Jump to content

May I build a cherrybox?


Curly
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Då har jag kickat igång själva byggandet. :ph34r:

Moderkortsplåten kommer in till leverantörslagret tidigast om två veckor, så det lär ta ett tag innan bygget blir klart.

Sågade ur två spånplattor som får agera golv åt komponenterna, anser inte att det behöver vara bra finish eller jätteexakta mått på just dem - ramen behöver däremot vara exakt.

Drog fram lite gamla datorkomponenter för att se hur layouten kommer bli på ett ungefär. Jag har ändrat layouten i nedre kammaren, höjden stämmer inte - lade bara det övre golvet ovanpå hårddiskburen och nätagg/DVD.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag kickat igång själva byggandet. :lol:

Moderkortsplåten kommer in till leverantörslagret tidigast om två veckor, så det lär ta ett tag innan bygget blir klart.

Sågade ur två spånplattor som får agera golv åt komponenterna, anser inte att det behöver vara bra finish eller jätteexakta mått på just dem - ramen behöver däremot vara exakt.

Drog fram lite gamla datorkomponenter för att se hur layouten kommer bli på ett ungefär. Jag har ändrat layouten i nedre kammaren, höjden stämmer inte - lade bara det övre golvet ovanpå hårddiskburen och nätagg/DVD.

http://pici.se/pictures/EePXUTtih.jpg

Fyy fan va bra det går dU!

Men hur mår CD/DVD läsaren, ser väldigt Compact ut :lol:

EDIT: Det som håller upp är då HDD buren och CD/DVD-läsare + PSU

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DVD:n kommer inte att ligga på nätagget, det kommer att bli några centimeter mer utrymme och DVD:n kommer ha sin egen lilla hållare. :lol:

Det jag gjorde nu var bara att testa layouten på golven, det kommer att finnas en ram som håller upp allting. Ingenting ska vila på komponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så idag var jag iväg och köpte virke till ramen, kostade mig cirka knappt 80 kronor för 5,7 meter (tydligen slog hon in fel tjocklek, annars hade det nog kostat 90 kr, oh my...). Köpte även skruv och vinkeljärn så summan för bygget är uppe i groteska 194 kr!!! Virkets mått är 21x33mm. inte idealiskt eftersom jag ville ha kvadratiskt, men det funkar. Hoppas bara ramen blir stabil när jag skruvat ihop den.

Duktig som jag är, satte jag igång med sågen och hade någon arbetstimme senare alla bitar jag behöver. Här är ett smakprov. >_<

Imorgon blir det nog att skruva ihop ramen delvis samt såga och borra lite i golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut, keep it up. >_<

Tank yå. :P

Men jag kan väl lika gärna lägga ner mitt bygge, it fades in comparison; http://www.nordichardware.se/nyhet,15792.html

Nej men, jag har limmat och skruvat ihop vad som kommer bli den understa delen av ramen. Ska ut och kolla snart om den blev stabil och ta lite bilder. Har även sågat ut hålen där ramen ska gå in i golvet. Efter maten blir det att fortsätta. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Här är halva ramen ihopskruvad och den andra halvan har fått lite lim på sig och göttar sig i vinkeltvingarnas (heter de så?) sällskap.

Här nedan är hela ramen ihopskruvad, blev riktigt stabilt. Hål för de vertikala benen är borrade, därav vinkeljärnen som står ovanpå ramen. Men jag måste skaffa torxbits innan jag kan skruva på dem. >_<

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter i lite seg takt, känner ingen brådska eftersom moderkortsplåten är så seg.

Vertikala benen är nu påskruvade.

Så här ser det ut med golvet på.

Har även delvis skruvat ihop den del av ramen som ska sitta längst upp. En del blev sned (troligen pga. ett kasst vinkeljärn) så jag fick lov att lossa och limma ihop igen, ska sätta i skruvarna imorgon. Ska även såga lite i golvet så att nätaggregatet får lite luft, blir ikväll om jag inte gör något annat eller så får det också vänta till imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Progress? :D

lulzoid, gick precis in för att skriva.

Igår och idag har jag och japansågen lekt med golvet, vilket resulterade i nedanstående bilder. Ett hål där nätaggregatet ska suga luft från sågades ur för några dagar sedan. Som ni ser är alla sidor klara, behöver en till planka till taket sen är även det klart. Lister ska inhandlas för att täcka hörnen, listerna blir betsade eller aluminiumlister, kanske sliper såga och slipa bort fogarna på körsbärsgolvet eftersom listerna kommer täcka. Måste hitta på något sätt att borra snyggt (till ventilation).

Till de tråkiga nyheterna hör detta:

Lian Li Moderkortsplåt, med fläkt

Postorderlager:

14 dagar

Leverantörslager:

Best.vara

När den skulle kommit in blev det framflyttat med ytterliggare 20 dagar. :mellow:

Nu till bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lulzoid, gick precis in för att skriva.

Igår och idag har jag och japansågen lekt med golvet, vilket resulterade i nedanstående bilder. Ett hål där nätaggregatet ska suga luft från sågades ur för några dagar sedan. Som ni ser är alla sidor klara, behöver en till planka till taket sen är även det klart. Lister ska inhandlas för att täcka hörnen, listerna blir betsade eller aluminiumlister, kanske sliper såga och slipa bort fogarna på körsbärsgolvet eftersom listerna kommer täcka. Måste hitta på något sätt att borra snyggt (till ventilation).

Till de tråkiga nyheterna hör detta:

Lian Li Moderkortsplåt, med fläkt

Postorderlager:

14 dagar

Leverantörslager:

Best.vara

När den skulle kommit in blev det framflyttat med ytterliggare 20 dagar. :mellow:

Nu till bilderna.

Fan va snyggt, Grymt jobb. Du måste ju sätta en kudde på taken så du kan använda den som en pall/fotstöd :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...