Jump to content

Ljudböcker


Vice.
 Share

Recommended Posts

Nej, det är inte samma sak som en vanlig bok så en tråd kan behövas. :angry:

Vill tipsa Om "Snabba cash" Av Jens Lapidus.

Sjukt, äckligt, grymt bra bok. Och uppläsaren är grymt duktig.

Jag har inte lyssnat på ljudböcker innan men efter lite tjat av en polare provade jag på det, och i början lät det lite löjligt men när man kom in i det känndes det helt naturligt. Helt fast i det nu. Har ni inte provat, gör det...

Vill som sagt tipsa om den här fantastiska boken och samtidigt efterlysa några bra boktips då jag inte känner till så många ljudböcker. =)

"Jorge panikade. Sparkade allt vad han kunde mot kuken på polisen. Mannen vrålade. Jorge hade bara en sak i huvudet: kokset i bagageluckan. Greppade handtaget på luckan. Öppnade den. Slet upp NK-påsen. Polismannen slängde sig mot Jorge. Jorge höll sig fri. Polisen slet upp ett vapen. Skrek något. Jorge sprang. Mannen efter var snabb. Jorge var snabbare. Tacka Gud för tiden på Österåker och den träning han fått på sistone."

Snabba cash är en spänningsroman för 2000-talet, en skildring av samhällets mörka sida där känslokalla psykopater som saknar spärrar styr. Med ett rättframt språk och imponerande berättardriv skildrar Jens Lapidus brottets obönhörliga logik mitt ibland oss. På Stureplan, i Sollentuna, i villaförorterna. Det är en bild av Sverige som anas i medierna, men som vi inte riktigt vill kännas vid.

JW är stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Överklasskillarna han hänger med anar inte att han är en uppkomling som ljuger om sin bakgrund. Han vill vara som dom.

Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Väl ute planerar han en grym hämnd mot dem som satte dit honom, juggemaffian med Radovan i spetsen.

Mrado är underhuggare till Radovan. Tidigare var han en av krigsförbrytaren Arkans fruktade pojkar. Det enda han kan: att tortera och plåga utan hänsyn.

Dessa tre mäns vägar korsas på ett ödesdigert sätt som bara kan sluta i en kamp om liv och död. Vägen dit går genom de finaste salongerna på Östermalm, genom fängelser och de tyngsta kriminella gängen, genom skitiga förortsbordeller där flickor hålls fångna, ja, kort sagt, genom ett helvete. Och varför? För snabba cash! (Seelig)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Den senaste ljudboken jag lyssnade på var "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö", av Håkan Nesser. Väldigt intressant kriminalroman, kloka dialoger. Det är förstås bra att författaren själv läser boken, men jag måste tillägga att jag inte riktigt uppskattade hans sätt att läsa. Dessutom gillar jag längre ljudböcker, den här tog slut på bara några dagar.

Därför vill jag istället tipsa om "Svärdet och Spiran", av Ken Follet. Jag tror att den består av två böcker, vet inte riktigt vad den andra heter. Boken var iaf exakt vad jag ville ha, en lång historia som var väldigt lätt att följa. Den totala tiden var faktiskt nästan 45 timmar, så den räckte ett bra tag. Nackdelen är att inspelningen verkade vara kopierad från kassetter, alltså ganska gammal. Bättre ljudkvalité hade uppskattats. Uppläsaren var duktig, även om jag tycker att han spelade över ibland (skrek så att man höll på att skita på sig några gånger). Hur som helst, en bra och spännande bok, där man verkligen får en hel värld uppbyggd och får följa flera liv från början till slut. Jag imponerades över hur författaren lyckas väva ihop alla händelser och personer så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Längtar efter Snabba Cash filmen. Snubben på fodralet som ska vara JW skulle passa som skådespelare.

M, tänkte verkligen JW så, kanske blondare fast det syns väl inte.

Men är det Jorge å Mrado (Ville verkligen skriva Mordos, men tyckte han hette nå annat^^)

som står bakom så ser de verkligen inte ut som jag tänkt mig, de ser ut som riktiga b-skådisar.

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå 'ge tips på ljudböcker'? Ljudböcker är ju böcker fast i talform så då kan man väl lika gärna tipsa om böcker i allmänt.

Alla ljudböcker finns väl i bokform, men alla böcker finns inte i ljudform.

Dessutom kan man väl tipsa om ljudböcker där man t.ex. tycker att berättarrösten äger eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag letade precis en ny ljudbok, så eftersom att "Snabba Cash" verkar vara bra får det bli den. Tack för tipset.

Du kommer att älska den!

fattarula? :angry::><_<

Fattar inte riktigt? =/

Menar du att jag har rätt? En ljuboks tråd behövs, alla böcker finns inte som ljudböcker som Marquis sa, och dessutom finns det mängder av ljudböcker man inte känner till. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt? =/

Menar du att jag har rätt? En ljuboks tråd behövs, alla böcker finns inte som ljudböcker som Marquis sa, och dessutom finns det mängder av ljudböcker man inte känner till. =)

Han var ironisk.

En ljudbokstråd behövs inte alls.. vi har redan en BOK-tråd där ni kan diskutera ljudböcker om ni nu tvunget vill.

Det är exakt samma sak som en vanlig bok, enda skillnaden är att någon läser upp det för er. Det är samma ord, samma författare, samma handling .. fast i talform!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ljudbokstråd behövs inte alls.. vi har redan en BOK-tråd där ni kan diskutera ljudböcker om ni nu tvunget vill.

Det är exakt samma sak som en vanlig bok, enda skillnaden är att någon läser upp det för er. Det är samma ord, samma författare, samma handling .. fast i talform!

Anser att det är skillnad.

Vill man ha ljudboks tips ska man kunna slippa gå in i en tråd med vanliga boktips.

Det är jobbigt då 90% är vanliga böcker och man får lusläsa för att hitta vad som är ljudböcker och vad som inte är det. Nu är det separerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anser att det är skillnad.

Vill man ha ljudboks tips ska man kunna slippa gå in i en tråd med vanliga boktips.

Det är jobbigt då 90% är vanliga böcker och man får lusläsa för att hitta vad som är ljudböcker och vad som inte är det. Nu är det separerat.

Men det ju samma bok egentligen... Måste hålla med P-C här även fast jag inte lade märke till det i min förra post. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anser att det är skillnad.

Vill man ha ljudboks tips ska man kunna slippa gå in i en tråd med vanliga boktips.

Det är jobbigt då 90% är vanliga böcker och man får lusläsa för att hitta vad som är ljudböcker och vad som inte är det. Nu är det separerat.

Tycker du verkligen det är så jobbigt att läsa böcker i tryckt form?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du verkligen det är så jobbigt att läsa böcker i tryckt form?

Annan upplevelse med att lyssna på en bok. Sitta på soffan med ögonen stängda och lyssna i mörkret på en spännande bok.. :shifty::wub:

- Håller på drar hem Snabba Cash i ljudformat just nu. Blir att lyssna senare!

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...