Jump to content

Filosofi


Nik.
 Share

Recommended Posts

Move your minde.

Tanken är att vi ska kunna släppa loss de inre och bara njuta av tankarna! berätta om livet, döden, världen, vad som helst allt ni kommer på!

Försök dock att undvika spam och obetydliga inlägg och när jag menar obetydliga så menar jag t.ex. "jag håller med, najs tänkt!!!!!111" eller "jag gillar inte *****" så försök att hålla en viss nivå även fast vi är i lounge!

Charmen med detta 'ämne' är nog att de är så avkopplat men också så fritt, Jag menar du kan ju sitta i en park X antal timmar och tänka på hur träden lever eller kanske dör, eller hur folket beter sig i parken, eller kanske hur fåglarna lever sitt egna liv, kanske tillochmed hur fåglarna tänker? eller hur dom kan flyga. jag kan hålla på i evigheter med detta, hoppas du också kan det!

Det jag finner mest intressant är nog döden, och då menar jag inte vad som händer efter etc utan mer hur de påverkar folket omkring den som dog. jag känner en som dog nyligen, och när han gick bort så påverkades otroligt många människor av detta. Hans fru klev in i ett helt nytt liv och säkert mer än 100+ personer kommar känna att nått saknas. så vad är det som gör oss människor att älska folk egenkigen? vad är kärlek? hur kommer det sig att våra känslor för vissa kan vara så starka och hur kan de komma sig att vi kan vara beroende av vissa personer så otroligt.

Det finns inget svar, bara förklaringar, bara tankar om hur vissa tror det är. själv tror jag att kärleken är det värsta som finns, fast fortfarande det bästa så det är fruktansvärt svårt att älska nån, men nästan ännu svårare att bli älskad. nog om mina tankar, är det nått ni har gått och tänkt på?

meningen är nu inte att ni ska följa upp och skriva om kärlek/döden etc (visst de är helt okej om du är intresserade) men de jag vill höra är vad som får dig att tänka!

Jag hoppas jag fick med allt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Love's a bitch...

I och för sig kan ju det med kärlek vara olika. Kärleken mellan en mamma och hennes barn är ju inte densamma som mellan ett nykärt par eller mellan en person och hans favoritmusik/favorithobby and so on. Hm, någon kanske tycker kärleken är lika svår ändå, vad vet jag.

Hm, kom inte på något filosofiskt för tillfället. Tänker mest på musiktexter nu eftersom jag lyssnar samt på vanliga egoistiska skitproblem som inte är så filosofiska.

jag måste erkänna att jag troligen är lite för trött just nu men wtf.

Så fort jag tänker på kärlek så dyker de där nykära paret upp, så egenkligen hur vet man vilken kärlek folk menar. Personligen har jag haft problem med att förstå hur vissa personer menar med "jag älskar dig". Eftersom alla är så olika så kan man omöjligt förvänta sig att den man "älskar" ska förstå hur man menar, så borde man gruppera kärleken? men hur ska de gåtill, en person kan ju inte bara gruppera in känslor. Är det nått man förväntar sig i sin uppväxt? sin uppfostran? då är det helt plötsligt sina föreldrars fel för om man hannar i kärleksproblem.

Krångligt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag kom på en sak igår.

Jag vill bygga nått stort, tex som spindlar, dom bygger nät som är mycket större än sig själva.

Men när jag kom och tänka på detta, vad ska jag bygga?

någon idé?

Uh, va?

EDIT: DU KAN BYGGA ETT HUS! HAHAHAH :naughty::):wub::lol:

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag kom på en sak igår.

Jag vill bygga nått stort, tex som spindlar, dom bygger nät som är mycket större än sig själva.

Men när jag kom och tänka på detta, vad ska jag bygga?

någon idé?

Haha jag tyckte att det var ett bra inlägg!

Men vill du bygga något som kommer ur din egen kropp, t.ex. bajs? Eller varför drog du annars parallellen till spindlar, att bygga något som är större än dig själv av andra material är ju inte så svårt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, för att tillföra något till tråden så ..

Vad är grejen med relationer i vår ålder? What's the deal med att en befintlig eller obefintlig kärleksrelation hela tiden ska styra ens liv. Hela grejen med relationer känns så sjuuukt överskattat. Vad förväntar man sig?

Man träffar en person, man blir kär i personen och har man tur så blir känslorna besvarade. Okej, grattis, nu är man tillsammans och man ska hela tiden göra saker tillsammans, vara med varandra, distansiera sig från sina vänner, slafsa varandra i ansiktet och viska söta saker och fnittra för att sen på natten ha passionerat sex som håller på till morgontimmarna. Helst ska man få in så mycket bråk över ingenting som möjligt också innan dagen är slut. Så håller det på i tid X och sen pang, bom, krash - Det tar slut. Tråkig tanke men .. det tar alltid slut. Antingen tröttnar man på varandra eller så är den ena otrogen på fyllan eller whatever men slut tar det och då blir man ledsen. Visst, man kan vara tillsammans i flera år men jag skulle aldrig kunna vara så naiv att jag skulle tro att det kommer 'hålla för evigt'. Själv är jag glad att jag är i ett icke-monogamt förhållande utan pojkvänsstämpel i pannan eller krav. Sånt är bra.

Sen denna ständiga eftersträvan efter sex?! Sex leder för det mesta till ångest.

Folk som har för mycket sex får ångest för de känner sig som slampor. Folk som inte har sex får ångest för att de känner sig som förlorare. Folk som sexar i hopp om att få barn får ångest om det inte går samtidigt som andra människor som INTE vill ha barn men istället får det i sin tur får ångest. Sen såklart prestationsångest för man tror att man är en total looser om den andra inte svimmar av vällust under akten. I efterhand så är ångestfaktorn oftast ganska hög för då kan det ha hänt att man legat med en alldeles för bra människa som man helst nog bara skulle vilja ha varit vän med alternativt med en hemsk människa som man inte alls egentligen ville ha något att göra med från början. Eller så kanske den andra vaknar upp och inser att DEN inte ville ha sex med DIG från början och ja .. klart man får ångest då. Sen kanske man inte hade kondom med sig och då ska man gå runt och ha ångest över en eventuell könssjukdom.

Om man nu mot förmodan skulle klara sig utan all ångest nämnd ovan så får man såklart seperationsångest.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror svaret på dina frågor snarare är biologiska än filosofiska. Många djur lever i par, där bland människan (till skillnad från flockdjur eller djur som inte bryr sig alls om sin art) och därför är vi fixerade vid det. Sex, att föröka sig, är en av alla organismers livs största instinkt och därför är det så viktigt i vår vardag. Tråkiga svar men ifall du blir frustrerad över frågorna borde du ta ett samtal med en utbildad naturvetare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror svaret på dina frågor snarare är biologiska än filosofiska. Många djur lever i par, där bland människan (till skillnad från flockdjur eller djur som inte bryr sig alls om sin art) och därför är vi fixerade vid det. Sex, att föröka sig, är en av alla organismers livs största instinkt och därför är det så viktigt i vår vardag. Tråkiga svar men ifall du blir frustrerad över frågorna borde du ta ett samtal med en utbildad naturvetare.

Det är just sådana diskussioner man INTE ska ta med en utbildad naturvetare. Klart jag fattar att det i grund och botten handlar om biologisk instinkt. Vad jag pratade om var mer själva sexhetsen och relationshetsen man ser i dagens samhälle. Man kvävs formligen i det. Min poäng var varför man (läs: jag) borde står emot sådana instinkter eftersom man (återigen, läs: jag) vid det här laget vet vart det leder om man ger efter.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag stör mig på är hur folk verkar tro att moral är något objektivt och universellt. Vissa patriotiska amerikanare påstår att när man bränner amerikanska flaggan så "är det inte bara hat mot USA som land utan också mot alla våra soldater som dött eftersom vi lägger amerikanska flaggan på deras gravar". Men hur fan ska flaggbrännarna veta hur amerikanarna tolkar det? Det varierar ju från person till person.

Hur ska man övertyga en sådan instängd amerikanare om att man inte riktigt hela tiden kan eller borde tänka på om någon människa i världen på något sätt någon gång kan tolka den här handlingen som jätteoffensiv, och varför ska man bry sig?

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående förhållanden har jag noll erfarenhet av detta. Men vad jag tror skulle vara bäst för mig är att då och då vara ifrån en partner i perioder. Alla mår väl bra av ombyte? Så jag tror även jag det gäller någon man älskar. Då kan man tänka igenom förhållandet i lugn och ro, samtidigt som man sysselsätter sig med något helt annat. Antingen kommer man fram till att man längtar mer efter personen man har ett förhållande med, eller att det ska ta slut. Känner igen det P-C skriver om att folk som har ett förhållande ständigt umgås med varandra. Kanske håller det för vissa, men det är ju bra att veta vad enns liv vore utan motparten, bättre eller sämre?

Men det är vad jag tror, man vet ju aldrig vad som händer när/om man någon gång träffar någon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...