Jump to content

Israel/Palestina-konflikten


Tweak
 Share

Recommended Posts

Är det inte samma skit de hållit på med i trettio år?:confused:

Jag kan rekommendera dig att se dokumentärfilmen Occupation 101 (http://www.imdb.com/title/tt0807956/), där förklaras både det ena och det andra under 90 minuter.

Nej (och isåfall i 60 år). Aja, nog med off-topic. B)

Ja, jo. Eller tusentals år om man vill se det på det sättet. Vad som händer just nu är det hetaste ämnet i både radio, tv och internetnyheter. Hur kan du ha undgått?

I korta drag och som jag ser det: två folkgrupper hatar varandra och har varit oense sen time was time (judar (israel) vs muslimer (palestina)). Israel får ekonomiskt stöd från omvärlden (USA och övriga vinnare av WW2 som tycker synd om judarna) och tror att de äger allt. Palestina-delen känner sig undertryckta och när undertrycka muslimer inte får som de vill gör de jihad och skjuter raketer och spränger bomber. Israel och omvärlden hatar galna islamister och tar sig rätten att starta ett krig som de äger hårt.

De egentliga skurkarna är Israel och dess kollaboration och de egentliga offren är den palestinska fredliga befolkningen. Det är Israels förgripande på palestina som skapar islamisterna, samtidigt som islamisterna är jävla as som ägnar sig åt terrorism.

Väldigt hårddraget ur min synvinkel, konflikten är givetvis mycket mer komplex.

Jag har inte tänkt formulera någon speciell förstapost i stil med "Vem har rätt?" eller liknande, som The Dude har skrivit är frågan alldeles, alldeles för komplex för det och det är väl världshistoriens mest infekterade, och mest svårlösta, konflikt någonsin. Klart är väl i alla fall att det Israel sysslat med de senaste veckorna inte precis är ett steg framåt i fredsprocessen. Men jag tänkte, och hoppades, mest att diskussionen kunde fortsätta här.

En fråga: Hamas styr över Gazaremsan och har därifrån skjutit raketer på Israel. De är tydligen demokratiskt valda av palestinierna men ändå har jag läst om ett blodbad under sommaren 2007 där Hamas tog makten från al-Fatah, som är del av PLO, right? Hur fungerade det? Varför behövdes ett blodbad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bombandet av FN-skolan häromdagen var ganska brutalt tycker jag, Israel påstår att det var avfyrningsramper placerade där, medan Hamas och FN själva säger att fallet inte alls var så. Iofs ska man inte blunda för det faktum att Hamas använder civila som täckmantel, gömmer sig i civila hus osv.

Obama och hans tillträdande stab ryktas om att svänga i dialogen med Hamas - istället för att upprepa "vi förhandlar inte med terrorister" tjugo gånger i kör så kan man alltså börja diskutera (!) med styret i ockuperade Palestina. Fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Judarna lever kvar i 50-talets "tyck synd om oss" efter WW2 och tror dom kan göra som dom vill, för allt som säger emot dom är antisemitism. Det är till största del judarnas fel, sen att dom gjort sig ovänner till muslimerna som är så fruktansvärt främlingsfientliga så fort det gäller religion är att hälla bensin på elden.

Nu är det ju bara att vänta på att grannländer ska lägga sina näsor i blöt, och har vi otur så visar sig Obama göra fel beslut och stötta någon sida av detta, vilket skulle kunna resultera i att fler länder lägger sig i. Jag skulle faktist inte förvånas att det skulle, med otroligt liten sannolikhet utarta till WW3 om det skulle gå åt helvete och länder skulle lägga sig i för mycket.

Varför ska folk, efter 2000 år lägga sig i något nu för som hållit på hur länge som helst, bara för att vi har media idag. Låt dom hållas som dom alltid har gjort, har vi tur så tar dom kål på varandra och vi slipper skiten helt och hållet.

För mycket sprit gör en dum i huvudet. Have a nice day.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så typiskt svenskt, om det inte är USA så är det Israel som är boven i dramat. Nu är jag inte så insatt i det som hänt dom senaste veckorna men rätta mig om jag har fel, sköt inte Hamas raketer i December och nu svarar Israel?

Det är krig, vem som är boven i dramat är inte det viktigaste. Ungefär 800 palestinier har dött, varav ~25% är civila oskyldiga människor, kvinnor och barn, och det viktiga är inte huruvida Israel varit vårdslöst eller om Hamas använt alla som mänskliga sköldar, det gör inte tragedin mindre. Men visst, medelsvensson sympatiserar med det palestinska folket (inte nödvändigtvis Hamas) i den här konflikten. Palestinierna är ett ytterst utsatt folk, och har utsatts för systematisk ockupation och förtryck av israeler i flera årtionden och motats bort från ett område som borde vara deras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka är det nu som håller på att utrota en folkgrupp? Fan alltså, palestinierna har stenar och slangbellor och israelerna har bomber och state of the art vapen direktimporterade från USA. Jag supportar varken Hamas eller Israel, men jag tycker att det är fel att hela tiden snacka om utrotningen av judarna för 60 år sedan när de själva lämnar skottskadade palestinska barn att förblöda på gatorna.

Sure, Hamas sköt raketer mot Israel, men måste då Israel svara genom att massakrera skolor och torg 1000 ggr om dan? Överdriven respons så det heter duga.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Judarna lever kvar i 50-talets "tyck synd om oss" efter WW2 och tror dom kan göra som dom vill, för allt som säger emot dom är antisemitism. Det är till största del judarnas fel, sen att dom gjort sig ovänner till muslimerna som är så fruktansvärt främlingsfientliga så fort det gäller religion är att hälla bensin på elden.

Nu är det ju bara att vänta på att grannländer ska lägga sina näsor i blöt, och har vi otur så visar sig Obama göra fel beslut och stötta någon sida av detta, vilket skulle kunna resultera i att fler länder lägger sig i. Jag skulle faktist inte förvånas att det skulle, med otroligt liten sannolikhet utarta till WW3 om det skulle gå åt helvete och länder skulle lägga sig i för mycket.

Varför ska folk, efter 2000 år lägga sig i något nu för som hållit på hur länge som helst, bara för att vi har media idag. Låt dom hållas som dom alltid har gjort, har vi tur så tar dom kål på varandra och vi slipper skiten helt och hållet.

För mycket sprit gör en dum i huvudet. Have a nice day.

Menar du att judarna gjort sig ovänner med muslimer efter bildandet av staten Israel, eller genom historien? Det var ju faktiskt inte Israels fel att typ sex arabstater förklarade krig mot dem dagen efter bildandet av den självständiga nationen Israel... Även om Israel inte precis skött sig exemplariskt sedan dess heller.

Vilka "dom" ska få hålla på som de alltid gjort? Religiösa extremister? Vad ska man göra med de som inte är extremister då, de som inte stöder dödandet av civila, de som inte hatar människor av en annan tro? Ska de också få dö ut?

Att Hizbollah skulle blanda sig i är det nog relativt liten chans för med det stundande valet i Libanon. Vilka andra grannländer skulle ge sig in i kriget, och på vilket sätt? Egypten som numera svansar efter Israels ledarskap eller någon av de andra arabstaterna? Syrien, som också håller en låg profil och som på sistone blivit mer tillmötesgående mot väst?

USA lär ju fortsätta stötta en sida av det här - Israel. Däremot kommer kanske Obama stödja dem mindre än vad Bush gjort. Eller menade du stödja militärt, att de blandar sig in i konflikten? Varför skulle Israel behöva den hjälpen?

edit: styckesindelning

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att judarna gjort sig ovänner med muslimer efter bildandet av staten Israel, eller genom historien? Det var ju faktiskt inte Israels fel att typ sex arabstater förklarade krig mot dem dagen efter bildandet av den självständiga nationen Israel... Även om Israel inte precis skött sig exemplariskt sedan dess heller.

Vilka "dom" ska få hålla på som de alltid gjort? Religiösa extremister? Vad ska man göra med de som inte är extremister då, de som inte stöder dödandet av civila, de som inte hatar människor av en annan tro? Ska de också få dö ut?

Att Hizbollah skulle blanda sig i är det nog relativt liten chans för med det stundande valet i Libanon. Vilka andra grannländer skulle ge sig in i kriget, och på vilket sätt? Egypten som numera svansar efter Israels ledarskap eller någon av de andra arabstaterna? Syrien, som också håller en låg profil och som på sistone blivit mer tillmötesgående mot väst?

USA lär ju fortsätta stötta en sida av det här - Israel. Däremot kommer kanske Obama stödja dem mindre än vad Bush gjort. Eller menade du stödja militärt, att de blandar sig in i konflikten? Varför skulle Israel behöva den hjälpen?

edit: styckesindelning

Judarna hade ingen rätt att ta tillbaka Israel från första början. Det är där dom agerat fel och får så också stå sitt kast. Klart som helvete att det blev oroligt så fort dom bosatte sig där nere, tror du inte "svenssons" skulle lacka ur om ett par Irakier tar hela stockholms kommun och utropar det som ett självständigt land? Judarna är långt ifrån oskyldiga i detta, även innan staten Israel kom till så var dom jävliga mot engelsmännen som höll i området.

Vilka? Judarna så klart. Det kommer aldrig gå att rättfärdiga att 6 miljoner dödades (Vilket i sig inte är en så fruktansvärd siffra svart på vitt, ryssarna var värre och det tas aldrig upp i historieböckerna), men att vara så trångsynt som en jude är absurt. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att dom kommer leva på detta i minst ett sekel till.

Så jag har hört det så ska väl Hizbollah redan ha skickat raketer, dock inte uppgifter dom har velat erkänna. Det jag syftar på är att Ryssland inte är allt för glada på USA efter Georgien, och skulle USA nu, med Obama i täten göra ett snesteg och hjälpa Israel, skulle det kunna gå så långt att dom ställer sig på tväre och går emot, vilket skulle kunna eskalera till ett flertal andra länder.

*fint att det tog dig 10 timmar att skriva ett svar på mitt inlägg jag skrev på fyllan*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Judarna hade ingen rätt att ta tillbaka Israel från första början. Det är där dom agerat fel och får så också stå sitt kast. Klart som helvete att det blev oroligt så fort dom bosatte sig där nere, tror du inte "svenssons" skulle lacka ur om ett par Irakier tar hela stockholms kommun och utropar det som ett självständigt land? Judarna är långt ifrån oskyldiga i detta, även innan staten Israel kom till så var dom jävliga mot engelsmännen som höll i området.

Vilka? Judarna så klart. Det kommer aldrig gå att rättfärdiga att 6 miljoner dödades (Vilket i sig inte är en så fruktansvärd siffra svart på vitt, ryssarna var värre och det tas aldrig upp i historieböckerna), men att vara så trångsynt som en jude är absurt. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att dom kommer leva på detta i minst ett sekel till.

Så jag har hört det så ska väl Hizbollah redan ha skickat raketer, dock inte uppgifter dom har velat erkänna. Det jag syftar på är att Ryssland inte är allt för glada på USA efter Georgien, och skulle USA nu, med Obama i täten göra ett snesteg och hjälpa Israel, skulle det kunna gå så långt att dom ställer sig på tväre och går emot, vilket skulle kunna eskalera till ett flertal andra länder.

*fint att det tog dig 10 timmar att skriva ett svar på mitt inlägg jag skrev på fyllan*

Jaha, du menar så. Nej, Israel är verkligen långt ifrån oskyldiga, jag tycker att de är "mer skyldiga" än palestinierna. Jag vet inte så mycket vad som hände innan 1948 så du får väldigt gärna berätta (inte ironiskt, jag vill verkligen veta), jag syftade mer på att det var ju faktiskt FN som bestämde att staten Israel skulle bildas, men att de berodde på skuldkänslor för andra världskriget tror jag också är väldigt sant.

Israel har beskjutits med enstaka raketer från Libanon, ja. Om Hizbollah skulle blanda sig i är det troligare att de gick till ett massivt raketangrepp som de också tog på sig. Samtidigt är jag långt ifrån en expert och vad jag vet kommer i första hand från svensk media som det verkar som att man, i alla fall gällande rapporteringen i den här frågan, inte kan lita till 100% på.

Varför verkar du bli stött (ursäkta om jag misstolkar dig, men att komma med pikar om hur lång tid det tog mig att svara osv, vad är det om?)? Faktum är att det inte tog mig 10 timmar - det jag skrev nu var exakt samma som det egentligen stod i posten det nu står "a", men jag editerade bort det för att jag vet hur det är att diskutera saker med dig, det är inget konstruktivt, du bara lackar. Samtidgt vet jag att du kan väldigt mycket, och jag har många frågor. Så... Chilla, kom igen.

----------------

Tror förresten jag hittade lite svar på min fråga i förstaposten.

"När maktkampen tilltog i Gazaremsan under försommaren 2007 utlöste Hamas en mordorgie mot Fatahmän, och hundratals av dem torterades brutalt och mördades. "

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, du menar så. Nej, Israel är verkligen långt ifrån oskyldiga, jag tycker att de är "mer skyldiga" än palestinierna. Jag vet inte så mycket vad som hände innan 1948 så du får väldigt gärna berätta (inte ironiskt, jag vill verkligen veta), jag syftade mer på att det var ju faktiskt FN som bestämde att staten Israel skulle bildas, men att de berodde på skuldkänslor för andra världskriget tror jag också är väldigt sant.

Israel har beskjutits med enstaka raketer från Libanon, ja. Om Hizbollah skulle blanda sig i är det troligare att de gick till ett massivt raketangrepp som de också tog på sig. Samtidigt är jag långt ifrån en expert och vad jag vet kommer i första hand från svensk media som det verkar som att man, i alla fall gällande rapporteringen i den här frågan, inte kan lita till 100% på.

Som du märker tror jag vi är överens om det mesta, och även om vi inte hade varit det, varför verkar du bli bli stött (ursäkta om jag misstolkar dig, men att komma med pikar om hur lång tid det tog mig att svara osv, vad är det om?)? Faktum är att det inte tog mig 10 timmar - det jag skrev nu var exakt samma som det egentligen stod i posten det nu står "a", men jag editerade bort det för att jag vet hur det är att diskutera saker med dig, du bara lackar.

Väldigt enkelt förklarat så var området palestinskt, men engelsmännen härjade där nere. När judarna ville få ett område så sket dom i palestinierna, och engelsmännen med hjälp av FN gav judarna Israel, vilket alla palestinska stater i området vägrade gå med på. Judarna utropade sig som självständiga, och palestinierna gick till motattack mot judarna som helt hade "stormat" in i området och tagit en bit land som är väldigt helig för muslimerna, likaså judar och kristna. Libanon, Syrien, Irak, Egypten, Transjordanien (nuvarande Jordanien), Saudiarabien och Jemen hade en större arme än Judarna, men efter WW2 fick judarna hjälp av FN för ingen vill ju säga nej till en jude. FN får iaf igenom en vapenvila och skickar ner Folke Bernadotte, som sedan blev mördad av judarna (Backstabbing motherfuckers), vapenvilan höll inte så länge efter det och Egypten gick till attack mot judarna, vilka fördrev palestinierna från området, som motattack fördrevs alla judar från dom palestinska områderna.

Israel lyckades senare ta till sig 26% mer landmassa från Palestina, i samma veva blev Jerusalem uppdelad i en muslimsk och en judisk del. Egypten erövrade Gazaremsan, men det blev senare en "allpalestinsk" del, mestadels för att varken Jordanien, vilket hade tagit till sig stor landmassa eller israel skulle få området. Dock störtade detta då Egypten upplöste staten 1959.

1967 attackerar Israel Egypten och Syrien för att dom menade på att dom hade planerat en attack mot Israel. Dom tog en massa land från motparten och FN fick igen förmedla fred, och allt dom lyckades göra var att få Egypten att sluta fred och låta Israel behålla landmassorna (Vilket bara är en stöld av judarna, vilket fick göra vad dom ville). Efter mycket påtryck gav Israel tillbaka Sinaihalvön till Egypten, men behöll Gazaremsan, Golanhöjderna och hela Västbanken.

1982 gick Israel in i Libanon för dom menade på att det igen var ett hot mot Israel, och dom ockuperade områden fram tills 2000 då dom gick tillbaka efter stora påtryckningar från FN och förluster mot Hizbollah.

Detta är en väldigt snabb recap av vad som hänt sen WW2 fram tills nutid. Det visar snabbt vilka svin judarna är, vilka dom tror kan göra vad fan dom vill där nere.

Jag är ganska säker på att Hizbollah har skitat sina raketer, även om dom inte har erkänt attackerna. Dom har alltid hatat Israel, och detta är ju ett perfekt tillfälle för dom.

Jag blev absolut inte stött, blev bara lite pissed när jag satt i fyllan igår och såg att någon hade svarat, för att sedan bara läsa ett "a". Vilket jag antog var lika med att du inte hade något att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. vem som skjuter från Libanon är väl den generella uppfattningen att det är PFLP - Popular Front for the Liberation of Palestine?

Det visste jag inte - intressant. :naughty:

Hur mycket tror ni man kan lita på svensk press när det gäller den här konflikten? Många, speciellt pro-israeliska sidan, påstår att mycket är vinklat till palestiniernas fördel. Med blockaden av Gazaremsan och stora svårigheter med både in- och utresor för civilia såväl som journalister förbättras kanske inte heller rapporterings sanningsenlighet.

Såhär skriver Nathan Shachar, DNs korrespondent i Mellanöstern:

"Sällan har så mycket skrivits om ett krig om vilket skribenterna vet så litet. Al-Jazira har ett team på ett tak i Gaza och ett vid akutmottagningen på sjukhuset al-Shifa i samma stad. Ett par israeliska journalister har gjort korta turer in i Gaza med militär eskort, men inte sett mycket. Den utländska pressen står uppradad på fyra-fem ställen runt Gazaremsan, räknar explosioner och flygattacker - och gissar."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...