram emot uppdateringar :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här verkar intressant. Har länge funderat på att bygga in min nuvarande dator i någonting.

Du verkar ju ha koll på det här så jag kan ju då passa på o fråga:

Behöver man nånting speciellt till tex att fästa moderkortet i? Skulle kunna tänka mig att det vore bra med en metallplatta med lite hål och så som är upphöjd (utskjuten, beroende på om den står eller ligger) från själva kabinettet.

Är det något annat som du kommit på sådär när du suttit uppe mitt i planerandet som du kan tipsa mig om?

Ser fram emot uppdateringar :(

Du bör köpa en moderkortsplåt (click me). Om moderkortet inte är fäst med distanser på rätt sätt så startar inte datorn. Sedan blir det väldigt krångligt för dig om du måste borra varenda hål själv på exakt rätt ställe. :D

Du kan också slakta ett gammalt chassi och ta dess moderkortsplåt, men då lär du borra popnitar om inte moderkortsplåten är lös.

Planering är A och O. Fixa fram måtten på dina komponenter och skissa på papper, kom ihåg att tänka tredimensionellt. Gå in på någon recensionssida för datorchassin (SweClockers.com, Bjorn3D.com, LegitReviews.com, Hexus.net är några exempel) och studera chassins (dem med högt betyg vore ju lämpligt) innandömen och kyllösningar. Ha i åtanke att trä är värmeisolerande i sig självt så du behöver bra luftgenomströmning för god kylning.

Kul med intresse. :P

Edit: Några standardmått, kan skilja mellan olika tillverkare och så.

BxHxD i millimeter

ATX-nätaggregat: 150x86x150

DVD: 148x42x170

ATX-moderkort: 305x244

3,5" hårddisk: 145x22x100 (kanske inte är BxHxD, men du förstår nog)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta mdf istället för spånskiva, mycket bättre på alla sätt.

Tror du inte det blir väldigt varmt om du har klickgolv runt hela? säg att det är 13-15mm

Jodå, jag vet att MDF är bättre, men spånskivan spelar sån liten roll i bygget och jag har det redan hemma. Visar det sig att spånskivan suger bortom alla rimliga gränser försöker jag skaffa MDF - men har bara hittat 19 mm tjockt vilket är totalt ointressant

Värmen kan bli ett problem, men med 6-8 stycken 120 mm bör problemet bli som bortblåst (aaaaahahaha..)

Edit: Klickgolvet (laminatgolvet om man så vill) är bara 6 eller 7 mm tjockt, mindre än vad jag trott.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värmen kan bli ett problem, men med 6-8 stycken 120 mm bör problemet bli som bortblåst (aaaaahahaha..)

Värmen borde väl inte bli så stort problem, någon fläkt löser det eller så underskattar jag värme? Har du funderat på en fläkt högst uppe som blåser ut allting?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

finns mdf på 16 och 11 tror jag. eller iaf nånstans där.

I shallt seek.

Värmen borde väl inte bli så stort problem, någon fläkt löser det eller så underskattar jag värme? Har du funderat på en fläkt högst uppe som blåser ut allting?

Jag vet inte hur värme beter sig i annat än plåt/alu-lådor, men det tanke på hur mycket ljudisolering vissa har stoppat in i sina lådor (se SPCR) borde det inte vara någon fara. Fläkten ovanför/till höger om processorn är utsug. Moderkortsplåten kommer även ha utsugsfläkt och så kommer taket bebos av en fläkt som hjälper till med grafikkortskylningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser sjukt nice ut, får önska lycka till!

1. Så du använder delar från ditt Lian LI chassi till detta projekt?

2. Hela lådan ser väldigt stor ut, ska du montera hjul undertill?

Och en sista fråga

3. Kommer du inte ha något glas typ som plexiglas som tak?

BTW: Detta påminner lite om The Rampage :(

Thank yå. :D

1. Nej, egentligen inte. Lian Lit kommer antagligen säljas. Lian Li-hårddiskburen som kommer användas är köpt separat och hör alltså inte till chassit. Moderkortsplåten, som också är från Lian Li, beställdes från Inet nu. Kommer möjligen slakta ett par gamla chassin till fördel för det nya (ett noname och ett Sonata II), men jag vet inte om jag behöver det än.

2. Den är faktiskt inte så jättestor (400x400x400), enligt mig i alla fall. Men jag tror det kommer att monteras något i form av fötter eller hjul, ja.

3. Jag är lite allergisk mot fönster inom datorvärlden. :D Men jag har funderat på det. Jag har också funderat på vitt LED-ljus, men det får i så fall bli eftermonterat.

Angående Rampage så har jag läst om den, precis som allt annat SweClockers skriver, men det fanns inte kvar i tankarna någonstans kan jag helt ärligt säga. Det är inte första gången jag funderat på design liknande denna och jag körde helt från scratch även om det luktar lite plagiat. :P

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du verkligen ha DVD-brännaren sådär? Kan inte den få problem med att läsa skivan om den ligger på det sättet?

Det borde det inte bli, en av våra datorer vi har här hemma har stått upp sedan vi skaffade den för 5½ år sedan och har aldrig haft problem att läsa någon skiva. Inte att bränna heller.

Ontopic: Bygget ser sjukt grymt ut, du verkar ha varit väldigt noggrann under skissningen. Vilket i och för sig inte förvånar. :rolleyes:

Ska bli kul att följa ditt bygge och se hur det ser ut när du är klar.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du verkligen ha DVD-brännaren sådär? Kan inte den få problem med att läsa skivan om den ligger på det sättet?

Jag har haft samma tanke, jag hade tänkt undersöka det innan montering. Som eXotic skrev så finns det datorer med DVD-brännare på den ledden. Men datorer de monterat på det viset i kanske har optiska enheter liknande den som finns i PS2, med en liten kant nedtill som håller skivan på plats. Vi får helt enkelt se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...