Jump to content

Hur ser världen ut om hundra år?


kicken
 Share

Recommended Posts

Kom att tänka på detta idag när jag cyklade hem från jobbet. Vi har ju genomgått en riktigt stor förändring i samhället om vi ser tillbaka från och med början av 1900-talet. Flygplan, bilar, köpcentrum. En väldigt stor modernisering om man så kan kalla det. Allt från världsomfattande krig till musik- och idrottstjärnor som tjänar miljoner för att ta ett exempel. Vi som är födda på tidigt 90-tal eller sent 80-tal är vana vid denna nya värld vi lever i och förstår inte hur snabbt allting gått. 100 år är otroligt lite tid jämfört med hur länge jorden har funnits. Men vad händer om 50-100 år? Har vi flygande bilar som alla verkar prata om. Kan vi röra varandre genom internet? Kan vi bli odödliga? Vad kommer att uppfinnas? Botemedel mot HIV och AIDS? Bilar som går på vatten?

Det pratas ju otroligt mycket om framtiden i media, skolor och på jobb. Hur tror ni GTAsajtare världen ser ut om 100 år? Kommer vi få gå igenom ytterligare en modernisering, eller kommer världen se ut som på 2000-talet, med mindre förändringar?

Jag själv tänker och tänker, men kan inte komma fram till något. Om vi bara ser på de 20 senaste åren har bara dom varit väldigt bevisande hur snabbt allt kan komma att förändras. Samtidigt som man lever i nuet så tror man inte att något drastiskt kommer att ske förutom möjligtvis några uppfinningar som gör livet lättare för en. Men samtidigt så är 100 år en lång tid för en människa. Jag själv tror inte på flygande bilar, hus som byggs under vatten och massa annat. Men å andra sidan tror jag vi kommer gå igenom ett tredje världskrig om bara ett tiotal år. Ryssland, Iran m.fl som fortfarande håller sig lite hemliga och har ett litet smyghat inom sig. Iran ses just nu som en av de länderna som är värst belägna att starta ett krig pga alla massförstörelsevapen de verkar ha inom sina gränser. Men det är en annan sak. Jag tror på fler medeciner, jag tror på vaccin mot alla sjukdomar och tror att sjukvården och läkemedel kommer förbättras väldans mycket.

Jag tror att en sådan kontinent som Afrika med otroligt många u-länder kommer gå igenom samma modernisering som vi gått igenom så att när vi lever på 2100-talet så lever dom i ett 2000-tal. Samtidigt tror jag att människor kommer bli mer belägna att dö. Den slutsatsen tar jag pga att jag tror att rivaliteten, fåfängan och avundsjukan kommer stiga något enormt bland människor. Men, det var nog allt från mig just nu vad jag kan komma på. Så, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Antagligen menade han bilar som drivs på vatten.

Just vatten känns ju dock som ett omöjligt drivmedel.

Om bilen innehåller en metod som kan splittra atomer, och sen använder man samma medel

som i kärnkraftverk så drar vattnet runt en vävaxel istället för en turbin.

Gör kanske trafiken lite radioaktivare, but who cares.

Sen åker man till statoil och tankar bilen full med Uran istället för 95an

och någon annan brytbar atom istället för diesel.

Det flöt några tankar igenom i morse hur det blir med filmerna från early 2000 in the late 2000.

Om de börjar räknas som gamla klassiker och folket har samma syn på filmerna

som vi har på svart-vita filmer eller om folket fortfarande tittar aktivt på dem (dvs. att filmerna

kommer på TV3 en gång om året/filmerna säljs fortfarande) :)

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om bilen innehåller en metod som kan splittra atomer, och sen använder man samma medel

som i kärnkraftverk så drar vattnet runt en vävaxel istället för en turbin.

Gör kanske trafiken lite radioaktivare, but who cares.

Sen åker man till statoil och tankar bilen full med Uran istället för 95an

och någon annan brytbar atom istället för diesel.

Då drivs ju bilen av uran och inte av vatten. :)

Däremot så finns det ju bilar som går på vätgas, och vätgas brukar man utvinna ur vatten.

Idag så kräver det stora elektricitetslukande anläggningar. Men om hundra år så kanske tekniken har mognat och det går att användas i en personbil. Då har man en bil som går på vatten och vars enda avgaser är vatten. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om bilen innehåller en metod som kan splittrasmältasamman atomer, och sen använder man samma medel

som i kärnkraftverk så drar vattnet runt en vävaxel istället för en turbin.

Tanka uran? Väldigt praktiskt, fylla atombomben i stan', mycket mindre arbete för terroristen.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(En liten rättning du gjorde i quoten.)

Smällta samman? Explain yourself now! Man utvinner energi ur uranium genom att klyva/spjälka/splittra/sönderdela urankärnan till 2 eller flera mindre kärnor. Men sättet man sönderdelar dem på kanske

har lite med kokning och smältning att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om bilen innehåller en metod som kan splittra atomer, och sen använder man samma medel

som i kärnkraftverk så drar vattnet runt en vävaxel istället för en turbin.

Gör kanske trafiken lite radioaktivare, but who cares.

Sen åker man till statoil och tankar bilen full med Uran istället för 95an

och någon annan brytbar atom istället för diesel.

(dvs. att filmerna

kommer på TV3 en gång om året/filmerna säljs fortfarande) :>

Som sagt då går inte bilen på vatten. Inte kallar du väl ett kärnkraftverk för vattenkraftverk?

Och för att klargöra; i fission delar en atomkärna(oftast uran eller plutonium) med en neutron till två mindre medan man i fusion slår ihop två vätekärnor till en heliumkärna. Man kan räkna ut hur mycket energi man får per klyvd/sammanslagen kärna genom att räkna på kärnornas olika vikt före och efter reaktionen.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allting vi uppfinner, tillverkar och sedan säljer ut till världen accelererar ju fortare och fortare för varje år som går.

Någonting som är verkar omöjligt nu är i bruk 25 år senare.

Nya uppfinningar, nya uppdateringar, ny lösning - konstant och ständigt.

Men..

Det blir säkert så att polerna smälter och så tar några länder kål på varandra i mellanöstern samt asien och någon till världsdel a lá miljarder människor dör. Sammanlagt av diverse följande världskrig som åstadkommer svält, skador, sjukdomar, gifter och död på människa och natur blir till slut blir overwhelming. Giriga och svinrika statsbor, istället för att hjälpa de som ligger ner döende pga granat/aids/vattenbrist, börjar världen runt över börjar bygga upp superstäder. Dessa blir stora megateknikskyskrapsamhällen skyddade ifrån omvärlden av betong, taggtråd, vallgravar, powershields och turrets. De outbildade och oviktiga som man inte har någon användning för slängs ut i det vilda (där förstås nya monsterlika livsformer börjar bildas i pölarna av radioaktivitet) och sedan dröjer det inte länge innan tekniken börjar flöda i ljusets hastighet inne i städerna.

Allting börjar skötas av beräknings datorer - ekonomi, bevakning, lagar, kontroll, struktur, uppbyggnad, jobb, vemsomkangöravad etc.. nya banbrytande uppfinningar (som jag inte kan komma på atm) varje månad och allting får "en metallisk cool krom look" samt så slutar olja och bensin att användas worldwide..

öh, sen blir det spacedrama..

eller jag vet inte.

Forsätt någon annan. :3

edit: la till, tog bort, rättfelstavade 20x

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att jorden är förstörd om 100 år, 1 w.o.r.d my friend, Nuclear Warfare :> (Som sagt, min tanke så inga dumma kommentarer :D )

EDIT: WTF, När jag skriver 1 w.o.r.d (utan punkterna) my friend så blir det "1 Håller med till 100%!"

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att jorden är förstörd om 100 år, 1 w.o.r.d my friend, Nuclear Warfare :> (Som sagt, min tanke så inga dumma kommentarer :D )

EDIT: WTF, När jag skriver 1 w.o.r.d (utan punkterna) my friend så blir det "1 Håller med till 100%!"

Nämen? Menar du verkligen det!?

Håller med till 100%!.

JÄVLAR, kolla grabbar, det han säger stämmer! Det har jag aldrig hört talas om tidigare! Häftigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen? Menar du verkligen det!?

Håller med till 100%!.

JÄVLAR, kolla grabbar, det han säger stämmer! Det har jag aldrig hört talas om tidigare! Häftigt!

Vad i helvete är det med dig??? :D Jag skrev att jag inte kunde skriva en mening för att det blev något konstigt och så kommer du och är uppkäftig?? Omogna människa :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...