Jump to content

Om du fick skapa ett band...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Den här frågan ställde sig min brorsa en gång för många år sen:

Om man fick skapa ett band av levande och döda artister, vilka skulle man då välja?

Det blir ju knepigt med de olika musikstilarna förstås, men ni får gärna låtsas att den gitarrist/trummis/basist/sångare/whatever inte är bunden till den musikstil han eller hon spelar/spelade på sin tid. Till exempel var ju Jimi Hendrix en jäkel på gitarr, men bara för att han spelade 70-talsrock måste han inte spela Crosstown Traffic hela dagarna i ditt band. På samma sätt behöver Tommy Körberg inte sjunga Stad i Ljus, och tycker ni att Louis Armstrong var bra på trumpet får han gärna vara med i ett indieband om du så vill.

Jag är osäker på hur mitt band skulle se ut, men jag är grymt nyfiken på hur era egna band skulle vara ihopsatta.

Mitt band skulle nog spela någon form av heavy metal, men jag vet som sagt inte exakt vilka som skulle utgöra själva bandet. Men en liten snabb lista lyder:

Sång - Jag tyckte James Hetfield från Metallica hade en sjukt skön röst mellan Ride The Lightning och Load, speciellt på Black Album. Numera är hans röst rätt utsliten, vilket man hörde på konserten i Stockholm Stadion sommaren 2007. Hoppas han repat sig till Death Magnetic (fan så coolt namn!).

Gitarr - Vem som helst som kan ta rockackord :D

Sologitarr - Jag vet inte, John Petrucci kanske? Jimi Hendrix var ju bra förstås, men jag vet inte om han passar. Kirk Hammet från Metallica diggar jag ju, men hans solon kan ibland bli lite segdragna på senare tid (1995 och framåt). Har ni några tips? EDIT: Dimebag Darrell från Pantera, såklart. Helt vansinnigt skönt solo i Domination (3:10). Helt jävla makalöst.

Bas - Flea från Red Hot Chili Peppers. Han verkar ju för tusan vara född med en elbas i handen.

Trummor - Trummisen i DIO, Vinnie Appice. Det finns en massa monsterbra trummisar som är mycket bättre än han, men jag spelar ju själv trummor och hör vilken jäkla skön stil han har. Baktaktsfill är störtläckert! :P

Ett annat alternativ är givetvis Lars Ulrich från Metallica, förutsatt att han låter som på ...And Justice For All och Black Album. En trummis jag haft som inspirationskälla ändå sedan åttaårsåldern. Jag har till och med hittat på egna fills som jag flera månader senare upptäckt finns på hans skivor!! :) Det säger väl en del om hur likt honom jag spelar trummor.

Låtskriveri - James Hetfield från Metallica, åtminstone från någon gång mellan Master of Puppets till och med Black Album. Jag tycker de har så sjukt bra texter ibland (Frayed Ends of Sanity från ...And Justice For All, jag kommer nog aldrig höra en låttext som är så råcool som den) och låtarna är vansinnigt bra skrivna.

Shoot! :doh:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra ett ascoolt jazzhiphop-band

Vocals: Guru

guru_1035540_0.jpg

A Tribe Called Quest

p19840pp110_1035540_1.jpg

M.I.A

mia12-cut_1035540_2.jpg

Billie Holiday

Trummor: Joe Morello

JoeMorello200_1035540_4.jpg

Saxofon: John Coltrane

coltrane_1035540_5.jpg

Bas: Paul Chambers

chambers_1035540_6.jpg

Piano: Ahmad Jamal

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åhja! Nu, nu jävlar.

Trummor; Någon random.

Sång; Samuel från The Breeze The Breath, Jimmy Euringer från Mindless Self Indulgence och Hayley Williams från Paramore.

Gitarr; Han i Paramore som gör volter på scenen, och Peter Tägtgren

Bas; Lyn-Z från Mindless Self Indulgence

Redigerad av Godfather
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sång: Svårt val, men jag tror det blir Ian Curtis från Joy Division. Det känns som att han har en väldigt bred (om man kan säga så) sångröst, och att hans mörka röst passar till det mesta.

Gitarr: David Gilmour från Pink Floyd. Han spelar varken snabbast eller mest tekniskt eller något. Men hans gitarrsound är det bästa jag vet.

Bas: Egentligen vore Flea ett bra val, men jag tror inte det skulle bli samma sak utan Frusciante, så jag väljer John Entwistle från The Who istället. En av de bästa rockbassisterna genom tiderna.

Trummor: John Bonham från Led Zeppelin. Han var bäst, helt enkelt. Det borde vara lagstadgat att man ska lyssna igenom Led Zeppelins diskografi som invånare på jorden.

Textskrivare: Morrissey från The Smiths. Hans texter är de absolut bästa, känslosammaste, roligaste och smarta jag vet. Ett geni.

Låtarna skrivs av John Entwistle och David Gilmour.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sång: Phil Anselmo, så som han lät i Pantera på skivan Cowboys From Hell och fram till dess att han slet sönder rösten

phil_anselmo_L2_1035566_0.jpg

Gitarr: James Hetfield, lite svårt att välja här. Men tycker James kör bra rytm på många låtar, bland annat Master of Puppets

james_hetfield_1035566_1.jpg

Sologitarr: Synyster Gates från Avenged Sevenfold, älskar fan alla hans solon

340x_1035566_2.jpg

Bas: Cliff Burton, älskar hans bas-låten Anesthesia och introt till For Whom the Bell Tolls :D

cliff1_1035566_3.jpg

Trummor: Jag har svårt att höra om en trumms är duktig eller ej, men tycker Ross Andrews i Anterior gör ett väldigt bra jobb :) ()

Och sen skulle James få skriva låtarna :P

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har två olika varianter! Vi börjar med pop/rock-bandet

Sång, textskrivning och Lead Guitar - Jason Mraz. Grym röst och roliga texter gör honom till ett självklart val.

Bas, sång och textskrivning - Mark Hoppus från Blink 182/+44. Skön röst han med, och skriver bra texter. Han är en go basist med skön humor!

Trummor - Travis Barker från Blink 182/+44. Inget snack om saken. Helt unik stil på trumspelandet och precis vad som krävs.

Detta skulle kunna bli ett vinnande koncept, som Blink 182 fast med en bättre sångare....typ

Andra varianten : Hårdrock

Sång, text och Lead Guitar : James Hetfield, no doubt. The best there is in hårdrocks-scenen!

Bas och backing-vocals : Jason Newstedt. Grymt cool röst och galen på bas! Underbart!

Trummor : Mike Portney : Sjuk trummis....i rest my case.

Sologitarr : Kirk Hammet. Well, solon av världsklass.

Okej, man skulle kunna tycka att detta är Blink 182 och Metallica, men tänker man efter så är det inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ultimata indiepopbandet alla svenska prettoungar kommer bajsa på sig av:

Låtskrivare: Håkan Hellström

Sång: Markus Krunegård/Annika Norlin

Synth: Uje Brandelius/Firefox AK

Första gitarrist: Daniel Gilbert

Andra gitarrist: Gustav Kronkvist

Trumpet: Lisa Haglind

Trummor: Mathias Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trummor - Thomas Lang (även om han är en showbiz-trummis, han smiskar de flesta)

Gitarr - Tom Morello (RATM). Han har världens fräckaste gitarrsolon och skriver bra riffs

Bas - Tough one, jag har inte så stor koll på basister, men Robert Trujillo (Metallica) är ju en jäkel på bas så det får bli honom.

Sång - James Hetfield (Metallica) under Black Album - tiden får ta den platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu såhär på stört kan jag inte komma på någonting annat än att det vore underbart om Arctic Monkeys och Franz Ferdinand gjorde åtminstone en skiva tillsammans.

Alexander Turner's (Arctic Monkeys) röst är skitsoft

Alexander Kapranos (Franz Ferdinand) röst är speciell och cool

Båda banden har bra musiker och gör sköna låtar.

Ska plocka ihop ett riktigt deathband senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag (över)analyserar all musik jag lyssnar på, och jag kommer alltid fram till att Metallica är ett enastående band. Absolut oslagbart hur bra teknik de har i nästan alla sina låtar, och trummorna på ...And Justice For All-skivan har jag lyssnat till hur många gånger som helst. Lars Ulrich kanske inte är mycket att ha live, men fy farao vad sjuk teknik han har på det albumet. Det gäller för övrigt allihopa, men trummorna är som bäst på just den plattan.

Men jag är ändå inte säker på att jag vill ha honom i mitt ultimata band, eftersom han har gått ner sig så mycket. Det var femton år sen han använde en hihatpedal, känns det som :( Men jag sätter lätt upp honom på listan om han låter som på den tiden.

Sång - James Hetfield (Metallica) under Black Album - tiden får ta den platsen.

Ja, det är en sjukt fantastisk röst han har. Jag lyssnade just på My Friend Of Misery och det slår mig hur högt han sjunger

"You!

You'll take it on all yourself!"

vid 2:43 och ändå är han långt ifrån falsett. True, pure metalröst där. :(

[youtube-old]ljac_O8scKs[/youtube-old]

Jag kan ju för övrigt skriva varför jag vill ha James Hetfield som låtskrivare:

You just stood there screaming

fearing no one was listening to you

---

hearing only what you want to hear

and knowing only what you've heard

you, you're smothered in tragedy

and you're out to save the world

Solot i denna låt är också jäkla bra, jag tycker det är taskigt av Hetfield och Ulrich att nästan aldrig ge Hammet några låtskrivarcreds när det är hanm som skriver alla sina solon. (Right?)

När jag ändå är inne på bra låttexter vore det en dödssynd att inte ta med Frayed Ends Of Sanity. Jag klippte ut de bästa bitarna ur My Friend of Misery, men ur den här låten finns det inte en enda rad som är dålig. Så vansinnigt, ursinnigt råcool text har jag aldrig sett maken till:

[youtube-old]KIvm7NA71DE[/youtube-old]

Never Hunger

Never Prosper

I Have Fallen Prey to Failure

Struggle Within

Triggered Again

Now the Candle Burns at Both Ends

Twisting under Schizophrenia

Falling Deep into Dementia

Old Habits Reappear

Fighting the Fear of Fear

Growing Conspiracy

Everyone's after Me

Frayed Ends of Sanity

Hear Them Calling

Hear Them Calling Me

Birth of Terror

Death of Much More

I'm the Slave of Fear, my Captor

Never Warnings

Spreading its Wings

As I Wait for the Horror She Brings

Loss of Interest, question, wonder

Waves of Fear They Pull Me under

Old Habits Reappear

Fighting the Fear of Fear

Growing Conspiracy

Everyone's after Me

Frayed Ends of Sanity

Hear Them Calling

Hear Them Calling Me

Into Ruin

I Am Sinking

Hostage of this Nameless Feeling

Hell Is Set Free

Flooded I'll Be

Feel the Undertow Inside Me

Height, hell, time, haste, terror, tension

Life, death, want, waste, mass Depression

Old Habits Reappear

Fighting the Fear of Fear

Growing Conspiracy

Myself is after Me

Frayed Ends of Sanity

Hear Them Calling

Frayed Ends of Sanity

Hear Them Calling

Hear Them Calling Me

Många hårdrocksgrupper kör med rätt fåniga rim och handlingar bara för att det "ska" låta coolt, till exempel Judas Priest. Deras Hell Patrol är en perfektion av hur en medryckande metallåt ska vara, men texten är rätt fånig. Mycket dödsklyschor och helvetesdemoner som känns ganska uttjatade efter ett tag. Men Frayed Ends Of Sanity handlar om ett ganska ovanligt koncept, nämligen schizofreni, rädslan för sig själv och känslan av avsaknad av kontroll över vart ens mentala hälsa tar vägen. "Den mentala hälsans fransade kanter", kan det bli coolare? s8ntkieuvhup.png

En annan låt som lyckats med ett nytt koncept, nämligen rädslan för sig själv, är Iron Maidens The Clairvoyant. Jag avslutar min analys med en av de två första raderna:

...is it me or is it shadows that are dancing on the walls?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gitarrer....................................................................................Sång

coxon_1035689_0.jpgreed_1035689_1.jpghansen_1035689_2.jpgmaki_1035689_3.jpg

Graham Coxon (Blur), Lou Reed (The Velvet Underground) ............... Beck, Maki Nomiya (Pizzicato Five)

Bas, trummor....................................................................Saxofon, piano

macca_1035689_4.jpgreni_1035689_5.jpgcoltrane_1035689_6.jpgalbarn_1035689_7.jpg

Paul McCartney (The Beatles), Reni (The Stone Roses) .................... John Coltrane, Damon Albarn (Blur)

Musik, text

gainsbourg_1035689_8.jpgcocker_1035689_9.jpg

Serge Gainsbourg, Jarvis Cocker (Pulp)

Sex, droger & rock'n'roll

gillespie_1035689_10.jpg

Bobby Gillespie (Primal Scream)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...