Jump to content

Om du fick skapa ett band...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag gör om mitt band lite. In med lite nya ansikten och lite extra platser. Det skulle antagligen bli ett sorts väldigt bra liveband med väldigt energiska livespelningar.

Sång:

Hayley Williams - Paramore

Hayley_Williamslargemsg118868537741_1035866_0.jpg

Jonathan Edward Borrell - Razorlight

413231955_5d97992c30_1035866_1.jpg

Trummor:

Travis Barker - Blink 182/+44

travis-barker-tattoo-shirtless-44-blink_1035866_2.jpg

Bas:

Dave Farrell - Linkin Park

220px-Dave_phoenix_farrell_cropped_1035866_3.png

Gitarr:

Mark Hoppus - Blink 182/+44

snippet_152_1035866_4.jpg

Josh Farro - Paramore

5_1035866_5.jpg

Text:

Joakim Berg - Kent

Alex Turner - Arctic Monkeys

Ed_imgALEX-TURNER_46917a_1035866_7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör om mitt band lite. In med lite nya ansikten och lite extra platser. Det skulle antagligen bli ett sorts väldigt bra liveband med väldigt energiska livespelningar.

Jag vet inte... Hayley talar inte svenska och Jocke Bergs låtar håller en betydligt högre klass på Svenska än Engelska. Jag blir lite tveksam om det blir någon übercombo?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan göra ett litet försök då.

Sång Ooh här slutar svaret definitivt på Jack White. Visst, det finns en jävla massa olika musiker med otroligt speciella röster som passar in hit och som passar in dit. Bob Dylar trallar på där, Dickinson skriker på där och Mercury lallar på där. Men Dylan blir gammal, Dickinson blir tjatig och Mercury är borta och så är det med dom flesta som faktiskt kan ta toner numera. Eller så finns det ju andra som kan göra det också men kanppast lika bra. Jack White har känslan, han har rösten och han har viljan. Självklart så ska han stå för sången i bandet.

Gitarr Eftersom vi redan har Jack White på sång så kanske det är bäst att låta han spela gitarren också. Jag tycker fan det. Här har vi en musiker som kan göra det flesta prylarna med en gitarr. Sen att han blandar det med lite olika stilar och med en frenesi och tempo gör honom till en självklar gitarrist i bandet. Och blanda det med hans sång och känsla är skapad.

Bas Jag har tänkt jävligt mycket på det här med bas. Vem ska egentligen ta den här rollen? Ska Flea verkligen hoppa runt och snurra kuken samtidigt som Jack White drar runt sina olika solon? Eller ska McCartney stå och dra på strängarna och dra på sig all uppmärksamhet samtidigt som Jack White står där och drar runt alla solon. Eller passar det att ha typ Geezer Butler bredvid sig? Jag är fan tveksam. Jag tycker fan vi skippar bas för att göra det så komplett som möjligt.

Trummis Vem ska vara trummis? Jag har visserligen läst att den där Jack White ska vara hyfsat stabil på trummor så vi kanske ska låta han få ta hand om det? Fast jag har då inte hört honom så jag skippar den idén trots allt. Bonham skulle ju vara coolt, men han lever ju inte, plus att han likt förbannat inte skulle smälta in i Jack White olika soloprestationer. Keith Moon? Nja, han vore ju i och för sig cool men skit i det. Äsch, jag vill ha Max Weinberg på trummor. Grande.

Låtskriveri John Lennon och Paul McCartney skrev ju ganska fina grejer det kan jag hålla med om. Fast det gjorde ju Dylan, Bowie, Stevie Wonder och Jagger och alla dom där också. Äsch, Jack White är inte så pjåkig han heller. Han får ta hand om det.

Sång/Gitarr/Texter/Banjo/Piano/Tamburin/Munspel etc.etc.

Jack White

Trummor

Max Weinberg

Ett mycket bra band. Här kan det blandas friskt i influenser. Blues, country, rock n roll, hårdrock och en massa annat. Namnet får nog bli The Max Winberg II.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänker du då? Visst kan han spela gitarr, men han är ju basist i grund och botten? <_< '

Förstår dock att du vill ha med honom, han är min idol.

Oj, jag som trodde han var gitarrist <:

Fy skäms på mig. Det var Tom som skötte gitarriandet. Självklart vill jag ha med honom, men då får han dela platsen med Dave :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trummis: Mike Portnoy (Dream Theater). Skulle utan tvekan ge mannen (geniet) smeknamnet "Bläckfisken"

Sångare: Matt Barlow (Iced Earth). Matt har en otrolig kraft i sin röst som låter exakt lika bra live som i studion.

Bassist: Steve Harris (Iron Maiden). Mycket duktig bassist och låtskrivare som spelar med fingrarna. COOL!

Komp- och sologitarrist : Dave Mustaine (Metallica, Megadeth). Funkar utmärkt som både komp- och sologitarrist. En sann "riffmaster" på komp och spelar ofta väldigt intensiva solon.

Komp- och sologitarrist: Zakk Wylde (Ozzy Osbourne, Black Label Society). Zakk är den bästa levande shredern i mina ögon. Han använder ofta bluesskalor i sina solon. Men det bästa av allt, vilken jävla känsla han har!

Låtskrivare: Steve Harris och Dave Mustaine. Spännande blandning av Harris långa, episka struktur och Daves tekniska och intensiva riff. Texten skriver Harris då hans standard ligger på en helt egen nivå.

Redigerad av EET FUK
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ny line-up som skulle bli ett finfint power metal-band:

Sång: Ronnie James Dio (Elf, Rainbow, Black Sabbath, Dio)

dio1_1035926_0.jpg

Gitarr: Ross the Boss (Shakin' Street, Manowar)

200px-Rosstheboss_1035926_1.jpg

Gitarr: Vinnie Vincent (KISS, Vinnie Vincent Invasion)

vinnievincent_1035926_2.jpg

Bas: Pete Way (UFO, Fastway, Waysted, The Plot, Ozzy Osbourne)

Pete_Way_1035926_3.jpg

Trummor: Scott Travis (Racer X, Judas Priest)

Keyboards: Claude Schnell (Rough Cutt, Dio)

claudecrowd2_1035926_5.jpg

Redigerad av Gasoline Kiss
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig tråd :(

Sång: Bruce Dickinson (Iron Maiden) har en stark och karakteristisk röst med ett brett register, sen är han också bra på scenshow och står aldrig still på scen. Annars som alternativ Udo Dirkschneider (Accept, U.D.O), En rolig pygmé som är expert på häxvrål

Gitarr: Eddie Van Halen, min favoritgitarist kort sagt. Annars är Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow, Blackmore's Night) grym också, men jag tror inte han och Eddie hade passat i samma band. Kanske Tony Iommi också för han är så bra på att komma på riff och har så rått gitarrljud

Bas och Låtskriveri: Steve Harris (Iron Maiden), Kolla bara på random text från nån Iron Maiden-låt så fattar man hur grym den här killen är. Grym basist också. Läste dock att han är halvt döv (vilket inte verkar helt osannolikt efter alla år) så det kanske blir problem att komma på basgångar när man knapp hör ^^

Trummor: Scott Travis (Judas Priest), bara att lyssna på introt till Painkiller så förstår man

Klaviatur: Jon Lord (Deep Purple), bara att han spelar på distad hammondorgel gör att han kvalar in, sen att han tryckte in en pinne i "veven" gör inte saken sämre

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart:

Sång (/Rhytm guitar): James Hetfield

Trummor: Lars Ulrich

Lead Guitar: Kirk Hammett

Bas: Cliff Burton (R.I.P)

ELLER, OM JAG SKA FUNDERA VIDARE LITE..

Sång: Bon Scott

Bon_Scott-12454_1036627_0.jpg

eller Curt Cobain!

kurt_cobain_1036627_1.jpg

Bas: Cliff Burton

Cliff_Burton-12391_1036627_2.jpg

Gitarr: Yngwie Malmsteen

Gitarr: Jag :angry:

Trummor: Lars Ulrich (Gärna med virveltrumman LÖST åtdragen och MYCKET dubbelpedaler!!:cry:)

Lars_Ulrich-1616_1036627_4.jpg

EDIT: Måste verkligen hålla med dig Henkibojj, James Hetfields texter i ..and justice for all var magnifika, speciellt "..Lady Justice has been raped, truth assasin. Rolls of red taps seal your lips, now you're done in..", samt hela Blackened är ruskigt bra alltså!

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en fråga från samuelszon om vad jag tyckte om Chad Smith i Red Hot Chili Peppers, och jag började fundera på vem av Chad och Lars Ulrich som egentligen är min största förebild.

Chad är en grymt säker trummis och självklart en förebild, men står jag och väljer mellan Chad och Lars Ulrich är det Ulrich det blir, det är mer min musikstil och framförallt en annan typ av trumspel. Chad är säker och skicklig och har givit mig tonvis med störtsköna fills jag aldrig skulle komma på själv. Sir Psycho Sexy är ett praktexempel på hur jäkla skön han kan vara (det bästa börjar vid 5:05). Ett så jäkla enkelt fill som B-S-S-C1-C2 (6:02) låter ändå hur bra som helst pga baktakten som kännetecknar hela Blood Sugar Sex Magik-skivan. Det fillet har jag använt hur många gånger som helst, åtminstone i RHCP-låtar som ju brukar gå i baktakt lika ofta som Ulrich sätter crashslagen på 3an (virveln) i Black Album. Lyssna bara på My Friend Of Misery igen och hör hur ofta han sätter crashen på trean (praktexempel igen vid 1:31: "You! (CRASH!) You'll take it on all yourself!") Hela skivan igenom, alltid är det trean som markeras. Och det är BARA på Black Album. Sjukt.

Chad är mer impulsiv och improviserande och får det att låta hur bra som helst ändå, medan Lars är långt, långt mer tekniskt avancerad "over all". Skulle Chad och Lars battla varandra i trumsolon skulle däremot Chad vinna, hands down. Jag ser Chad som en förebild när det kommer till trumsolon (som ju imponerar på polare långt mer än "hör ni hur han (Lars) går direkt från baktakt och in i nästa takt med en halv takt som upptakt för att komma tillbaka till grundpulsen?"), men jag föredrar Lars mycket mer sofistikerade och "intelligentare" sätt att spela trummor på.

lars_ulrich_sick07_1024_1037159_0.jpg

Lyssna på Orion vid 2:10-2:45 så fattar ni vad jag menar med baktakt och "intelligent" trumspel. De förskjuter baktakten tills de kommer in i nästa takt och gör en extra halvtakt, så de kommer in i pulsen igen. Sen gör de om proceduren ett antal gånger. Svinsnyggt. Ett annat exempel är Disposable Heroes, hela låten är sjukt avancerad och svår att spela. Lyssna på trummorna och inte på texten eller melodin, så fattar du. 6:40 börjar dubbelpedalerna, vid 6:51 bryter de och går emot takten i ett sjukt snyggt break, men sen höjer de dessutom ett steg, går upp i den höga grundtonen och sänker sig sen en oktav och kör huvudriffet igen. Genialiskt.

Och Leper Messiah vid 5:00-5:39. Fucking underbart trumspel och den härliga staccatovirveln följt av två pukslag och en distinkt crash vid 5:25 är ju genialisk, liksom inräkningen till sista taken. Genialiskt, och vansinnigt avancerat rent tekniskt.

Sen när man tänker på att hela ...And Justice For All är minst lika avancerad får man ju svindel :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man väljer ur den här listan, slumpat eller medvetet, kan det inte bli fel.

Sång:

Thom Yorke (Radiohead)

Spencer Krug (Wolf Parade)

Pete Doherty (Libertines)

Alex Turner (Arctic Monkeys)

Doug Martsch (Built To Spill)

Jonas Bjerre (Mew)

Erland Øye (The Whitest Boy Alive)

Gitarr:

Carl Bârat (Dirty Pretty Things)

Jonny Greenwood (Radiohead)

Russell Lissack (Bloc Party)

Nick Valensi (The Strokes)

Erland Øye (The Whitest Boy Alive)

Matthew Smith (Hot Club De Paris, nya skivan)

Och kanske han från The Raveonettes, men hans överanvändning av reverb skulle inte fungera i alla lägen.

Trummor:

Låt han från Bloc Party spela, Matt Tong. Jag är inte direkt bra på trummisar och bryr mig oftast inte heller. Gary Powell kan funka också. Eller Meg White för att könsneutralisera saker och ting (hon suger dock).

Bas:

Bryr mig inte direkt här heller. Jag avskyr Flea och alla andra basister jag känner till dublar bara gitarrspåren.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...